LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Distributie ketting gebroken
Distributie ketting gebroken
Goede middag,
Afgelopen zondag is mijn distributie ketting gebroken van mijn Mazda CX-7.
Als ik iedereen moet geloven kan en mag deze niet kapot zelfs volgens mazda.
De auto komt uit 2007 en er staat 88.000 KM op de teller. Alleen nu wil mazda de auto
niet repareren om dat hij niet meer in de garantie valt.
Wat kan ik nu het beste doen aangezien niet een een coulance regeling willen.
Afgelopen zondag is mijn distributie ketting gebroken van mijn Mazda CX-7.
Als ik iedereen moet geloven kan en mag deze niet kapot zelfs volgens mazda.
De auto komt uit 2007 en er staat 88.000 KM op de teller. Alleen nu wil mazda de auto
niet repareren om dat hij niet meer in de garantie valt.
Wat kan ik nu het beste doen aangezien niet een een coulance regeling willen.
Re: Distributie ketting gebroken
Laten repareren en betalen voor de reparatie of is dat te simpel gedacht?
-
- Berichten: 32327
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Distributie ketting gebroken
Volgens de onderhoudsbrochure hoeft hij inderdaad niet vervangen te worden. Tenzij het een ouder exemplaar is, tot 2006, dan is het om de 10 jaar of 160.000 kilometer. Dus inderdaad een beetje vreemd dat hij het toch opgeeft.
Ik denk echter dat er weinig aan te doen, is, de auto is nu eenmaal 7 jaar oud. De kosten zijn dus voor jezelf. Je kunt de vraag eventueel aan het juridisch loket voorleggen, het eerste consult is doorgaans gratis, maar ik denk niet dat je er veel van kan verwachten.
Ik denk echter dat er weinig aan te doen, is, de auto is nu eenmaal 7 jaar oud. De kosten zijn dus voor jezelf. Je kunt de vraag eventueel aan het juridisch loket voorleggen, het eerste consult is doorgaans gratis, maar ik denk niet dat je er veel van kan verwachten.
Re: Distributie ketting gebroken
heb je de auto bij deze dealer gekocht? heb je altijd braaf al het onderhoud daar uit laten voeren?
je zou kunnen stellen dat het product wat je gekocht hebt niet conform was, en dat je op grond daarvan herstel eist.
je zou kunnen stellen dat het product wat je gekocht hebt niet conform was, en dat je op grond daarvan herstel eist.
Re: Distributie ketting gebroken
en weet u zeker dat de stand op de kilometerteller klopt?bazzeman schreef:Goede middag,
Afgelopen zondag is mijn distributie ketting gebroken van mijn Mazda CX-7.
Als ik iedereen moet geloven kan en mag deze niet kapot zelfs volgens mazda.
De auto komt uit 2007 en er staat 88.000 KM op de teller. Alleen nu wil mazda de auto
niet repareren om dat hij niet meer in de garantie valt.
Wat kan ik nu het beste doen aangezien niet een een coulance regeling willen.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 jun 2014 07:35
Re: Distributie ketting gebroken
Hier zou ik beginnen met zoeken.en weet u zeker dat de stand op de kilometerteller klopt?
Re: Distributie ketting gebroken
Een distributie KETTING behoort toch wel een autoleven mee te gaan hoor.snuffel1 schreef: Uw stelling kan en mag niet kapot gaan snijdt geen hout want alle draaiende delen in een motor kunnen kapot gaan. Ik vrees dat als u geen coulanceregeling kan treffen deze er ook niet gaat komen.
Re: Distributie ketting gebroken
Oh Ja? Waarom moest dan de ketting van de VR6 blokken van VW met een interval aan de revisie?hawkwind schreef:Een distributie KETTING behoort toch wel een autoleven mee te gaan hoor.snuffel1 schreef: Uw stelling kan en mag niet kapot gaan snijdt geen hout want alle draaiende delen in een motor kunnen kapot gaan. Ik vrees dat als u geen coulanceregeling kan treffen deze er ook niet gaat komen.
Re: Distributie ketting gebroken
Als ik het mij goed kan herinneren is er ooit een recall geweest op de distributie van de CX-7 .Is deze uitgevoerd ?
Zoek eens goed op internet!
Zoek eens goed op internet!
Re: Distributie ketting gebroken
Had u ook kunnen doen, er is geen recall geweest.....Zoek eens goed op internet!
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08 jul 2014 20:27
Re: Distributie ketting gebroken
Een distributieketting is een onderhoudsvrij onderdeel wat geen vervangingstermijn heeft, wat niet betekent dat het niet kapot zou kunnen gaan. Gezien de auto ruimschoots buiten de garantie is, is het meer dan begrijpelijk dat zowel de importeur als dealer u hier niet in tegemoetkomen.
Dit is gewoon dikke pech. Er zit niets anders op om gewoon voor de kosten op te draaien.
Dit is gewoon dikke pech. Er zit niets anders op om gewoon voor de kosten op te draaien.
Re: Distributie ketting gebroken
ALLES kan kapot gaan. Ook dingen die dat normaal gesproken niet horen te doen. Het is gewoon pech als je toevallig die ketting hebt die kapot gaat. Maar dat hoor nu eenmaal bij het hebben van spullen: die kunnen kapot gaan en dan moet je kosten maken. Of dat nu een auto is, of het dak van je huis.hawkwind schreef: Een distributie KETTING behoort toch wel een autoleven mee te gaan hoor.
Re: Distributie ketting gebroken
De stelling dat een distributieketting nooit vervangen hoeft te worden is onjuist, evenals dat de ketting onderhoudsvrij is. Wanneer een motor is voorzien van een ketting is deze onderhoudsarm, dat wil zeggen dat er geen periodieke vervangingstermijn wordt voorgeschreven zoals deze bij een riem wel wordt voorgeschreven. Al naar gelang het gebruik, leeftijd en kilometerstand zal ook een ketting ooit aan vervanging toe zijn. Dit is dikwijls eerder het geval bij motoren die hogere vermogens leveren of voorzien zijn van een turbo. Wanneer een ketting geluid gaat maken is deze uiteraard aan vervanging toe, maar soms speelt ook de leeftijd en gebruik (zware last, bv trailers) een rol. Als de auto uit de garantie is behoort het dus gewoon tot onderhoud zoals je bv ook wel eens de remblokken moet vernieuwen. Maar ja, het is inderdaad vaak een dure reparatie....
-
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48
Re: Distributie ketting gebroken
Als je een nieuwe ketting op een oud kettingwiel legt schiet je er niets mee op. Die gaat gegarandeerd (nog meer) geluid maken. De oude ketting en de -wielen waren op elkaar ingelopen.Texpert schreef:De stelling dat een distributieketting nooit vervangen hoeft te worden is onjuist, evenals dat de ketting onderhoudsvrij is. Wanneer een motor is voorzien van een ketting is deze onderhoudsarm, dat wil zeggen dat er geen periodieke vervangingstermijn wordt voorgeschreven zoals deze bij een riem wel wordt voorgeschreven. Al naar gelang het gebruik, leeftijd en kilometerstand zal ook een ketting ooit aan vervanging toe zijn. Dit is dikwijls eerder het geval bij motoren die hogere vermogens leveren of voorzien zijn van een turbo. Wanneer een ketting geluid gaat maken is deze uiteraard aan vervanging toe, maar soms speelt ook de leeftijd en gebruik (zware last, bv trailers) een rol. Als de auto uit de garantie is behoort het dus gewoon tot onderhoud zoals je bv ook wel eens de remblokken moet vernieuwen. Maar ja, het is inderdaad vaak een dure reparatie....
Je moet dus zowel ketting als de -wielen vervangen.
Dit lijkt me dusdanig kostbaar dat dat niet bij het normale onderhoud van de gemiddelde auto hoort; als het zover moet komen beschouw de auto dan liever als afgeschreven.
Re: Distributie ketting gebroken
Mijn tegen vragen;
1 Gebruik je de juiste olie soort?
Bij verkeerde type kan er slijtage ontstaan waardoor deze korter mee gaat als je goedkope verkeerde type of dikte olie zou gebruiken.
2 Tijdig onderhoud door goede garage?
Als je niet goed luisterde en niet tijdig controleerde dus de grote beurt maar half uitvoerde?
3 Vervuiling;
Ja, door vuil kan een automatische ketting spanner vast gaan zitten en de dan losse ketting kan zichzelf dan kapot slaan.
Dit gebeurde meestal door goedkope olie of te laat verversen en verzuurde olie...
Dus 3 veel voorkomende fouten en de gevolgen maar zonder onderzoek kan ik niet zeggen welke van de 3 het juiste antwoord bij deze is.
1 Gebruik je de juiste olie soort?
Bij verkeerde type kan er slijtage ontstaan waardoor deze korter mee gaat als je goedkope verkeerde type of dikte olie zou gebruiken.
2 Tijdig onderhoud door goede garage?
Als je niet goed luisterde en niet tijdig controleerde dus de grote beurt maar half uitvoerde?
3 Vervuiling;
Ja, door vuil kan een automatische ketting spanner vast gaan zitten en de dan losse ketting kan zichzelf dan kapot slaan.
Dit gebeurde meestal door goedkope olie of te laat verversen en verzuurde olie...
Dus 3 veel voorkomende fouten en de gevolgen maar zonder onderzoek kan ik niet zeggen welke van de 3 het juiste antwoord bij deze is.