nimsa schreef:Allen bedankt voor de reacties, ik snap dat het in theorie heel erg wisselt, maar ik ben dus gericht op zoek naar mensen die er zelf ervaring mee hebben, en niet een of ander hallelujah marketingverhaal van hebben gemaakt.
Ik kijk nu bijvoorbeeld naar de elektrische Hyundai Kona (snap dat daar nog geen praktijkvoorbeelden van zijn, is wel een interessante auto!), de nieuwe Nissan Leaf en de Opel Ampera-e. De BMW I3 vind ik er zelf niet zo mooi uitzien maar dat zou ook nog kunnen. Helaas is de nieuwe Tesla model 3 voorlopig nog niet in Nederland te verwachten. Mijn huidige leasecontract loopt af in september. Iemand ook ervaring met levertijd?
Vlakbij mijn huis zijn meerdere laadpalen en ik heb ook de mogelijkheid om op mijn werk op te kunnen laden, en met 50km reisafstand zal ik denk ik qua actieradius niet zo snel in de problemen komen, mits ik maar elke dag vol kan vertrekken.
Levertijden binnen onze EV pilot gaan alleen maar achteruit, en dat gaat om i3's en E-golfjes. De eerste van 10 is inmiddels, een kleine 3 maanden later als gepland, uitgeleverd door de leasemaatschappij. Bij ons is de pilot iets breder ingestoken, de deelnemers krijgen ook instructie om bijvoorbeeld rekening te houden met agendabeheer, en meer gebruik te maken van digitale middelen als videoconferencing en thuiswerken. Er wordt dus ook ingezet op verminderen van het aantal kilometers. Een auto met verbrandingsmotor 1 op 1 inwisselen met een EV werkt niet, er hoort een stukje gedrag- en mentaliteitsverandering bij. Vergelijkbaar met van een auto naar het OV overstappen voor je woon-werkverkeer.
Verder zijn er ook dingen als het niet meer kunnen trekken van een caravan, en dus het wel/niet kunnen plaatsen van een fietsendrager, of er, vol beladen, even mee naar het Gardameer knallen.
Ook zou ik even checken wat het laadpalenbeleid van je eigen gemeente is. Ik bedoel, als je straks met 10 buurmannen moet vechten om die drie laadpalen omdat de gemeente geen vergunningen voor meer af wil geven, wordt je ook niet blij.