LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Cruise Control
Re: Cruise Control
Op zich wel als je het op een vrije Duitse autobaan kunt gebruiken.
Stel het in op laat zeggen 160 of 170 en je hoeft alleen een enkel keertje
iets terug te nemen en je kunt na even aantikken van het hendeltje je weg zonder meer vervolgen.
Ook in Nederland heeft het zijn voordelen, met name waar het het flitspalensyndroom van de overheid aangaat. Het enige vervelende is dan wel dat schijnbaar 99% van de Nederlandse automoblisten niet weet dat er een marge wordt aangehouden - bijvoorbeeld 128 kilometer per uur is de grens waarop men begint te bekeuren bij 120 -, wat veroorzaakt dat er te pas en te onpas op die rempedalen gesprongen wordt.
Met op zich al levensgevaarlijke taferelen tot gevolg, maar ook oorzaak dat je steeds weer die control moet bedienen.
Waardoor het effect ervan weer teloor gaat.
Stel het in op laat zeggen 160 of 170 en je hoeft alleen een enkel keertje
iets terug te nemen en je kunt na even aantikken van het hendeltje je weg zonder meer vervolgen.
Ook in Nederland heeft het zijn voordelen, met name waar het het flitspalensyndroom van de overheid aangaat. Het enige vervelende is dan wel dat schijnbaar 99% van de Nederlandse automoblisten niet weet dat er een marge wordt aangehouden - bijvoorbeeld 128 kilometer per uur is de grens waarop men begint te bekeuren bij 120 -, wat veroorzaakt dat er te pas en te onpas op die rempedalen gesprongen wordt.
Met op zich al levensgevaarlijke taferelen tot gevolg, maar ook oorzaak dat je steeds weer die control moet bedienen.
Waardoor het effect ervan weer teloor gaat.
Re: Cruise Control
Ik gebruik hem overal en verplaats mij voornamelijk buiten spitstijden. Op het moment dat je dan de snelheid op 128km vastzet ben je inderdaad continue bezig met aan en uit schakelen van de CC. Ga je echter wat lager in snelheid zitten rij je dus ineens veel constanter. Heel af en toe moet je eens wat gas bijgeven omdat je tijdens het passeren van "langzaam" verkeer de zaak een beetje ophoudt maar dit komt ook niet echt veel voor. Is wel zaak om behoorlijk te anticiperen om vloeiend in te halen maar dit komt de verkeersveiligheid alleen maar te goede niet!?
Ook op wegen binnendoor, waar fanatiek geflitst wordt, bewijst de CC zijn nut. Of op max toegestane snelheid of op een snelheid aangepast aan het overige verkeer.
Is gewoon een stuk relaxter dat je niet constant op je snelheidmeter hoeft te kijken.
Ook op wegen binnendoor, waar fanatiek geflitst wordt, bewijst de CC zijn nut. Of op max toegestane snelheid of op een snelheid aangepast aan het overige verkeer.
Is gewoon een stuk relaxter dat je niet constant op je snelheidmeter hoeft te kijken.
Re: Cruise Control
Heerlijk die CC.
Hier in Nederland zet ik hem altijd op 100 km/h. Loopt de wagen ook nog lekker zuinig. Inhalen hoef je dan ook maar amper te doen. En bij het inhalen van de vrachtwagens ga ik echt niet harder rijden, ze wachten maar tot ik voorbij ben.
Hier in Nederland zet ik hem altijd op 100 km/h. Loopt de wagen ook nog lekker zuinig. Inhalen hoef je dan ook maar amper te doen. En bij het inhalen van de vrachtwagens ga ik echt niet harder rijden, ze wachten maar tot ik voorbij ben.
Re: Cruise Control
vergeet je toch een gedragsregel:
U wordt geacht u aan te passen aan de rest van het verkeer
U wordt geacht u aan te passen aan de rest van het verkeer
Re: Cruise Control
Regel ja maar geen wet! Dus gewoon lekker 100, zoek het maar uit. Da gejaag en gestress hier in Nederlandvergeet je toch een gedragsregel:
U wordt geacht u aan te passen aan de rest van het verkeer
Re: Cruise Control
Gejaag en gestres ben ik met je eens alleen, met dergelijk "alleen op de wereld gedrag" lok je natuurlijk gestress uit.Regel ja maar geen wet! Dus gewoon lekker 100, zoek het maar uit. Da gejaag en gestress hier in Nederland
Alcoholgebruik is trouwens ook een gedragsregel en daar krijg je ook mooi een boete voor
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/objec ... ect&id=333
Op het moment dat jij tergend langzaam een collone trucks inhaalt terwijl je wel harder kan heb je toch kans dat ze je even langs de kant zetten
Re: Cruise Control
Dan ben je wel erg stress gevoelig als je van rustig autorijden stress krijgt.Gejaag en gestres ben ik met je eens alleen, met dergelijk "alleen op de wereld gedrag" lok je natuurlijk gestress uit.
Alcoholgebruik is trouwens ook een gedragsregel en daar krijg je ook mooi een boete voor
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/objec ... ect&id=333
Op het moment dat jij tergend langzaam een collone trucks inhaalt terwijl je wel harder kan heb je toch kans dat ze je even langs de kant zetten
Alcoholgebruik is geen regel maar wet.
En als ik met 100 km/h een vrachtwagen inhaal moet dat kunnen. Op de snelweg mag je 100 rijden nen niemand die het mij kan verplichten harder te gaan rijden. Ben nog nooit aan de kant gezet door de politie terwijl ze toch achter mij reden.
Re: Cruise Control
Bedoelde dat die hele rij wagens achter je die je met 130 willen passeren behoorlijk opgefokt raken.
Zelf heb ik er ook niet zo'n last van; met weggeklapte binnenspiegel dan
Maar ook in het verkeer blijft het geven en nemen natuurlijk
Zelf heb ik er ook niet zo'n last van; met weggeklapte binnenspiegel dan
Maar ook in het verkeer blijft het geven en nemen natuurlijk
Re: Cruise Control
Dit is echt vreselijk .Dat is hier helemaal niet geschikt voor Nederland .
Er zijn helaas hiervoor nog te veel 2 baans wegen waar je toch moet inhouden door inhalende vrachtwagens.
Als je precies een belachelijke 100 gaat rijden op een weg waar je na de spits makkelijk harder kan dan denk je alleen maar aan jezelf.
Voor vrachtwagens moet het absoluut worden verboden op veel wegen want
hierdoor zijn al veel ongelukken door gebeurd.
Er zijn helaas hiervoor nog te veel 2 baans wegen waar je toch moet inhouden door inhalende vrachtwagens.
Als je precies een belachelijke 100 gaat rijden op een weg waar je na de spits makkelijk harder kan dan denk je alleen maar aan jezelf.
Voor vrachtwagens moet het absoluut worden verboden op veel wegen want
hierdoor zijn al veel ongelukken door gebeurd.
Re: Cruise Control
Harder rijden kost meer brandstof en levert dus meer uitstoot en vervuiling op.
Basis gedachte is natuurlijk wel dat het wat scheelt in de portemonee en aan stress maar neven effect is toch ook dat jouw leefomgeving iets minder vervuild wordt als wij ons iets inhouden
Daarnaast bijft het geven en nemen van kracht.
Waarom zou ik mij aan jouw - wettelijke maximum - snelheid moeten houden als jij mij niet toestaat mijn lagere snelheid te handhaven e.d.
Basis gedachte is natuurlijk wel dat het wat scheelt in de portemonee en aan stress maar neven effect is toch ook dat jouw leefomgeving iets minder vervuild wordt als wij ons iets inhouden
Daarnaast bijft het geven en nemen van kracht.
Waarom zou ik mij aan jouw - wettelijke maximum - snelheid moeten houden als jij mij niet toestaat mijn lagere snelheid te handhaven e.d.
Re: Cruise Control
Omdat je dan te lang links blijft rijden .Dit veroorzaakt files .Waarom zou ik mij aan jouw - wettelijke maximum - snelheid moeten houden als jij mij niet toestaat mijn lagere snelheid te handhaven e.d.
Re: Cruise Control
Als U en de rest van de rij achter U ook 100 gaat rijden niet hoor!
Alleen komt u met een gangetje van 128km/h (stel ik me zo even voor) aankachelen en gaat dan vlak achter me vol op de rem. De wagens achter U schrikken van deze flitsende actie en remmen daardoor ook overdreven sterk af en zie daar; een file is geboren.
Als u daarentegen het gas even had losgelaten had het allemaal iets vloeiender gegaan en als er verder niets voor me op de weg was geweest had ik wel een klein dotje gas bijgegeven.
Helaas zie je veel te vaak dat men, zelfs als er maar 2 of 3 autolengtes ruimte voor je is, je nog naar rechts probeert te drukken.
Alleen komt u met een gangetje van 128km/h (stel ik me zo even voor) aankachelen en gaat dan vlak achter me vol op de rem. De wagens achter U schrikken van deze flitsende actie en remmen daardoor ook overdreven sterk af en zie daar; een file is geboren.
Als u daarentegen het gas even had losgelaten had het allemaal iets vloeiender gegaan en als er verder niets voor me op de weg was geweest had ik wel een klein dotje gas bijgegeven.
Helaas zie je veel te vaak dat men, zelfs als er maar 2 of 3 autolengtes ruimte voor je is, je nog naar rechts probeert te drukken.
Re: Cruise Control
Ik heb zelf een CC ingebouwd in mijn ruim 13 jaar oude Golf II diesel en ik wil het nooit meer missen. Ok, in de spits op drukke stukken kan je het niet gebruiken, maar op het moment dat alles weer rijdt gaat meteen de CC weer aan.
En over de "vele" ongelukken die door een CC veroorzaakt zouden zijn... Ik heb nog nooit harde bewijzen gezien dat de CC de oorzaak van een ongeluk is geweest. Als een chauffeur met z'n voeten op het dashboard zit is het de schuld van de chauffeur en niet van de CC.
En over de "vele" ongelukken die door een CC veroorzaakt zouden zijn... Ik heb nog nooit harde bewijzen gezien dat de CC de oorzaak van een ongeluk is geweest. Als een chauffeur met z'n voeten op het dashboard zit is het de schuld van de chauffeur en niet van de CC.
Re: Cruise Control
Het is een belgie wel bewezen dat er vrachtwagens keihard zonder te remmen op een file zijn geknald .En over de "vele" ongelukken die door een CC veroorzaakt zouden zijn... Ik heb nog nooit harde bewijzen gezien dat de CC de oorzaak van een ongeluk is geweest. Als een chauffeur met z'n voeten op het dashboard zit is het de schuld van de chauffeur en niet van de CC
Deels komt dat er daar minder matrixborden zijn maar ook dat er dan minder wordt opgelet .
Re: Cruise Control
Met verschilende snelheden komen files maar heel vaak gaan mensen onder de maxsnelheid rijden .En daar zijn linkse rijbanen niet voor .Als U en de rest van de rij achter U ook 100 gaat rijden niet hoor!
Alleen komt u met een gangetje van 128km/h (stel ik me zo even voor) aankachelen en gaat dan vlak achter me vol op de rem. De wagens achter U schrikken van deze flitsende actie en remmen daardoor ook overdreven sterk af en zie daar; een file is geboren.
Zeker als is dan nog ziet wat er voor ruimte rechts er nog is met andere woorden de capaciteit van een weg wordt niet goed benut .
Ik heb het dus niet over dat iemand met een rotgang aan komt en dan hard op zijn rem gaat staan want vooruit kijken is ook kunst.
Maar meer dat u wat langer op die rijbaan blijft rijden met een veel te lage snelheid.
En dat op sommige stukken weg de max. van 100 na de spits veel te laag is een ander verhaal .Die borden moeten gewoon weg dan kan worden geregeld met matrixborden .
Re: Cruise Control
Weer een eigen intepretatie van het begrip linkerbaan. De linker baan is voor het inhalen van verkeer op de rechterbaan. Daarbij komt dat je, als gedragsregel, mee moet gaan met de rest van het verkeer dus als je een hele rits auto's ophoudt door 100 km/h te rijden zal je maar even niet in moeten halen of wat extra gas moeten geven. Als daarentegen een individueel voertuig even van het gas afmoet zie ik geen probleem in het rijden op de linkerbaan met snelheden lager als de maximaal toegestane snelheid (wat voor veel mensen de enige snelheid is die ze dan ook maar ten koste van alles en iedereen moeten kunnen rijden) zolang het functioneel is. Gelukkig stelt de wetgever ook dat onnodig links rijden strafbaar is.Met verschilende snelheden komen files maar heel vaak gaan mensen onder de maxsnelheid rijden .En daar zijn linkse rijbanen niet voor .
Re: Cruise Control
Deze persoon is zeer egoistisch. Maar wat veel erger is, hij/zij is een gevaar op de weg!!!Heerlijk die CC.
Hier in Nederland zet ik hem altijd op 100 km/h. Loopt de wagen ook nog lekker zuinig. Inhalen hoef je dan ook maar amper te doen. En bij het inhalen van de vrachtwagens ga ik echt niet harder rijden, ze wachten maar tot ik voorbij ben.
Ik rijd elke dag ca 340Km en kan echt niet meer buiten mijn cc en het verminderd de "actie-foto's" van het korps rijkspolitie.
Ik gebruik de cc zelfs in de bebouwde kom.