Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 04 mei 2023 14:14
Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Ik wil in dit forum graag peilen of er meer BMW motorrijders zijn die tegen het volgende probleem aanlopen, met bijgevolg absurd hoge reparatiekosten:
Op het dashboard van mijn BMW motor R1250RT brand een geel "milieu" lampje. Dat betekent een defect in het uitlaatsysteem. In het uitlaatsysteem blijkt een klep ingebouwd te zijn (een "vlinderklep") die is vastgelopen. Bij de laatste onderhoudsbeurt is deze klep losgemaakt, en ging het lampje uit. Maar na 1 maand is de storing weer terug en zit de klep weer vast. Het is een bekend probleem, want als je op internet zoekt (BMW exhaust flap, BMW vlinderklep) kom je wereldwijd tal van meldingen van dit "euvel" tegen. Als oorzaak wordt meestal aangegeven: corrosie, vervuiling door rijden op E10, hoge temperatuur in het uitlaatsysteem etc.
Nu zou je zeggen: dan vervang je dat onderdeel toch?
Nu blijkt dat de slimme ingenieurs van BMW dit - blijkbaar - gevoelige onderdeel, midden in het uitlaatspruitstuk hebben geplaatst, en je dus HET HELE UITLAATSPRUITSTUK TER WAARDE VAN € 1.700,-- excl. montage MOET VERVANGEN om dit kleine vlinderklepje te repareren. Het spruitstuk is overigens zelf uitstekend in orde.
Dit "euvel" doet zich regelmatig voor bij alle modellen R1200 met watergekoelde motor en alle modellen R1250.
Ik heb mijn BMW R1250RT in februari 2019 nieuw gekocht, de km stand is nu 33000 km. Na 4 jaar en 33000 kilometer een reparatie van een klepje waarvoor het hele uitlaatspruitstuk vervangen moet worden voor meer dan 1700 euro vind ik zelf absurd.
Wie op dit forum is hier nog meer tegen aangelopen? En hoe is het opgelost?
Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
Richard Kurvers
Op het dashboard van mijn BMW motor R1250RT brand een geel "milieu" lampje. Dat betekent een defect in het uitlaatsysteem. In het uitlaatsysteem blijkt een klep ingebouwd te zijn (een "vlinderklep") die is vastgelopen. Bij de laatste onderhoudsbeurt is deze klep losgemaakt, en ging het lampje uit. Maar na 1 maand is de storing weer terug en zit de klep weer vast. Het is een bekend probleem, want als je op internet zoekt (BMW exhaust flap, BMW vlinderklep) kom je wereldwijd tal van meldingen van dit "euvel" tegen. Als oorzaak wordt meestal aangegeven: corrosie, vervuiling door rijden op E10, hoge temperatuur in het uitlaatsysteem etc.
Nu zou je zeggen: dan vervang je dat onderdeel toch?
Nu blijkt dat de slimme ingenieurs van BMW dit - blijkbaar - gevoelige onderdeel, midden in het uitlaatspruitstuk hebben geplaatst, en je dus HET HELE UITLAATSPRUITSTUK TER WAARDE VAN € 1.700,-- excl. montage MOET VERVANGEN om dit kleine vlinderklepje te repareren. Het spruitstuk is overigens zelf uitstekend in orde.
Dit "euvel" doet zich regelmatig voor bij alle modellen R1200 met watergekoelde motor en alle modellen R1250.
Ik heb mijn BMW R1250RT in februari 2019 nieuw gekocht, de km stand is nu 33000 km. Na 4 jaar en 33000 kilometer een reparatie van een klepje waarvoor het hele uitlaatspruitstuk vervangen moet worden voor meer dan 1700 euro vind ik zelf absurd.
Wie op dit forum is hier nog meer tegen aangelopen? En hoe is het opgelost?
Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
Richard Kurvers
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Ik wist het wel....Is die vlinderklep wettelijk verplicht??
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Die klep zal vast niet verplicht zijn, echter is er wel eens kans dat de motorfiets met een defecte klep niet voldoet aan de gestelde millieu eisen voor het model en dus bijvoorbeeld bij een volgende keuring niet meer door de keuring komt als je er niets mee doet.
Ik lees daarnaast ook dat een correcte werking van deze klep mogelijk nodig is om aan de geluidsnormen te voldoen.
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
... en aangezien er steeds meer geluids-flitspalen komen in Nederland, kan ook het verhogen van het standaard geluidsniveau een dure aangelegenheid worden.
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
...en wanneer is die volgende keuring? Er is geen APK oid.Cro schreef: ↑04 mei 2023 16:20Die klep zal vast niet verplicht zijn, echter is er wel eens kans dat de motorfiets met een defecte klep niet voldoet aan de gestelde millieu eisen voor het model en dus bijvoorbeeld bij een volgende keuring niet meer door de keuring komt als je er niets mee doet.
Ik lees daarnaast ook dat een correcte werking van deze klep mogelijk nodig is om aan de geluidsnormen te voldoen.
Geluid zal wel loslopen, als je het vergelijkt met Harleys, of idioten die veels te hard rijden.
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Dat is de verkeerde maatstaf. Bepalend is de hoeveelheid decibel ten opzichte van de typegoedkeuring. En vergis je niet: een klein detail weghalen uit een uitlaat kan enorm veel doen voor het geluid.
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
En wanneer wordt getoetst tov de typegoedkeuring ?
Voor 1700,- zou ik bekeuring riskeren. Dat is zo'n 4 keer de boete.
Voor 1700,- zou ik bekeuring riskeren. Dat is zo'n 4 keer de boete.
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Er is zeer waarschijnlijk wel een actief forum voor BMW motor rijders. Daar al de vraag gesteld?
Erthanax
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 04 mei 2023 14:14
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Op de BMW fora is er veel over te doen. Maar daar wordt ook veel gesleuteld en oplossingen bedacht. Natuurlijk kijk ik daar ook naar (ik ben zelf lid van diverse BMW fora).
Waar het mij om gaat is dat ik vind dat de fabrikant hier een steek laat vallen, en ik wil graag weten of andere BMW rijders die - net zoals ik - niet zelf sleutelen, dat hebben kunnen oplossen met hun dealer of met BMW of maar gewoon accepteren dat BMW daar steken laat vallen.
Dat laatste zie ik niet in de BMW fora terug.
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Steeds vaker. Juist vanwege de vele meldingen van geluidsoverlast van motoren.
Tsja - ware het niet dat je na die boete hoogstwaarschijnlijk alsnog die € 1700,00 gaat aftikken...
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 04 mei 2023 14:14
alfatrion
vindt dit leuk
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Ik zou me op het standpunt stellen dat dit, gelet op de vele klachten, een duidelijke ontwerpfout is. Eerst een stevig (maar constructief) gesprek met je verkoper, om te zien hoeveel ruimte er is, en daarna eventueel een schriftelijke ingebrekestelling. Komt er dan nog geen beweging, dan zou ik het erbij laten zitten. De winkans in een procedure lijkt me te klein.richard_kurvers schreef: ↑04 mei 2023 17:39Waar het mij om gaat is dat ik vind dat de fabrikant hier een steek laat vallen, en ik wil graag weten of andere BMW rijders die - net zoals ik - niet zelf sleutelen, dat hebben kunnen oplossen met hun dealer of met BMW of maar gewoon accepteren dat BMW daar steken laat vallen.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 04 mei 2023 14:14
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Het heeft helemaal geen zin om met een individueel verhaal hierover richting verkoper te gaan, want die verschuilt zich per definitie achter garantievoorwaarden BMW (en die is bij mijn motor ruim een jaar verlopen). Dat ga ik ook nu nog niet doen, want verloren moeite.Moneyman schreef: ↑04 mei 2023 17:44Ik zou me op het standpunt stellen dat dit, gelet op de vele klachten, een duidelijke ontwerpfout is. Eerst een stevig (maar constructief) gesprek met je verkoper, om te zien hoeveel ruimte er is, en daarna eventueel een schriftelijke ingebrekestelling. Komt er dan nog geen beweging, dan zou ik het erbij laten zitten. De winkans in een procedure lijkt me te klein.richard_kurvers schreef: ↑04 mei 2023 17:39Waar het mij om gaat is dat ik vind dat de fabrikant hier een steek laat vallen, en ik wil graag weten of andere BMW rijders die - net zoals ik - niet zelf sleutelen, dat hebben kunnen oplossen met hun dealer of met BMW of maar gewoon accepteren dat BMW daar steken laat vallen.
Ik denk zelf dat ik pas kans maak als ik kan aantonen dat het een structureel probleem is bij veel bmw rijders, die voor hoge kosten geplaatst worden. En dat het product daarom niet voldoet aan de verwachtingen die ik er van mag hebben denk ik. Maar daarom wil ik eerst graag weten wie er nog meer tegen aangelopen is en hoe dat al dan niet is opgelost.
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
maar in de tijd om 4 bekeuringen te verzamelen, zou de volgende klep ook al lang weer stuk zijn.
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Gewoon aanvechten. Aan goede geluidsmetingen zitten heel veel eisen.
Zo staat in mijn kenteken dat ik 95DB mag produceren bij 4125 rpm. De meetvoorwaarden komen ook heel strikt, er mag namelijk niet te dicht bij de uitlaat gemeten worden, ik geloof dat het een meter moet zijn.
Je kan vrijwel onmogelijk een passerende auto of motor meten, omdat er zoveel andere factoren zijn op de openbare weg, wat het geluid kan beïnvloeden. Wind, andere weggebruikers, dieren, bomen, planten.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 04 mei 2023 14:14
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Niet helemaal correct. Het vlinderklep mechaniek wordt bediend door een electrische attenuator die 2 trekkabels aanstuurt om de klep in de juiste positie te brengen. De vlinderklep wordt dus actief geopend en gesloten naar gelang gasstand en motorvermogen wordt gevraagd. De aansturing (attenuator) zie je meestal niet op de exploded view tekeningen van dit uitlaatsysteem, omdat die op een andere plaats zit gemonteerd.snuffel1 schreef: ↑04 mei 2023 18:29Ik heb een afbeelding van zo'n uitlaatspruitstuk bekeken en begrijp nu ook waarom het vervangen van het uitlaatspruitstuk zo kostbaar is. De vlinderklep is achter de katalysator geplaatst en is zo te zien ook niet elektrisch verbonden maar beweegt op uitlaatgas druk. Bij snel van de plaats gaan gaat die klep volledig open en genereert een sportief motor geluid want de uitlaatgasdruk neemt toe en bij constant rijden gaat die klep weer voor een deel dicht. Zodra het mechanisme vast gaat zitten kunnen de uitlaatgassen niet goed meer afgevoerd worden en kan schade aan de katalysator toebrengen en dat wordt door het motormanagement weer gedetecteerd als emissie storing. Het wordt moeilijk om te stellen dat die vlinderklep constructie een ontwerpfout betreft want een sportieve rijder zal door snel optrekken de klep vaker laten bewegen dan een rustige rijder die met het verkeer mee gaat.
Daarnaast: de vlinderklep was in eerdere versies van het uitlaatsysteem van het boxerblok (ook met katalysator) als los onderdeel in het uitlaatsysteem geplaatst. Kon dus simpel vervangen worden. Dat zou hier ook mogelijk geweest zijn als de ingenieurs de vlinderklep als los onderdeel in het uitlaatsysteem hadden ontworpen.
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Nijogeth schreef: ↑04 mei 2023 18:42Gewoon aanvechten. Aan goede geluidsmetingen zitten heel veel eisen.
Zo staat in mijn kenteken dat ik 95DB mag produceren bij 4125 rpm. De meetvoorwaarden komen ook heel strikt, er mag namelijk niet te dicht bij de uitlaat gemeten worden, ik geloof dat het een meter moet zijn.
Je kan vrijwel onmogelijk een passerende auto of motor meten, omdat er zoveel andere factoren zijn op de openbare weg, wat het geluid kan beïnvloeden. Wind, andere weggebruikers, dieren, bomen, planten.
Motorrijders:
‘Kan ik op de bon geslingerd worden als ik voorbij zo’n ding rijdt terwijl er net een straaljager overvliegt?’ Nee. Dat kan niet. Mede ook omdat zo’n hele installatie niet gebruikt wordt door de politie, laat staan dat het (nog) niet eens bestaat. Dat krijgen we ook door de politie bevestigd.
Laatst gewijzigd door jonis op 04 mei 2023 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Klinkt plausibel. Onderhoud is heel belangrijk. E10 is voor heel veel motoren ongeschikt en daar moet echt E5 in en het liefst ook nog octaan 98 of zelfs hoger.richard_kurvers schreef: ↑04 mei 2023 14:59Als oorzaak wordt meestal aangegeven: corrosie, vervuiling door rijden op E10, hoge temperatuur in het uitlaatsysteem etc.
Daarnaast, kijk eens naar jouw rijstijl. Rijd je vaak lekker rustig? Dat is niet goed voor zulke zaken. Die moeten met regelmaat toch even flink aan het werk gezet worden. Af en toe lekker hoog in de toeren is goed voor de meeste motoren (ook die in de auto zitten), dan wordt alles wat beter schoon gespoeld. Italian cleanse noemen ze dat.
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
En de reden daarvoor zal zijn dat het vrijwel onmogelijk is om andere factoren uit te sluiten en je dus nooit een goede geluidsmeting kan doen.jonis schreef: ↑04 mei 2023 18:54Nijogeth schreef: ↑04 mei 2023 18:42Gewoon aanvechten. Aan goede geluidsmetingen zitten heel veel eisen.
Zo staat in mijn kenteken dat ik 95DB mag produceren bij 4125 rpm. De meetvoorwaarden komen ook heel strikt, er mag namelijk niet te dicht bij de uitlaat gemeten worden, ik geloof dat het een meter moet zijn.
Je kan vrijwel onmogelijk een passerende auto of motor meten, omdat er zoveel andere factoren zijn op de openbare weg, wat het geluid kan beïnvloeden. Wind, andere weggebruikers, dieren, bomen, planten.‘Kan ik op de bon geslingerd worden als ik voorbij zo’n ding rijdt terwijl er net een straaljager overvliegt?’ Nee. Dat kan niet. Mede ook omdat zo’n hele installatie niet gebruikt wordt door de politie, laat staan dat het (nog) niet eens bestaat. Dat krijgen we ook door de politie bevestigd.
Re: Absurd hoge kosten BMW motorfiets: vlinderklep in uitlaatsysteem repareren kost meer dan 1700 €
Typisch dat iedereen hier bedrijven altijd precies weten te wijzen op regels die overtreden worden maar dat consumenten blijkbaar wel regels mogen overtreden. Kan je uitleggen wat hier anders aan is dan bijvoorbeeld een bedrijf naast je dat af en toe geluidsoverlast veroorzaakt?