LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
De auto kan de caravan van dit gewicht wel trekken maar verwacht er niet veel van. Het maximale vermogen/koppel wordt bij een hoog toerental gehaald, is niet echt fijn om de Swift op vier tot vijfduizend toeren te houden. Tja dan die afschrijving 2500 euro in vijf maanden, de auto is met het uitrijden van de garage een occasion geworden en zakt vooral het eerste jaar gigantisch in waarde. Blijkt wel weer, afgaan op cijfertjes werkt in de praktijk niet echt.
-
- Contacteer:
jojohck schreef:De auto is een suzuki swift 1.3 met 79 KW. Op caravantrekker moet de auto een gewicht van 1000 kilo kunnen trekken. Onze caravan is een homecar 3 pers. met een leeg gewicht van onder de 750 kilo. Eigenlijk zou het dus moeten kunnen. De garage heeft ons een andere auto aangeboden maar dan moeten we 3000 euro bijleggen. Als ik alles omreken is onze auto in nog geen 5 maanden 2500 euro in prijs gezakt. Met deze deal kan en wil ik niet accoord gaan. Sorrie voor de late reactie maar er waren wat internet moeilijkheden.
Sorry maar dat had je toch kunnen zien aan komen dat dat niet gaat werken? Je hebt wss al veel kilometers gedraait met de auto dus je kan niet verwachten dat je deze auto voor het zelfde bedrag kan inruilen als dat je deze hebt gekocht.
Achter een Suzuki Swift hoort een Eriba Puck!
De reactie van TS zal waarschijnlijk het volgende zijn"ja maar de dealer heeft gezegd dat het kon"
Als je een caravan achter de auto wilt zetten, zou je een auto moeten hebben met een cilinder inhoud van minimaal 1600cc.
Met een 1300 is het vragen om problemen.
En de eigen onderzoeksplicht dan?ronald g schreef:De reactie van TS zal waarschijnlijk het volgende zijn"ja maar de dealer heeft gezegd dat het kon"
Trouwens, achter iedere auto kun je wel een caravan koppelen, hoe zwaar die ook is.
Dus achter een Toyota Yaris 900cc kan dat ook.
Koppelen is geen probleem.
Maar het wegrijden!
Onderzoeksplicht! niemand weet wat het woord betekend en gaan op de blauwe ogen van de verkoper af. Eigenlijk is het wel lachen want een een kleine auto met een joekel van een sleurhut er achter zie je niet zo vaak. Zonder dollen een Swift ook met dit vermogen kan het trekgewicht theoretisch aan maar na tien kilometer rijden ben je zo moe als een hond.
-
Dit is veel te generaliserend.Als je een caravan achter de auto wilt zetten, zou je een auto moeten hebben met een cilinder inhoud van minimaal 1600cc.
Met name diesels hebben met een kleine cilinderinhoud al voldoende koppel.
Verder zijn de nieuwe motoren met turbo's al erg sterk bij een cilinderinhoud van 1100 cc.
-
-
- Contacteer:
Leo The Emperor schreef:Dit is veel te generaliserend.Als je een caravan achter de auto wilt zetten, zou je een auto moeten hebben met een cilinder inhoud van minimaal 1600cc.
Met name diesels hebben met een kleine cilinderinhoud al voldoende koppel.
Verder zijn de nieuwe motoren met turbo's al erg sterk bij een cilinderinhoud van 1100 cc.
En welke zouden dat dan moeten zijn?? Ik heb een polo bm 3 cylinder, 75 pk en niet hoge kopppel.....weet ff niet de hoeveelheid....kan er een caravan van max 700 kg achter hangen maar rijdt voor geen meter. Als ik een heuvel op zou moeten dan ben ik de volgende op het youtube filmpje.
De motor moet genoeg vermogen hebben om zowel de auto als de zwaar beladen caravan met gemak te kunnen trekken.
Met mijn auto kan ik rustig een caravan trekken, ik heb ook in de lage toeren voldoende koppel. 1600 cc en 105PK. Moet toch voldoende zijn.
Alleen moet ik weer goed kijken hoe zwaar ik de auto mag belasten (geremd en ongeremd.)
Met mijn auto kan ik rustig een caravan trekken, ik heb ook in de lage toeren voldoende koppel. 1600 cc en 105PK. Moet toch voldoende zijn.
Alleen moet ik weer goed kijken hoe zwaar ik de auto mag belasten (geremd en ongeremd.)
Gewicht van de auto telt ook mee.Teunbosseman schreef: En welke zouden dat dan moeten zijn?? Ik heb een polo bm 3 cylinder, 75 pk en niet hoge kopppel.....weet ff niet de hoeveelheid....kan er een caravan van max 700 kg achter hangen maar rijdt voor geen meter. Als ik een heuvel op zou moeten dan ben ik de volgende op het youtube filmpje.
En van de inzittenden ook natuurlijk je zult maar een partner hebben
met een gewicht van 120 kg.
met een gewicht van 120 kg.
het draait allemaal om de koppel, met een kleine 1300 cc benzine motor haal je die pas bij een hoog toerental, ongeschikt om een zware sleurhut te slepen want rijden kun je het niet noemen. Een diesel motor van 1300 cc is al beter want die haalt het maximum koppel bij een lager toerental maar moet je ook geen wonderen van verwachten. Wil je toch die sleurhut van bijna 700 kilo meenemen dan is een robuuste auto met voldoende vermogen/trekkracht een must. Die hang je dus niet achter een Suzuki Swift, levert wel leuke filmpjes op want die van Mallemalle zegt voldoende.
Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van caravans achter kleine autootjes,
Vooral met rijden op de snelweg of in de bergen moet je zorgen voor een middenklasse wagen met voldoende vermogen ( 75 KW en liefst meer )
Vooral in de bergen moet zo'n klein motortje hard werken, en dit in combinatie met de ijle lucht kan dit tot problemen leiden,
Met caravan rijden moet je zorgen dat de motor van je wagen onder alle omstandigheden voldoende vermogen heeft, dit rijdt een stuk rustiger en relaxter, beter dan zo'n jankend licht motortje onder de motorkap te loeien, hetgeen érg vermoeiend werkt, terwijl de kans op pech en ongevallen vele malen groter is!, getuige het filmpje die Mallemalle laat zien.
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Vooral met rijden op de snelweg of in de bergen moet je zorgen voor een middenklasse wagen met voldoende vermogen ( 75 KW en liefst meer )
Vooral in de bergen moet zo'n klein motortje hard werken, en dit in combinatie met de ijle lucht kan dit tot problemen leiden,
Met caravan rijden moet je zorgen dat de motor van je wagen onder alle omstandigheden voldoende vermogen heeft, dit rijdt een stuk rustiger en relaxter, beter dan zo'n jankend licht motortje onder de motorkap te loeien, hetgeen érg vermoeiend werkt, terwijl de kans op pech en ongevallen vele malen groter is!, getuige het filmpje die Mallemalle laat zien.
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
@ BBCS,
Ik heb geen 1.6 maar 1.2 Tdi.
De 75 Pk houden ook niet over en ik mag dus een Caravan trekken van 1000 Kg in Nederland, maar elders in Europa word deze ook met 1200 Kg toegestaan aangeboden.
Hoewel een Predom van 600 Kg het beste is, 1000 Kg kan wel maar ik kom dan bij 80 Km niet verder dan 4e versnelling op vlakke weg en windstil of voor de wind!
Maar vele stukken bij harde wind of hellingen gewoon in 3.
De 5e is dus niet bruikbaar maar tussen de Diesels met groot rijbewijs en rijdend als vrachtwagen is er niets aan de hand.
De boordcomputer negeren want in de 5e is het niet gezond.
Ik wil meer dan 300.000 km met deze rijden en niet voor enkele keren per jaar een duurdere en zwaardere en niet belastingvrije 1.9 Tdi kopen die meer mag hebben.
In de Ardennen stukken in 2e moeten rijden maar ook de vrachtwagens halen daar geen 80 km!
Ik heb geen 1.6 maar 1.2 Tdi.
De 75 Pk houden ook niet over en ik mag dus een Caravan trekken van 1000 Kg in Nederland, maar elders in Europa word deze ook met 1200 Kg toegestaan aangeboden.
Hoewel een Predom van 600 Kg het beste is, 1000 Kg kan wel maar ik kom dan bij 80 Km niet verder dan 4e versnelling op vlakke weg en windstil of voor de wind!
Maar vele stukken bij harde wind of hellingen gewoon in 3.
De 5e is dus niet bruikbaar maar tussen de Diesels met groot rijbewijs en rijdend als vrachtwagen is er niets aan de hand.
De boordcomputer negeren want in de 5e is het niet gezond.
Ik wil meer dan 300.000 km met deze rijden en niet voor enkele keren per jaar een duurdere en zwaardere en niet belastingvrije 1.9 Tdi kopen die meer mag hebben.
In de Ardennen stukken in 2e moeten rijden maar ook de vrachtwagens halen daar geen 80 km!
-
Wat dacht je van :En welke zouden dat dan moeten zijn??
VW golf /jetta 1.2 TSI met 105pk
VW golf / passat / tiguan 1.4 TSI met 160 pk
Fiat bravo / punto 1.4 multi-air met 140 pk
Opel Astra / Meriva 1.4 Turbo met 160 pk
Seat Leon /altea / alhambra 1.2 TSI met 105 pk
Is dit voldoende ?
Leo The Emperor schreef:
Is dit voldoende ?
nee TS heeft een suzuki swift
-
Ciske, ik reageer op de post van BBCS die vindt dat voor een caravan minimaal 1600 cc nodig is
Ik snapte dat maar vind dat er zo'n drama van gemaakt wordt, TS heeft gewoon een fout gemaakt .Leo The Emperor schreef:Ciske, ik reageer op de post van BBCS die vindt dat voor een caravan minimaal 1600 cc nodig is
Hoewel ik denk dat die swift ook wel trekt.
jojohck schreef:De auto is een suzuki swift 1.3 met 79 KW. Op caravantrekker moet de auto een gewicht van 1000 kilo kunnen trekken. Onze caravan is een homecar 3 pers. met een leeg gewicht van onder de 750 kilo. Eigenlijk zou het dus moeten kunnen. De garage heeft ons een andere auto aangeboden maar dan moeten we 3000 euro bijleggen. Als ik alles omreken is onze auto in nog geen 5 maanden 2500 euro in prijs gezakt. Met deze deal kan en wil ik niet accoord gaan. Sorrie voor de late reactie maar er waren wat internet moeilijkheden.
Op caravantrekker staat geen Swift 1300 met 79 KW!
Ook geen Homecar van onder de 750 kilo.
Dus kan jij misschien even laten weten, waar je aan deze informatie komt?
Of heb ik iets over de kop gezien?