LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Bij aankoop van onze nieuwe auto werd ons beloofd dat hij onze caravan kon trekken. Maar bij het eerste gebruik met onze caravan kon hij het eerste viaduct nog maar amper aan. De snelheid bleef onder de maat en dus voldoet deze auto niet aan wat ons van tevoren beloofd is . Wat zijn onze rechten?
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Je bent eroverheen gekomen waarmee de eigenschap is bewezen.
Daarbij: proefrit overgeslagen ?
Daarbij: proefrit overgeslagen ?
-
Allereerst geldt dat er zat informatie is te verkrijgen over auto's en caravans.Bij aankoop van onze nieuwe auto werd ons beloofd dat hij onze caravan kon trekken. Maar bij het eerste gebruik met onze caravan kon hij het eerste viaduct nog maar amper aan. De snelheid bleef onder de maat en dus voldoet deze auto niet aan wat ons van tevoren beloofd is . Wat zijn onze rechten?
ga eens naar http://www.caravantrekker.nl.
Hier kunt U uw auto en uw caravan invoeren en gelijk zien of uw keuze een onverantwoorde of een goede was.
Dit had U eigenlijk zelf vooraf kunnen en moeten doen.
Als blijkt dat ook via deze site uw combinatie niet verantwoord is komt de vraag naar voren, wat U precies heeft afgesproken.
Heeft U duidelijk op papier staan wat uw wensen zijn met betrekking tot uw caravan ( merk , gewicht, reisdoelen )?
Is dat niet het geval dan kunt U alleen nog op coulance aanspraak maken.
Is dit wel het geval dan kunt U met een uitdraai van bovengenoemde website terug gaan naar de garagist, en hem hiermee confronteren.
Merk en type zou welkom zijn.
-
- Contacteer:
Ietwat meer info zou ind welkom zijn, welke auto met welk vermogen en koppel.
Welke caravan, gewicht etc etc.
Je hebt zeker rechten, zie praktijkervring kenissen:
Kenissen hebben een caravan in opslag ( niet om de hoek ) en willen de zakelijke auto ( VW transporter ) niet meer prive gebruiken. Gaan opzoek naar auto en komen it bij hyundau ix.....( weet type niet meer maar opvolger van tuscon )
Verkoper geeft aan ja kan caravan met die en die specificaties trekken. Auto besteld, 8 weken wachten, opgehaald en caravan erachter gehangen, naar huis geen probleem. Met caravan naar camping gegaan ( NL ) en auto kon caravan amper omhoog trekken.
Uiteindelijk is de auto weer retour gebracht en via via een ander merk gekocht.
Dit was wel via een erkende dealer gegaan en waren zelf ook verbaasd dat de auto de caravan niet kon trekken, zij nemen dit verder op met de importeur.
Welke caravan, gewicht etc etc.
Je hebt zeker rechten, zie praktijkervring kenissen:
Kenissen hebben een caravan in opslag ( niet om de hoek ) en willen de zakelijke auto ( VW transporter ) niet meer prive gebruiken. Gaan opzoek naar auto en komen it bij hyundau ix.....( weet type niet meer maar opvolger van tuscon )
Verkoper geeft aan ja kan caravan met die en die specificaties trekken. Auto besteld, 8 weken wachten, opgehaald en caravan erachter gehangen, naar huis geen probleem. Met caravan naar camping gegaan ( NL ) en auto kon caravan amper omhoog trekken.
Uiteindelijk is de auto weer retour gebracht en via via een ander merk gekocht.
Dit was wel via een erkende dealer gegaan en waren zelf ook verbaasd dat de auto de caravan niet kon trekken, zij nemen dit verder op met de importeur.
De Hyundai XI35 met 2 liter en grote diesel trekt het moeiteloos.
De nieuwe 1.6 benzine en 1.7 diesel moet je 1 of 2 versnellingen lager rijden dan normaal dus veel toeren en dus hoger verbruik en lawaai, maar het kan.
Mijn Seat Ibiza met 1.2 Tdi en slechts 75 PK haalde de 5e versnelling bij 80 Km ook niet.
Dus 4e word krap en 3e is beter.
Iets meer lawaai en verbruik, en 4e is vlak te gebruiken.
Voor optrekken en hellingen is 3e noodzakelijk.
In de Ardennen en helling met bordje 24 graden zelfs een hellingproef gedaan en wegrijden was moeiteloos met iets extra gas geven.
Bij deze helling in 2e versnelling, 3e was te zwak zelfs een Ford Mondeo Tddi met 2.0 motor ingehaald die vrijwel zelfde caravan had op de helling.
Hij kwam niet sneller in de 3e dus reed gewoon in te hoge versnelling.
Beter veel toeren dan kapotte motor.
Ik weet dat veel lawaai niet gezond klinkt maar te lage toeren, dan stamp je door de olie laag heen en is vele malen schadelijker.
Tussen kunnen trekken en in welke versnelling dit moet is het grote probleem.
Dus probeer eens iets meer toeren.
In plaats van 1600 toeren in 5e bij 80 Km nu in 3e versnelling met 2800 toeren!
Dus ook de kleine 1200 cc zuinige diesels van VW Polo, Skoda Fabia en Seat Ibiza is een zware tot 1000 Kg wegende Caravan mogelijk!
De nieuwe 1.6 benzine en 1.7 diesel moet je 1 of 2 versnellingen lager rijden dan normaal dus veel toeren en dus hoger verbruik en lawaai, maar het kan.
Mijn Seat Ibiza met 1.2 Tdi en slechts 75 PK haalde de 5e versnelling bij 80 Km ook niet.
In de Ardennen en helling met bordje 24 graden zelfs een hellingproef gedaan en wegrijden was moeiteloos met iets extra gas geven.
Bij deze helling in 2e versnelling, 3e was te zwak zelfs een Ford Mondeo Tddi met 2.0 motor ingehaald die vrijwel zelfde caravan had op de helling.
Ik weet dat veel lawaai niet gezond klinkt maar te lage toeren, dan stamp je door de olie laag heen en is vele malen schadelijker.
Dus ook de kleine 1200 cc zuinige diesels van VW Polo, Skoda Fabia en Seat Ibiza is een zware tot 1000 Kg wegende Caravan mogelijk!
Als in de specificatie van de auto bijv. maximaal toelaatbaar trekgewicht 800 kg geremd staat wil dat nog niet zeggen dat het trekken van dit gewicht soepel gaat, een Polo met een 1200 motor zou dit aan kunnen. Het wordt echter wel werken om de gang er in te houden, veel schakelen dus en niet prettig bij lange ritten.
-
- Contacteer:
stofzuigertje schreef:De Hyundai XI35 met 2 liter en grote diesel trekt het moeiteloos.
De hyundai van mn kennissen trok dit dus NIET. Weet ff niet de specs, maarrrr de caravan is nogal fors, 6 tot 8 persoons.....je hebt er E rijbewijs voor nodig. En je gaat natuurlijk niet je motor dermate zwaar belasten zoals jij zegt. De hyundai had gewoonweg niet genoeg koppel ondanks dat de verkoper dacht van wel.
Wellicht dat jouw kleinere lichtere caravan geen probleem was maar bij mn kennisen dus wel.
Verkopers hadden dit niet verwacht.
En dat een vw polo, skoda of seat een caravan tot 1000 kg zou kunnen trekken is niet waar, je trekt hiermee de gehele motor kapot. Zal PON blij mee zijn.
Een caravantje van max 700kg zou net kunnen, zonder al te veels bagage.
Die auto´s zijn er ook niet voor bedoeld, waarom denk je dat je bij toyota hybride praktisch geen trekhaken ziet.
HEb zelf een polo 1.2 bluemotion.
Hey mensen ,we weten helemaal niet wat voor auto of caravan TS heeft.
Daar heeft TS niets over losgelaten en misschien dat hij/zij nog reageert en even laat weten wat voor auto en caravan het zijn.
Daar heeft TS niets over losgelaten en misschien dat hij/zij nog reageert en even laat weten wat voor auto en caravan het zijn.
Die is geld waard,is een oldtimerjor rebelski schreef:He is een fiat 500 bouwjaar 1962.
Daarom ben jij van onschatbare waarde beste snepke
stofzuigertje schreef:De Hyundai XI35 met 2 liter en grote diesel trekt het moeiteloos.
@ stofzuigertje
Kan je niet lezen?
TS heeft een auto, en deze trekt de caravan niet, wat moet hij/zij met gegevens van een andere auto?
-
Stofzuiger lult zoals altijd maar een een in de lucht en de de rondte , waar haal ie ut vandaan zou je zegen, dikke duim
Enfin, op de vraag aan de verkopende partij, kan deze auto ene caravan trekken, kan die partij natuurlijk geen eenduidig antwoord geven in de vorm van ja of nee
Als het goed is staat ten eerste op het kenteken het maximale trekgewicht vermeld, , daarmee dient men rekening te houden, en ten 2de lijkt me van belang wat voor gewicht de caravan heeft die achter betreffende wagen wordt gehangen
Enfin, op de vraag aan de verkopende partij, kan deze auto ene caravan trekken, kan die partij natuurlijk geen eenduidig antwoord geven in de vorm van ja of nee
Als het goed is staat ten eerste op het kenteken het maximale trekgewicht vermeld, , daarmee dient men rekening te houden, en ten 2de lijkt me van belang wat voor gewicht de caravan heeft die achter betreffende wagen wordt gehangen
Volgens mij is TS al met de caravan op vakantie,na de openingspost heeft TS niet meer gereageerd.
Zelfs op vragen van de andere forumleden heeft TS geen antwoord gegeven
Ik zie geen gegevens van de Caravan...
Maar weet wel dat vele de motor inderdaad kapot maken door in te hoge versnelling te rijden.
De meeste zijn bang voor veel toeren te maken maar bij 80 Km in 3e versnelling is er minder motor schade en zal hij beter trekken dan bij 80 Km in 5e versnelling rijden.
Ik heb dus geen Xi35 maar nog lichtere motor en zwakkere auto maar door 1 of 2 versnellingen lager dus meer toeren te maken kom je moeiteloos ook in de Ardennen elke helling op.
Als je naar de PK's kijkt is de 1.6 motor van de Xi35 erg sterk, maar het koppel en bij welk toerental is minder dan de 2.0 motoren.
Verder denken vele mensen dat een auto in de 3e versnelling met veel toeren veel gaat gebruiken en stuk gaat maar dat is niet zo.
Als je bij 80 Km in 5e rijd is het verbruik net zo hoog maar de slijtage vele malen groter.
Dat het lawaai van veel toeren niet prettig klinkt en ik vind het ook niet leuk, maar dat is het nadeel van een grote zware caravan trekken.
Maar weet wel dat vele de motor inderdaad kapot maken door in te hoge versnelling te rijden.
De meeste zijn bang voor veel toeren te maken maar bij 80 Km in 3e versnelling is er minder motor schade en zal hij beter trekken dan bij 80 Km in 5e versnelling rijden.
Ik heb dus geen Xi35 maar nog lichtere motor en zwakkere auto maar door 1 of 2 versnellingen lager dus meer toeren te maken kom je moeiteloos ook in de Ardennen elke helling op.
Als je naar de PK's kijkt is de 1.6 motor van de Xi35 erg sterk, maar het koppel en bij welk toerental is minder dan de 2.0 motoren.
Verder denken vele mensen dat een auto in de 3e versnelling met veel toeren veel gaat gebruiken en stuk gaat maar dat is niet zo.
Als je bij 80 Km in 5e rijd is het verbruik net zo hoog maar de slijtage vele malen groter.
Dat het lawaai van veel toeren niet prettig klinkt en ik vind het ook niet leuk, maar dat is het nadeel van een grote zware caravan trekken.
We weten niet wat de exacte vraagstelling van TS is geweest bij aanschaf van de auto. Wellicht heeft TS gevraagd kan deze auto caravan x, gewicht y enz enz trekken.Mallemalle schreef: Enfin, op de vraag aan de verkopende partij, kan deze auto ene caravan trekken, kan die partij natuurlijk geen eenduidig antwoord geven in de vorm van ja of nee
Vooralsnog blijft het gissen en sluit ik me aan bij Snepke...
Snepke schreef:Volgens mij is TS al met de caravan op vakantie,na de openingspost heeft TS niet meer gereageerd.
De auto is een suzuki swift 1.3 met 79 KW. Op caravantrekker moet de auto een gewicht van 1000 kilo kunnen trekken. Onze caravan is een homecar 3 pers. met een leeg gewicht van onder de 750 kilo. Eigenlijk zou het dus moeten kunnen. De garage heeft ons een andere auto aangeboden maar dan moeten we 3000 euro bijleggen. Als ik alles omreken is onze auto in nog geen 5 maanden 2500 euro in prijs gezakt. Met deze deal kan en wil ik niet accoord gaan. Sorrie voor de late reactie maar er waren wat internet moeilijkheden.
-
Euh, een wagen van pakkumbeet 850 kilo mag geen caravan trekken die zwaarder is dan de wagen zelf, daarnaast lijkt het mij uiterst onverstandig een extra 1000 kilo aan die magere 1300 cc motor te hangen, maar kan het mis hebben
Wat is het bouwjaar van de swift?
Wat is het bouwjaar van de swift?
1300 motor.
Ik was er al bang voor.
Ik was er al bang voor.
-
Ik denk niet dat je veel opties hebt.De auto is een suzuki swift 1.3 met 79 KW. Op caravantrekker moet de auto een gewicht van 1000 kilo kunnen trekken. Onze caravan is een homecar 3 pers. met een leeg gewicht van onder de 750 kilo. Eigenlijk zou het dus moeten kunnen. De garage heeft ons een andere auto aangeboden maar dan moeten we 3000 euro bijleggen. Als ik alles omreken is onze auto in nog geen 5 maanden 2500 euro in prijs gezakt. Met deze deal kan en wil ik niet accoord gaan.
Als de auto net de caravan kan trekken heb je in principe gekregen wat je hebt gevraagd.( info caravantrekker.nl)
Sorry, maar dan had jezelf toch even beter moeten opletten.
ps. je weet dat de maximale snelheid met een caravan 90 km per uur is, harder mag je gewoon niet rijden.
ps2 je weet dat het nieuwe rijden funest is voor auto's met caravan. Gewoon lekker doortrekken in de toeren