LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto mee naar Spanje bij verhuizing

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
h.bergevoet
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2014 06:17

Auto mee naar Spanje bij verhuizing

Ongelezen bericht door h.bergevoet »

De Nederlandse auto mee naar Spanje?
Ik nam mijn Nederlandse auto mee met onze verhuizing naar Spanje, na een periode ben je verplicht hem op Spaans kenteken over te zetten, door naar de belastingdienst waar de invoerbelasting wordt bepaald en dan kun je na betaling van die zaken naar de Spaanse RDW, traffico noemen ze het in Spanje. Nergens krijg je direct te horen wanneer je het kenteken ontvangt, de keuring, papieren van de engineer en het uiteindelijk afgegeven van je kenteken, dit loopt over een periode van alles bij elkaar ca. een week als je geluk en medewerking hebt.
Ik had ervoor al met een verzekering gesproken maar uiteraard konden die pas iets voor mij doen als ik mijn Spaanse kenteken had.

Spaanse verzekering gesproken alles inmiddels geregeld en vermeld dat ik graag per 1 augustus verzekerd wilde zijn, omdat ik vanaf dat moment mij Nederlandse kenteken en dus verzekering voor mijn Spaanse zou wisselen. Ik reed op dit moment dus ca 3 dagen met mijn Nederlandse kenteken, verzekerd in Nederland, vindbaar en geregistreerd keurig bij de RDW in Nederland.

De dag erop wordt ik aangehouden door de politie, ik geef hem het mapje met daarin mijn Nederlandse kenteken, de man begon helemaal in paniek te roepen dat ik zwaar in overtreding was, ik begreep van het hele verhaal niets, ik had een officieel kenteken, met verzekering en had de RDW inmiddels gevraagd hoe dit zat, die vertelde mij dat zolang ik mijn Nederlandse kenteken niet had stop gezet alles doorloopt. Ook de verzekering had ik verzocht per 1 augustus mijn verzekering te stoppen, dus ik was bij aanhouding met mijn Nederlandse kenteken verzekerd en vindbaar voor iedereen.

De bekeuring 900,- euro u leest het goed, ik vroeg hem waarvoor ik nu bekeurd werd, dat was mij niet duidelijk, (onverzekerd rijden) hij liet mij overigens ook gewoon doorrijden daarna, dus een politie die je aanhoudt, van mening is dat je onverzeker rijdt, laat je verder rijden, snapt u het nog?
Toen zakte mijn broek helemaal af, ik vroeg hoe hij daarbij kwam, omdat ik niet die Spaanse platen gebruikte en nog een geldig kenteken had uit Nederland, Zou ik een overtreding zijn begaan, dan was ik vindbaar en verzekerd volgens de Nederlandse RDW.

Ik belde nogmaals met de RDW in Nederland die mij ook bevestigde aan de hand van mijn informatie dat het een dwaling was en ik met een geldig kenteken en verzekering reed. Dat was ook mijn conclusie, dus ik een advocaat gesproken, die vertelde mij het leuke verhaal dat ik maar beter kon betalen omdat de kosten van een dergelijke rechtzaak meer waren, als ik zou winnen kreeg ik de advocaat kosten niet vergoed. Maar er was goed nieuws vertelde de advocaat, als ik de bekeuring zou betalen binnen de termijn ontvang je in Spanje 50% korting.
Dus ik naar het postkantoor en betalen. 450,- euro en keurig een bonnetje van de betaling!

Heeft u wel eens een dergelijk bonnetje bekeken van een postkantoor uit een printer na 2 jaar, daar zie je dus nauwelijks iets van wat erop staat na een langere periode, na bijna 2 jaar krijg ik opeens een aangetekend schrijven van justitie, ik zou niet betaald hebben. Ik zoeken naar het betaalbewijs en uiteraard, het was niet te lezen, maar ik had geluk, namelijk bij de correspondentie met de advocaat had ik een scan gemaakt en die was perfect leesbaar. (advies dus maak een scan van dergelijke betalingen) het schijnt vaak te gebeuren in Spanje dat de overheid zijn administratie niet op orde heeft.

Inmiddels heeft mijn advocaat enkele maanden terug dus het bewijs van mijn betaling verzonden, gister werd mijn bankaccount in Spanje geblokkeerd ivm met een onbetaalde bekeuring))

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Auto mee naar Spanje bij verhuizing

Ongelezen bericht door smilie »

Jemig wat een verhaal!
Helaas geen ervaring daar mee, maar wel handig voor andere mensen welke ook overwegen of zijn bezig met verhuizing naar Spanje.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Auto mee naar Spanje bij verhuizing

Ongelezen bericht door eleven »

Ik weet niet waar je zit,maar neem contact op met Nederlandse pensionado's, meestal weten die van het reilen en zeilen met verhuizen.
Vele pensionado's hebben ergens een clubje, waar deze bij elkaar komen.

Gesloten