LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Citroen Boll Utrecht - reparatie???

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Saxo VTS
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2005 02:43

Citroen Boll Utrecht - reparatie???

Ongelezen bericht door Saxo VTS »

In Augustus kochten wij onze nieuwe auto, een Citroen Saxo 1.4i VTS bouwjaar maart 2002 op LPG G3 omdat we lange afstanden moesten rijden. De auto kochten we van zijn eerste eigenaar en had toen 19.000km gelopen. Voor de koop hebben we contact opgenomen met de garage waar hij verkocht en onderhouden is. Alle keuringen en dergelijke zijn bij die garage uitgevoerd en zij vertelden ons dat de auto altijd (zelfs voor kleine dingen in de garage is geweest). De keuringspapieren klopten, de kilometerstand klopte, kortom geen negatieve punten om de auto niet te kopen.

Op een bepaald moment brandde ons motormanagement lampje (donderdag 13 okt)...

Ik heb vrijdag (14 okt) meteen de garage gebeld.. en ze vertelden mij dat het vaak een kleine storing was en dat als k niets merkte aan de auto ik er rustig mee door kon rijden want als de storing maar tijdelijk was moest hij eerst een paar keer goede waardes lezen voordat t lampje uit zou gaan... Dit werd mij door een tweede garage ook verteld.

Na het weekend brandde het lampje nog (in dat weekend hebben we op advies de accu los gehad omdat dan mogelijk het lampje gereset zou worden, het lampje ging echter niet uit) dus maandagochtend (17 okt) direct naar de dealer in Utrecht. Daar kon ik de saxo een paar uur later ophalen met de mededeling dat er een update op de ecu zat en alles verholpen was... 85 euro.. Ik vond het een beetje vreemd maar het ging zo snel dat ik niet eens de tijd kreeg er goed over na te denken..

Het lampje was inderdaad uit.. er was verder ook niets te merken aan de auto.. dus twee dagen later (woensdag 19okt) gingen we vrolijk nieuwe achterlichten halen in de omgeving van Brussel. Tijdens onze rit van Utrecht naar Brussel vonden we dat de auto wel erg rookte.. maar er brandde geen lampje.. het was laat.. we reden in een niet al te fijne buurt.. temperatuur was in orde... dus onze eerste zorg was thuis komen...

Brussel - Limburg...aangekomen op de afrit van de snelweg gingen er 2 lampjes branden: remvloeistof en motormanagement.. We zijn gestopt en hebben iemand gebeld om ons naar huis te slepen. Daar aangekomen hebben we direct de olie gepeild (omdat de motor warm was verwachtten we een iets hogere waarde) er zat echter 0,0 olie meer in.. geen druppel (terwijl het oliepeil een week ervoor gemeten was en helemaal maximaal was)

De dag erna zijn we naar de garage in Limburg gegaan.. ons idee was dat de koppakking stuk was.. want er zat ook een beetje olie in de koelvloeistof, maar bij de garage vermoedden ze dat er meer aan de hand was...

Citroen Boll in Utrecht gebeld, waarna een medewerker (die er die maandag 17 okt niet was) me vertelde dat ze die maandag wel degelijk een storing hadden gemeten, dat las hij zo voor uit het rapport.. de katalisator zou verouderd (of dichtgeslibd) zijn.. toen ik vroeg hoe dat kon bij een auto met 25000 op de teller wist hij hierop geen antwoord te geven.. bij de vraag of het motormanagementlampje zou branden als er geen update op de ecu zat antwoordde hij ontkennend
Mijns inziens is een monteur kenner op het gebied van het merk waar de garage dealer van is, wanneer ik als leek bij die garage kom met een probleem wens ik door hun deskundig geholpen te worden en wanneer nodig van advies te worden voorzien. Dat dit die maandag niet gebeurd is (terwijl er wel een storing is gemeten) vind ik een teken van nalatigheid.

Vervolgens werd mij verteld dat we de 85 euro retour zouden krijgen bij een nieuwe koppakking (toen we er nog van uit gingen dat dat het probleem was). Echter de auto moest dan wel in Utrecht gemaakt worden. We wisten echter nog niet precies wat het probleem was en besloten dit eerst af te wachten voordat we verdere afspraken zouden maken.

Diezelfde dag werden wij ’s middags gebeld door Citroen Boll, deze medewerker stond ons nogal bot te woord, hij liet ons niet uitpraten en schoot bij elke vraag of opmerkiing direct in de verdediging. Het enige waar hij mee bezig was was het goedpraten van hun handelen. Dit is het punt geweest waar wij ons slecht behandeld voelden en het idee hadden dat het Citroen Boll niet uitmaakte wat er al dan niet gebeurd was. Ze gaven ons het idee dat we dom waren en onzin kletsten. Op dat moment besloten we dan ook een klacht in te dienen bij Citroen Nl.
Na overleg met de dealer in Limburg, hebben wij Citroen Nl gebeld met de vraag of het mogelijk was om de auto in Limburg te laten repareren en de vergoeding van Utrecht hierin te laten verwerken. Citroen Nl stemde toe als Citroen Limburg het ook eens was met deze optie. Citroen Limburg vond dit geen probleem en zou hierover contact opnemen met Boll. Een tijd later kregen we telefoon dat Citroen Boll niet mee wilde werken. Als we recht wilden hebben op de ‘korting’ moest de Saxo naar Utrecht. Helaas was het te duur om dit op kosten van de dealer te doen, werd ons letterlijk verteld.
Omdat het vertrouwen in Boll inmiddels tot een ver dieptepunt gezakt was besloten we dat we überhaupt niet meer wilden dat de auto daar gerepareerd zou worden.

Bij de garage in Limburg werd het vermoeden dat er meer aan de hand was langzaamaan bevestigd. Met de koppakking bleek niets aan de hand.. vervolgens is de kop afgeperst waarna bleek dat ook hier niets kapot aan was. Daarna zijn de cilinders nagekeken en bleken 2 van de 4 ingelopen te zijn..waarschijnlijk door het rijden met te weinig olie.

[Mogelijk is de lambda sonde na het resetten van het lampje zo vervuild geweest dat deze al geen meting meer door kon geven en is het motormanagementlampje daarom niet meer gaan branden. Dit was een idee dat wij zelf hadden en door een aantal garages als mogelijkheid gezien wordt.]


Kostenplaatje van de reparatie.. rond de 2000 euro.. en dat voor een auto van 3,5 jaar met 25000 km op de teller.
De garage in Limburg uitte voorzichtig dat er in Utrecht misschien iets verder gekeken had moeten worden nadat er een dergelijke storing gemeten werd. Toen wij weer contact opnamen met Utrecht bleef de garage volhouden dat het GEWOON PECH was.. de medewerker deelde ons zeer onvriendelijk mede dat hij niet elk motorblok waarbij hij een storing meet op de kop kan zetten. Echter bij navraag bij verschillende andere garages blijkt dat het op zo’n moment bij een jonge auto die een probleem heeft dat niet in relatie staat tot de leeftijd en dergelijke niet veel werk is om in ieder geval de olie te controleren en evt de bougies na te kijken (dat zou aantonen of er olie in het verkeerde deel van de motor terecht zou komen). Wanneer dit gebeurd was hadden wij ons neergelegd bij het feit dat de garage in ieder geval moeite had gedaan om uit te zoeken wat er aan de hand was. Nu hebben ze niets gedaan, zelfs niet medegedeeld dat er een storing was. Want als we geweten hadden dat er een storing in de katalisator zat, dat in verhouding tot de leeftijd en het aantal gereden kilometers, waren we niet eens voor zo’n lange rit op pad gegaan maar waren we waarschijnlijk linea recta naar een andere garage gereden.

De dealer in Limburg heeft nog contact opgenomen met Citroen Nl en geregeld dat we een koppakking vergoed zouden krijgen wanneer we de auto lieten repareren.

Uiteindelijk hebben we de auto naar huis gehaald.. want 2000 euro hadden we 3 maanden na aankoop van onze ‘jongste’ auto niet over.. na lang zoeken en informeren hebben we uiteindelijk een nieuw motorblok gekocht met nog iets minder kilometers op de teller.. en dat heeft een vriend die monteur is er ingezet..

Tijdens het uitbouwen van de oude motor vielen een aantal dingen op.. 2 koelkanalen naar het blok waren verstopt.. (tijdens het rijden was de auto vaak aan het koelen, wij schreven dat echter toe aan het feit dat de auto op LPG loopt en dus warmer wordt. We hebben de temperatuur goed in de gaten gehouden en het metertje is nooit boven de helft uit gekomen), daarnaast zag het blok er intern uit alsof het 125000 gelopen had maar RDW en keuringspapieren bewezen het tegendeel.. Ook contact met de dealer waar de auto oorspronkelijk vandaan komt en waar hij in onderhoud is geweest toonde aan dat het een auto is die door zijn vorige eigenaar altijd heel netjes dealeronderhouden was.

Vreemd dus... nog vreemder dat de garage in Limburg de cilinders wilde vervangen (2000 euro) terwijl ze nergens de oorzaak van het probleem gevonden hebben.. er is in een week tijd intern 4 liter olie verdwenen en er is niet te vinden waar dat gebeurd is... is het dan aan ons als leek om te bedenken dat hetzelfde probleem zich dan misschien over een half jaar weer voordoet?

Momenteel zit er een nieuw blok in en loopt de auto weer super..
Kosten:
 85 euro Citroen Boll update Ecu
 316,- Citroen Limburg onderzoek en afpersen kop en cilinders
 400,- motorblok
 400,- inbouwen blok en vervangen multiriem, distibutieriem en olie ‘verversen’
Nog steeds veel geld, maar minder dan 2000,-. Het voelt echter ontzettend oneerlijk omdat het op een naar mijn gevoel heel verkeerde manier gelopen is. We voelen ons letterlijk ‘genaaid’ door de garage. Het feit dat je naar een dealer gaat voor deskundige hulp en advies en ze je vervolgens behandelen als een idioot heeft een flinke nasmaak achtergelaten.

lars-saxo
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 nov 2005 19:59

Re: Citroen Boll Utrecht - reparatie???

Ongelezen bericht door lars-saxo »

4 liter olie in een week weg............. das VEEL

maar is er miss iets in de kop mis?
dat de olie door in uitlaat systeem gekomen is en de kat heeft volgegooid en dat het bij een lange rit schoon gaan branden is (de rook)

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Citroen Boll Utrecht - reparatie???

Ongelezen bericht door dds »

Begrijp ik goed dat de wagen van een particulier is gekocht? Dus niet van de dealer!

Saxo VTS
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2005 02:43

Re: Citroen Boll Utrecht - reparatie???

Ongelezen bericht door Saxo VTS »

met de kop was nix mis.. hebben ze helemaal nagekeken.. ze hebben niet kunnen vinden waar het probleem zat.... maar wilden wel aan het repareren slaan...

en auto is idd bij particulier gekocht.. wel contact gehad met de garage waar hij gekocht en in onderhoud geweest is en alles gecontroleerd. We weten zelf ook wel een beetje van auto's (normaal gesproken minder dan een monteur maar daar begin ik nu ook aan te twijfelen)... Volgens RDW klopte alles.. ook de papieren waren netjes in orde...

k van der hoek
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 sep 2005 14:38

Re: Citroen Boll Utrecht - reparatie???

Ongelezen bericht door k van der hoek »

als de auto de olie door de uitlaat er uit werkt, wat veel gebeurt als ie motorisch op is, is de kan heeeeeeeeeeel groot dat er met je klokje geknoeid is van je saxo.

want 19.000 km op lpg voor een auto van 3 jaar oud is vragen om problemen.
je kan zelf wel begrijpen dat iemand er geen lpg inbouwt en dan vervolgens maar een 6000 per jaar mee rijdt.

zet er maar een tonnetje voor, dat verklaart ook de olieverbruik.

Saxo VTS
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2005 02:43

Re: Citroen Boll Utrecht - reparatie???

Ongelezen bericht door Saxo VTS »

de motor klopte.. was niets mis mee toen we hem kochten en we weten waarom de auto minder kilometers gelopen heeft dan verwacht.. er is niet mee geknoeid.

Mike43
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 aug 2011 11:56

Re: Citroen Boll Utrecht - reparatie???

Ongelezen bericht door Mike43 »

Ook ik ben de dupe geworden van een slechte reparatie van Citroen Boll Utrecht.
Kreeg de auto na uitgebreide reparatie mee met scheef stuur (schuine stand tijdens rechtuit rijden). Werd wel verholpen, maar auto trilde bij elk gas geven. Werd na veel moeilijk doen nagekeken: zouden de aandrijfassen zijn. Mocht niet mee met proefrit. Assen laten vervangen; trillen bleef. Citroen Boll Utrecht wilde er echter niet meer naar kijken.

Elders is gebleken wat er aan de hand was. Auto was ondanks noodzaak daartoe door Citroen Boll Utrecht niet afsluitend uitgelijnd. Navraag gedaan bij hun vaste adres daarvoor. Auto was daar nooit aangeboden en kon ook niet uitgelijnd worden vanwege een onjuiste rijhoogte (hydro-pneumatiek). Citroen Amsterdam naar laten kijken. Hoogte-sensor voor bleek meteen zichtbaar los te hangen waardoor de aandrijfassen steeds onder een hoek moesten zwoegen bij versnellen.
Van Citroen Boll Utrecht krijg je je auto niet gerepareerd mee, maar zodanig stuk dat het je handen vol geld kost om hem weer goed te krijgen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Citroen Boll Utrecht - reparatie???

Ongelezen bericht door Frantic2 »

nou 2 klachten in 7 jaar..... Dat zouden meer garages moeten halen op dit forum!

Gesloten