LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar op letten bij aankoop digitale fotocamera?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Miquel

Waar op letten bij aankoop digitale fotocamera?

Ongelezen bericht door Miquel »

Tot nu toe heb ik altijd prima fotootjes gemaakt met mijn ouderwets fototoestel met fotorolletje, maar nu deze begint te slijten, ben ik van plan een digitale fotocamera te kopen. Alleen, ik als leek op dit gebied, zie het enorme aanbod en denk dan: hellup!!!

Wie heeft er voor mij tips waar ik op moet letten bij de aankoop van een digitale fotocamera? En wie kent echte aanraders of afraders?

B.v.d. voor uw reactie! :D

NONO

Re: Waar op letten bij aankoop digitale fotocamera?

Ongelezen bericht door NONO »

Hangt er van af hoeveel geld je wilt uitgeven en wat je precies wilt.

Zou tot nu toe een Panasonic Lumix FZ5 of FZ20 nemen, ware het niet dat er een nieuwe serie op de komende IFA van 2 tot 7 september ( http://www1.messe-berlin.de/vip8_1/webs ... ndex1.html )
komt.

Voordeel van deze Panasonics is het grote bereik van de Leica 37-432mm, snelle reactietijd van de camera, bij de FZ20 f2.8 lichtsterkte over het hele bereik en een geweldige beeldstabilisator.

Wordt na de IFA opgevolgd door de FZ30, die nog een stuk beter zou zijn.

Wil je niet wachten of het hogere bedrag voor het nieuwe type uitgeven, dan zal even wachten vast wel een redelijke verlaging van de prijs van de oude camera's opleveren.

Wat nieuwe modellen schijnt ook een merk als Canon zich niet onbetuigt te laten, waarvoor natuurlijk ook voor de oude modellen hetzelfde geld als bij Panasonic.

visje

Ongelezen bericht door visje »

Er zijn een aantal dingen waar je op kan letten. Even globaal wat puntjes:

Je budget speelt een grote rol
De zoom: als je wil kunnen zoomen, let er dan op dat je optische zoom hebt, bij digitale zoom wordt de kwaliteit minder.
Megapixels: des te meer, des te groter je de foto kan laten afdrukken
Over het algemeen is 3mp en hoger wel voldoende voor het afdrukken op foto-formaat.
Wil je veel instellingen zelf handmatig kunnen doen, of zoek je een richten-en-afdrukken camera?
Wat ook nog uit kan maken: iedere camera gebruikt een bepaald type geheugenkaartje. Sommige types zijn veel duurder dan andere. Dus dat zou ik even meenemen bij het budget. Je hebt er namelijk meestal wel een extra kaartje van 256 of 512Mb bij nodig (hangt er vanaf hoeveel foto's je normaal op een vakantie maakt). Meestal is één foto 1-2mb groot.
Ik ben vast nog wel wat vergeten, maar hier heb je misschien al wel iets aan.

Veel succes!

Miquel

Nono en Visje, heel erg bedankt voor jullie informatie. :!: Ben hierdoor in ieder geval al weer een stukje verder.

De bedoeling is om een gemiddeld cameraatje te kopen. Niet de goedkoopste van het goedkoopste, maar ook zeker niet de meest uitgebreide. Gewoon een lekker (niet al te moeilijk) gebruiksvriendelijk cameraatje met in ieder geval een groot geheugen, want dat laatste was in ieder geval iets waarvan ik weet dat ik er op moet letten. :D

JaFO

Ongelezen bericht door JaFO »

Als je een indruk wilt hebben wat een 'goede' camera zou zijn dan is deze link handig. De camera's staan een beetje gesorteerd op soort gebruiker :
http://www.imaging-resource.com/WB/WB.HTM

3 - 4 Megapixels is idd ruimschoots genoeg voor A4 printjes.
Met 4 Mp zul je waarschijnlijk in enkele gevallen nog iets richting A3 kunnen.

Geheugen is iets dat je in de vorm van kaartjes bij de camera zult moeten kopen, want de standaard-uitvoering geeft je meestal maar een 16 Mb kaartje (genoeg voor een enkel klassiek rolletje).

Zelf heb ik bij mijn Konica Minolta Z2 een kaartje van 512 Mb. Daar passen 300+ foto's op in de grootste resolutie (dat alles op een enkele set oplaadbare batterijen).

Ik heb zelf gemerkt dat de grote optische zoom (x10) vaak heel handig was. Ook de snelheid bij het focussen & de vertraging voordat de foto daadwerkelijk gemaakt word is lekker kort. Deze laatsten zijn zeker bij de goedkopere modellen een negatieve factor dat het fotoplezier flink kan verpesten.

Ik ben erg happy met m'n Z2, maar als ik nu eentje zou kopen dan werd het beslist de opvolger (Z3 of Z20), omdat de 'anti-shake'-features zeker bij de grotere zoom-afstanden en zo wel handig zou zijn. Desondanks lukt het mij iig wel om overdag zonder statief met 10x zoom te werken ...

Een korte indruk van de foto's die ik gemaakt heb vind je hier :
http://photobucket.com/albums/v47/jafo18/Lammetjes/
http://photobucket.com/albums/v47/jafo18/Z2_photos/
http://photobucket.com/albums/v47/jafo1 ... 2_11_2004/
http://photobucket.com/albums/v47/jafo18/autootje/
(de originelen zijn groter en zoals je ziet ben ik geen beroepsfotograaf ;))

Tip : zorg voor een goede set oplaadbare batterijen (of iig een reserve accu als je camera dat gebruikt).

En natuurlijk veel oefenen en experimenteren, maar dat is met een digitale camera juist heel gemakkelijk (en verleidelijk). :)

// -- edit --
Er is altijd wel een nieuw model in ontwikkeling ... of je daar op wilt wachten ligt aan je zelf. Meestal is het gunstig, want het 'oude' model (dat net zo goed is) wordt dan goedkoper. )

LeeGer

Ongelezen bericht door LeeGer »

Goede site wat betreft camera's is ook Steve's digicam's, met uitgebreide (engelstalige) reviews van de meeste camera's.

Verder is aan te raden te letten op de sluitervertraging. Bij mijn oude camera duurde het een volle seconde van 't moment dat ik op de knop drukte totdat de foto ook gemaakt werd. Dat is vaak bijzonder irritant.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

Ook een goede site over digitale camera's is: http://www.dpreview.com/. Hierin kun je reviews en gebruikerservaringen vinden. Verder is op dit gebied http://www.fotocentraal.nl ook een aardige reviewsite

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Stap eens op een verkoper af en laat analyseer samen met hem/haar wat voor camera het beste bij je past.

LeeGer

Ongelezen bericht door LeeGer »

Captain Pervert
BerichtGeplaatst op: 02 Sep 2005 23:46 Onderwerp:

Stap eens op een verkoper af en laat analyseer samen met hem/haar wat voor camera het beste bij je past.
Dat idee had ik dus ook maar men waarschuwde mij dat een verkoper in een fotozaak je dan meestal toch adviseert wat hij graag wil verkopen.

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Meerdere verkopers aanklampen levert best een aardig betrouwbaar beeld op van wat je wil hebben. Een voordeel van het babbelen met een verkoper is dat je een camera kan beetpakken. Hoe een camera aanvoelt is heel persoonlijk.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

Het beste wat je kunt laten is afgaan op verkopers. Die willen alleen maar een camera met een hoge marge verkopen. Weten vaak ook helemaal niet wat ze verkopen. Heb ook al eens meegemaakt dat de verkoper een potentiele klant bang wil maken met garantievoorwaarden. Veel camera's die goedkoper worden aangeboden worden geimporteerd uit Duitsland. Dat doen reguliere winkels (bijvoorbeeld de Mediamarkt) ook. Maar op het moment dat je bij verkoper zegt de camera elders goedkoper te hebben gezien, dan kun je horen dat je dan het risico loopt dat de camera bij een reparatie wel maanden kwijt te zijn of dat er geen garantie op zit. Uiteraard is het zo dat een winkelier moet zorgdragen voor een deugdelijk produkt, maar mijn ervaring is dat een reguliere (duurdere) winkel echt geen betere service levert. Een goede verklaring voor het prijsverschil krijg je dan ook vaak niet. Daarnaast is het zo dat de reguliere winkel vaak heel veel te duur is. Zo heb ik prijsverschillen op dezelfde camera van meer dan € 300,- gezien (voorbeeld: een Fujifilm Finepix E550: is volgens www.kieskeurig.nl te krijgen voor € 249,-. kost in de meeste reguliere winkels € 399,- en wordt zelfs aangeboden voor € 559,-). Gewoon rondshoppen en reviews lezen op het internet is veel nuttiger en je krijgt veel eerlijker informatie.

Miquel

Uiteindelijk ben ik geslaagd en het is geworden een HP M417 met 5,2 MP, 3x optische zoom, 7x digitale zoom. 'Kaal' zat deze camera nog onder de 200 euro, maar dan komt er natuurlijk nog wel wat bij voor oplaadbare batterijen, batterijoplader en extra geheugenkaartje. Naar mijn eigen mening een hele leuke camera, met voor mij meer dan voldoende mogelijkheden, waar ik dus heel erg tevreden mee ben.

En zoals iemand op dit forum al aangaf... het experimenteren is nu begonnen en ja, het werkt ook allemaal heel erg gemakkelijk maar ook zo verslavend! :lol:

Desondanks wil ik via deze weg iedereen danken voor het plaatsen van een reactie op dit topic!

Gr., Miquel. :D

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

Een ding wat de mensen vergeten te noemen is een goede lens.

Zonder goede lens kan je, ook al heb je 100 megapixel, hele slechte foto's maken.

Ik heb het ondervonden met een HP camera, lekker goedkoop 5.1 megapixel maar fotokwaliteit was verschrikkelijk.

Nu heb ik een Sony DSC W5 een camera met 5.1 megapixel en een Carl Zeins lens dit zijn altijd hele goede lenzen.

En natuurlijk speelt geld een rol en wat wil je er mee fotograferen 10x15 foto's is een camera met 3 megapixel al genoeg voor uitvergrotingen moet je toch denken aan meet pixels en dus een andere prijsklasse.

Maar de lens is heel belangrijk vraag het maar na bij een goede fotospeciaalzaak en niet bij de mediamarkt.

Gesloten