LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] service Canon

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: service Canon

Ongelezen bericht door Noble »

@fastatje,

een kleine troost... ??

Ik kocht ALLES van orgineel OLYMPUS, ja zelfs 2 boddy's zodat ik altijd 2 verschillende films kon kiezen.
Of die lenzen duur waren?? weet ik niet..
kostbaar?? ZEKER ....als je de langere brandpuntsafstanden wilde met FLINKE ruiten voorin :P

Lenzen die zomaar een (mooi) maandsalaris kosten..per STUK, jawel en toen??

Toen brak het digitaal tijdperk pas goed door, en vroeg ik OLYMPUS,
where the #$#$@$ blijft mijn toekomstige DIGITAAL body??

antwoord... komt er niet.. want dat KAN niet...

b.s. b.s. (engels voor koeie st..)

Ik kocht daarop een goedkoop prul digitoestelletje van Trust..
(hehehehe prul klinkt nog te goed )

Sloopte deze open,wat zagen en vijlen...
monteerde een OLYMPUS fitting recht voor de opname sensor...

en JAWEL digifoto's MET mijn aanwezige lenzen.
Éen nadeeltje, vanwege de sensormaat(1/2 size kleinbeeld??)
was mijn standaardlens een ca 110mm geworden
grootoek24 nu pakweg 50mm etc etc.
(niets dus wat niet door een simpele tussenring/lens opgevangen kan worden..)

De kwaliteit?? ... hehehehe Trust kwaliteit :lol:

maar het KAN dus wel degelijk..

commercieel goed voor OLYMPUS?? waarschijnlijk niet, want ze lanceerde een nieuwe serie??

En dán denken dat ik gekke-henkie ben??en weer in OLYMPUS zou gaan investeren??
wat denk jij??

nope, baaai baai OLYMPUS, en ik gebruik alweer een aantal jaren een andere die mij zéér goed bevalt.
vandaag of morgen sloop ik een dure digi open... denk ik... :shock:
en dan weer wat spielen :lol:

moraal van het verhaal... je staat NOOIT alleen

fastatje
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2012 18:19

Re: service Canon

Ongelezen bericht door fastatje »

Toevallig heeft ook Olympus mooie body's als ik mij niet vergis.

Over het algemeen kan ik de respondenten wel begrijpen, maar ik mis over de gehele linie een stukje rechtsgevoel, los staand van de nodige discussie wie wel of niet capabel is om reparaties uit te voeren, als dealer A. aangeeft een reparatie te kunnen uitvoeren zou hij naar mijn idee ook aan de onderdelen van merk B. moeten kunnen komen, als hij aangeeft dat de specifieke kennis ontbreekt dan is het voor risico van de klant om het door te zetten. Mocht de reparatie resulteren in een defect aan de geleverde onderdelen dan is er natuurlijk niets te reclameren bij de fabrikant aangezien deze reparateur dus niet bekwaam is gebleken.

Maar in beginsel is bijvoorbeeld iedere auto monteur bekwaam genoeg om een b.v. een dynamo te vervangen, ongeacht het merk en als dan de fabrikant weigert te leveren omdat hij geen dealer is dan vindt ik dat een kwalijke zaak.

Zo, ook met de particulier die wenst zelf te gaan klooien, indien die de specifieke kennis niet in huis heeft en het loopt uit op een fiasco dan kan hij dat niemand anders te verwijten dan zichzelf.

Anders is het natuurlijk bij garantie claims, tijdens deze periode dient de door de fabrikant aangewezen persoon / organisatie de reparatie uit te voeren.

Maar alle discussies ten spijt, ik heb net een reactie gehad van Canon ? tech-repair dat de onderdelen geleverd kunnen worden. Nu dus maar even afwachten welke bedragen daarvoor gehanteerd worden, Het diafragma bijvoorbeeld kan ik via het net bestellen voor €32,50. Ook de prijsontwikkeling speelt een rol, tot voor kort was deze lens aanzienlijk duurder dan nu het geval is.

Evengoed bedankt voor jullie input (ook de nodige humor).
Wordt vervolgd....

fastatje
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2012 18:19

Re: service Canon

Ongelezen bericht door fastatje »

@ Noble,

Erg leuk verhaal, en ik denk dat je er ook een hoop plezier aan beleefd heb.

Wat mijn Eos 1ds betreft voldoet deze ruimschoots aan mijn verwachtingen (FF 11mp) ook al is hij wat ouder, ik hoef geen billboard foto's te maken. Ik heb jaren lang tot de overstap op digitaal, gewerkt met de Eos 1n en was daardoor dus volledig aan de bediening gewend. En dit gebruikers gemak alsmede de kwaliteit heeft mij doen besluiten deze body aan te schaffen, daar kunnen ook nog heden ten dagen maar weinig body's tegenop, het gaat namelijk bij lange na niet om de hoeveelheid Mpics (voor dummy's wel natuurlijk) maar dat is een andere discussie.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: service Canon

Ongelezen bericht door Noble »

@fastatje

Wat ik een niet begrijp van Canon is:
1) de toch wel érg korte service tijd van zo'n top produkt als jouw camera.
2) en áls ze deze dan via een toch wel ERG korte cycle de nek om draaien,

WAAROM dan niet gewoon parts leveren zodat je je klanten lang tevreden kunt houden.

Eigenlijk is het een beetje zoals MAXIEM heel duidelijk aangeeft,
De "klantenservice" van een bedrijf komt hier open-en-bloot- op tafel
en als dit slecht uitpakt,
kan en zal dat gevolgen hebben voor toekomstige aspirant klanten.

Vanwege mijn recente (slechte) ervaring met Samsung 'klantenservice"
streep ik nu samsung van mijn lijstje voor mijn nieuwe plasma scherm.

Daarintegen heb ik pas (ja ik leer nog steeds :P ) even gebeld met de klanten service van panasonic
met een L^L verhaal over een probleempje in "mijn" pocket-digicam,
en raad eens??
normaal bel tarief, UITSTEKENDE service voorstellen, hij nam alle tijd zelfs voor zo'n relatief goedkoop produkt.

Toen gaf ik aan dat het een test was, maar wilde gelijk advies welke pocket camera bij hun op de top staat (of er aan komt)
M'neer nam wéér alletijd om alles uit te leggen, zonder haasten.

Mijn besluit/ reactie op deze échte klantenservice?? Panasonic TZ30 die vanaf maart in de winkel komt is MIJN :lol:
Gewoon, omdat ik ALTIJD wat op zak wil hebben, en niks wil missen.
En bij mijn Plasma selectie, heeft Panasonic nu een dikke plus staan.

MAXIEM heeft het dus bij het juiste eind.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: service Canon

Ongelezen bericht door Jefdus »

Noble schreef:@fastatje

WAAROM dan niet gewoon parts leveren zodat je je klanten lang tevreden kunt houden.
Omdat er wereldwijd maar heel weinig mensen zullen zijn die daar behoefte aan heben. Zoals eerder vermeld gaat het hier om een camera uit de professionele lijn van Canon. Die zijn dus in de overgrote meerderheid aangeschaft door personen die hoge eisen stellen aan hun apparatuur (anders hadden ze wel een goedkoper toestel gekocht). Het ligt dan voor de hand dat deze camera na 8 a 9 jaar niet meer voldoet aan de eisen van het overgrote deel van de consumenten. In de digitale fotografie zijn de ontwikkelingen nou eenmaal erg snel gegaan. Kortom, op den duur maken bedrijven gewoon strategische keuzes. Onderdelen in stock houden kost namelijk ook gewoon geld voor een bedrijf.

fastatje
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2012 18:19

Re: service Canon

Ongelezen bericht door fastatje »

Dat is een zeer grote denkfout van deze bedrijven dan, het kweekt goodwill om fatsoenlijke service te verlenen en in stock houden van onderdelen is inherent aan het ondernemen binnen deze business.

Ik heb altijd gedacht dat ik met behulp van de staatsloterij, zo'n nieuwe 1 serie zou aanschaffen, welnu je moet wel een gaatje in je hoofd hebben om dat te doen. Er zijn mensen genoeg die zo'n camera aanschaffen omdat ze gewoon hoge eisen stellen en het feit of ze professional zijn staat daar geheel los van.

De een koopt een klokje van de Hema de ander een knappe Omega, maar ze zien beiden hoe laat het is. Maar ik weet dat ik over 20 jaar nog onderdelen voor mijn Omega kan krijgen, dit gaat ook op in de installatie wereld, de grote merken leveren ook na lange tijd nog onderdelen, daar hoef je bij Pvlieger niet mee aan te komen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: service Canon

Ongelezen bericht door Jefdus »

fastatje schreef:
Ik heb altijd gedacht dat ik met behulp van de staatsloterij, zo'n nieuwe 1 serie zou aanschaffen, welnu je moet wel een gaatje in je hoofd hebben om dat te doen. Er zijn mensen genoeg die zo'n camera aanschaffen omdat ze gewoon hoge eisen stellen en het feit of ze professional zijn staat daar geheel los van.

De een koopt een klokje van de Hema de ander een knappe Omega, maar ze zien beiden hoe laat het is. Maar ik weet dat ik over 20 jaar nog onderdelen voor mijn Omega kan krijgen, dit gaat ook op in de installatie wereld, de grote merken leveren ook na lange tijd nog onderdelen, daar hoef je bij Pvlieger niet mee aan te komen.
Inderdaad; ze stellen, ongeacht of ze professioneel bezig zijn of niet, hoge eisen. En dan is het gewoon zo dat een middenmootcamera, maar zeker een camera als een 5Dmk2 tegenwoordig gewoon veel betere kwaliteit levert dan een 1D van 9 jaar oud. Iemand die hoge eisen stelt heeft zijn camera dus al lang weer ingeruild voor een nieuwer model.

En wat de horloges betreft zul je ook bij een Omega de grootste moeite hebben om aan losse onderdelen te komen. En zeker als het een co-axial klokje betreft zullen er maar weinig horlogemakers zijn die het aandurven en ben je automatisch overgeleverd aan de dure Omega-service.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: service Canon

Ongelezen bericht door newmikey »

Jefdus schreef: En dan is het gewoon zo dat een middenmootcamera, maar zeker een camera als een 5Dmk2 tegenwoordig gewoon veel betere kwaliteit levert dan een 1D van 9 jaar oud. Iemand die hoge eisen stelt heeft zijn camera dus al lang weer ingeruild voor een nieuwer model.
Mee eens, zeker met de 5Dmk2 maar het gaat veel verder. De eerste de beste plastic fantastic consumenten DSLR (1100D) van vandaag à een paar honderd euro levert al betere kwaliteit dan die 1Ds. De verschillen in scherpte, contrast en kleur zijn redelijk verbijsterend (ten faveure van de 1100D) en dat laat zien hoe hard het met de techniek is gegaan de laatste 10 jaar. (vergelijk de twee eens op http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM)

Maar daar gaat het hier niet om. De vraag is of iemand zes tot tien jaar na de aanschaf van een professionele camera nog behoorlijke service moet kunnen krijgen. TS heeft helemaal gelijk in dat dat in de auto industrie wettelijk geregeld is. De toelatingseisen stellen een beschikbaarheid van onderdelen tot zeer lang na de aanschaf verplicht.

Dit zou, zeker voor de categorie professionele cameras ook zo moeten zijn. Aangezien er maar een beperkte lijst van professionele modellen en fabrikanten is, moet dat toch niet al te veel problemen opleveren voor die fabrikanten.

Uiteraard eist niemand dat voor een consumentenmodel als de revolutionaire 300D, die de markt van de hobby-fotografen opende voor de digitale reflex, hetzelfde moet gelden.

TS: ik ben het met je eens, maar toch raadt ik je aan je eens te orienteren op een nieuw model.

Even voor de volledigheid: ik ben noch professioneel, noch Canon gebruiker.

fastatje
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2012 18:19

Re: service Canon

Ongelezen bericht door fastatje »

Even off-topic Newmikey,

De link die je erbij geplaatst hebt, laat juist zien dat de 1ds stukken beter is qua scherpte, contrast, en kleuren verzadiging.
Ik kijk waarschijnlijker wat technischer naar de plaatjes (niet naar de portretjes) en dan zie je duidelijk bv bij de afgebeelde schaal de verschillen, zo erg dat het met de 1ds leesbaar is en bij de 1100d niet of nauwelijks, plaatjes wijken natuurlijk wel iets af aangezien de 1100 een crop camera is en de 1ds een fullframe.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: service Canon

Ongelezen bericht door newmikey »

fastatje schreef:Even off-topic Newmikey,

De link die je erbij geplaatst hebt, laat juist zien dat de 1ds stukken beter is qua scherpte, contrast, en kleuren verzadiging.
Ik kijk waarschijnlijker wat technischer naar de plaatjes (niet naar de portretjes) en dan zie je duidelijk bv bij de afgebeelde schaal de verschillen, zo erg dat het met de 1ds leesbaar is en bij de 1100d niet of nauwelijks, plaatjes wijken natuurlijk wel iets af aangezien de 1100 een crop camera is en de 1ds een fullframe.
Ach, ik heb het ook wel een beetje gechargeerd natuurlijk en een vergelijking tussen FF en APS-C is ook niet echt zinnig - helemaal met je eens. Maar ietsje verder gekeken is, zeker ook voor wat betreft ISO bereik, de 1Ds misschien zelfs voor jou niet eens aan vervanging toe? (ISO1250 als hoogste waarde lijkt mij redelijk beperkend tegenwoordig)

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: service Canon

Ongelezen bericht door Jefdus »

Ik ben nu toch benieuwd wat jullie aan het vergelijken zijn geweest :) Als ik kijk bij de link zie ik voor de Canon 1D alleen een 1Ds mk3 (een 21 megapixel camera uit 2007) en een 1D mk4 (16 MP uit 2009) en dus geen 1Ds mk1. Het lijkt me inderdaad niet verwonderlijk dat beiden ruim beter presteren dan de 1100D, maar dat zegt natuurlijk niks over de prestaties van de camera waar het hier over gaat.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: service Canon

Ongelezen bericht door newmikey »

Jefdus schreef:Ik ben nu toch benieuwd wat jullie aan het vergelijken zijn geweest :) Als ik kijk bij de link zie ik voor de Canon 1D alleen een 1Ds mk3 (een 21 megapixel camera uit 2007) en een 1D mk4 (16 MP uit 2009) en dus geen 1Ds mk1. Het lijkt me inderdaad niet verwonderlijk dat beiden ruim beter presteren dan de 1100D, maar dat zegt natuurlijk niks over de prestaties van de camera waar het hier over gaat.
Even klikken op het linkje "Display Current | All Cameras" en de 1Ds komt tevoorschijn...

p81
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2012 11:50

Re: service Canon

Ongelezen bericht door p81 »

fastatje schreef:Het betreft een tweetal zaken;
1. Ik ben in het bezit van een Canon Eos 1ds, deze camera is nu 7jr uit productie. Ik heb van Canon vernomen dat er geen service meer veleent wordt aan deze camera en dat ook onderdelen niet meer geleverd worden...... het betreft een camera van dik €7000,- het is toch te gek voor woorden dat je deze dient af te schrijven met €1000,- per jaar?
Als je deze 7 jaar terug gekocht hebt was je er 5 jaar terug ook al van op de hoogte dat deze camera hard afschrijft.
Als je recent een 7 jaar oude digitale spiegelreflex hebt gekocht en verwacht dat deze nog volledig geserviced kan worden had je je huiswerk beter moeten doen.
Als je vandaag een 1DmkIV koopt weet je dat de prijs nu al onderuit gaat en dat deze vermoedelijk nog harder gaat zakken als de reeds aangekondigde 1D-X zijn verwachtingen waar maakt.

Daarnaast is de 1Ds serie bedoeld voor de professionele gebruiker, klachten over dit soort apparatuur passen wat mij betreft net zo goed op dit forum als klachten over 2e hands formule 1 race auto's.

fastatje
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2012 18:19

Re: service Canon

Ongelezen bericht door fastatje »

[/quote]
Daarnaast is de 1Ds serie bedoeld voor de professionele gebruiker, klachten over dit soort apparatuur passen wat mij betreft net zo goed op dit forum als klachten over 2e hands formule 1 race auto's.[/quote]

Alweer een mank gaande vergelijking, een F1 is geen productie artikel... als ik een ferrari koop van 20 jaar oud, kan ik nog steeds de onderdelen krijgen.

Wat mij betreft, is de discussie klaar aangezien Canon alsnog over de brug komt.

GHR
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:24

Re: service Canon

Ongelezen bericht door GHR »

Misschien is het een idee, voor zover je daar zelf al niet aan had gedacht, om je berichtje op tweakers te zetten.

Ik acht de kans groot dat je daar tips aangereikt krijgt waar je iets meer mee kunt.

fastatje
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2012 18:19

Re: service Canon

Ongelezen bericht door fastatje »

Ik ben een beetje Dummy wat dat betreft, ik heb slechtst last van een beetje rechtsgevoel.
Maar ik wacht af waar Canon mee komt, 300% op de gangbare prijs doet mij natuurlijk ook besluiten van het bestellen af te zien, en dan hebben zij toch aan het verzoek voldaan........

Ik hoop dat menige discussie's zoals deze mogen leiden tot een open markt.
Daar wordt iedereeen beter van.

PPK1979
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2011 15:07

Re: service Canon

Ongelezen bericht door PPK1979 »

@fastatje

Ik werk in een fotowinkel en begrijp je probleem.
Canon regeert de camerawereld en zij bepalen de regeltjes.
Niet altijd even consument of profivriendelijk, maar helaas.
Canon is de laatste 2 jaar wel op service gebied aanzienlijk vooruit gegaan.
Ik breng (stuur dus niet op) mijn reparatiegevallen (profi en consument) naar Digital Service Point in Nederweert. Dit is een van oorsprong Duits bedrijf, die alle garantie en overige reparaties van Canon verzorgt.
3/4 jaar geleden contact met Canon NL gehad over reparatie van een oudere camera (EOS10D). Volgens Canon geen onderdelen meer beschikbaar. Via DSP binnen 10 dagen gerepareerd retour. Deze cam is toen in Duitsland gerepareerd.

Wellicht de moeite waard om even met DSP contact op te nemen.
Misschien dat zij ook voor je lens de onderdelen willen afsturen.... vragen kan altijd.

Ik bergijp wel dat je met de 1D wilt blijven werken, is gewoon een hele goede camera.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: service Canon

Ongelezen bericht door Noble »

Ik begrijp het óók heel goed, dat hij zo lang mogelijk met zijn fijne camera wil door blijven gaan,
ONDANKS dat er al beter zijn..

Wat ik hier n.l. nog niet ben tegengekomen is het feit dat als je "lekker" wilt fotograferen,
dat je dan goed "thuis" moet zijn met je camera.
De informatie op het plaatje is dan belangrijker dan de 101% kwaliteit halen.

Soms moet je nou eenmaal super-snel reageren op iets wat voor je ogen afspeeld.
En tja, als je dan moet gaan zoeken op je camera,
ben je dik te laat en heb je met wat mazzel alleen
de kont van de vos op je plaatje :lol: (ervaring heet dat )

Ik wissel ook zo min mogelijk van toestel, maar ga dan wél voor de top,
zodat ik zo lang mogelijk (en steeds meer) kan profiteren
van één-worden-met-de camera.

fastatje
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2012 18:19

Re: service Canon

Ongelezen bericht door fastatje »

Dat zijn reaktie's waar ik wat mee kan, ik ga zeker met Nederweert bellen (kom regelmatig in het zuiden)

@Noble

Ik ben het volledig met je eens, er is meer dan plaatjes alleen. De Eos 1ds is een (en accuraat met z'n 45 autofocus velden, meervoudige puntlichtmeting enz.. (heb je niet op een 1100d)) dijk van een camera, en ik heb hem juist aangeschaft omdat ik altijd (15jaar) met een analoge Eos 1n heb gewerkt en de bediening dus vertrouwd is.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: service Canon

Ongelezen bericht door olaf79 »

fastatje schreef:Heel simpel, ik wil slechts onderdelen geleverd krijgen..... en niets opsturen naar Canon.
Het hele verhaal wordt tot buiten de landsgrenzen uit zijn verband gerukt.

En aan typische ongenuanceerde opmerkingen heb ik idd niks.
Ik denk dat Canon graag een dure reparatie en of nieuw product levert en daarom zo moeilijk doet. Maar ja, wat gaat u daar tegen doen. Canon verplichten speciaal voor u een fabriek te bouwen om de niet meer te leveren onderdelen alsnog te kunnen leveren?
Het is weer zo'n pure kwestie van gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen...

Gesloten