LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
DeKwiebus
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2016 22:25

Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door DeKwiebus »

Beste leden,

Ik heb een tweedehands bedrijfswagen gekocht bij een handelaar, met zoals afgesproken nieuwe APK.

Na een kentekencheck blijkt er inderdaad nieuwe APK op te zetten, maar het keuringsrapport kan ik niet vinden. Ik weet dus ook niet waar de auto gekeurd is, maar er blijkt in ieder geval weinig van te kloppen.

1. De draagbalken aan de voorzijde zijn beiderzijds doorgerot. Ik kijk door de motorruimte op de wielen.
2. De banden aan de voorzijde zijn op. Ik dacht waarschijnlijk advies maar nu ik het nagemeten heb; toch afkeur.
3. Remstoring op dashboard en een piepende rem.
(4. Knipperlicht schakelaar werkt sporadisch. Wellicht dat deze bij de keuring wel heeft gewerkt.)

Nu moet ik wegens gewijzigde privéomstandigheden de bus verkopen, maar zo durf ik de auto niet te verkopen! Wat is nu wijsheid?
Laatst gewijzigd door DeKwiebus op 13 mei 2016 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31012
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door witte angora »

Uhmmm... wanneer is deze apk geweest, oftewel: tot hoe lang is die nog geldig?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door Brahms »

Balken doorgerot.....

Mijn gevoel zegt, deze wagen is op. Naar de sloop ermee.
Beter moeten controleren bij aankoop was misschien beter geweest...

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door john18 »

Hoe lang is de auto in jouw bezit?
Als het binnen zes maanden blijft stel je de handelaar in gebreke want de bus kan nooit door een apk komen. Hij moet alles repareren of geld terug geven. Als je een koop overeenkomst hebt. Hij moet bewijzen dat de voertuig zoals overeengekomen is, is afgeleverd. Aangezien hij dat zal doen moet jij een rapport hebben van een onafhankelijk bedrijf dat de voertuig nooit apk goed gekeurd kan zijn. Als je zon rapport hebt kun je tevens aangeven dat als hij je geld niet terug geeft of de voertuig naar behoren repareert je aangifte van oplichting gaat doen.

DeKwiebus
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2016 22:25

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door DeKwiebus »

De auto is goedgekeurd op 17 maart jl. en sinds 19 maart in mijn bezit. Nog geen 2 maanden geleden dus.

Ik ben er mee eens dat ik beter had moeten controleren. Dat er nieuwe bandjes op moesten dat had ik ook wel gezien, maar de afspraak was nieuwe APK en dan verwacht je geen doorgerotte chassisbalken.

Wij hebben overigens niets afgesproken of getekend over garantie. Op de factuur, die ik na herhaaldelijk verzoek een maand later pas ontving, staat gekocht zonder garantie of non-conformiteitsbeginsel.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door kokka »

gekocht zonder non-conformiteits beginsel hahahaha.
dan heeft hij het dus geweten, anders zet je zoiets er niet op
ongeacht wat deze handelaar op zijn formuliertje zet, hij kan nooit jouw wettelijk rechten inperken, dit is onredelijk bezwarend. Hierdoor is deze overeenkomst volgens mij nietig.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door john18 »

het is een bedrijf. En jij hebt de factuur niet getekend. Je staat in je recht. Stel hem per aangetekende brief in gebreke. En dat je hem 14 dagen geeft om met een oplossing te komen. Je gaat anders aangifte doen van oplichting.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door john18 »

kokka schreef:gekocht zonder non-conformiteits beginsel hahahaha.
dan heeft hij het dus geweten, anders zet je zoiets er niet op
ongeacht wat deze handelaar op zijn formuliertje zet, hij kan nooit jouw wettelijk rechten inperken, dit is onredelijk bezwarend. Hierdoor is deze overeenkomst volgens mij nietig.
+1 inderdaad Als hij daar op beroept zeg je gewoon dus je wist al dat de auto gebreke had en je hebt hem vals door apk laten komen. Meld ook dat je met de voertuig naar de rdw gaat om een rapport op te maken als hij het niet in orde brengt of je geld terug geeft.

angel1978
Berichten: 11080
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wij hebben overigens niets afgesproken of getekend over garantie.
Je hebt de feiten aangepast? In je openingspost stond initieel dat je bewust zonder garantie gekocht had.

DeKwiebus
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2016 22:25

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door DeKwiebus »

angel1978 schreef:
Wij hebben overigens niets afgesproken of getekend over garantie.
Je hebt de feiten aangepast? In je openingspost stond initieel dat je bewust zonder garantie gekocht had.
Ik heb dat inderdaad aangepast om verwarring te voorkomen. We hebben er niet over gesproken, maar ik ben er wel vanuit gegaan. De auto valt in een dusdanige prijsklasse dat vrijwel iedere auto in dat segment zonder garantie wordt aangeboden.

Edit: Quote toegevoegd
Laatst gewijzigd door DeKwiebus op 13 mei 2016 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door scontra »

U had het keuringsformulier moeten krijgen bij het afleveren van de auto, de Fa. Libo (list en bedrog) dient het u alsnog te overhandigen.
Dit keuringsbewijs dient bij een controle ook overlegd te kunnen worden.
U kunt zich melden bij de RDW aangezien er blijkbaar is gesjoemeld met de APK-afgifte.

stofzuigertje

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoewel hij niet in 2 maanden kan doorroesten, U had eerder moeten klagen via RDW, die zien welke keurmeester en dan weet je gelijk wie het was.

Maar volgende keer voor aankoop goed kijken, die roest was ook voor de koop te zien volgens mijn.
Wel kan het een dure rechtszaak worden om de koop te ontbinden en vele zien daar tegenop tegen die extra kosten
en daarom kunnen dit soort handelaren gewoon doorgaan helaas.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door WilWil »

Je kunt tot een jaar na de APK goedkeur een onderzoek aanvragen bij de RDW:

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... 0afgekeurd

Maar dan heb je een auto zonder APK. En een handelaar die zijn schouders ophaalt waarschijnlijk.

DeKwiebus
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2016 22:25

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door DeKwiebus »

Ik heb het RDW net even aan de lijn gehad. Zij adviseren het volgende:

1. Het keuringsrapport opvragen bij de handelaar. (noodzakelijk voor e.v. technisch onderzoek)
2. De handelaar de mogelijkheid geven het op te lossen. (Zo nee, door naar 3)
3. De RDW benaderen voor een technisch onderzoek waarbij de handelaar en de APK keurmeester uitgenodigd worden.
4. Het voertuig wordt dan ongetwijfeld afgekeurd en mag vanaf dan de weg niet meer op. (kosten onderzoek á €64,00 voor de verkopende partij)

Voorwaarden
- Keuringsrapport aanwezig.
- Geen tussentijdse reparaties.
- Niet langer dan 12 maanden na APK keuringsdatum.

Ik heb de handelaar inmiddels op de hoogte gebracht van het euvel. En gevraagd om een oplossing.

angel1978
Berichten: 11080
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door angel1978 »

DeKwiebus schreef:Ik heb het RDW net even aan de lijn gehad. Zij adviseren het volgende:

1. Het keuringsrapport opvragen bij de handelaar. (noodzakelijk voor e.v. technisch onderzoek)
2. De handelaar de mogelijkheid geven het op te lossen. (Zo nee, door naar 3)
3. De RDW benaderen voor een technisch onderzoek waarbij de handelaar en de APK keurmeester uitgenodigd worden.
4. Het voertuig wordt dan ongetwijfeld afgekeurd en mag vanaf dan de weg niet meer op. (kosten onderzoek á €64,00 voor de verkopende partij)

Voorwaarden
- Keuringsrapport aanwezig.
- Geen tussentijdse reparaties.
- Niet langer dan 12 maanden na APK keuringsdatum.

Ik heb de handelaar inmiddels op de hoogte gebracht van het euvel. En gevraagd om een oplossing.
:!: dat lijkt me idd. de juiste weg.
graag horen we hoe dit afloopt.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door john18 »

Mooi ik hoop dat de probleem snel opgelost is. Laat ons natuurlijk weten hoe het afloopt. Ik verwacht dat u binnen 2weken u geld terug hebt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Om wat voor auto, leeftijd, KM-stand gaat het hier nu eigenlijk?
john18 schreef:Als het binnen zes maanden blijft stel je de handelaar in gebreke want de bus kan nooit door een apk komen. Hij moet alles repareren of geld terug geven. Als je een koop overeenkomst hebt. Hij moet bewijzen dat de voertuig zoals overeengekomen is, is afgeleverd. Aangezien hij dat zal doen moet jij een rapport hebben van een onafhankelijk bedrijf dat de voertuig nooit apk goed gekeurd kan zijn. Als je zon rapport hebt kun je tevens aangeven dat als hij je geld niet terug geeft of de voertuig naar behoren repareert je aangifte van oplichting gaat doen.
Dat is natuurlijk onzin. Het gaat hier om een tweedehands voertuig en nergens wordt gesproken over bijvoorbeeld Bovag garantie.
DeKwiebus schreef:Wij hebben overigens niets afgesproken of getekend over garantie. Op de factuur, die ik na herhaaldelijk verzoek een maand later pas ontving, staat gekocht zonder garantie of non-conformiteitsbeginsel.
Garantie moet altijd besproken worden als je een tweedehands auto koopt. Dat er op de factuur staat zonder garantie zou kunnen kloppen, maar non-conformiteit kan natuurlijk niet worden uitgesloten. Dat hij het op de factuur staat geeft aan dat de verkoper wist dat dit een ondeugdelijk product is.

Maar Angel geeft aan dat je in je OP had staan dat je hem bewust zonder garantie hebt gekocht. Dan is het nog maar de vraag op hier sprake is van non-conformiteit. De vraag is wat je redelijkerwijs van het product kon verwachten. Van auto's zonder garantie kan je verwachten dat er iets mis mee is. Ik vind het vreemd dat je geen aankoopkeuring hebt laten doen. Jij hebt immers ook een onderzoeksplicht.
john18 schreef:het is een bedrijf. En jij hebt de factuur niet getekend. Je staat in je recht. Stel hem per aangetekende brief in gebreke. En dat je hem 14 dagen geeft om met een oplossing te komen. Je gaat anders aangifte doen van oplichting.
Waar slaat dat nou weer op? Facturen hoeven helemaal niet getekend te worden. Het is (nog) helemaal niet aan de orde om de verkoper in gebreke te stellen, want het gaat hier om een heel ander type probleem. Aangifte doen van oplichting kan TS doen, maar de politie zal dit mogelijk als civiel geschil aanmerken en verder niets voor TS doen.

Zoals Angel al aangeeft zit TS nu op het juiste spoor en kan het beste de stappen gegeven door het RDW volgen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Julie4444 schreef:Dat er op de factuur staat zonder garantie zou kunnen kloppen, maar non-conformiteit kan natuurlijk niet worden uitgesloten. Dat hij het op de factuur staat geeft aan dat de verkoper wist dat dit een ondeugdelijk product is.
Maar de koper weet dan ook dat het een "opknappertje" is en die heeft er toch voor gekozen om de koop door te zetten.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

GJvdZ schreef:
Julie4444 schreef:Dat er op de factuur staat zonder garantie zou kunnen kloppen, maar non-conformiteit kan natuurlijk niet worden uitgesloten. Dat hij het op de factuur staat geeft aan dat de verkoper wist dat dit een ondeugdelijk product is.
Maar de koper weet dan ook dat het een "opknappertje" is en die heeft er toch voor gekozen om de koop door te zetten.
Exact. Vandaar dat ik het zo vreemd vind dat TS geen aankoopkeuring heeft laten doen.
De vraag is dus eigenlijk of TS redelijkerwijs had kunnen weten dat de auto een "opknappertje" was en dat is nu niet duidelijk. Daarvoor zijn de verkoopprijs, merk, type, leeftijd en km-stand relevant.

Als de prijs en andere kenmerken zo waren dat TS redelijkerwijs had kunnen weten dat het niet veel soeps zou zijn is er namelijk niet eens per sé sprake van non-conformiteit.

angel1978
Berichten: 11080
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door angel1978 »

non-conformiteit kon inderdaad wel eens een probleempje worden.
Maar deze had waarschijnlijk nooit door de keuring mogen komen. Het onderzoek via de RDW kan dus wel eens kans van slagen hebben en lijkt me de goede weg.

Gesloten