LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
tcf
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 okt 2006 14:55

Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door tcf »

Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem.
Gisteren ben ik aangereden met mijn personenauto, door een andere personenauto. Mijn auto is waarschijnlijk total loss en ik ben licht gewond afgevoerd naar het ziekenhuis. Gelukkig ben ik ontslagen uit het ziekenhuis en gaat het wat beter met me. Probleem is dat de tegenpartij niet verzekerd is. De veroorzaker reed in de auto van zijn vrouw en wist niet dat de auto onverzekerd was. Vermoedelijk heeft zijn vrouw de premies niet betaald of gewoon de verzekering opgezegd. Ze liggen namelijk in scheiding ( volgens hem...)

Ik zit nu met de "gebakken peren" want ik ben slechts WA-plus verzekerd bij Centraal Beheer. Ik heb geen rechtsbijstand via hen.
Mijn auto is 7 jaar oud en gezien de schade zal hij wel total loss zijn.
Ik word door iedereen van het kastje naar de muur gestuurd.... :(

Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, kan je me wat praktische tips geven?

Alvast hartelijk dank..

Een zwaar gedupeerde medeforumbezoeker...

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door Byob »

www.waarborgfonds.nl

Lijkt mij de enig juiste plek, en jammer dat je bij centraal beheer verzekerd bent, beetje tussenpersoon had je zo geholpen, ondanks dat je geen polis hebt waar eventuele hulp op verzekerd zou zijn.

tcf
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 okt 2006 14:55

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door tcf »

Bedankt voor je reactie.

Daar was ik al bang voor. En dat gaat eeuwig duren omdat er ook proces-verbaal opgemaakt gaat worden tegen de bestuurder. En uit ervaring weet ik dat dat zeker een maand duurt voordat de gegevens voor het Waarborgfonds beschikbaar zijn. Zij sturen dan pas een schade-expert om de schade te bekijken. Ondertussen staat mijn auto bij het takelbedrijf en lopen ook die kosten op voor het stallen...

Wat me nu ook te binnen schiet, kan ik niet beter mijn alles voor mijn auto laten schorsen? Anders blijf ik flink betalen terwijl ik niet in de auto rijdt. ( het is een 1300kg zware diesel, dus de wegenbelasting is fors )

Iemand hier ervaring mee?

opperbom
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mei 2006 14:13

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door opperbom »

Een autoverzekering schorsen kan volgens mij alleen maar als de auto van eigenaar verwisseld is. Je moet dan vaak het vrijwaringsbewijs faxen naar de verzekering. Misschien kan het in dit geval wel , maar mocht het niet lukken kunt u altijd nog overwegen de auto over te laten schrijven naar een goede bekende van u , en vervolgens weer terug laten overschrijven. Uiteraard kost het dan wel twee keer overschrijfkosten.

in ieder geval sterkte met deze ellende.


Marchel.

flowerpower
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 nov 2006 20:40

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door flowerpower »

Waarborgfonds komt alleen in aktie als de veroorzaker onbekend is, en dat is helaas niet het geval.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door Byob »

Dat ben ik niet met u eens Flowerpower:
Wanneer?
Iedere benadeelde kan een beroep doen op het Waarborgfonds, indien in Nederland de schade is ontstaan, veroorzaakt door:

een onbekend gebleven motorrijtuigbestuurder, die is doorgereden na het ongeval;
een niet-verzekerde motorrijtuigbestuurder;
een bestuurder van een gestolen motorrijtuig, die wist dat het voertuig gestolen was (schade aan het gestolen motorrijtuig wordt niet vergoed);
een motorrijtuig, verzekerd bij een failliete verzekeraar;
een motorrijtuigbestuurder die op grond van gewetensbezwaren is vrijgesteld van de verplichting tot verzekering en met wie de schade niet of niet volledig geregeld kan worden.
Dit zijn de gevallen waarin het waarborgfonds in aktie zou kunnen komen voor een benadeelde...

citroencxtre
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2006 18:42

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door citroencxtre »

je kan gewoon de bestuurder aansprakelijk stellen want die had moeten nagaan of de auto verzekkerd was ik zou hem dus bijv via zijn wa verzekkering aansprakelijk stellen :wink: voor alle kosten dus ook takel en ziekenhuis enz zoek verder ook eens bijv via google hoe en wat
ben je lid van een bond of anwb dan heb je vaak ook rechtshulp :wink:

tcf
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 okt 2006 14:55

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door tcf »

Bedankt voor de tips. Ik ga eens even het een en ander proberen.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door Walter van V »

idd bestuurder is altijd verantwoordelijk dat de auto waarin gereden wordt ook verzekerd is.

Waarborgfonds inschakelen, met procesverbaal en foto`s van de schade (van beide auto`s bij voorkeur!!) hoe meer info ze krijgen hoe makkelijker de afloop (lees ook sneller..) .

Schade goed vast laten stellen, denk ook aan gevolgschade (tijd niet kunnen werken, extra kosten voor gezin voor bezoek in ziekenhuis etc, telfoon portokosten. Veel mensen denken wel aan de autoschade maar vergeten de kleine dingen die fors op kunnen lopen, de gevolgschade zeg maar..

Tevens goed waarde vooraf laten betalen. De dagwaarde is niet gelijk aan vervangingswaarde! omdat u geen veroorzaker bent is uw schade in feite groter. Voor de dagwaarde kunt u waarschijnlijk geen vergelijkbare auto terug kopen.. Dus goed laten taxeren! (taxatiekosten uiteraard ook opvoeren, evenals vervangend vervoer eventueel indien noodzakelijk!)

Waarborgfondsprocedures kunnen lang lopen, en als de tegenpartij niet uit zichzelf over de brug komt kunt u ook de wettelijke rente rekenen.

En veel sterkte bij herstel en afwikkeling!

tcf
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 okt 2006 14:55

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door tcf »

Dank je wel Walter.
Ik laat zsm de auto taxeren, want moet weten of hij daadwerkelijk totall loss is. Zo ja, dan kan ik op zoek naar een andere auto.

Ik houd nu in ieder geval een lijstje bij van de kosten die ik gemaakt heb tot nu toe.

Misschien een stomme vraag:

Moet ik die rekeningen direct naar de tegenpartij sturen of moet ik ze eerst zelf betalen en daarna op hem verhalen?
Momenteel heb ik ook geen vervangende auto.
O.a. omdat huren gewoon te duur is en ik maar 10 dagen vergoed krijg a 75% als mijn auto total loss blijkt te zijn....

Al met al een zeer vervelende situaties waarin het lastig is om bepaalde keuzes te maken.

Vind het trouwens een grote schande dat het zo kan gaan in NL.
Je bent al slachtoffer maar je wordt alleen maar met meer ellende opgezadeld doordat je zoveel moet regelen :evil:

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door vladja »

Het Waarborgfonds is er niet alleen voor de autoschade. Het Waarborgfonds neemt als het ware de plaats in van de verzekering, die er niet is. Dat houdt in dat het Waarborgfonds ook de andere schade voor zijn rekening neemt, die normaal een verzekeringsmaatschappij vergoedt zoals ziektekosten, inkomstenderving etc.

U moet de altijd tegenpartij aansprakelijk stellen en tegelijkertijd het Waarborgfonds inschakelen, omdat de tegenpartij niet verzekerd is. Geen nota's etc. opsturen aan de tegenpartij. Als deze de nota's laat verdwijnen, heb u niets meer om aan te tonen dat die schade geleden is.

Gezien de grote schade (met de ambulance naar ziekenhuis etc.) kan tegenpartij deze schade zeer waarschijnlijk niet betalen. Dus moet dus zaken doen met het Waarborgfonds. Daar moet u straks de nota's bij indienen. Maak vooraf wel altijd fotokopeen van de nota's en verstuur ze aangetekend met ontvangstbewijs aan het Waarborgfonds.

Licht ook uw ziektekostenverzekering in over de veroorzaker van de schade. Deze zal proberen de schade op de veroorzaker te verhalen.

Als u nog meer info wil, dan hoor ik het wel.

Vladja

tcf
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 okt 2006 14:55

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door tcf »

Kijk, dat is nog eens helder in begrijpelijk Nederlands uitgelegd :)

De situatie is mijn helemaal duidelijk. Bedankt voor je reactie :)

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door Byob »

Ik wil nog even reageren op een eerdere opmerking hier:
je kan gewoon de bestuurder aansprakelijk stellen want die had moeten nagaan of de auto verzekkerd was ik zou hem dus bijv via zijn wa verzekkering aansprakelijk stellen
Het nagaan of de auto verzekerd is door de bestuurder is in mijn ogen niet te doen. Als ik de auto van de buurman leen, en deze laat mij een geldige groene kaart zien, betekend nog niet dat de premies allemaal betaald zijn.....

Het claimen bij de aansprakelijkheidsverzekering particulier (wa in de quote) is ook geen optie, dit soort verzekeringen kent een uitsluiting voor schade met of door een motorrijtuig.

Alleen de kentekenhouder is verzekeringsplichtig. Laat deze dat na, en leent hij/zij zijn auto uit is dit ook zijn verantwoording.

Dit is trouwens ook zo als de auto wel verzekerd zou zijn geweest, het zal nagenoeg niet mogelijk zijn een schade te claimen bij iemand die de auto geleend heeft.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door Wubo »

Zorg er ten alle tijde voor dat je bonnetjes en alle uitgaven die je door deze situatie maakt, ook allemaal zwart op wit hebt staan, dit kan van belang zijn in de toekomst.

Tevens is het zo dat je de auto kan schorsen, moet je dan zelf aangeven bij postkantoor. Hoeft dus niet perse een nieuwe eigenaar voor zijn. Je betaald dus wel een bepaald bedrag voor het schorsen van de auto, meer info bij postkantoor, of kijk ff voor meer info op i-net.
Bewaar ook daar de bonnen van.

iig veel succes, en hoop dat het helemaal goed mag komen. :wink:

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door Walter van V »

Alleen de kentekenhouder is verzekeringsplichtig. Laat deze dat na, en leent hij/zij zijn auto uit is dit ook zijn verantwoording.
tja en zo zit de wet dus niet in elkaar, de bestuurder is de verantwoordelijke...

Die kan dan m.i. de schade die hij geleden heeft door het onverzekerd rijden wel gaan verhalen op de eigenaar.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door Byob »

Hmm ok, dat wist ik niet...

Maar goed, dat de bestuurder maar moet controleren of de auto verzekerd is, is toch ook geen doen.

En de verzekeringsplicht ligt toch echt bij de kentekenhouder...

Nou ja, we dwalen af, het lijkt mij een duidelijk geval van waarborgfonds, aanrijding veroorzaakt door een onverzekerd motorrijtuig...

En dat dat wat langer duurt is natuurlijk niet prettig, maar zie anders maar eens je geld te krijgen, kan het nog wel langer duren dan het wbf.

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Als je de auto laat repareren dan zul je natuurlijk wel de rekeningen gewoon meteen moeten betalen. Een autoreparateur gaat natuurlijk ook geen eeuwen op zijn geld zitten wachten, en logisch natuurlijk.

Ja een vriend van ons heeft meegemaakt dat een zatte trut een paar auto's in de straat ramde. Politie erbij en toen bleek madam 's-ochtends al aangehouden te zijn en was haar rijbewijs ingenomen.
Achteraf had hij iets van 7000 euro schade en haar verzekering keert maar de helft uit. Want die willen niet te veel betalen want dat moeten ze weer zelf op die trut gaan verhalen natuurlijk. En ze had iets van 5 auto's geraakt en hij was de laatste dus kun je nagaan hoeveel schade de anderen hebben gehad. Daarbij nog heeft hij een geimporteerde auto waarvan levertijd onderdelen lang duurt en is hij dus dubbel genaaid.

En ik ben bang dat het voor jou een langlopende ellende gaat worden........ heb je al via rechtshulpwinkel geinformeerd ofzo??

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door Byob »

Achteraf had hij iets van 7000 euro schade en haar verzekering keert maar de helft uit.
en met welke reden wordt maar de helft van de schade betaald?

Als jij toch aantoonbaar kan maken dat dat de schade is, en de auto is het ook waard om die 7.000 uit te keren zal de maatschappij dat toch doen?

tcf
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 okt 2006 14:55

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door tcf »

Het gaat inderdaad lang duren en veel kosten, maar er is gelukkig een lichtpuntje. De verzekering van mijn werk wil mee helpen de kosten te verhalen op de dader :D

Het viel onder woon-werkverkeer en dat blijkt verzekerd te zijn via mijn baas :D :D :D

Wil niet zeggen dat ik er niet op achteruit ga, maar mijn geld ga ik nu in ieder geval krijgen. Ook al moet er loonbeslag worden gelegd...

Mijn auto is gisteren door een expert total loss verklaart.

Nu krijg ik een vraag of ik wil dat de expert de auto voor mij verkoopt.
Ben bang dat dat minder opbrengt, als dat ik de auto zelf verkoop.

Iemand hier ervaring mee????

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt weer

citroencxtre
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2006 18:42

Re: Ik ben benadeelde aanrijding, tegenpartij is onverzekerd..

Ongelezen bericht door citroencxtre »

om wat voor auto gaat het en hoe oud als het een merk is wat veel gevraagd is kan zelf onderdelen verkopen lonen maar kan wel een tijdje duren enz

Gesloten