tuurlijk kan dat. En als de dealer je niet verder helpt, zul je dit door een rechter moeten laten beoordelen. Zorg daarom dat u zichzelf niet vastzet op bepaalde punten met de brief. Zou zo niet weten hoe de brief exact vorm zou moeten krijgen, maar kan me voorstellen dat een jurist u daar zeker verder mee kan helpen.bistara schreef:Is dat ook mogelijk als de auto 6,5 jaar is, inmiddels staat hij al een half jaar in de garage en wordt hij er niet jonger opolaf79 schreef:Een auto dient langer als 6 jaar of 100k km mee te gaan. Als deze niet repareerbaar is dan kunt u de koop ongedaan maken. Schrijf de dealer waar u de auto gekocht heeft een aangetekende brief. Als de auto niet binnen 2 weken afdoende gerepareerd is zult u de koop ontbinden en het aankoopbedrag (eventueel via een incassoprocedure) terug eisen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Auto van 6 jaar on-maakbaar
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
het feit dat de verkoper ondertussen al failliet is gegaan maakt het er voor dit soort ontbindingen niet makkelijker op. er valt bij de verkopende partij dan slechts als schuldeiser iets te halen als dit door de rechter is toegewezen. in dat geval kan je dan ook nog eens achter aan de rij aansluiten bij de curator.berndv schreef:tuurlijk kan dat. En als de dealer je niet verder helpt, zul je dit door een rechter moeten laten beoordelen. Zorg daarom dat u zichzelf niet vastzet op bepaalde punten met de brief. Zou zo niet weten hoe de brief exact vorm zou moeten krijgen, maar kan me voorstellen dat een jurist u daar zeker verder mee kan helpen.
ik denk dat TS er veel meer aan heeft om uit te vogelen in welke hoek de storing zit, zodat hij daar een echte specialist naar kan laten kijken.
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Motorisch gezien zou een auto ongeveer 200-250.000 km mee moeten kunnen, uiteraard bij normaal en door de fabriek voorgeschreven onderhoud. Dat betekend bij gemiddeld 15.000 km / j dat een auto 13 - 17 jaar zou mee moeten kunnen gaan.bistara schreef:Is dat ook mogelijk als de auto 6,5 jaar is, inmiddels staat hij al een half jaar in de garage en wordt hij er niet jonger opolaf79 schreef:Een auto dient langer als 6 jaar of 100k km mee te gaan. Als deze niet repareerbaar is dan kunt u de koop ongedaan maken. Schrijf de dealer waar u de auto gekocht heeft een aangetekende brief. Als de auto niet binnen 2 weken afdoende gerepareerd is zult u de koop ontbinden en het aankoopbedrag (eventueel via een incassoprocedure) terug eisen.
De 6 jaar en minder dan 100k km van uw auto ligt dus ver onder wat u er van mag verwachten. Normalitair zou u de verkoper hierop kunnen aanspreken, maar die is failliet lees ik dus dan houdt het even op. U bent aangewezen op coulance van de importeur en die geeft niet thuis. Jammer maar helaas...
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Hier ben ik het mee eens. TS geeft nauwelijks fatsoenlijke informatie. Het enige wat bekend is dat de wagen soms op 3 in plaats van 4 cilinders loopt. Het ontgaat me waarom merk type etc niet gewoon vermeld kunnen worden.peteroo schreef:Omdat TS het merk niet wilde noemen ben ik op basis van aanwijzingen gaan raden waar het om ging. Afijn, het is een babylonische spraakverwarring geworden.
Verder is elke auto maakbaar, maar de vraag is alleen tegen welke kosten.
Het heeft niet veel zin een juiridisch traject te starten, maar het heeft wel zin om aan de importeur te vragen of ze auto niet technisch kunnen onderzoeken. De technische dienst van de importeur moet toch in staat zijn om een diagnose te stellen, waarmee het vervolg kan worden bepaald.
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Dan zou hij koelvloeistof of olie verlies hebben. Of druk op koelvloeistofvat of blok. De compressie verlies moet ergens heen! Dat had de dealer wel gevonden door een simpele compressie meting.In mijn optiek is er niets met de elektronica aan de hand maar is de motor door het negeren van de storingmelding onherstelbaar beschadigd. Ik gooi maar een balletje op want ik denk dat er een scheur in het cilinderblok zit waardoor er bij opwarmen compressieverlies optreed en de elektronica die storing feilloos detecteert
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
snuffel1 schreef:@olaf, Ts is ondanks alle waarschuwingen, het lampje en de noodloop door blijven rijden terwijl je bij zo'n soort storing direct een stopplaats dient op te zoeken omdat er motorschade kan ontstaan. In het gebruikersboekje van de fabrikant staat ook duidelijk beschreven hoe je met een storing als deze om moet gaan. Ts kan de koop niet ongedaan maken omdat Ts zelf de beslissing heeft genomen om door te blijven rijden met als gevolg fatale motorschade.
Dus ze hebben motorschade al uitgesloten.Alle garages beamen dat de auto motorisch in perfecte staat is
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Conclusie die nergens op gebaseerd is (behalve speculatie van jouw kant)snuffel1 schreef:@olaf, Ts is ondanks alle waarschuwingen, het lampje en de noodloop door blijven rijden terwijl je bij zo'n soort storing direct een stopplaats dient op te zoeken omdat er motorschade kan ontstaan. In het gebruikersboekje van de fabrikant staat ook duidelijk beschreven hoe je met een storing als deze om moet gaan. Ts kan de koop niet ongedaan maken omdat Ts zelf de beslissing heeft genomen om door te blijven rijden met als gevolg fatale motorschade.
TS schrijft: Alle garages beamen dat de auto motorisch in perfecte staat is en dat het probleem in het computer systeem moet zitten.
De motor is dus niet stuk, maar er is een probleem met het motor management, zeg maar een bug in de software die ze niet opgelost krijgen.
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Door de spraakverwarring was mij dat ook ontgaan. Het zit dus wel degelijk in de elektronica of software.
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Als de computer een motor storing ziet maar in werkelijkheid is slecht werkende sensor ook mogelijk.
Vaak word er alles gedaan behalve de sensor die het signaal van deze storing geeft.
Bij fouten kan de injectie op 1 cilinder uitgeschakeld worden bij vele merken maar zonder merk en type, ik ben ook geen helderziende.
En nog steeds geen persoonlijk berichtje, wilde best deze voor leuke prijs overnemen.....
Dus zo erg is het blijkbaar niet.
Vaak word er alles gedaan behalve de sensor die het signaal van deze storing geeft.
Bij fouten kan de injectie op 1 cilinder uitgeschakeld worden bij vele merken maar zonder merk en type, ik ben ook geen helderziende.
En nog steeds geen persoonlijk berichtje, wilde best deze voor leuke prijs overnemen.....
Dus zo erg is het blijkbaar niet.
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Yep, jij weet het weet het beter dan de garages en de merkdealer...snuffel1 schreef:Toch blijf ik bij motorschade en niet een defect in de elektronica want die verzorgt de inspuiting en controleert de waardes die de sensoren doorgeven. Over het motorblok zelf kan het motormanagement geen oordeel geven want een scheur danwel compressieverlies in een cilinder moet handmatig gemeten worden.
Maar stel nu even dat het toch de computer is...wat dan?
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Laatstgenoemden hebben toch gekeken bij een kóude motor, waarbij het probleem zich idd niet voordoet?? Maar het probleem ís er wél; bij een wárme motor; ík (heb 20 jaar motor gereden) vind het idee van snuffel niet zo gek.olaf79 schreef:Yep, jij weet het weet het beter dan de garages en de merkdealer...snuffel1 schreef:...
-
- Berichten: 32471
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Eigenlijk maak ik uit de berichten op dat de garages en de merkdealer geen idee hebben wat er nu aan de hand is. Ze zéggen de computer, maar repareren kunnen ze hem uiteindelijk toch ook niet omdat ze nog steeds niet weten wát er dan met die computer zou zijn.
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Ze kunnen het wel, maar doen het niet, voordat ze de oorzaak weten; ze zouden er, denk ik, wel een nieuw blok inzetten, als ze zeker wisten, dat daarmee het probleem opgelost is, maar ook dat het aan hen gelegen hadwitte angora schreef:, maar repareren kunnen ze hem uiteindelijk toch ook niet omdat ze nog steeds niet weten wát er dan met die computer zou zijn.
Ze willen gewoon geen kosten maken voor een m o g e l i j k e stomme streek van een ander; daar zullen ze immers wel eens vaker een nat pak mee gehaald hebben; toch??
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 04 dec 2016 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Volgens mij zit er in Hoogezand een bedrijf die zich helemaal heeft gespecialiseerd in het vinden van met name computerstoringen. Dealers brengen hun auto ook hierheen als ze er niet uitkomen.
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Ik heb dit verhaal bij een monteur gelegd en hij vertelde mij dat : de kosten voor een klant die naar een dealer gaat of vak garage te hoog worden wegens test en zoek uren en daarna nog eens reparatie uren en onderdelen in dit geval. Het kan gaan om iets kleins maar ook iets groots elektronisch.
Omdat er geen garantie zit bij afname elektronische delen van de materialen handel moeten ze alles wat ze testen in huis hebben of afnemen en door berekenen aan de klant. Een boord computer kan oplopen tot meer als 2000 euro in sommige gevallen. Dus dit kan hoog oplopen boven de waarde van de auto. Dit soort situaties is ideaal voor knutselaars die zelf aan auto's sleutelt. Zelf zou ik aangezien ts meld een dagwaarde van 6000 euro er 1000 euro aan wagen om zon auto te kopen. En zelf proberen op te lossen.
Omdat er geen garantie zit bij afname elektronische delen van de materialen handel moeten ze alles wat ze testen in huis hebben of afnemen en door berekenen aan de klant. Een boord computer kan oplopen tot meer als 2000 euro in sommige gevallen. Dus dit kan hoog oplopen boven de waarde van de auto. Dit soort situaties is ideaal voor knutselaars die zelf aan auto's sleutelt. Zelf zou ik aangezien ts meld een dagwaarde van 6000 euro er 1000 euro aan wagen om zon auto te kopen. En zelf proberen op te lossen.
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Ik zou toch wel graag merk en type van de bewuste auto weten. Er zijn namelijk genoeg sloperijen die gespecialiseerd zijn in bepaalde merken. Vaak hebben ze ook een werkplaats erbij en voor hun is het geen probleem om onderdelen te wisselen zonder meteen de hoofdprijs te moeten vragen.
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Dit is natuurlijk idioot. Dat een onderdeel wat niet defect blijkt te zijn, toch wordt vervangen en in rekening gebracht wordt.john18 schreef: Omdat er geen garantie zit bij afname elektronische delen van de materialen handel moeten ze alles wat ze testen in huis hebben of afnemen en door berekenen aan de klant.
Dit soort praktijken bezorgen garage's hun slechte naam en dure imago.
Als een onderdeel niet retour kan, leg je hem toch zelf op de plank voor toekomstig gebruik?
En anders moeten ze branchebreed hier wat voor gaan verzinnen, misschien in samenwerking met de BOVAG. Een soort ruilcircuit voor dit soort dure onderdelen waardoor je toch even kan testen.
Ik heb vroeger ook in de electronica gezeten, (geen auto's). ik weet echter wel dat je met electronica soms iets moet vervangen om te kunnen testen of de klacht er dan uit is.
Als dat onderdeel dan toch niet defect blijkt te zijn, haalden we het er weer uit en berekenen we dat niet door aan de klant. Dat kun je gewoon niet maken vind ik.
Maar TS mag wel weer eens terugkomen om eea te verduidelijken vind ik.
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Al zal je de onderdelen terug kunnen geven, het erin zetten testen en er weer uithalen loopt qua arbeidsloon natuurlijk ook behoorlijk op.thecure schreef:Dit is natuurlijk idioot. Dat een onderdeel wat niet defect blijkt te zijn, toch wordt vervangen en in rekening gebracht wordt.john18 schreef: Omdat er geen garantie zit bij afname elektronische delen van de materialen handel moeten ze alles wat ze testen in huis hebben of afnemen en door berekenen aan de klant.
Dit soort praktijken bezorgen garage's hun slechte naam en dure imago.
Als een onderdeel niet retour kan, leg je hem toch zelf op de plank voor toekomstig gebruik?
En anders moeten ze branchebreed hier wat voor gaan verzinnen, misschien in samenwerking met de BOVAG. Een soort ruilcircuit voor dit soort dure onderdelen waardoor je toch even kan testen.
Ik heb vroeger ook in de electronica gezeten, (geen auto's). ik weet echter wel dat je met electronica soms iets moet vervangen om te kunnen testen of de klacht er dan uit is.
Als dat onderdeel dan toch niet defect blijkt te zijn, haalden we het er weer uit en berekenen we dat niet door aan de klant. Dat kun je gewoon niet maken vind ik.
Maar TS mag wel weer eens terugkomen om eea te verduidelijken vind ik.
En dan is een auto al snel economisch total los.
Heb het zelf gehad met een Seat Leon die na het uitbouwen van de gas installatie constant begon te piepen, Alles is eruit gehaald door gemeten en weer terug gezet. Met het gevolg dat de rekening voor een auto waarde 3500 euro opliep naar 3000 euro. Gelukkig kom ik al 18 jaar bij mijn garage en konden we het vinden en wat regelen qua prijs.
Wil maar zeggen dat de kosten de economische waarde al snel overstijgen .
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Bij auto's ligt het toch anders. Het is echt niet mogelijk om alle elektronische onderdelen op voorraad te leggen van 1 bepaalde type auto waarvan er misschien wel 5 verschillende type's modellen in 1 model zit. dus dan zou je voor b.v. een matiz van bouwjaar 2002 tot 2006 10 verschillende sensors van dezelfde type sensor moeten hebben. Dan ook nog eens de rest. Dan praat je over 20000 euro of meer van 1 model alleen al aan elektronische delen. Dan bestaat er nog verschillende modellen en motors en bouw jaren ,dat allemaal van 1 merk. Dan zou je voor meer dan 200000 euro aan voorraad moeten hebben die je nooit meer terug verdiend. Nou dan maak je er een gezamenlijke voorraad van . Dan kan het zijn dat het na 2 keer gebruiken kapot is dus moet je continu controleren of testen. Dat kan niet. En de meeste onderdelen zijn ook nog eens oe en alternatieve merk.thecure schreef:Dit is natuurlijk idioot. Dat een onderdeel wat niet defect blijkt te zijn, toch wordt vervangen en in rekening gebracht wordt.john18 schreef: Omdat er geen garantie zit bij afname elektronische delen van de materialen handel moeten ze alles wat ze testen in huis hebben of afnemen en door berekenen aan de klant.
Dit soort praktijken bezorgen garage's hun slechte naam en dure imago.
Als een onderdeel niet retour kan, leg je hem toch zelf op de plank voor toekomstig gebruik?
En anders moeten ze branchebreed hier wat voor gaan verzinnen, misschien in samenwerking met de BOVAG. Een soort ruilcircuit voor dit soort dure onderdelen waardoor je toch even kan testen.
Ik heb vroeger ook in de electronica gezeten, (geen auto's). ik weet echter wel dat je met electronica soms iets moet vervangen om te kunnen testen of de klacht er dan uit is.
Als dat onderdeel dan toch niet defect blijkt te zijn, haalden we het er weer uit en berekenen we dat niet door aan de klant. Dat kun je gewoon niet maken vind ik.
Ga maar eens naar je lokale automaterialen winkel. Daar krijg je ook geen garantie. Wordt netjes op de bon gezet of gemeld.
Re: Auto van 6 jaar on-maakbaar
Alle sensoren zijn reeds vervangen en laten het probleem niet stoppen helaas. Ik ga je overigens geen informatie over het merk verschaffen via een persoonlijk bericht of een defecte auto verkopen.stofzuigertje schreef:Als de computer een motor storing ziet maar in werkelijkheid is slecht werkende sensor ook mogelijk.
Vaak word er alles gedaan behalve de sensor die het signaal van deze storing geeft.
Bij fouten kan de injectie op 1 cilinder uitgeschakeld worden bij vele merken maar zonder merk en type, ik ben ook geen helderziende.
En nog steeds geen persoonlijk berichtje, wilde best deze voor leuke prijs overnemen.....
Dus zo erg is het blijkbaar niet.