LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De ANWB

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
wielsikkenga
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2009 23:59

De ANWB

Ongelezen bericht door wielsikkenga »

Ben sinds 1989 lid van de ANWB (wegenwacht met woonplaatsservice) Heb hen nooit nodig gehad tot 19 december 2009. Bleef een motorlampje branden en dus gebeld met de wegenwacht. Nul op request, moest i.v.m. de drukte maar op een andere dag terug bellen. Met de auto naar de garage gegaan en via hun computer bleek dat er een klep bevroren was maar het euvel al automatisch verholpen was. Kosten € 20,-- Op 20 december andermaal pech, de motor liep heel vreemd. Weer gebeld met de wegenwacht en een automaat aan de lijn gehad die telkens een ogenblikje geduld vroeg omdat alle medewerkers bezig waren. Na 25 minuten n de wacht te hebben gestaan, de verbinding verbroken en weer zelf op onderzoek gegaan. Bleek dat ik een steenmarter in het motorcompartiment had gehad die verschillende kabels had doorgebeten. Dit euvel op maandag 21 december verholpen, Kosten € 86,--. Omdat ik de niet verleende service van de wegenwacht als wanprestatie dacht te kunnen aanmerken, heb ik mijn lidmaatschap met onmiddellijke ingang opgezegd en gekozen voor een veel goedkoper alternatief. Echter nu kreeg ik wel contact via een aanmaning dat ik immers voor 15 november mijn abonnement had moeten opzeggen en of ik maar even het lidmaatschap wilde overmaken. Omdat ik veronderstelde dat mijn opzegging gelezen was door de automaat die mij telefonisch in de wacht had gezet, nogmaals een schrijven eraan gewaagd en van mijn ervaringen verteld. Als antwoord hierop weer een aanmaning met nu een verhoging van € 2,50 en of ik nu maar even binnen 10 dagen de € 84,50 wilde overmaken. Wel kreeg ik tussentijds een briefje dat mijn opzegging was ontvangen en per 31 december 2010 zou ingaan. Inmiddels het bedrag maar betaald om geen gedonder te krijgen met incassobureau's maar ben wel voornemens om het bedrag terug te vorderen, vermeerderd met door mij gemaakte kosten van de reparatie. Heeft iemand daar ervaring mee?
Is een bittere ervaring als je de wegenwacht eens nodig hebt en je krijgt dan niet eens een echte telefoniste aan de lijn die om enig begrip kan vragen i.v.m. drukte bij de ANWB. Daar zullen zij zich ook wel op beroepen op overmacht,gezien de drukte in dat koude weekend maar dat hadden zij ook kunnen voorzien als zij het weerbericht hadden gevolgd.
Een zeer teleur gesteld ANWB lid.
Wiel Sikkenga.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door Mallemalle »

staat er in de clausule niet iets van maximaal 3 maanden vantevoren opzeggen?

dus, als je in januari opzegt, dat het niet verwerkt wordt?

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Mallemalle schreef:staat er in de clausule niet iets van maximaal 3 maanden vantevoren opzeggen?

dus, als je in januari opzegt, dat het niet verwerkt wordt?
Ook de opzegtermijn voor het lidmaatschap van de ANWB is terug gebracht naar één maand.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door Mallemalle »

wat ik bedoel is, wat als je pakkumbeet 7 maanden voor de uiterlijke opzegdatum het lidmaatschap opzegt ?

wordt dat dan wel verwerkt?

wielsikkenga
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2009 23:59

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door wielsikkenga »

Nee, opzegtermijn is gelegen voor 15 november, dus 1 1/2 maand.
Dat was mij bekend maar omdat het hier een "vereniging" betreft en ik het niet reageren op mijn telefoontjes als wanprestatie beschouw, dacht ik dat ik mij niet meer aan de opzegtermijn behoefde te houden. Echter de dreigementen liegen er niet om, betalen of een deurwaarder of incassobureau. De zakkenvullers.....

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door Quisquid »

De ervaring die je met de Wegenwacht hebt gehad, is zeker niet normaal en zeker niet de normale gang van zaken bij de Wegenwacht. Je hebt het niet getroffen. Mijn eigen ervaringen zijn aanzienlijk beter en ook zeer positief.

Waarom men die keren niet is gekomen, zul je toch van de Wegenwacht zelf moeten vernemen. Lang niet elk brandend lampje op het dashboard is iets ernstigs en misschien heeft men de storingsmelding al dan niet foutief als niet acuut ernstig genoeg beschouwd, maar dan had men dát moeten zeggen (na eerst goed doorgevraagd te hebben over de storing).

De "schade" bestaande uit de kosten voor een diagnose bij de garage en voor de vervanging van doorgeknaagde kabels is niet iets dat de ANWB te verwijten is. De Wegenwacht verricht noodreparaties, geen reguliere reparaties of onderhoud. En onderdelen/materiaal betaal je ook aan de Wegenwacht; alleen niet het arbeidsloon.

De administratieve afhandeling van de opzegging en de communicatie daarover hadden ook beter en persoonlijker en begripvoller gekund.
Het administratieve traject loopt daar geheel los van en met minstens een miljoen leden gaat dat vanzelfsprekend geheel geautomatiseerd. Zo'n computer constateert alleen een achterstand en weet natuurlijk niks van lopende telefoongesprekken.

Mijn ervaringen met de Wegenwacht (die ik het afgelopen jaar overigens niet nodig had) zijn echt stukken beter. Daarom is het jammer dat je dit zo is overkomen. Ik begrijp de teleurstelling.

Dat de uiterste opzegdatum per kalenderjaar 15 november is, klopt. Dat staat ook op je lidmaatschapskaart.

Het is niet te hopen dat je de Wegenwacht binnenkort nodig hebt. Maar als het zo is, hoop ik dat alles dan wél gaat zoals het hoort (zoals het gelukkig meestal ook gaat; maar bij jou lijkt er een vloek op te rusten).

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door pbarendse »

@Quisquid: als je naar de data kijkt welke in de eerste post genoemd worden, is het vrij snel duidelijk waarom de ANWB op dat moment slecht hulp kon leveren. Dat waren de eerste heftige sneeuwdagen deze winter, en zoals je je wellicht kan herinneren was het toen een chaos in Nederland. De ANWB heeft toen zoveel mogelijk mensen ingezet, maar zelfs daarmee was het aantal hulpaanvragen niet te behappen. Dat vergeet de topicstarter er voor het gemak even bij te zetten, want uiteraard was zijn pechgeval veel belangrijker dan al die anderen, en kunnen ANWB auto's op miraculeuze wijze over alle files in Nederland heenvliegen...

witte angora
Berichten: 31684
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door witte angora »

Triest.
Met de auto naar de garage gegaan en via hun computer bleek dat er een klep bevroren was maar het euvel al automatisch verholpen was. Kosten € 20,--
Bleek dat ik een steenmarter in het motorcompartiment had gehad die verschillende kabels had doorgebeten. Dit euvel op maandag 21 december verholpen, Kosten € 86,--.
De ANWB Wegenwacht is geen mobiele garage, waar je verzekerd bent voor alle mogelijke mankementen en waar je kosteloze reparaties kunt verkrijgen, maar verleent slechts pechhulp, zodat gestrande automobilisten weer verder kunnen. Soms wordt er inderdaad een reparatie verricht, maar vaker wordt het een noodreparatie, waarna je alsnog naar de garage zult moeten, of wordt de auto afgesleept naar een garage. Zeker de kosten van de steenmarter zul je als automobilist zelf moeten betalen, de Wegenwacht is daar niet voor.

Over de data (chaos op de wegen door sneeuwval) is door een vorige poster al iets gezegd.
Omdat ik de niet verleende service van de wegenwacht als wanprestatie dacht te kunnen aanmerken,
Je hebt geen contact gelegd met een medewerk(st)er van de ANWB, dus er was geen hulpvraag, en daarmee geen wanprestatie.
Omdat ik veronderstelde dat mijn opzegging gelezen was door de automaat die mij telefonisch in de wacht had gezet,
De schriftelijke opzegging moet inderdaad vóór 15 november binnen zijn. Als je op eigen houtje storneert, dan krijg je problemen. En een mondelinge opzegging doen tegenover een spraakcomputer?

Dan wil je, behalve de kosten van het lidmaatschap over 2010 ook nog de reparatiekosten claimen?

Ik krijg het gevoel dat 1 april niet ver weg meer is. Als ze dit bij de ANWB lezen zullen ze niet meer bijkomen van het lachen. :mrgreen:

wielsikkenga
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2009 23:59

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door wielsikkenga »

Nou, Witte Angora, U lijkt wel in de landelijke politiek te zitten, gezien de uitleg. De citaten die U noemt in Uw memory van wantrouwen zijn vanuit mijn hoek ietwat sarcastisch bedoeld..... Als de WW mij geadviseert had, had ik mij twee maal de weg naar de garage kunnen besparen en ook wat eurootjes. Ik zeg dan ook niet mijn lidmaatschap op via een telefoonautomaat, dat snap ik zelfs!!! Maar tot op heden heb ik nog geen contact met een der ANWB medewerkers gezien of gehad, wel bedankjes dat mijn mails in goede orde zijn ontvangen maar ik denk dat zij nog niet bijgekomen zijn van het lachen..Maar het is toch wel wat wrang als je al zolang lid bent. En nogmaals, aan het einde van dit jaar stopt mijn abonnement echt en zit ik bij de veel goedkopere concurrent van ons aller wielrijdersbond.
Groetjes,

witte angora
Berichten: 31684
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door witte angora »

De citaten die U noemt in Uw memory van wantrouwen zijn vanuit mijn hoek ietwat sarcastisch bedoeld.
Het sarcasme was uit je post niet op te maken, er stonden ook geen smiley's bij. Je wilt ook niet weten wat sommigen hier bloedserieus op het forum neerkalken. Vandaar mijn serieuze reactie. Overigens vind ik jouw uitdrukking memory van wantrouwen een vreemde uitdrukking, mijn reactie heeft niks te maken met wantrouwen, het is een doodnormaal antwoord, maar het lijkt er eerder op dat je dat antwoord niet had willen horen.
Als de WW mij geadviseert had,
Nogmaals, je hebt ze de gelegenheid niet gegeven. Dus ze kónden je niet adviseren. Eerlijk gezegd zie ik het sarcasme hier niet aan af. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Maar goed, als je elders gelukkig bent, mijn zegen heb je. :wink:

Robbert
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jul 2003 12:41

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door Robbert »

Over de ANWB-wegenwacht niets dan lof. Heb vorige week pech gehad. Motor werd opeens te warm. Wegenwacht opgeroepen via praatpaal, was na 20 minuten aanwezig. Geconstateerd werd dat het vermoedelijk de theromostaat was, maar kon niet ter plekke gerepareerd worden. Auto werd naar garage van mijn keuze gesleept,en ik kreeg een vervangende auto van de ANWB voor 2 dagen. Prima service dus.

peter002
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:53

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door peter002 »

Recent ook schade gehad door een steenmarter en de verzekering wil niet uitkeren omdat het niet in de polis zit. Irritant. Heb het doorgegeven aan de website http://www.desteenmarter.nl/auto.html Kreeg bericht terug dat er veel onduidelijk is over schade door steenmarters in relatie tot verzekeringen. Geef allemaal door wat je ervaringen zijn zodat we samen een vuist kunnen maken! Groet Peter (VW Golf3)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Robbert schreef:Over de ANWB-wegenwacht niets dan lof. Heb vorige week pech gehad. Motor werd opeens te warm. Wegenwacht opgeroepen via praatpaal, was na 20 minuten aanwezig. Geconstateerd werd dat het vermoedelijk de theromostaat was, maar kon niet ter plekke gerepareerd worden. Auto werd naar garage van mijn keuze gesleept,en ik kreeg een vervangende auto van de ANWB voor 2 dagen. Prima service dus.
Ik heb eerlijk gezegd alleen maar goede ervaring met de ANWB wegenwacht. Ze hebben me in het verleden prima geholpen toen het nodig was. Zelfs afgelopen zomer (ik had pech met mijn lease-auto tijdens vakantie in Frankrijk) en WW abonnement staat op naam van mijn vrouw) hebben ze me zoveel mogelijk geholpen, terwijl ze dat strikt genomen helemaal niet hadden hoeven doen.

orion-ray
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2011 01:31

Re: De ANWB

Ongelezen bericht door orion-ray »

over de medewerkers van de wegenwacht zelf heb ik alleen maar positieve dingen te zeggen.

De weinige keren dat ik ze nodig hebben beginnen ze al te glunderen dat ze eindelijk eens kunnen sleutelen omdat ik alleen maar oldtimers rijd.

Over het personeel van de telefoon, dat zijn meestal onbeschofte hufters.

januari 2010 had mijn ex een pech geval, ze had een partnerlidmaatschap.
en in 2010 moesten ze ook 1 keer komen voor mijn auto.

eind 2010 een oldtimer geïmporteerd en deze stopte er op eens mee. Dus ik bel en word er mij verteld dat ze wel willen komen maar dat dat 150 euro gaat kosten.

Want je mag maar op 2 kentekens er jaar pechhulp krijgen. Uitgelegd dat de auto van mijn ex was en niet van mij , maar omdat het op mijn idmaatschap was geregistreerd weigerden ze om kosteloos te komen.
De keer dat ze voor mijn auto moesten komen had ik een lekke band en was mijn krik gebroken dus een peulenschilletje.

De persoon aan de telefoon werd steeds brutaler en groffer in de mond, toen ik naar zijn naam vroeg gaf hij deze niet. Het kwam er op neer dat ik maar een domme *** was want ik had de regels niet gelezen en ik moest het zelf maar oplossen.

Maar over de monteurs niets dan goed, ze doen hun best om je te helpen en zijn niet te beroerd om hun handen vies te maken.
Maar sommige figuren die bij de ANWB werken hoef ik niet meer te spreken.

Gesloten