LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] APK en wieladapters!?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Peter Selie

APK en wieladapters!?

Ongelezen bericht door Peter Selie »

Ik heb dus een vraag m.b.t. APK keuringen en wieladapters/spoorverbreders.

Nadat ik s'morgens mijn auto (Volkswagen Polo 6n uit 1999) naar een officiele Volkswagen dealer had gebracht voor een 60.000 km beurt inclusief APK, kreeg ik s'middags een telefoontje van de garage met de mededeling dat de auto afgekeurd werd omdat er, naar hun zeggen, spoorverbreders op zaten. Deze zouden ervoor zorgen dat de spoorbreedtes (voor en achter) van de auto niet meer overeen komen met de waardes die op het kentekenbewijs staan vermeldt.

Mijn auto heeft inderdaad lichtmetalen velgen van het merk HR en die kunnen alleen bevestigd worden m.b.v. wieladapters. Dit zijn dus geen spoorverbreders maar louter metalen schijven die ervoor zorgen dat de velgen op een juiste manier bevestigd kunnen worden.

Vervolgens ben ik naar de garage gegaan en daar werd mij nogmaals verteld dat de auto alleen door de keuring zou komen als ik die spoorverbreders, en dus ook mijn velgen, eraf zou halen (dat wilde zij ook wel doen, tegen betaling natuurlijk).
De man wist mij ook te vertellen dat dit te maken heeft met de persoon die de auto keurt. De ene keurmeester keurt een auto met deze wieladapters (want dat zijn het!) wel goed en de andere niet. Het enigste merk auto dat goedgekeurd zou worden met wieladapters/spoorverbreders was een Porsche.
Persoonlijk vond ik dit nogal vaag verhaal omdat ik van mening ben dat een keurmeester strikte regels moet volgen en deze niet volgens zijn interpreteren kan veranderen. Bovendien zijn zowel de wieladapters als de velgen voorzien van een CE markering.

Ik heb hem toen gevraagd om mij dat maar eens te laten zien want op het kentekenbewijs staan namelijk geen spoorbreedtes vermeldt.
Vervolgens liet hij me het boek met APK regels zien waarin staat dat de spoorbreedte (voor en achter) van de auto + of - 2% mag afwijken. Dat is voor mijn auto ruwweg 27 mm over de gehele spoorbreedte.
Op de vraag of ze dat dan hadden nagemeten kreeg ik het antwoord nee.

Omdat ik er vrijwel zeker van ben dat de spoorbreedtes niet met 3 cm breder is geworden (ik heb dit helaas nog niet kunnen nameten), vroeg ik aan de man wat er zou gebeuren als ik dit thuis ging nameten en er bleek dat ik binnen de afwijking van 2% zou zitten, waarop hij antwoordde: "Nou, dan gooi ik het ergens anders op".
Zijn collega zei vervolgens dat de auto dan afgekeurd zou worden op het feit dat de wielen niet op een juiste manier bevestigd waren.

Het gaat mij natuurlijk niet om het geld want een herkeuring is immers gratis, maar wel om het feit dat hij zei dat die de auto dan wel op een ander punt zou afkeuren (bovendien ben ik ook een halve zaterdagmiddag kwijt om alle 4 de velgen te gaan verwisselen).

Heeft er hier iemand met een soortgelijke situatie ervaring gehad, en hoe zit het met het interpreteren van de regels door keurmeesters?

weten

Re: APK en wieladapters!?

Ongelezen bericht door weten »

Die spoorverbreders zijn nodig indien U velgen met een VERKEERDE ET waarde monteerd op een auto en spoorverbreders zijn nu eenmaal verboden ! ( op aangedreven wielen )

En de 1 noemt ze zo en de ander weer anders maar komt op hetzelfde neer

Deze spoorverbreders moeten er voor zorgen dat bij een verkeerde ET waarde de velgen wat meer naar buiten komen om te voorkomen dat ze aan de binnenzijde tegen draagarm of carosserie komen

Dus velgen met juiste ET warde kopen !

P.

Gast

Re: APK en wieladapters!?

Ongelezen bericht door Gast »

Dat van die ET waarde heeft u gelijk in, echter...

Vertelt u mij dan maar eens waarom een Porsche wel door de keuring komt met wieladapters/spoorverbreders.
Omdat een Porsch nou eenmaal duur is? Omdat het kwalitatief betere spul is?
Nee, ze dragen toch echt allemaal dezelfde CE markering, wat o.a wil zeggen dat ze volgens de Europese norm goedgekeurd zijn op veiligheid.

Ps. De velgen zijn van RH en niet HR.

weten

Re: APK en wieladapters!?

Ongelezen bericht door weten »

Bij Porche zitten die dingen er af FABRIEK al op en is geen accesoires
En dat is bij die RH velgen wel het geval !

De Porche is MET die ringen TYPE goedgekeurd en Uw Polo niet !!!!

P.

Gast

Re: APK en wieladapters!?

Ongelezen bericht door Gast »

De keurmeester heeft gelijk omdat af te keuren.
Spoorverbreders zijn nu eenmaal verboden. Als je het niet eens bent heb je altijd het recht om een herkeuring aan te vragen door het RDW

Peter Selie

Re: APK en wieladapters!?

Ongelezen bericht door Peter Selie »

U snap het volgens mij niet "weten".
Die ringen van mij zijn ook geen accesoires maar HOREN bij de velgen net zoals de ringen van Porsche ook bij een Porsch velg horen. Ze worden in de RH fabriek speciaal voor RH velgen gemaakt.

Bovendien heb ik iets interessants gevonden op de site van het RDW:

"Soms zijn er opvulplaten tussen wielnaaf en velg gemonteerd om de wielen verder naar buiten te plaatsen. Dat is geen probleem, mits er een deugdelijke bevestiging aanwezig is (de wielbouten moeten dan van voldoende lengte zijn)."

RDW

Sinds de wielbouten voldoende lengte hebben is er geen reden voor afkeur!

Gast

Re: APK en wieladapters!?

Ongelezen bericht door Gast »

De APK is onder andere bedoeld om onveilige auto's van de weg te houden.

Als je zo zielig bent dat je een Polootje wilt opkalefateren met verkeerde velgen om het iets stoers te laten lijken dan ben ik blij dat je afgekeurd wordt.

Dan kom ik je tenminste niet tegen als je een keer de macht over het stuur kwijt raakt omdat je je auto hebt verpest met verkeerde spullen.

hank

Re: APK en wieladapters!?

Ongelezen bericht door hank »

Met spoorverbreders of te wel adapters verander je de schuurstraal van de stuur geometrie. Aan de stuur geometrie van de auto mag je niets veranderen. Want hierop is geen type goedkeuring afgegeven. Dus terecht afkeuring.
Dus voor de keuring de originele velgen monteren. Maar dit kan later weer problemen opleveren. Als je dan namelijk een ongeluk krijgt/veroorzaakt met je spoorverbreders en je auto wordt onderworpen aan een technisch onderzoek dan ben je grandioos de ...
De verzekering kan namelijk besluiten niet uit te betalen omdat je technisch iets aan je auto verandert hebt wat niet mag!!!!!!!!!!!!

Peter Selie

Re: APK en wieladapters!?

Ongelezen bericht door Peter Selie »

Ik vind het jammer voor alle APK keurmeesters hier, maar ik heb vandaag even met het RDW gebeld en daar werd me dus verteld dat afkeur vanwege spoorverbreders niet mag. Bovendien mag afkeur vanwege een verandering in de spoorbreedtes ook niet omdat de spoorbreedtes van een auto niet op de kentekenpapieren of in het kentekenregister voorkomen.

Hun advies was de betreffende keurmeester even naar het RDW te laten bellen voor verheldering.

I win :D

hank

Re: APK en wieladapters!?

Ongelezen bericht door hank »

Bij de RDW hebben ze het dan toch wel even mis. Maar goed ze kunnen ook niet alles weten. Op het kenteken staat geen spoorbreedte, maar dat wil niet zeggen dat je deze mag veranderen. Dit heeft te maken met de typegoedkeuring van de auto. Hoe weet ik dat, ben werkzaam bij een instantie die weer boven de RDW staat. Maar als je op deze manier je auto door de APK krijgt moet je deze kans nemen. Ik hoop wel dat je met je spoorverbreders nooit in conflict komt met je verzekering. Je verandert namelijk je schuurstraal behoorlijk. Deze verandering kan bij extreme situaties (ongeval) gevaarlijke (stuur)effecten tot gevolg hebben.

succes

Gesloten