LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ben ik nu opgelicht, misleid en bedrogen door BVA-Auctions?
Ben ik nu opgelicht, misleid en bedrogen door BVA-Auctions?
Op 7 juli jongsleden ben ik samen met een vriend van mij naar BVA-actions gegaan om een Truimph Daytona 675 op te halen . Bij inspectie van de motor bleek het echter niet dezelfde motor te zijn waar ik een bod op uit had gebracht. Ik heb dit gemeld dat dit niet de motor is waar ik op heb geboden!!! de heren van BVA hebben dit nagekeken en mij verteld dat dit wel de motor is. Dit was een grote schrok voor mij en ik stond versteld. Ik vroeg hem waarom de volgende schade aspecten niet vermeld waren, zoals de;
• Grote deuk in de tank.
• De kuip was scheurt en verlijmt.
• Links boven de kuip schuifschade waar duidelijk overheen was geverfd.
Wat mij opviel is dat in dezelfde veiling ‘Motoren’ te Zwolle bij anderen motoren expliciet vermeld staat (oftewel door een omschrijving of ene specifieke foto van de schade) of er sprake is van schade. Hierbij ter verduidelijking een greep uit de kavel met motoren waarbij schade gerapporteerd wordt;
Hierdoor is bij mij de indruk gewekt, als er geen vermelding bij de omschrijving staat of een duidelijke foto van de schade is genomen dat je er van uit kan gaan dat er op een paar krasjes of kleine gebruikersschade na niet veel meer schade kunt verwachten. BVA Auctions is immers een groot en landelijke erkend bedrijf met hoogwaardige reputatie . Echter is aan de Truimph Daytona 675 niks expliciet vermeld of een specifieke foto van de schade gemaakt zoals bij de Ducati, bmw, honda . In mijn ogen is er hier sprake van verborgen gebreken. Doordat ik niet op de hoogte was van de aanwezige schade ga ik niet akkoord met mijn bod op Truimph Daytona 675.
help help help help........
• Grote deuk in de tank.
Wat mij opviel is dat in dezelfde veiling ‘Motoren’ te Zwolle bij anderen motoren expliciet vermeld staat (oftewel door een omschrijving of ene specifieke foto van de schade) of er sprake is van schade. Hierbij ter verduidelijking een greep uit de kavel met motoren waarbij schade gerapporteerd wordt;
Hierdoor is bij mij de indruk gewekt, als er geen vermelding bij de omschrijving staat of een duidelijke foto van de schade is genomen dat je er van uit kan gaan dat er op een paar krasjes of kleine gebruikersschade na niet veel meer schade kunt verwachten. BVA Auctions is immers een groot en landelijke erkend bedrijf met hoogwaardige reputatie . Echter is aan de Truimph Daytona 675 niks expliciet vermeld of een specifieke foto van de schade gemaakt zoals bij de Ducati, bmw, honda . In mijn ogen is er hier sprake van verborgen gebreken. Doordat ik niet op de hoogte was van de aanwezige schade ga ik niet akkoord met mijn bod op Truimph Daytona 675.
help help help help........
Laatst gewijzigd door aliasali op 09 jul 2011 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Ben ik nu opgelicht, misleid en bedrogen door BVA-Auctions?
Bij een veiling moet je gewoon zelf gaan kijken om geen risico te lopen.
Het staat ook in de voorwaarden die je hebt geaccepteerd toen je jezelf inschreef.
Edit:
http://www.bva-auctions.com/lots/index/3541/1668641
Deze ?
Op de foto zie ik ook geen schade. De schade kan natuurlijk zijn ontstaan NA het fotograferen (tijdens de kijkdag omgevallen?)
Dát is dan natuurlijk niet uw risico
Het staat ook in de voorwaarden die je hebt geaccepteerd toen je jezelf inschreef.
Edit:
Deze ?
Op de foto zie ik ook geen schade. De schade kan natuurlijk zijn ontstaan NA het fotograferen (tijdens de kijkdag omgevallen?)
Normaliter zijn er voordat de veiling begint ook kijkdagen waarbij je het artikel waar je op wilt bieden kunt bekijken.aliasali schreef: In mijn ogen is er hier sprake van verborgen gebreken. Doordat ik niet op de hoogte was van de aanwezige schade ga ik niet akkoord met mijn bod op Truimph Daytona 675.
Op de site staat o.a. het volgende beschreven:
Bij dit soort veilingen is het zaak je goed te informeren. Hierbij is het koop op afstand verhaal ook niet van toepassing.BVA Auctions of haar opdrachtgever kunnen geen garantie geven op door u aangekochte kavels. BVA Auctions veilt de goederen voetstoots en is geen eigenaar van de kavels welke ter verkoping worden aangeboden. Bezoek te allen tijde de kijkdagen om goederen te inspecteren of staat en/of compleetheid.
-
Bekend probleem met veilingen. Het woordje waar het allemaal om draait is: voetstoots
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koop_op_ei ... _en_schade
http://www.google.com/search?q=voetstoo ... 80&bih=892
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koop_op_ei ... _en_schade
http://www.google.com/search?q=voetstoo ... 80&bih=892
-
• Grote deuk in de tank.
Het lijkt me dat bovenstaande twee quotes uit de openingsposting in duidelijke tegenspraak met elkaar zijn.In mijn ogen is er hier sprake van verborgen gebreken
Ik denk dat je het niet goed leest. Goed lezen aub
Excuus, ik had even nog geen rekening gehouden met het optreden van schade nadat de foto's waren genomen. Dit zou je dan wel moeten kunnen aantonen.
Eventueel kun je eens juridisch advies inwinnen bij een juridisch loket. Eerste advies is doorgaans gratis.
Je hebt wel kans dat het lastig kan worden, zoals Bob ook al aangeeft alles draait om het woordje voetstoots. Het is inderdaad ook een bekend probleem bij veilingen. Als het product zelf niet op de kijkdag is bekeken en gecontroleerd is het altijd raadzaam om met dit soort zaken rekening te houden met het bod en het maximale bedrag welke je bereid bent te betalen daarop af te stemmen.
Maar zoals zovaak bij veilingen verliezen mensen zich ook wel eens in het spel van tegen elkaar opbieden. Nu zeg ik niet dat dat hier gebeurd is, alleen dat het regelmatig voorkomt. Zelf koop ik ook wel regelmatig op dit soort veilingen. Dan spreek ik met mezelf een maximumbedrag af en daar hou ik me dan aan. Het is dan ook al vaak gebeurd dat ik een product heb laten varen. Nahja dan niet denk ik dan en heb met andere artikelen wel geluk gehad en een koopje gedaan. Ik vind dat zoiets dan ook echt een koopje moet zijn en niet ongeveer zoveel betalen als in de winkel of een bedrag waarvoor ik elders het product kan kopen.
Eventueel kun je eens juridisch advies inwinnen bij een juridisch loket. Eerste advies is doorgaans gratis.
Je hebt wel kans dat het lastig kan worden, zoals Bob ook al aangeeft alles draait om het woordje voetstoots. Het is inderdaad ook een bekend probleem bij veilingen. Als het product zelf niet op de kijkdag is bekeken en gecontroleerd is het altijd raadzaam om met dit soort zaken rekening te houden met het bod en het maximale bedrag welke je bereid bent te betalen daarop af te stemmen.
Maar zoals zovaak bij veilingen verliezen mensen zich ook wel eens in het spel van tegen elkaar opbieden. Nu zeg ik niet dat dat hier gebeurd is, alleen dat het regelmatig voorkomt. Zelf koop ik ook wel regelmatig op dit soort veilingen. Dan spreek ik met mezelf een maximumbedrag af en daar hou ik me dan aan. Het is dan ook al vaak gebeurd dat ik een product heb laten varen. Nahja dan niet denk ik dan en heb met andere artikelen wel geluk gehad en een koopje gedaan. Ik vind dat zoiets dan ook echt een koopje moet zijn en niet ongeveer zoveel betalen als in de winkel of een bedrag waarvoor ik elders het product kan kopen.
Ik denk dat Leo bedoeld dat de gebreken duidelijk zichtbaar zijn als je de motor ziet. En als iets duidelijk zichtbaar is, is het dus niet verborgen. Daar heeft hij m.i. gelijk in. Als de staat van de motor zo ook was op de kijkdag, dan had dat geconstateerd kunnen worden.aliasali schreef:Ik denk dat je het niet goed leest. Goed lezen aub
Ik was zelf niet instaat om naar een kijkdag te gaan, een vriend belde en zei dat er een veiling gaande was met nog 3 uur dat de kavel zou sluiten.Emmy75 schreef:Ik denk dat Leo bedoeld dat de gebreken duidelijk zichtbaar zijn als je de motor ziet. En als iets duidelijk zichtbaar is, is het dus niet verborgen. Daar heeft hij m.i. gelijk in. Als de staat van de motor zo ook was op de kijkdag, dan had dat geconstateerd kunnen worden.aliasali schreef:Ik denk dat je het niet goed leest. Goed lezen aub
De foto's en omschrijvingen van Bva-auctions enige informatie op dat moment.
Tja dat is dan toch een risico welke je neemt. Het is handig zoiets in te calculeren in het bod. Desnoods wachten tot er weer zoiets geveild wordt ofzo..aliasali schreef: Ik was zelf niet instaat om naar een kijkdag te gaan, een vriend belde en zei dat er een veiling gaande was met nog 3 uur dat de kavel zou sluiten.
De foto's en omschrijvingen van Bva-auctions enige informatie op dat moment.
Niet leuk maar ben bang dat dit een dure les wordt.
Maar goed, je kunt altijd eens navraag doen bij een juridisch loket onder het motto niet geschoten.. altijd mis. Denk wel dat als je rechten blijkt te hebben, zoals vermindering koopprijs of ontbinding, je deze zult moeten gaan halen bij de rechter.
-
De door u geconstateerde schade, zou deze zichtbaar moeten zijn op de foto's?
Klopt de kilometerstand met die welke is aangegeven als afgelezen kilometerstand?
Klopt de kilometerstand met die welke is aangegeven als afgelezen kilometerstand?
klopt idd dat is de veiling en de motor, op de foto's zijn er geen schades te zien.crazyme schreef:Bij een veiling moet je gewoon zelf gaan kijken om geen risico te lopen.
Edit:
Deze ?
klopt ja dat is de veiling geen schade te zien..
Ik word echt opgelicht hier lijkt het wel.
Km heb ik niet naar kunnen kijken.
Laatst gewijzigd door aliasali op 08 jul 2011 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Op de foto's is er niks te zien kijk zelf aub klik hier naast op de website dhttp://www.bva-auctions.com/auction/lot/3541/1668641adSolvendum schreef:De door u geconstateerde schade, zou deze zichtbaar moeten zijn op de foto's?
Dat was ook de reden dat ik geschrokken was en versteld.
maar men heeft het over voetstoots !!!!!
Probeer in ieder geval alle foto's en beschijving op te slaan en uit te printen. Voor het geval bewijslast nodig is. Ook een vergelijkbare beschrijving waar wel schade gemeld is. Bij een andere motor met schade, is de schade ook op de foto gezet..
http://www.bva-auctions.com/auction/lot/3541/1668627
Lijkt me dat die deuk in de tank toch wel ergens op de foto te zien zou moeten zijn? Als de schade is opgetreden na het nemen van de foto's weet ik niet zo 123 wat je positie precies is. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je dan wel een goed argument hebt. Dit zou je eens kunnen nagaan bij een juridisch loket.
Lijkt me dat die deuk in de tank toch wel ergens op de foto te zien zou moeten zijn? Als de schade is opgetreden na het nemen van de foto's weet ik niet zo 123 wat je positie precies is. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je dan wel een goed argument hebt. Dit zou je eens kunnen nagaan bij een juridisch loket.
ik heb alle foto's van de motor veiling gekopieerd als bewijs martiaal.Emmy75 schreef:Probeer in ieder geval alle foto's en beschijving op te slaan en uit te printen. Voor het geval bewijslast nodig is. Ook een vergelijkbare beschrijving waar wel schade gemeld is. Bij een andere motor met schade, is de schade ook op de foto gezet..
En heb een brief geschreven aan BVA en dat mij opviel is dat in dezelfde veiling ‘Motoren’ te Zwolle bij anderen motoren expliciet vermeld staat (oftewel door een omschrijving of ene specifieke foto van de schade) of er sprake is van schade.
Hierdoor is bij mij de indruk gewekt, als er geen vermelding bij de omschrijving staat of een duidelijke foto van de schade is genomen dat je er van uit kan gaan dat er op een paar krasjes of kleine gebruikersschade na niet veel meer schade kunt verwachten.
Ik wel bang dat je op deze eerste brief een standaardafwijzing krijgt. Dus alvast info inwinnen bij het loket is zo gek nog niet.. Bij het kavel dat ik hier postte staat op foto 8 de schade duidelijk gefotografeerd.
Wellicht is het handig dit erbij te vermelden in de brief als deze nog niet weg is.
Wellicht is het handig dit erbij te vermelden in de brief als deze nog niet weg is.
dan nog bijzonder dat je zoveel geld bied op een kavel welke je zelf nog niet echt bekeken hebt in werkeljkheid.
hoe dan ook een dure les.
Oh help, lees ik het goed dat de motor zo'n 7730,- moest kosten alleen aan BVA? En dat er nog een NL kenteken aangevraagd moest worden?Wubo schreef:dan nog bijzonder dat je zoveel geld bied op een kavel welke je zelf nog niet echt bekeken hebt in werkeljkheid.
En dat er nog 609,- BPM bij gaat komen?
Dat deze dus excl evt kosten voor het aanvragen van het kenteken en de bijbehorende tehnische keuring dus 8339,-
Als dit klopt, dan lijkt het me niet echt een koopje... Op marktplaats vind je zat modellen voor rond deze prijs. De vanaf nieuwprijs die ik zo gauw kan vinden ligt rond de 13.000.
Het product moet wel in overeenstemming zijn met de foto's
Wanneer er nu een deuk in zit welke er nog niet inzat op de foto's lijkt mij dat een heldere zaak.
Briefje met een duidelijke boodschap dat je de "eventuele" overenkomst ontbind.
Ze moeten maar nieuwe foto's maken en de motor opnieuw in de veuling gooien.
De deuk moet natuurlijk wel wezenlijk zijn, een mini prutsdeukje is gewoon jouw risico.
Kun je een foto plaatsen van de geconstateerde schade ?
Wanneer er nu een deuk in zit welke er nog niet inzat op de foto's lijkt mij dat een heldere zaak.
Briefje met een duidelijke boodschap dat je de "eventuele" overenkomst ontbind.
Ze moeten maar nieuwe foto's maken en de motor opnieuw in de veuling gooien.
De deuk moet natuurlijk wel wezenlijk zijn, een mini prutsdeukje is gewoon jouw risico.
Kun je een foto plaatsen van de geconstateerde schade ?
-
Dit is niet waar. Het is de enige informatie waar je gebruik van hebt gemaakt, maar er was meer informatie beschikbaar. Als je stelt dat de kuip al gedeeltelijk is overgeschilderd lijkt het me dat deze schade al op de kijkdag aanwezig is geweest, en dus zeker geen verborgen gebrek.De foto's en omschrijvingen van Bva-auctions enige informatie op dat moment.
Overigens zou een verborgen gebrek je ook niet baten. Zover als ik weet zijn bij veilingen namelijk de veilingvoorwaarden bindend, en geldt niet het normale consumentenrecht
Hieronder artikel 9 van de algemene voorwaarden. Weinig rechten voor de koper. :
Artikel 9: Onderzoeksplicht (Aspirant)koper
9.1 De (Aspirant)koper wordt in de gelegenheid gesteld de te kopen Zaken voorafgaand aan het sluiten van de Koopovereenkomst te onderzoeken.
9.2 Omschrijvingen van de Zaken en alle inlichtingen door of namens BVA gedaan, worden naar beste weten gedaan en worden vermoed slechts als aanduiding te zijn bedoeld, zonder dat echter voor de juistheid daarvan door BVA of Verkoper wordt ingestaan. Als BVA een monster, model of voorbeeld toont of verstrekt, geschiedt dit altijd slechts bij wijze van aanduiding. De hoedanigheden van de te leveren Zaken kunnen van het monster, model of voorbeeld afwijken. (Aspirant)kopers kunnen aan bedoelde omschrijvingen, monsters, modellen, voorbeelden en overige inlichtingen geen aanspraken of rechten ontlenen. BVA heeft het recht onjuistheden in door of namens haar gedane mondelinge en schriftelijke uitlatingen en (al of niet tijdens een Veiling) gemaakte fouten te corrigeren, zonder dat daaraan door (Aspirant)kopers enig recht kan worden ontleend. BVA is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden of onvolledigheden in de omschrijving van de Zaken. De (Aspirant) Koper heeft niet het recht een Bieding te herroepen dan wel de Koopovereenkomst te ontbinden indien blijkt dat de Zaak niet voldoet aan de omschrijving daarvan.
9.3 De (Aspirant)koper is verplicht de gekochte Zaken bij afname zoals nader omschreven in artikel 11 van deze Voorwaarden deugdelijk te onderzoeken. Hierbij dient de (Aspirant)koper na te gaan of het geleverde aan de overeenkomst beantwoordt, te weten: of de juiste Zaken zijn geleverd, onder meer of de afgenomen Zaken wat betreft kwantiteit (bijvoorbeeld het aantal en de hoeveelheid) overeenstemmen met het overeengekomene. Mede gelet op het feit dat ten aanzien van de gekochte Zaken sprake is van gebruikte en niet van nieuwe Zaken, geldt dat deze worden gekocht in de staat waarin ze zich bij de afname, zoals omschreven in artikel 11 van deze Voorwaarden bevinden en dat gebreken of tekorten uiterlijk bij afname aan BVA moeten worden gemeld. Artikel 7:19 BW is hier van toepassing.