LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Philips Night Guide Lampen
Philips Night Guide Lampen
Ik heb laatst een nieuwe set Night Guide lampen gekocht van Philips
(Veilig autorijden begint met de NightGuide; een veiligheidslamp voor bestaande auto's. Meer licht, een bredere bundel die aanzienlijk verder reikt en 'witter'licht. Details en contrasten worden beter waargenomen en de afstand tot objecten en personen kunnen beter worden ingeschat. De (kop)lamp geeft tot 50% meer licht dan een standaard autokoplamp! Daardoor worden verkeerssituaties eerder en beter gezien en wint de automobilist kostbare tijd om daar adequaat op te anticiperen.
Advies prijs: € 30,-)
Nu ben ik van de week naar de Kwikfit geweest voor de APK keuring en wat bleek de auto werd afgekeurd vanwege de lampen, volgens de keurmeester geven ze een vertekent beeld op de monitor, en de lampen hebben meerdere kleuren dan wettelijk is toegstaan (Wit, Blauw en Geel licht).
Het is erg leuk om te weten dat deze lampen niet toegestaan zijn tijdens de APK en je weer op extra kosten jaagt ( € 15,- setje Osram lampen)
Philips heb ik al een mail verzonden maar nog geen reatie ontvangen, tevens naar de ANWB heb ik een mail verzonden maar die hebben het te druk met de nieuwe leden ????
Graag jullie mening en ervaringen hierover.
Groeten,
Jeroen
(Veilig autorijden begint met de NightGuide; een veiligheidslamp voor bestaande auto's. Meer licht, een bredere bundel die aanzienlijk verder reikt en 'witter'licht. Details en contrasten worden beter waargenomen en de afstand tot objecten en personen kunnen beter worden ingeschat. De (kop)lamp geeft tot 50% meer licht dan een standaard autokoplamp! Daardoor worden verkeerssituaties eerder en beter gezien en wint de automobilist kostbare tijd om daar adequaat op te anticiperen.
Advies prijs: € 30,-)
Nu ben ik van de week naar de Kwikfit geweest voor de APK keuring en wat bleek de auto werd afgekeurd vanwege de lampen, volgens de keurmeester geven ze een vertekent beeld op de monitor, en de lampen hebben meerdere kleuren dan wettelijk is toegstaan (Wit, Blauw en Geel licht).
Het is erg leuk om te weten dat deze lampen niet toegestaan zijn tijdens de APK en je weer op extra kosten jaagt ( € 15,- setje Osram lampen)
Philips heb ik al een mail verzonden maar nog geen reatie ontvangen, tevens naar de ANWB heb ik een mail verzonden maar die hebben het te druk met de nieuwe leden ????
Graag jullie mening en ervaringen hierover.
Groeten,
Jeroen
Re: Philips Night Guide Lampen
Het is natuurlijk wel bedenkelijk te noemen over het afkeuren van de wagen met deze lampen,
De lampen zijn toegestaan in Nederland en Europa, het lijkt me ook een rare zaak om die wagen alleen op deze verlichting af te keuren!, zeer waarschijnlijk een keurmeester die de regels nog niet goed heeft ingestudeert,
Hou ons op de hoogte van deze situatie, want zoals ik het hier lees, is deze keurmeester fout bezig geweest!,
Veel succes, en vriendelijke groeten,
Ulbe.
De lampen zijn toegestaan in Nederland en Europa, het lijkt me ook een rare zaak om die wagen alleen op deze verlichting af te keuren!, zeer waarschijnlijk een keurmeester die de regels nog niet goed heeft ingestudeert,
Hou ons op de hoogte van deze situatie, want zoals ik het hier lees, is deze keurmeester fout bezig geweest!,
Veel succes, en vriendelijke groeten,
Ulbe.
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47
Re: Philips Night Guide Lampen
jest01,
tja een goed voorbeeld van een keurmeester die niet leest,
in de tekst van de door de RDW samengestelde keuringseisen staat duidelijk dat,
wit licht is op gebouwd uit meerdere kleuren .....
dus het kan voorkomen dat er op het koplamp testapparaat een blauwe/rode/groene/gele of zelfs een oranje kleur te zien is.
dit is gewoon acceptabel zolang de kleur op het wegdek maar wel wit is!!
..........gewoon de keurmeester hier op wijzen.........
Maar over het beeld/afstelling binnen de normen kan ik niet over oordelen omdat ik dat zelf moet zien.....
controleer of de lampen goed gemonteerd zitten, eigenlijk is het beeld van Philips altijd goed
de gr. Leo
ps. laat wel even weten hoe dit afloopt.
tja een goed voorbeeld van een keurmeester die niet leest,
in de tekst van de door de RDW samengestelde keuringseisen staat duidelijk dat,
wit licht is op gebouwd uit meerdere kleuren .....
dus het kan voorkomen dat er op het koplamp testapparaat een blauwe/rode/groene/gele of zelfs een oranje kleur te zien is.
dit is gewoon acceptabel zolang de kleur op het wegdek maar wel wit is!!
..........gewoon de keurmeester hier op wijzen.........
Maar over het beeld/afstelling binnen de normen kan ik niet over oordelen omdat ik dat zelf moet zien.....
controleer of de lampen goed gemonteerd zitten, eigenlijk is het beeld van Philips altijd goed
de gr. Leo
ps. laat wel even weten hoe dit afloopt.
Re: Philips Night Guide Lampen
Antwoorden op vragen over de NightGuide H4 en H7 gesteld door ANWB-leden
23 december 2005
Met betrekking tot de door jullie leden gestelde vragen over autoverlichting kunnen we mededelen dat de Philips autolampen met type aanduiding E1 2C3 (voor H4) en E1 22Z (voor H7) gehomologeerd zijn door het Duitse KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) en voldoen aan de Europese ECE R37 regelgeving. In de bijlage treft u de Type goedkeuringen aan.
Om antwoord te geven aan de gestelde vragen door ANWB-leden over de NightGuide autolampen kunnen we het volgende melden.
Goed lichtbeeld wordt voornamelijk bepaald door twee aspecten. Enerzijds de kwaliteit van de autolamp, anderzijds door de kwaliteit en de instelling van het optiek.
Voor wat betreft de NightGuide en andere Philips autolampen kunnen we met zekerheid zeggen dat deze voldoen aan de Europese ECE R37 normering en derhalve geen problemen in deze zullen opleveren. Het spreekt voor zich dat Philips geen invloed heeft op de kwaliteit van de optiek, noch de afstelling hiervan terwijl dit wel belangrijke oorzaken kunnen zijn van afwijkingen in het lichtbeeld tijdens een APK- keuring. Op allerlei fronten echter deelt Philips haar expertise over het belang van goede autoverlichting. Zo traint en informeert Philips partijen in de markt, zoals KLPD, RAI en BOVAG.
De scheidslijn tussen donker en licht is eveneens in de Europese regelgeving vastgelegd. De Philips NightGuide autolamp is gehomologeerd en voldoet dus eveneens aan de eisen die gesteld worden op gebied van de scheidslijn, de zogenaamde “Cut off line”. Door uiterst precieze positionering van de gloeispiraal wordt strooilicht boven de “Cut off line” voorkomen. Natuurlijk speelt de kwaliteit van de reflector alsmede de afstelling van het lichtbeeld hier ook een rol in.
Op gebied van kleuren is het inderdaad zo dat wettelijk gezien het niet is toegestaan om autolampen met kleur te gebruiken. De Philips NightGuide is een veiligheidsautolamp die wit licht projecteert in drie verschillende zones. In de Informatiezone wordt wit licht geprojecteerd met een hogere kleurtemperatuur dat beter inspeelt op de fysiologie van het menselijk oog. ’s Nachts is het menselijk oog gevoeliger aan een koeler wit licht. In de Comfortzone wordt wit licht geprojecteerd van een warmere kleurtemperatuur dat aangenamer ervaren wordt door tegenliggers. In de Veiligheidszone treft de automobilist op 50-75 meter voor het voertuig +50% meer wit licht aan, tot 20 meter verder op de weg. Onderzoek heeft aangetoond dat een grotere hoeveelheid licht op de juiste plaats op de weg de automobilist helpt in het eerder herkennen van gevaarlijk situaties. Hoe eerder de automobilist gevaren herkent, hoe eerder hij of zij erop kan anticiperen waardoor het helpt ongelukken te voorkomen. Voor meer informatie hierover: www.NightGuide3in1.com
Deze nuances van wit licht vallen alle binnen het kleurenspectrum zoals vastgesteld in de Europese regelgeving ECE R37.
Daar waar nodig is Philips ten allen tijde bereid om over de typenormering en ECE regelgeving meer uitleg te geven. Veiligheid staat voorop bij Philips en zij zal haar expertise in het belang van goede autoverlichting graag ter beschikking stellen.
23 december 2005
Met betrekking tot de door jullie leden gestelde vragen over autoverlichting kunnen we mededelen dat de Philips autolampen met type aanduiding E1 2C3 (voor H4) en E1 22Z (voor H7) gehomologeerd zijn door het Duitse KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) en voldoen aan de Europese ECE R37 regelgeving. In de bijlage treft u de Type goedkeuringen aan.
Om antwoord te geven aan de gestelde vragen door ANWB-leden over de NightGuide autolampen kunnen we het volgende melden.
Goed lichtbeeld wordt voornamelijk bepaald door twee aspecten. Enerzijds de kwaliteit van de autolamp, anderzijds door de kwaliteit en de instelling van het optiek.
Voor wat betreft de NightGuide en andere Philips autolampen kunnen we met zekerheid zeggen dat deze voldoen aan de Europese ECE R37 normering en derhalve geen problemen in deze zullen opleveren. Het spreekt voor zich dat Philips geen invloed heeft op de kwaliteit van de optiek, noch de afstelling hiervan terwijl dit wel belangrijke oorzaken kunnen zijn van afwijkingen in het lichtbeeld tijdens een APK- keuring. Op allerlei fronten echter deelt Philips haar expertise over het belang van goede autoverlichting. Zo traint en informeert Philips partijen in de markt, zoals KLPD, RAI en BOVAG.
De scheidslijn tussen donker en licht is eveneens in de Europese regelgeving vastgelegd. De Philips NightGuide autolamp is gehomologeerd en voldoet dus eveneens aan de eisen die gesteld worden op gebied van de scheidslijn, de zogenaamde “Cut off line”. Door uiterst precieze positionering van de gloeispiraal wordt strooilicht boven de “Cut off line” voorkomen. Natuurlijk speelt de kwaliteit van de reflector alsmede de afstelling van het lichtbeeld hier ook een rol in.
Op gebied van kleuren is het inderdaad zo dat wettelijk gezien het niet is toegestaan om autolampen met kleur te gebruiken. De Philips NightGuide is een veiligheidsautolamp die wit licht projecteert in drie verschillende zones. In de Informatiezone wordt wit licht geprojecteerd met een hogere kleurtemperatuur dat beter inspeelt op de fysiologie van het menselijk oog. ’s Nachts is het menselijk oog gevoeliger aan een koeler wit licht. In de Comfortzone wordt wit licht geprojecteerd van een warmere kleurtemperatuur dat aangenamer ervaren wordt door tegenliggers. In de Veiligheidszone treft de automobilist op 50-75 meter voor het voertuig +50% meer wit licht aan, tot 20 meter verder op de weg. Onderzoek heeft aangetoond dat een grotere hoeveelheid licht op de juiste plaats op de weg de automobilist helpt in het eerder herkennen van gevaarlijk situaties. Hoe eerder de automobilist gevaren herkent, hoe eerder hij of zij erop kan anticiperen waardoor het helpt ongelukken te voorkomen. Voor meer informatie hierover: www.NightGuide3in1.com
Deze nuances van wit licht vallen alle binnen het kleurenspectrum zoals vastgesteld in de Europese regelgeving ECE R37.
Daar waar nodig is Philips ten allen tijde bereid om over de typenormering en ECE regelgeving meer uitleg te geven. Veiligheid staat voorop bij Philips en zij zal haar expertise in het belang van goede autoverlichting graag ter beschikking stellen.
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47
Re: Philips Night Guide Lampen
jest01,
Ja, een duidelijk verhaal maar hoe is het nu met je keuring?
Ja, een duidelijk verhaal maar hoe is het nu met je keuring?
Re: Philips Night Guide Lampen
Ik heb inmiddels een mail verzonden naar Kwikfit en wacht hun reactie af. Tevens heb ik mij hart gelucht betreffende de service die daar verleent word.
Ik houd je op de hoogte hiervan.
Jeroen
Ik houd je op de hoogte hiervan.
Jeroen
Re: Philips Night Guide Lampen
Na enige tijd te hebben gewacht op het antwoord van Kwikfit ben ik zelf maar eens gaan bellen, na enige tijd kreeg ik een medewerker aan de lijn die ging zoeken naar mijn mail. Het klopte inderdaad dat ik geen antwoord had gehad omdat ze mijn kenteken niet hadden???? Ik zeg nog waarom stuur je dan geen mail terug? Ik heb mijn kenteken doorgegeven en ik zou terug gebeld worden en inderdaad de volgende dag ben ik gebeld door een medewerker van Kwikfit. Ze gaven me bij Kwikfit toch gelijk en boden hun excus aan, tevens gaan ze de 15 euro naar mij overmaken en ik mag de andere lampen houden. De keurmeester is hierop aangesproken en dit zal niet meer voorkomen aldus Kwikfit.
Het helpt dus toch om even wat uit te zoeken, je kan wel denken het is maar 15 euro maar toch het was onnodig geweest.
Het helpt dus toch om even wat uit te zoeken, je kan wel denken het is maar 15 euro maar toch het was onnodig geweest.
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47
Re: Philips Night Guide Lampen
jest01,
ja zo zie je maar dat je niet altijd alles maar moet geloven, of moet aannemen wat andere vinden of zeggen.
Inderdaad is het zo wie schrijft die blijft, en een beller is vaak sneller. toch?
mooi dat je even laat weten hoe het is afgelopen, dit gebeurt te weinig op de topics.
en toch met enige druk wat positiefs van kw/ft
de groeten Leo
ja zo zie je maar dat je niet altijd alles maar moet geloven, of moet aannemen wat andere vinden of zeggen.
Inderdaad is het zo wie schrijft die blijft, en een beller is vaak sneller. toch?
mooi dat je even laat weten hoe het is afgelopen, dit gebeurt te weinig op de topics.
en toch met enige druk wat positiefs van kw/ft
de groeten Leo
Re: Philips Night Guide Lampen
Jeroen,
Even een andere vraag over de nightguide lampen.
Hoe bevallen ze je, merk je verschil.
Ik ben namelijk van plan eind deze week de lampen te kopen.
Even een andere vraag over de nightguide lampen.
Hoe bevallen ze je, merk je verschil.
Ik ben namelijk van plan eind deze week de lampen te kopen.
Re: Philips Night Guide Lampen
Rijd nu zo'n 36000 km met de night guide's in mijn toyota corolla van 2006.
Ze geven helder en krachtig licht, vooral de borden rechts van de weg worden goed zichtbaar. Ook fietsers ed. merk je eerder op. Ik heb er vanmorgen een nieuw setje in gezet daar er 1 stuk was. Heb altijd blue visions gehad maar die hadden een veel kortere levensduur. Ik vind deze beter licht geven. Wat ik wel opmerkte is dat er in beide lampen (in het optiek, reflector van de lamp) een inbrandplek is ontstaan. Waarschijnlijk worden ze op 1 plaats te warm. Heeft iemand deze zelfde klacht.
Ze geven helder en krachtig licht, vooral de borden rechts van de weg worden goed zichtbaar. Ook fietsers ed. merk je eerder op. Ik heb er vanmorgen een nieuw setje in gezet daar er 1 stuk was. Heb altijd blue visions gehad maar die hadden een veel kortere levensduur. Ik vind deze beter licht geven. Wat ik wel opmerkte is dat er in beide lampen (in het optiek, reflector van de lamp) een inbrandplek is ontstaan. Waarschijnlijk worden ze op 1 plaats te warm. Heeft iemand deze zelfde klacht.