In april kocht ik een VW Golf V met boekjes/onderhoudshistorie en gegarandeerd aantal km's particulier in Duitsland. Helaas had ik de pech dat de katalysator al vrij snel kapot ging. Omdat de auto alle beurten bij de dealer had gehad, uit 2004 is en slechts 24000km op de teller had hoopte ik op (coulance-)garantie. Mede ook omdat volgens volkswagen dit maar zelden voorkomt en je mag verwachen dat een katalysator langer dan 3 jaar meegaat en langer dan 24000 km. Echter, nadat Volkswagen Duitsland (Wolfsburg) deze kwestie bij PON/VW Nederland had neergelegd bleek dat deze zich veschuilt achter twee jaar garantie en 1 jaar extra coulance garantie. Op papier zal dat ook wel kloppen, maar er is volgens mij een consumentenwet die zegt dat je buiten de gewone garantie aanspraak kunt maken op garantie indien je ervan uit kunt c.q. mag gaan dat een product/onderdeel langer meegaat dan nu het geval is. In mijn ogen (en indirect die van Volkswagen) is dat bij een katalysator van 3 jaar het geval!?!
Jammer dat PON/Volkswagen zich verschuilt achter strikte regeltjes op papier (die de wet misschien ook nog geweld aan doen)! Of zou PON, als almachtige importeur van VW, particulier ingevoerde volkswagens liever niet in hun garantie opnemen????? En dan maken ze op hun site melding van hun geweldige service en garantie!!!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie? Volkswagen/PON
Re: Garantie? Volkswagen/PON
Ik zie dat je de auto uit Duitsland hebt ingevoerd, dus PON heeft er zelf niks aan verdiend.
Zal dit niet de reden zijn dat hij zich strak aan het garantie termijn houdt.
Probeer de coulance eens in Duitsland bij de (hier natuurlijk geen importeur) maar distibuteur te krijgen.
Zal dit niet de reden zijn dat hij zich strak aan het garantie termijn houdt.
Probeer de coulance eens in Duitsland bij de (hier natuurlijk geen importeur) maar distibuteur te krijgen.
-
In gevallen van coulance aanvraag na verlopen van de normale garantie termijn is er vaak sprake van frustrerende houdingen van de importeurs.
Naast feit dat het erg vroeg is dat de katalysator stuk is gegaan, moet je je er wel van vergewissen dat er niets in het autoverleden heeft plaatsgevonden waardoor de katalysator is stukgegaan. Ofwel: als de oorzaak ergens anders ligt (bijvoorbeeld verkeerde brandstof) dan is er een probleem met evt coulance.
Je zou het nog wel over een andere boeg kunnen gooien: de autofabrikanten moeten volgens de constructeurseisen een auto maken die minimaal voor 80000 km / 5 jaar de emissie kan waarborgen. (homologatie eis) De katalysator is een deel van de auto die daar invloed op heeft. Als deze kapot is, is er dus een wanprestatie en heeft de fabrikant te betalen, ongeacht bij welke importeur het euvel wordt voorgelegd.
Suc6
Naast feit dat het erg vroeg is dat de katalysator stuk is gegaan, moet je je er wel van vergewissen dat er niets in het autoverleden heeft plaatsgevonden waardoor de katalysator is stukgegaan. Ofwel: als de oorzaak ergens anders ligt (bijvoorbeeld verkeerde brandstof) dan is er een probleem met evt coulance.
Je zou het nog wel over een andere boeg kunnen gooien: de autofabrikanten moeten volgens de constructeurseisen een auto maken die minimaal voor 80000 km / 5 jaar de emissie kan waarborgen. (homologatie eis) De katalysator is een deel van de auto die daar invloed op heeft. Als deze kapot is, is er dus een wanprestatie en heeft de fabrikant te betalen, ongeacht bij welke importeur het euvel wordt voorgelegd.
Suc6
-
Ik wil alvast Steetscreamer en Quark bedanken voor hun reaties en tips!
Intussen heb ik de katalysator bij de VW dealer laten maken en zijn er nieuwe ontwikkelingen. Voor het eerst werd ik goed geholpen vanuit de VW kant. De persoon die ons te woord stond vond het ook niet normaal dat wij geen garantie of coulance garantie kregen bij zo'n jonge auto. Hij adviseerde ons (voor dat we de reparatie bij hen lieten uitvoeren!!) eerst nog eens vlak over de grens (in Aken) bij de VW dealer te informeren naar garantie. Ik gaf te kennen dat ik al bij twee dealers en VW Duitsland had geinformeerd en geen gehoor had gevonden. Daarop vroeg hij of hijzelf nog eens mocht proberen. Daarop heeft hij met VW Wolfsburg contact opgenomen en wat schetste mijn verbazing, ze wilden ons wel tegemoet komen als de VW dealer in Nederland dat ook deed. Maar omdat deze nog steeds niet wilde meewerken ging het hele verhaal weer niet door. Nu ben ik naar de VW dealer toe aan het reageren met de mededeling dat dit natuurlijk heel vreemd is. De tip van Streetscreamer ga ik zeker nog in mijn reactie toevoegen! Ik hou jullie op de hoogte!
Intussen heb ik de katalysator bij de VW dealer laten maken en zijn er nieuwe ontwikkelingen. Voor het eerst werd ik goed geholpen vanuit de VW kant. De persoon die ons te woord stond vond het ook niet normaal dat wij geen garantie of coulance garantie kregen bij zo'n jonge auto. Hij adviseerde ons (voor dat we de reparatie bij hen lieten uitvoeren!!) eerst nog eens vlak over de grens (in Aken) bij de VW dealer te informeren naar garantie. Ik gaf te kennen dat ik al bij twee dealers en VW Duitsland had geinformeerd en geen gehoor had gevonden. Daarop vroeg hij of hijzelf nog eens mocht proberen. Daarop heeft hij met VW Wolfsburg contact opgenomen en wat schetste mijn verbazing, ze wilden ons wel tegemoet komen als de VW dealer in Nederland dat ook deed. Maar omdat deze nog steeds niet wilde meewerken ging het hele verhaal weer niet door. Nu ben ik naar de VW dealer toe aan het reageren met de mededeling dat dit natuurlijk heel vreemd is. De tip van Streetscreamer ga ik zeker nog in mijn reactie toevoegen! Ik hou jullie op de hoogte!