Hier een antwoord van de publieke omroep op de vraag van iemand waarom er zo weinig breedbeelduitzendingen zijn;
In de komende 3 jaar zal de publieke omroep stap voor stap overgaan naar breedbeeld. De PO richt zich op alle Nederlanders. Er wordt goed in de gaten gehouden hoeveel procent van de kijkers in breedbeeld kijkt. Nu ligt dat nog onder de 50%. Als dat percentage eerder hoog genoeg is, zeg maar boven de 60 wordt de stap wellicht vervroegd, anders blijft 2008 het streven. Overigens kan de PO zich in deze tijd van ernstige bezuinigingen de investering niet zomaar veroorloven.
En hoe lang zijn breedbeeldtv's er nu al? En al vanaf het begin wordt aangekondigt dat het volgende jaar écht alle uitzendingen in breedbeeld zullen zijn.
De belofte van RTL om per 1 januari breedbeeld uit te gaan zenden wordt ook wéér niet nagekomen en de publieke omroep shuift het dus alweer naar 2008.
Overigens persoonlijk stoor ik me echt niet aan zwarte balken.
Ik bedoel als ik, en met mij vele anderen, een tekening afdruk of een foto doe ik daar ook een paspartout omheen. . is eigenlijk ook het toevoegen van "balken" om het beeld mooier uit te doen komen
Als ik in de bioscoop zitten schuiven er ook links en rechts grote zwarte balken in de vorm van stroken van doek over het beeld.
Ik vind het allemaal hetzelfde verschil