LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Auto gekocht met recente APK blijkt rot te zijn
Auto gekocht met recente APK blijkt rot te zijn
Op 3 januari jl kocht ik een Fiat Punto van december 2001 welke op 15 september 2016 APK was goedgekeurd.
De enige opmerking op het APK rapport ging over een binnen de toleranties aanwezige speling op een stuurkogel.
Ook de advertentietekst gaf reden tot vertrouwen in de aankoop van de auto: Vanzelfsprekend worden al onze occasions afgeleverd met de zorg die u bij de aankoop van een occasion mag verwachten. Verborgen gebreken zullen hoe dan ook blijven voorkomen. Bij het constateren van een gebrek aan uw auto repareren wij deze geheel of gedeeltelijk GRATIS. U hoeft dan in het slechtste geval alleen voor het onderdeel te betalen. Wij adverteren met scherpe meeneemprijzen. Alle inruil is bespreekbaar, maar op handelsprijzen. Bij interesse bellen / smsen / appen of mailen is mogelijk...
Vorige week hoorde ik een brom van onder de auto komen en ben naar mijn eigen garage gegaan. Het bleek de uitlaatdemper te zijn die de brom veroorzaakte. Geen punt want een slijtageonderdeel dus vroeg of laat zit het er aan te komen.
Toen de auto op de brug stond riep de garagehouder mij er bij. Hij wees mij op de staat van de bodem en dorpels van de auto. Daar schrok ik van want dit was erg slecht. Her verbaasde zowel de garagehouder als mijzelf dat er geen enkele aantekening van de zware roestvorming en rotheid op het APK keuringsrapport stond. Ook niet als adviespunt. Voor mij was dit echt een deceptie. Ik had de hoop in ieder geval 2 jaren met deze auto te kunnen rijden en dan mijn spaargeld aan te wenden om een jongere auto te kopen.
Ik heb het garagebedrijf waar ik de auto heb gekocht meteen op de hoogte gesteld van de staat van de auto. Ook heb ik hem de foto's gestuurd.
De auto is niet APK gekeurd door het verkopende garagebedrijf en daarom stuurde de verkoper mij door naar het APK bedrijf welke de keuring heeft uitgevoerd. Klein detail dit bedrijf zit in Den Haag. Het verkopende garagebedrijf in Duiven bij Arnhem.
Ik heb het APK bedrijf een e-mail met foto's gestuurd en mijn "beklag" gedaan. Ik verwacht hier niet veel van.
Meteen daarna heb ik het autobedrijf op de hoogte gesteld van deze stap en heb ik hen verteld dat ik de ernstige roestvorming op de bodem en dorpels zie als een verborgen gebrek waarvoor ik hen aansprakelijk stel. Ik heb de auto ter goeder trouw daar gekocht en ging er van uit dat deze inderdaad nog jaren mee zou kunnen.
De verkoper blijft mij doorverwijzen naar het APK bedrijf en wast zelf zijn handen in onschuld.
Hij verwees mij ook door naar de RDW voor als ik het niet eens was met de APK goedkeuring.
Dat had ik zelf al gedaan maar daar wordt je als recent auto eigenaar niets wijzer van, het kost je alleen maar een hoop tijd en geld:
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... 0afgekeurd
Welke stap of stappen kan ik verder nog ondernemen?
Nu is internet een prachtig medium waar ook veel informatie te vinden is. Je leest van alles over consumentenrecht en dergelijke maar ook een hoop berichten spreken elkaar tegen.
De enige opmerking op het APK rapport ging over een binnen de toleranties aanwezige speling op een stuurkogel.
Ook de advertentietekst gaf reden tot vertrouwen in de aankoop van de auto: Vanzelfsprekend worden al onze occasions afgeleverd met de zorg die u bij de aankoop van een occasion mag verwachten. Verborgen gebreken zullen hoe dan ook blijven voorkomen. Bij het constateren van een gebrek aan uw auto repareren wij deze geheel of gedeeltelijk GRATIS. U hoeft dan in het slechtste geval alleen voor het onderdeel te betalen. Wij adverteren met scherpe meeneemprijzen. Alle inruil is bespreekbaar, maar op handelsprijzen. Bij interesse bellen / smsen / appen of mailen is mogelijk...
Vorige week hoorde ik een brom van onder de auto komen en ben naar mijn eigen garage gegaan. Het bleek de uitlaatdemper te zijn die de brom veroorzaakte. Geen punt want een slijtageonderdeel dus vroeg of laat zit het er aan te komen.
Toen de auto op de brug stond riep de garagehouder mij er bij. Hij wees mij op de staat van de bodem en dorpels van de auto. Daar schrok ik van want dit was erg slecht. Her verbaasde zowel de garagehouder als mijzelf dat er geen enkele aantekening van de zware roestvorming en rotheid op het APK keuringsrapport stond. Ook niet als adviespunt. Voor mij was dit echt een deceptie. Ik had de hoop in ieder geval 2 jaren met deze auto te kunnen rijden en dan mijn spaargeld aan te wenden om een jongere auto te kopen.
Ik heb het garagebedrijf waar ik de auto heb gekocht meteen op de hoogte gesteld van de staat van de auto. Ook heb ik hem de foto's gestuurd.
De auto is niet APK gekeurd door het verkopende garagebedrijf en daarom stuurde de verkoper mij door naar het APK bedrijf welke de keuring heeft uitgevoerd. Klein detail dit bedrijf zit in Den Haag. Het verkopende garagebedrijf in Duiven bij Arnhem.
Ik heb het APK bedrijf een e-mail met foto's gestuurd en mijn "beklag" gedaan. Ik verwacht hier niet veel van.
Meteen daarna heb ik het autobedrijf op de hoogte gesteld van deze stap en heb ik hen verteld dat ik de ernstige roestvorming op de bodem en dorpels zie als een verborgen gebrek waarvoor ik hen aansprakelijk stel. Ik heb de auto ter goeder trouw daar gekocht en ging er van uit dat deze inderdaad nog jaren mee zou kunnen.
De verkoper blijft mij doorverwijzen naar het APK bedrijf en wast zelf zijn handen in onschuld.
Hij verwees mij ook door naar de RDW voor als ik het niet eens was met de APK goedkeuring.
Dat had ik zelf al gedaan maar daar wordt je als recent auto eigenaar niets wijzer van, het kost je alleen maar een hoop tijd en geld:
Nu is internet een prachtig medium waar ook veel informatie te vinden is. Je leest van alles over consumentenrecht en dergelijke maar ook een hoop berichten spreken elkaar tegen.
- Bijlagen
-
- 20170226_142049.jpg (174.95 KiB) 5957 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
-
- 20170226_142037_001.jpg (169.34 KiB) 5957 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door M1lan op 01 mar 2017 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Auto gekocht met recente APK blijkt rot te zijn
gekocht bij een handelaar of bij een garage? En ik vermoed dat het hier gaat om een zogenaamde telefonische apk. Eventueel een melding richting de rdw doen, maar ik vrees dat die er weinig mee (kunnen) doen. Aan de andere kant, keuring in september, aankoop in januari, het is heel goed mogelijk dat deze auto toen in Den Haag gekocht is met nieuwe apk aldaar, en vervolgens constateerde de toenmalige koper ook hetzelfde en heeft deze auto zo snel mogelijk van de hand gedaan. Dus of de verkoper iets met de apk te maken heeft weet ik niet.M1lan schreef:De auto is niet APK gekeurd door het verkopende garagebedrijf en daarom stuurde de verkoper mij door naar het APK bedrijf welke de keuring heeft uitgevoerd. Klein detail dit bedrijf zit in Den Haag. Het verkopende garagebedrijf in Duiven bij Arnhem.
Aan de andere kant vraag ik me ook af in hoeverre dit onder verborgen gebreken gaat vallen. Het is een auto van 16 jaar oud, maar ruim 160.000 op de teller. En tenzij u niet mocht bukken bij de aanschaf van de auto, was het verrotte deel onder de auto toch echt zo wel zichtbaar, en iemand die wat meer verstand heeft van auto's, zou dit ook zeker controleren, helemaal bij een fiat van die leeftijd.
Als je een 16 jaar oude Fiat koopt voor een paar honderd Euro dan mag/kan je daar al niet zo heel veel van verwachten.
Als je ook nog eens niet de moeite doet om even op de knietjes te gaan om de onderkant van de auto aan een snelle roestinspectie te onderwerpen, blijf je als potentiële koper sterk in gebreke.
De roestvorming zoals die op de foto's te zien is kunt u niet afdoen als een verborgen gebrek want dit doorroesten komt niet van de één op de andere dag tevoorschijn.
Alleen afgaan op een tekst in een advertentie en op de geloofwaardigheid van de mooie praatjes van een autohandelaar is zeer naïef. De eerste eerlijke autohandelaar moet nog worden geboren.
Het enige wat u kunt doen is de verkopende garagehouder aanspreken en proberen om met hem tot een mogelijk vergelijk te komen.
U kunt eventueel melding maken bij het RDW m.b.t. de afgifte van het APK bewijs, maar of dit veel zal afdoen aan de miskoop die u gedaan heeft valt zeer te betwijfelen.
Laat deze miskoop tenminste een goede, maar dure les voor u zijn.
Als je ook nog eens niet de moeite doet om even op de knietjes te gaan om de onderkant van de auto aan een snelle roestinspectie te onderwerpen, blijf je als potentiële koper sterk in gebreke.
De roestvorming zoals die op de foto's te zien is kunt u niet afdoen als een verborgen gebrek want dit doorroesten komt niet van de één op de andere dag tevoorschijn.
Alleen afgaan op een tekst in een advertentie en op de geloofwaardigheid van de mooie praatjes van een autohandelaar is zeer naïef. De eerste eerlijke autohandelaar moet nog worden geboren.
Het enige wat u kunt doen is de verkopende garagehouder aanspreken en proberen om met hem tot een mogelijk vergelijk te komen.
U kunt eventueel melding maken bij het RDW m.b.t. de afgifte van het APK bewijs, maar of dit veel zal afdoen aan de miskoop die u gedaan heeft valt zeer te betwijfelen.
als je hier en daar wat hebt gezocht op het prachtige medium, weet je dat het verstandig is om eerst een aankoopkeuring te doen bij zulke auto's.M1lan schreef:Op 3 januari jl kocht ik een Fiat Punto van december 2001 welke op 15 september 2016 APK was goedgekeurd.
Vorige week hoorde ik een brom van onder de auto komen en ben naar mijn eigen garage gegaan. Het bleek de uitlaatdemper te zijn die de brom veroorzaakte. geen punt want een slijtageonderdeel dus vroeg of laat zit het er aan te komen.
of koop een jongere occasion bij een bovag bedrijf...
-
Het kan met roest in één keer rap gaan, geloof me maar. Ooit had ik een Ford, het ene jaar goedgekeurd, het andere jaar, 10/11 maanden later was de bodem volkomen door gerot. Terwijl een jaar eerder nota bene een stuk dorpel gelast is. Idem veel later mijn Swifjte: het ene jaar niets aan de hand, 8 maanden later was de dorpel dusdanig doorgeroest dat ik wist dat een APK-keuring zinloos was.
Ik weet dus niet of je 6 maanden na de keuring de keurmeester hier op aan kunt spreken.
Ik weet dus niet of je 6 maanden na de keuring de keurmeester hier op aan kunt spreken.
inderdaad, maar om een aankoopkeuring te doen voor een auto van 16 jaar oud, weet ik niet geheel zeker of dit rendabel is. Bij de anwb is het goedkoopste tarief voor anwb leden voor een keuring meer dan 160 euro.thecure schreef:als je hier en daar wat hebt gezocht op het prachtige medium, weet je dat het verstandig is om eerst een aankoopkeuring te doen bij zulke auto's.
of koop een jongere occasion bij een bovag bedrijf...
Daarnaast ook, zoals al gezegd, een half jaar na dato de keurmeester aanspreken kan ietwat problemen opleveren in de bewijsvoering. Helemaal omdat er tussen de aankoop en de apk-keuring ook nog eens 3 maanden zit, en 120 kilometer, wat dus ook nog eens zou kunnen betekenen dat deze auto wellicht niet eens in opdracht van de recente verkoper gekeurd is, maar dat daar nog een koper tussenin heeft gezeten.
Gekocht daar op de hoek naast de Makro? Tja...Als er toen geen alarmbellen gingen rinkelen....
Je kan naar de rechter stappen. In beginsel mag je van een auto verwachten dat deze geschikt is voor normaal gebruik, tenzij je het gebrek makkelijk zelf kon ontdekken. Dat geldt ook bij een tweedehandse auto.M1lan schreef:Welke stap of stappen kan ik verder nog ondernemen?
Als je door vonnissen en arresten wil bladeren dan kun je zoeken op: http://uitspraken.rechtspraak.nl/. Relevante wetsartikel zijn: art. 7:17, 7:18, 7:21 en 7:22 BW, deze zijn dwingend of aanvullend recht afhankelijk van het soort overeenkomst.M1lan schreef:Nu is internet een prachtig medium waar ook veel informatie te vinden is. Je leest van alles over consumentenrecht en dergelijke maar ook een hoop berichten spreken elkaar tegen.
-
Wat is het probleem? De auto rijdt goed, en is voor normaal gebruik geschikt
Of de roest dusdanig is (> 15% doorgeroest van een dragende deel ) dat dit APK afkeur is kan ik zo niet uit de foto's opmaken.
Wat zegt uw garage hiervan?
Verde is het niet vreemd dat er na 16 jaar wat laswerk komt aan een Fiat van 999 euro
Dat is het normale verwachtingspatroon en hiermee dient u rekening te houden
Of de roest dusdanig is (> 15% doorgeroest van een dragende deel ) dat dit APK afkeur is kan ik zo niet uit de foto's opmaken.
Wat zegt uw garage hiervan?
Verde is het niet vreemd dat er na 16 jaar wat laswerk komt aan een Fiat van 999 euro
Dat is het normale verwachtingspatroon en hiermee dient u rekening te houden
Inderdaad moet je zelf goed kijken naar roest en eventuele gebreken. Liefst iemand meenemen die verstand heeft van auto's. Met wat ervaring kun je zelf ook al veel zien, maar roest in bv de veerschotels is ook voor een monteur lastig te zien.scontra schreef:Als je een 16 jaar oude Fiat koopt voor een paar honderd Euro dan mag/kan je daar al niet zo heel veel van verwachten.
De auto is door de apk gekomen en dat had niet gemogen. Daar draait het nu om.
@The Cure
Veel mensen, onder wie ik ook op dit moment, hebben een auto nodig voor hun werk. Maar geld voor een jongere BOVAG-occasion heb ik echt niet. Ik ben ook al gauw aangewezen op 15 jaar of ouder.
Bovendien geeft dat ook geen zekerheid. Mijn zwager had een 5 jaar oude Peugeot gekocht die zo onbetrouwbaar was door alle storingen dat hij de wagen maar gauw heeft ingeruild.
Veel mensen, onder wie ik ook op dit moment, hebben een auto nodig voor hun werk. Maar geld voor een jongere BOVAG-occasion heb ik echt niet. Ik ben ook al gauw aangewezen op 15 jaar of ouder.
Bovendien geeft dat ook geen zekerheid. Mijn zwager had een 5 jaar oude Peugeot gekocht die zo onbetrouwbaar was door alle storingen dat hij de wagen maar gauw heeft ingeruild.
Dat is nog maar de vraag.peteroo schreef:De auto is door de apk gekomen en dat had niet gemogen. Daar draait het nu om.
Met camouflage is roest moeilijk te zien, de verse wegwerk middelen even door zwaar modderbad laten rijden en een vuile auto die er niet bijgewerkt uitziet kan ook bij een Bovag garage die het even snel voor de €19,95 reclame APK erdoor doet komen.
Ja, elke gevoelige plek controleren met magneet is de manier en kijken is niet genoeg.
Ik leerde van een steekproef keurmeester die een luidspreker mee had, die magneet moet overal goed blijven hangen tenzij je een Aluminium Audi A8 of A2 hebt.
Ja, het is een steekproef en toen zag het er goed uit.
De fusee kogel was ruimte binnen de marge van keuringen maar hoe lang nog?
Ook de tijd tussen APK en verkoop is voor RDW bepalend of je kunt klagen en van Den Haag naar Arnhem zitten teveel KM en tijd dus jammer!
En ik heb het bewust niet over nog steeds twijfelachtige keurders die weten waar de steekproef medewerker is door via Whats App meldingen op de hoogte worden gehouden onderling!
Ja, de RDW moet soms een 2e onbekende persoon naar andere regio sturen omdat ze bepaalde vermoedens hebben als ver weg van hun steekproef keurmeester plotseling een stortvloed van bekende voertuigen zoals deze Fiat langs komen.....
Maar tijdens proefrit naar garage gaan en vragen of ze even willen kijken, als zij weigeren deze roestbak in te ruilen of maar €200,- geven weet ik genoeg!
Ja, elke gevoelige plek controleren met magneet is de manier en kijken is niet genoeg.
Ik leerde van een steekproef keurmeester die een luidspreker mee had, die magneet moet overal goed blijven hangen tenzij je een Aluminium Audi A8 of A2 hebt.
Ja, het is een steekproef en toen zag het er goed uit.
De fusee kogel was ruimte binnen de marge van keuringen maar hoe lang nog?
Ook de tijd tussen APK en verkoop is voor RDW bepalend of je kunt klagen en van Den Haag naar Arnhem zitten teveel KM en tijd dus jammer!
En ik heb het bewust niet over nog steeds twijfelachtige keurders die weten waar de steekproef medewerker is door via Whats App meldingen op de hoogte worden gehouden onderling!
Ja, de RDW moet soms een 2e onbekende persoon naar andere regio sturen omdat ze bepaalde vermoedens hebben als ver weg van hun steekproef keurmeester plotseling een stortvloed van bekende voertuigen zoals deze Fiat langs komen.....
Maar tijdens proefrit naar garage gaan en vragen of ze even willen kijken, als zij weigeren deze roestbak in te ruilen of maar €200,- geven weet ik genoeg!
Ik heb de auto vandaag op de brug laten zetten bij der schadehersteller/ lasser. Voor 600 euro wordt de auto gelast en afgewerkt .
Dat ga ik laten doen aangezien ik voor dat geld geen andere auto heb. Dan kan ik weer even voort.
Even voor de goede orde; ik verwijt niemand iets en het gaat mij niet om wat ik wel of niet had moeten doen, het gaat er om wat ik (nog) zou kunnen doen.
Daar heb ik nu meer duidelijkheid over. Bedankt voor de reacties/ tips.
Dat ga ik laten doen aangezien ik voor dat geld geen andere auto heb. Dan kan ik weer even voort.
Even voor de goede orde; ik verwijt niemand iets en het gaat mij niet om wat ik wel of niet had moeten doen, het gaat er om wat ik (nog) zou kunnen doen.
Daar heb ik nu meer duidelijkheid over. Bedankt voor de reacties/ tips.
3 maanden na APK kopen is geen klacht meer mogelijk helaas.
Wel volgende keer een bevriende garage vragen en proefrit daar langs rijden.
Dat mag iets kosten maar ook een APK uit laten voeren en je mag vaak mee kijken.
Dan gaat deze van 9 naar 12 maanden en is niet verboden.
Dan heb je zekerheid en bij afkeur loop je alleen de APK kosten mis.
Bij vele grote dealers is een actie tarief van €119,95 en dat is goedkoper als normale keuring hoewel je dan geen zekerheid hebt over betrouwbaarheid maar monteurs vertellen meestal meer dan alleen die kale APK.
Maar als je bij bekende Bovag garage of Dealer vraagt of ze iets voordelig hebben, soms gunnen ze jou het en gaat het niet naar de handel.
Ook Officiële dealers willen graag arme klanten helpen die hopelijk later een betere occasion kopen met meer winstmarge...
Wel volgende keer een bevriende garage vragen en proefrit daar langs rijden.
Dat mag iets kosten maar ook een APK uit laten voeren en je mag vaak mee kijken.
Dan gaat deze van 9 naar 12 maanden en is niet verboden.
Dan heb je zekerheid en bij afkeur loop je alleen de APK kosten mis.
Bij vele grote dealers is een actie tarief van €119,95 en dat is goedkoper als normale keuring hoewel je dan geen zekerheid hebt over betrouwbaarheid maar monteurs vertellen meestal meer dan alleen die kale APK.
Maar als je bij bekende Bovag garage of Dealer vraagt of ze iets voordelig hebben, soms gunnen ze jou het en gaat het niet naar de handel.
Ook Officiële dealers willen graag arme klanten helpen die hopelijk later een betere occasion kopen met meer winstmarge...
-
Misschien is dit voor het moment wel het meest verstandige. Hopen dat je een jaartje, en misschien wel twee, verder kunt sturen zonder al teveel kosten; maar je zult ongetwijfeld begrijpen dat de auto op zich zijn langste tijd heeft gehad, en dat je tzt toch naar wat anders uit zult moeten zien.M1lan schreef:Ik heb de auto vandaag op de brug laten zetten bij der schadehersteller/ lasser. Voor 600 euro wordt de auto gelast en afgewerkt .
Mijn vaste garage heeft vaak wel een of twee auto's staan voor onder de 1000 euro. Dat zijn niet meer de mooiste exemplaren en ze doen geen moeite om de roest te verbloemen, maar het zijn wel auto's die ze nog durven verkopen. Zonder garantie uiteraard.
Aan de andere kant, mijn betrouwbare vroegere Japannertje bleek na een jaar of 12 ook flink te roesten en wel aan dragend deel. Daar heeft de garage een plaatje tegenaan gelast en zo kon ik nog ruim vier jaar voort.
Aan de andere kant, mijn betrouwbare vroegere Japannertje bleek na een jaar of 12 ook flink te roesten en wel aan dragend deel. Daar heeft de garage een plaatje tegenaan gelast en zo kon ik nog ruim vier jaar voort.
het is de bedoeling om in ieder geval nog 2 jaar met de auto te rijden. Daarna mag er een vervanger komen.
Het bedrijf waar de auto nu heen gaat levert goed werk. Dat wil zeggen geen "APK Lassen" maar ook iets wat langer dan dat mee gaat.
Geen enkele auto heeft het eeuwige leven dus deze ook niet, daarvan ben ik mij ook bewust uiteraard.
Ik neem deze ervaring weer mee als ik over een tijdje aan een andere auto toe ben.
De garage waar de auto in juli gekeurd gaat worden ( ik doe dit altijd 2 maanden voordat de huidige APK keuring verloopt) ken ik en ik weet dat ze daar eerlijk zijn.
Het bedrijf waar de auto nu heen gaat levert goed werk. Dat wil zeggen geen "APK Lassen" maar ook iets wat langer dan dat mee gaat.
Geen enkele auto heeft het eeuwige leven dus deze ook niet, daarvan ben ik mij ook bewust uiteraard.
Ik neem deze ervaring weer mee als ik over een tijdje aan een andere auto toe ben.
De garage waar de auto in juli gekeurd gaat worden ( ik doe dit altijd 2 maanden voordat de huidige APK keuring verloopt) ken ik en ik weet dat ze daar eerlijk zijn.
Hebt u er rekening mee gehouden dat dit garagebedrijf, in al hun eerlijkheid , ook wel eens tot de slotsom kunnen komen dat uw auto niet APK goedgekeurd kan worden i.v.m. andere gebreken die er mogelijk gevonden gaan worden.M1lan schreef: De garage waar de auto in juli gekeurd gaat worden ( ik doe dit altijd 2 maanden voordat de huidige APK keuring verloopt) ken ik en ik weet dat ze daar eerlijk zijn.
Het zou mij in ieder geval verstandig lijken, maar wie ben ik, als u uw auto eerst eens door deze garage laat inspecteren of het wel zinvol is om nog veel geld uit te gaan geven voor het benodigde laswerk.
-
Niet alleen uw auto is verrot ...
het hele keuringssysteem is niet onafhankelijk opgezet en uiteindelijk ligt de APK-mand vol met rotte appels!
het hele keuringssysteem is niet onafhankelijk opgezet en uiteindelijk ligt de APK-mand vol met rotte appels!