LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Met een historie van goede aankopen bij BMW heb ik eind vorig jaar een nieuwe 320i gekocht, die op van de eerste dagen van 2009 werd uitgeleverd. Vanaf het begin heb ik geklaagd over de slechte loop van deze motor in deellastbereik. De motor hapert en stottert regelmatig in meer of mindere mate, wat vooral merkbaar is bij normaal accelereren in lage versnellingen. De auto heeft al een aantal malen een zeer slechte loop gehad, waarop een van de injectoren niet goed gefunctioneerd heeft. Hierop is bij verscheidene werkplaats bezoeken injectoren, bougies en laatst ook nog een bobine vervangen. Na de laatste reparatie is de loop verbeterd, maar zeker nog niet op het niveau dat je mag verwachten voor een auto waarvoor 48000 Euro neergeteld is.
Een andere 320i waar ik mee gereden heb vertoond deze problemen ook, en bij de dealer kreeg ik daarop te horen dat het een product eigenschap is en dus nooit voor 100% op te lossen is. Dit stoten en haperen is voelbaar bij toerentallen beneden de ongeveer 3000 1/min bij normaal rijden en bij normaal accelereren. In dit gebied draait de motor als een arm mengsel motor met gelaagde verbranding, wat de oorzaak is van deze problemen. Bij het zoeken in verschillende BMW forums in zowel NL als ook in D wordt veelvuldig over deze problemen gerapporteerd. echter in geen enkele autotest heb ik ooit hier iets over gelezen.
Ik heb hierop BMW aangeschreven, en mijn eigen conclusie bevestigd gekregen. De als "onrustige en onregelmatige" loop van de motor behoort tot het concept van de auto, en valt te wijten aan het arm mengsel / gelaagde verbranding. Hiermee is voor mij duidelijk geworden dat mijn problemen met deze auto niet voor 100% opgelost kan worden. Voor de rest wordt verwezen dat ik de problemen met mijn dealer af moet handelen en dat BMW NL als ook BMW AG niet de gewezen partij is om dit op te lossen. Dit is voor mij een grote tegenvaller, zeker gezien het feit dat ik een trouwe en tevreden BMW klant ben of tenminste ben geweest (meer dan 6 BMW's bereden in meer dan een decenia).
Verder heb ik de vrees dat dit motorgedrag mij voor hogere onderhoudskosten in de jaren gaat geven, en mogelijk bij APK's de emissie-eisen niet haalt. Bij het vergelijken van de uitlaat van zowel mijn nieuwe 320i en mijn nieuwe 320d, dan valt oop dat de uitlaat van de 320i zeer snel zwart wordt (onderste helft is volledig zwart binnen 200 km), terwijl bij mijn diesel maximaal een zwart streepje van 1 cm te zien is na 2500 km.
De dealer probeert al wat in zijn macht is om technische problemen op te lossen, echter zit natuurlijk ook met beperkingen die BMW omschrijft als "behoort tot het concept van de auto". Zij hebben ook een aanbieding gedaan om met afschrijving en bijbetaling mijn 320i E91 om te ruilen voor een diesel versie (bezit ik zakelijk en die rijdt subliem). Echter is er een redelijke afschrijving te incasseren voor de eerste 4.5 maand van bezit, plus de meerkosten voor een vergelijkbaar presterende diesel (320d).
Ik ben alles behalve tevreden met de afhandeling vanuit BMW NL als ook vanuit BMW AG, en vind dat ook de informatie die BMW over deze motoren levert niet correct. Terecht wordt gewezen op het lage verbruik, echter niet op de concessies die hieraan vasthangen: slechte en BMW onwaardige loop van zijn motoren.
Wat valt hieraan te doen? Kan ik net zoals in Duitsland verlangen dat ik de auto teruggeef en mijn aankoopbedrag terug krijg?
Zijn er meer BMW berijders die hier last van hebben, en zich tekort gedaan voelen (zie Poll hieronder)? Is er een mogelijkheid om als een groep een klacht in te dienen om dit probleem opgelost te krijgen?
Een andere 320i waar ik mee gereden heb vertoond deze problemen ook, en bij de dealer kreeg ik daarop te horen dat het een product eigenschap is en dus nooit voor 100% op te lossen is. Dit stoten en haperen is voelbaar bij toerentallen beneden de ongeveer 3000 1/min bij normaal rijden en bij normaal accelereren. In dit gebied draait de motor als een arm mengsel motor met gelaagde verbranding, wat de oorzaak is van deze problemen. Bij het zoeken in verschillende BMW forums in zowel NL als ook in D wordt veelvuldig over deze problemen gerapporteerd. echter in geen enkele autotest heb ik ooit hier iets over gelezen.
Ik heb hierop BMW aangeschreven, en mijn eigen conclusie bevestigd gekregen. De als "onrustige en onregelmatige" loop van de motor behoort tot het concept van de auto, en valt te wijten aan het arm mengsel / gelaagde verbranding. Hiermee is voor mij duidelijk geworden dat mijn problemen met deze auto niet voor 100% opgelost kan worden. Voor de rest wordt verwezen dat ik de problemen met mijn dealer af moet handelen en dat BMW NL als ook BMW AG niet de gewezen partij is om dit op te lossen. Dit is voor mij een grote tegenvaller, zeker gezien het feit dat ik een trouwe en tevreden BMW klant ben of tenminste ben geweest (meer dan 6 BMW's bereden in meer dan een decenia).
Verder heb ik de vrees dat dit motorgedrag mij voor hogere onderhoudskosten in de jaren gaat geven, en mogelijk bij APK's de emissie-eisen niet haalt. Bij het vergelijken van de uitlaat van zowel mijn nieuwe 320i en mijn nieuwe 320d, dan valt oop dat de uitlaat van de 320i zeer snel zwart wordt (onderste helft is volledig zwart binnen 200 km), terwijl bij mijn diesel maximaal een zwart streepje van 1 cm te zien is na 2500 km.
De dealer probeert al wat in zijn macht is om technische problemen op te lossen, echter zit natuurlijk ook met beperkingen die BMW omschrijft als "behoort tot het concept van de auto". Zij hebben ook een aanbieding gedaan om met afschrijving en bijbetaling mijn 320i E91 om te ruilen voor een diesel versie (bezit ik zakelijk en die rijdt subliem). Echter is er een redelijke afschrijving te incasseren voor de eerste 4.5 maand van bezit, plus de meerkosten voor een vergelijkbaar presterende diesel (320d).
Ik ben alles behalve tevreden met de afhandeling vanuit BMW NL als ook vanuit BMW AG, en vind dat ook de informatie die BMW over deze motoren levert niet correct. Terecht wordt gewezen op het lage verbruik, echter niet op de concessies die hieraan vasthangen: slechte en BMW onwaardige loop van zijn motoren.
Wat valt hieraan te doen? Kan ik net zoals in Duitsland verlangen dat ik de auto teruggeef en mijn aankoopbedrag terug krijg?
Zijn er meer BMW berijders die hier last van hebben, en zich tekort gedaan voelen (zie Poll hieronder)? Is er een mogelijkheid om als een groep een klacht in te dienen om dit probleem opgelost te krijgen?
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Eis na 3x repareren Uw aankoop bedrag terug wegens niet goed product.
Vanaf de eerste melding stopt Uw afschrijving.
Dus die zal dan meevallen.
Als zij dit niet kunnen oplossen eens een Japanse gaan zoeken.
Niet leuk voor de trouwe relatie met dealer maar alleen als ze voldoende bieden voor Uw auto, waar ze bij inruil en doorverkoop ook dit probleem hebben.....
Kijk ook op www.problemcar.nl want als dit vaker voorkomt staan daar vaak oplossingen.
Ook weet je of alleen jou of meerdere dit hebben en soms weten onafhankelijke garage's een goede oplossing die eerder bij andere merken is voorgekomen.
Vanaf de eerste melding stopt Uw afschrijving.
Dus die zal dan meevallen.
Als zij dit niet kunnen oplossen eens een Japanse gaan zoeken.
Niet leuk voor de trouwe relatie met dealer maar alleen als ze voldoende bieden voor Uw auto, waar ze bij inruil en doorverkoop ook dit probleem hebben.....
Kijk ook op www.problemcar.nl want als dit vaker voorkomt staan daar vaak oplossingen.
Ook weet je of alleen jou of meerdere dit hebben en soms weten onafhankelijke garage's een goede oplossing die eerder bij andere merken is voorgekomen.
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
De auto is hiervoor al 3x in de werkplaats geweest.
Op welk officieel document / recht kan ik me beroepen om na 3x reparatie mijn aankoopbedrag terug te krijgen? En waar staat dat na de eerste melding de afschrijving stopt?
Ik ben nog zeer in dubio over welke weg te vervolgen; doorsukkelen en hopen op een oplossing, of voor een andere auto (BMW of ander merk) te gaan.
Op welk officieel document / recht kan ik me beroepen om na 3x reparatie mijn aankoopbedrag terug te krijgen? En waar staat dat na de eerste melding de afschrijving stopt?
Ik ben nog zeer in dubio over welke weg te vervolgen; doorsukkelen en hopen op een oplossing, of voor een andere auto (BMW of ander merk) te gaan.
-
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
U kunt tevens eens kijken op www.amt.nl, daar ben ik ook bekend, wat er over wordt geschreven. Mogelijk betreft het hier een gebleken kinderziekte waaraan nog gewerkt wordt of een allom bekend probleem en misschien wel iets nieuws.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 jun 2009 19:27
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Ik heb het zelfde probleem met mijn BMW320i Touring van februari 2009. Bij rustig rijden zo nu en dan even inhouden en de laatste tijd steeds duidelijker ook bij rustig optrekken. De motor houdt dan even in en loopt niet soepel. Als je er op let is het heel irritant. Ik hebe het gemeld bij mijn dealer. Die zegt dat het een producteigenschap is. BMW Nederland wil niks doen en verwijst mij naar de dealer. Al met al heel teleurstellend voor zo'n dure auto.
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Uw klacht is bekend, heb zelf bij de BMW organisatie gewerkt en u bent zeker niet de enige met deze klacht. Ongeveer 1 op de 10 klanten met deze motor (18i, 20i) klaagt erover. Helaas is het tot op heden echt een producteigenschap, dwz er is geen oplossing voorhanden.
Dat de importeur u naar de dealer verwijst, is niet teleurstellend maar logisch. Zij zijn geen partij in dezen, maar dienen enkel ter ondersteuning van de dealer. De monteur of chef werkplaats dient contact op te nemen met de technisch specialisten van BMW NL of AG, en als u daar tussen gaat zitten bevordert dat de relatie met uw dealer niet. Deze wordt immers aangesproken door de importeur voor het niet kunnen oplossen van een klacht!
Als u zich eraan blijft storen, kunt u idd een andere motorversie overwegen. Er staat genoeg op voorraad bij BMW, dus ze zullen u vast een passend voorstel kunnen doen!
Dat de importeur u naar de dealer verwijst, is niet teleurstellend maar logisch. Zij zijn geen partij in dezen, maar dienen enkel ter ondersteuning van de dealer. De monteur of chef werkplaats dient contact op te nemen met de technisch specialisten van BMW NL of AG, en als u daar tussen gaat zitten bevordert dat de relatie met uw dealer niet. Deze wordt immers aangesproken door de importeur voor het niet kunnen oplossen van een klacht!
Als u zich eraan blijft storen, kunt u idd een andere motorversie overwegen. Er staat genoeg op voorraad bij BMW, dus ze zullen u vast een passend voorstel kunnen doen!
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Dit is inderdaad een bekend euvel, ook bij enkele andere merken. komt ook doordat de motoren in verband met emissie en verbruik steeds meer afgeknepen worden, waardoor ze niet mooier gaan lopen.
Hier is geen oplossing voor, het betreft een producteigenschap.
Hier is geen oplossing voor, het betreft een producteigenschap.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 jun 2009 19:27
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
BMW geeft alleen op over de voortreffelijke eigenschappen van de motoren en het lage brandstofgebruik. Het zou correct zijn geweest als daarbij ook vermeld zou worden dat één en ander als consequentie heeft dat de motoren onrgelmatig lopen. Als koper kan je hier dan al dan niet voor kiezen. Pas nadat je de auto hebt gekocht geeft de dealer toe dat de genoemde klachten veel vaker voorkomen. BMW probeert zich er nu wel erg gemakkelijk van af te maken door te stellen dat dit een producteigenschap betreft. Alsof dat BMW ineens van de plicht zou onslaan een deugdelijk product te leveren.
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Advies uit België dus niet zelf getest...
Ga van super over op Euro 95 en de problemen zijn stukken minder...
Iets hoger verbruik en minder prestaties maar de motoren passen zich aan aan het te lage oktaangehalte.
Dus leeg rijden en 1 x proberen....
De 118 Cabrio heeft dezelfde motor en was na goedkoper tanken ook storingsvrij!
Via Chip tuners er meer PK uit halen zal dit ook meestal oplossen maar je verliest dan de fabrieksgarantie en dit koste tenminste €800,-
Graag even hier melden als het werkte, want dan kan ik ook in België op forum terug koppelen...
Ga van super over op Euro 95 en de problemen zijn stukken minder...
Iets hoger verbruik en minder prestaties maar de motoren passen zich aan aan het te lage oktaangehalte.
Dus leeg rijden en 1 x proberen....
De 118 Cabrio heeft dezelfde motor en was na goedkoper tanken ook storingsvrij!
Via Chip tuners er meer PK uit halen zal dit ook meestal oplossen maar je verliest dan de fabrieksgarantie en dit koste tenminste €800,-
Graag even hier melden als het werkte, want dan kan ik ook in België op forum terug koppelen...
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 jun 2009 19:27
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Ik tankte tot nu toe steeds Euro 95, maar heb op advies van de dealer de laatst tankbeurten Euro 98 geprobeerd. Ik had niet het idee dat dit een verschil maakte. De motor zou optimaal moeten presteren met Euro 98 maar moet het ook doen (met iets lager vermogen) met Euro 95.
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Ik heb hetzelfde probleem met mijn E92 320i, alleen veel ernstiger lijkt het.
Ik ga overmorgen voor de 4e keer langs met het bekende euvel: motor loopt zeer onregelmatig (je trilt je stoel uit...), ernstig vermogensverlies (1 of 2 cylinders die niet meer meedoen), brandende of zelfs knipperende motormanagementlampjes. Al 3 keer zijn er injectoren en bobines vervangen en ook het motormanagement is al een aantal keer geupgrade. Alles zonder resultaat. Tussen de afgelopen 2 keren garage zat telkens maar 2 weken... Ik ben vaste gast bij de garage (BMW Den Haag)... Overigens wist de man van onderhoud niet van dit probleem en dus ook niet dat dit een bekend probleem was...? Niet goed voorgelicht of houdt hij zich van de domme?
Ik geef ze nog een kans om het op te lossen, dan houdt het voor me op. Wel wil ik al een klacht gaan indienen.
Ik ben vanzelfsprekend nieuwsgierig naar wat anderen hebben gedaan aan dit probleem om het opgelost te krijgen.
Ik ga overmorgen voor de 4e keer langs met het bekende euvel: motor loopt zeer onregelmatig (je trilt je stoel uit...), ernstig vermogensverlies (1 of 2 cylinders die niet meer meedoen), brandende of zelfs knipperende motormanagementlampjes. Al 3 keer zijn er injectoren en bobines vervangen en ook het motormanagement is al een aantal keer geupgrade. Alles zonder resultaat. Tussen de afgelopen 2 keren garage zat telkens maar 2 weken... Ik ben vaste gast bij de garage (BMW Den Haag)... Overigens wist de man van onderhoud niet van dit probleem en dus ook niet dat dit een bekend probleem was...? Niet goed voorgelicht of houdt hij zich van de domme?
Ik geef ze nog een kans om het op te lossen, dan houdt het voor me op. Wel wil ik al een klacht gaan indienen.
Ik ben vanzelfsprekend nieuwsgierig naar wat anderen hebben gedaan aan dit probleem om het opgelost te krijgen.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 07 dec 2009 11:14
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Helaas is dit ook een euvel van de BMW 325i. Mijn auto is al 2 keer terug geweest naar de garage en het commentaar van BMW komt overeen met het commentaar gegeven bij de 320i. Ik krijg nog een officiele verklaring en dan volgen de stappen ingebreke stelling met termijn waarschijnlijk gevolgd door het retourneren van de auto. Gezien mijn ervaringen met vorige BMW's is dit erg teleurstellend.
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Ik kamp met hetzelfde probleem met mijn BMW 325i Cabrio: de wagen houdt in bij plotseling gas geven, gaat hokken en stoten en het lampje van het motormanagementsysteem gaat branden. De auto is nu twee jaar oud en is gisteren weer afgeleverd bij de dealer om de bobines te laten vervangen. Althans dat was de conclusie van de dealer. Gaat € 275.- kosten, nét nu de wagen ruim een maand uit de garantie is.....Vorig jaar is de auto via de ANWB weggesleept omdat hij het helemaal niet meer deed; toen zijn de injectoren vervangen. Rijdt verder perfect, moet ik zeggen, maar dit soort mankementen zou m.i. niet binnen twee jaar voor mogen komen bij een gereputeerd merk als BMW en een auto die € 73.000.- heeft gekost!
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 jun 2010 15:29
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Na deze lange lijst van klachten over een niet soepel lopende, haperende BMW Dreier moet ik daar helaas de mijne aan toevoegen.
Voordat ik mijn 318i aanschafte heb ik eens meegereden in de 316i van mijn buurman. Die is van juli 2008, zijn BMW dan, de buurman is wat ouder
Deze begon plotseling te horten en te stoten (opnieuw: de BMW dus) en het bericht 'Beperkt motorvermogen' kwam op de display.
Na een algemene onderhoudsbeurt leek het probleem verholpen, maar intussen is het verschillende malen teruggekomen.
Vorig weekend werd ik in Duitsland geconfronteerd met dezelfde melding 'Beperkt motorvermogen' en een auto die niet meer vooruit te branden was. Ik ben naar de dichtstbijzijnde BMW-garage gereden. Daar vertelde men mij dat dit een berucht euvel is, waarmee de laatste BMW's van de vorige serie en de eerste van de huidige (sinds de face-lift) kampen. Oorzaak: een niet goed functionerend injectie-management, dat inmiddels door een verbeterde versie is vervangen. Aldus de informatie van de Duitse dealer. Men zou mij daar de eerstvolgende werkdag vanaf kunnen helpen.
Toch ervoor gekozen ermee naar Nederland te rijden, omdat ik van mijn eigen dealer dezelfde service verwachtte (garantie: 318i is van oktober 2008).
Daar was weinig bekend van dit euvel. Men leest kennelijk geen internetfora zoals deze.
Ik heb deze auto aangeschaft in de veronderstelling een betrouwbare, soepel rijdende auto te gekozen. Deze ervaring, plus die van zoveel andere BMW-rijders, toont aan dat dit helaas niet zo is. Ik ben ernstig teleurgesteld: een nieuw aangeschafte auto die steeds maar hapert en waarvoor BMW in Nederland kennelijk geen goede oplossing weet.
Wie volgt??
Voordat ik mijn 318i aanschafte heb ik eens meegereden in de 316i van mijn buurman. Die is van juli 2008, zijn BMW dan, de buurman is wat ouder
Deze begon plotseling te horten en te stoten (opnieuw: de BMW dus) en het bericht 'Beperkt motorvermogen' kwam op de display.
Na een algemene onderhoudsbeurt leek het probleem verholpen, maar intussen is het verschillende malen teruggekomen.
Vorig weekend werd ik in Duitsland geconfronteerd met dezelfde melding 'Beperkt motorvermogen' en een auto die niet meer vooruit te branden was. Ik ben naar de dichtstbijzijnde BMW-garage gereden. Daar vertelde men mij dat dit een berucht euvel is, waarmee de laatste BMW's van de vorige serie en de eerste van de huidige (sinds de face-lift) kampen. Oorzaak: een niet goed functionerend injectie-management, dat inmiddels door een verbeterde versie is vervangen. Aldus de informatie van de Duitse dealer. Men zou mij daar de eerstvolgende werkdag vanaf kunnen helpen.
Toch ervoor gekozen ermee naar Nederland te rijden, omdat ik van mijn eigen dealer dezelfde service verwachtte (garantie: 318i is van oktober 2008).
Daar was weinig bekend van dit euvel. Men leest kennelijk geen internetfora zoals deze.
Ik heb deze auto aangeschaft in de veronderstelling een betrouwbare, soepel rijdende auto te gekozen. Deze ervaring, plus die van zoveel andere BMW-rijders, toont aan dat dit helaas niet zo is. Ik ben ernstig teleurgesteld: een nieuw aangeschafte auto die steeds maar hapert en waarvoor BMW in Nederland kennelijk geen goede oplossing weet.
Wie volgt??
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Hallo,
Op 25.03.2008 nam ik mijn nieuwe BMW E93 320i (cabrio) in gebruik. Voordien reed ik een BMW 320d Touring, tot algehele voldoening. Reeds van in den beginne vond ik de wagen niet snedig in vergelijking met de 320d. Ik stelde ook vast dat de uitlaat na korte tijd zéér zwart werd, zwarter dan deze van mijn 320d na 5 jaar. Ook het verbruik was hoog. Enfin, ik dacht dat de motor van 163 pk (België ...) te weinig vermogen had voor de zware cabriobouw. Tot 2 september 2009. Op terugweg van Zuid-Frankrijk, ergens tussen Reims en Lille. Geen verkeer, dus goed doorrijden. Tot plotseling de wagen stilvalt ... Zomaar. Op het scherm van de navigatie komt de boodschap dat het motorvermogen weggevallen is maar dat er verder kan gereden worden tot de dichtstbijzijnde dealer. We zijn zo'n 200 km van huis en wagen het erop ... Een ware katastrofe. Wellicht op 1 cilinder geraken we aan een slakkegangetje na uren thuis ... 500 m voor aankomst slaat de motor weer normaal aan ... 's Anderdaags naar de dealer, die natuurlijk niets meer vindt ... Sedert dit incident loopt de motor echt niet vlotjes meer, schokt met de regelmaat van de klok, vooral in stationair toerental. Maart 2010: de motor slaat nauwelijks nog aan en de auto is nauwelijks nog vooruit te branden. De dealer vervangt 4 bobijnen en 4 injectoren. Juni 2010: opnieuw vertoont de auto sporen van vermogensverlies. Omdat we zinnens zijn om op vakantie te trekken naar Istrië, vertrouwt mijn echtgenote het zaakje niet meer en wil ze eigenlijk niet met deze wagen weg. We besluiten een nieuwe 320d cabrio te leasen om ermee op reis te gaan; de "oude" 320i wordt overgenomen door de dealer aan de belachelijk lage prijs van 22.500 EUR excl. BTW. Maar ons probleem lijkt opgelost. Ondertussen had ik al gelezen dat deze motorisatie (320i) van bouwjaren 2008-2009 veel problemen kent van motorvermogenverlies, omwille van de te halen CO-normen. BMW AG doet echter alsof de neus bloedt. Nu ik, hopelijk toch, opnieuw een bedriujfszekere auto heb, ben ik van plan om één en ander verder uit te pluizen, desnoods het probleem in de media te gooien of ermee naar de burgerlijke rechtbank te stappen, indien BMW niet zou zinnens zijn om mij tegemoet te komen. Want zeg nu zelf, deze leasewagen heeft mij zo'n 32.000 EUR gekost de voorbije 2 jaar, voor amper 45.000 km ... Ik kreeg wel een korting op de verbrekingsvergoeding (het leasecontract liep 4 jaar).
Ik weet dat er nog (veel) mensen zijn met dezelfde problemen. Graag zou ik de klachten bundelen. Samen staan we immers sterker tegenover Mastodont BMW. Reageren kan steeds via dit forum of rechtstreeks op [email protected].
Vriendelijke groet.
Op 25.03.2008 nam ik mijn nieuwe BMW E93 320i (cabrio) in gebruik. Voordien reed ik een BMW 320d Touring, tot algehele voldoening. Reeds van in den beginne vond ik de wagen niet snedig in vergelijking met de 320d. Ik stelde ook vast dat de uitlaat na korte tijd zéér zwart werd, zwarter dan deze van mijn 320d na 5 jaar. Ook het verbruik was hoog. Enfin, ik dacht dat de motor van 163 pk (België ...) te weinig vermogen had voor de zware cabriobouw. Tot 2 september 2009. Op terugweg van Zuid-Frankrijk, ergens tussen Reims en Lille. Geen verkeer, dus goed doorrijden. Tot plotseling de wagen stilvalt ... Zomaar. Op het scherm van de navigatie komt de boodschap dat het motorvermogen weggevallen is maar dat er verder kan gereden worden tot de dichtstbijzijnde dealer. We zijn zo'n 200 km van huis en wagen het erop ... Een ware katastrofe. Wellicht op 1 cilinder geraken we aan een slakkegangetje na uren thuis ... 500 m voor aankomst slaat de motor weer normaal aan ... 's Anderdaags naar de dealer, die natuurlijk niets meer vindt ... Sedert dit incident loopt de motor echt niet vlotjes meer, schokt met de regelmaat van de klok, vooral in stationair toerental. Maart 2010: de motor slaat nauwelijks nog aan en de auto is nauwelijks nog vooruit te branden. De dealer vervangt 4 bobijnen en 4 injectoren. Juni 2010: opnieuw vertoont de auto sporen van vermogensverlies. Omdat we zinnens zijn om op vakantie te trekken naar Istrië, vertrouwt mijn echtgenote het zaakje niet meer en wil ze eigenlijk niet met deze wagen weg. We besluiten een nieuwe 320d cabrio te leasen om ermee op reis te gaan; de "oude" 320i wordt overgenomen door de dealer aan de belachelijk lage prijs van 22.500 EUR excl. BTW. Maar ons probleem lijkt opgelost. Ondertussen had ik al gelezen dat deze motorisatie (320i) van bouwjaren 2008-2009 veel problemen kent van motorvermogenverlies, omwille van de te halen CO-normen. BMW AG doet echter alsof de neus bloedt. Nu ik, hopelijk toch, opnieuw een bedriujfszekere auto heb, ben ik van plan om één en ander verder uit te pluizen, desnoods het probleem in de media te gooien of ermee naar de burgerlijke rechtbank te stappen, indien BMW niet zou zinnens zijn om mij tegemoet te komen. Want zeg nu zelf, deze leasewagen heeft mij zo'n 32.000 EUR gekost de voorbije 2 jaar, voor amper 45.000 km ... Ik kreeg wel een korting op de verbrekingsvergoeding (het leasecontract liep 4 jaar).
Ik weet dat er nog (veel) mensen zijn met dezelfde problemen. Graag zou ik de klachten bundelen. Samen staan we immers sterker tegenover Mastodont BMW. Reageren kan steeds via dit forum of rechtstreeks op [email protected].
Vriendelijke groet.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 jun 2010 15:29
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Dat de nieuwe 3-serie bij veel rijders tot problemen leidt is nu overduidelijk: een af en toe hinderlijk onregelmatig lopende motor met soms zelfs een sterk afgenomen motorvermogen. Dat dit bij proefritten niet duidelijk is gemaakt is jammer, maar zeker is dat wij hier op dit forum niet de enigen zijn. Wie van ons is er vóór aankoop op gewezen dat de prachtige A-label-status het nadeel zou hebben van een hikkende motor? Ik niet.
In verschillende reacties wordt verbazing uitgesproken over het uitblijven van een afdoende oplossing van de kant van BMW. Daarom wil ik het initiatief nemen om ons gezamenlijk tegenover BMW op te stellen. Ik voel mij beetgenomen door mijn dealer, die continu doet of zijn neus bloedt. Nadat e.e.a. voor mij al een tijdje speelde, heb ik dankzij dit forum en Tros Radar gemerkt dat ik bepaald niet de enige ben en dat BMW wel degelijk bekend is met deze fout. Een leugen tegenover de klant komt de relatie niet ten goede.
Wie is het met mij eens dat wij een gezamenlijke claim moeten neerleggen bij BMW? Stuur een e-mail en vermeld daarbij:
- jouw klacht zoals die zich met jouw BMW voordoet;
- of en hoe vaak je er al mee bij je dealer bent geweest;
- wat diens reactie was;
- en of je mee wilt doen met een juridische actie.
Misschien heb je ook tips voor de juiste advocaat en procedure. Als lid van de consumentenbond zal ik daar ook aandacht vragen voor onze actie. De volgende stap is dat wij hiervoor brede aandacht vragen in de pers, waarin de reacties van BMW Nederland worden meegenomen.
Wij hebben genoeg van het gehik en gestotter van een nieuwe BMW.
BWM moet gedwongen worden hier écht iets aan te doen.
Verspreid deze oproep zoveel mogelijk onder andere BMW-rijders met deze klacht.
Stuur je e-mail naar [email protected] en ik houd je regelmatig op de hoogte.
Samen zullen wij er uit komen!
Hartelijke groet,
Dick
In verschillende reacties wordt verbazing uitgesproken over het uitblijven van een afdoende oplossing van de kant van BMW. Daarom wil ik het initiatief nemen om ons gezamenlijk tegenover BMW op te stellen. Ik voel mij beetgenomen door mijn dealer, die continu doet of zijn neus bloedt. Nadat e.e.a. voor mij al een tijdje speelde, heb ik dankzij dit forum en Tros Radar gemerkt dat ik bepaald niet de enige ben en dat BMW wel degelijk bekend is met deze fout. Een leugen tegenover de klant komt de relatie niet ten goede.
Wie is het met mij eens dat wij een gezamenlijke claim moeten neerleggen bij BMW? Stuur een e-mail en vermeld daarbij:
- jouw klacht zoals die zich met jouw BMW voordoet;
- of en hoe vaak je er al mee bij je dealer bent geweest;
- wat diens reactie was;
- en of je mee wilt doen met een juridische actie.
Misschien heb je ook tips voor de juiste advocaat en procedure. Als lid van de consumentenbond zal ik daar ook aandacht vragen voor onze actie. De volgende stap is dat wij hiervoor brede aandacht vragen in de pers, waarin de reacties van BMW Nederland worden meegenomen.
Wij hebben genoeg van het gehik en gestotter van een nieuwe BMW.
BWM moet gedwongen worden hier écht iets aan te doen.
Verspreid deze oproep zoveel mogelijk onder andere BMW-rijders met deze klacht.
Stuur je e-mail naar [email protected] en ik houd je regelmatig op de hoogte.
Samen zullen wij er uit komen!
Hartelijke groet,
Dick
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Dit probleem kan waarschijnlijk worden opgelost door de EGR (Exhaust Gas Recirculation) klep dicht te maken. Dit is relatief eenvoudig en heeft geen negatieve gevolgen.
De EGR klep zorgt ervoor dat er (meestal in deellast) een hoeveelheid van de uitlaatgassen wordt teruggeleid naar de motor. Doel hiervan is het verlagen van de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot. Nadeel van dit systeem is dat de inlaat kan vervuilen en dat de motor niet altijd vlekkeloos loopt.
De EGR klep zorgt ervoor dat er (meestal in deellast) een hoeveelheid van de uitlaatgassen wordt teruggeleid naar de motor. Doel hiervan is het verlagen van de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot. Nadeel van dit systeem is dat de inlaat kan vervuilen en dat de motor niet altijd vlekkeloos loopt.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 jun 2010 15:29
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Dank voor de tip, waar de dealer van had moeten weten.
Dat de motor hierdoor niet altijd vlekkeloos loopt was juist het probleem. BMW-rijders mogen verlangen dat de motor vlekkeloos loopt.
Dat de motor hierdoor niet altijd vlekkeloos loopt was juist het probleem. BMW-rijders mogen verlangen dat de motor vlekkeloos loopt.
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Even googlen doet wonderen... het schijnt overal voor te komen, zo komen er wat Engelse forum topics naar boven...
Het probleem wordt hoofdzakelijk aangegeven als ontstekings probleem ( schokken en stoten motor), met name de bobines maar een ECU software probleem is waarschijnlijk de hoofd oorzaak ( software update nodig ? ):
'' It was showing a missfire code but also a code relating to a fuel cut off.
Seems as though the car needs resetting after a coil pack replacement as it 'normally or sometimes' shuts down the fuel to that cylinder (experts correct me if I'm wrong). Anyhow since resetting the code the car has been back to its ususal self and all my hard work was not in vain. : ) ''
en:
'' the dealer looked into it before I purchased the car and came up with something from BMW's Puma system, dated 29th May 2009, measure number 24078802-01, subject N43B20UL, affects N43 engine in E81, E87, E88, E90 and E91:
"When the vehicle is driven / accelerated above 1,500 rpm, the engine starts to judder and has no power. The customer experiences a lack of acceleration, inturruption of torque or juddering. In general, no fault code memory entry is generated in the DME.
Cause
Unfavourable DME application."
It rambles a bit about using Shell V-Power and then if the fault no longer occurs:
"If the fault no longer occurs, it was due to the aforementioned behaviour of the DME software. In this case, the vehicle must be programmed with integration level E89 09-09-515, available with ISTA/P P2.35.0."
It also says: "A parts replacement does not provide a remedy."
I hope this is of use!
Het probleem wordt hoofdzakelijk aangegeven als ontstekings probleem ( schokken en stoten motor), met name de bobines maar een ECU software probleem is waarschijnlijk de hoofd oorzaak ( software update nodig ? ):
'' It was showing a missfire code but also a code relating to a fuel cut off.
Seems as though the car needs resetting after a coil pack replacement as it 'normally or sometimes' shuts down the fuel to that cylinder (experts correct me if I'm wrong). Anyhow since resetting the code the car has been back to its ususal self and all my hard work was not in vain. : ) ''
en:
'' the dealer looked into it before I purchased the car and came up with something from BMW's Puma system, dated 29th May 2009, measure number 24078802-01, subject N43B20UL, affects N43 engine in E81, E87, E88, E90 and E91:
"When the vehicle is driven / accelerated above 1,500 rpm, the engine starts to judder and has no power. The customer experiences a lack of acceleration, inturruption of torque or juddering. In general, no fault code memory entry is generated in the DME.
Cause
Unfavourable DME application."
It rambles a bit about using Shell V-Power and then if the fault no longer occurs:
"If the fault no longer occurs, it was due to the aforementioned behaviour of the DME software. In this case, the vehicle must be programmed with integration level E89 09-09-515, available with ISTA/P P2.35.0."
It also says: "A parts replacement does not provide a remedy."
I hope this is of use!
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 25 jun 2012 15:38
Re: BMW 320i (model 2009), haperende en stotende motor
Geachte dames en heren,
Na lange lijst van klachten over een niet soepel lopende, haperende BMW moet ik daar helaas de mijne aan toevoegen.
Ik heb deze auto gekocht eind mei 2012 dus in beziet (1 maand zeg maar) en snel hierna begon het motormanagement lampje te branden.
Dat dit bij proefritten niet duidelijk is gemaakt is jammer!!!!
De motor hapert en stottert regelmatig in meer of mindere mate, wat vooral merkbaar is bij normaal accelereren in lage versnellingen.
Wat valt hieraan te doen?
Alvast bedankt.
Romeo.
Na lange lijst van klachten over een niet soepel lopende, haperende BMW moet ik daar helaas de mijne aan toevoegen.
Ik heb deze auto gekocht eind mei 2012 dus in beziet (1 maand zeg maar) en snel hierna begon het motormanagement lampje te branden.
Dat dit bij proefritten niet duidelijk is gemaakt is jammer!!!!
De motor hapert en stottert regelmatig in meer of mindere mate, wat vooral merkbaar is bij normaal accelereren in lage versnellingen.
Wat valt hieraan te doen?
Alvast bedankt.
Romeo.