Is mijn rente voor een lease niet te hoog?
Is mijn rente voor een lease niet te hoog?
Ik heb een financiering aangevraagd bij een leasemaatschappij. €34.000, 60 manden, met 36% rente dus €12.240 rente. Ik vind de rente wel een beetje hoog. Is het een normaal percentage?
Re: Is mijn rente voor een lease niet te hoog?
Elk bedrijf mag binnen de wettelijke regels zijn eigen tarieven bepalen.
U kunt het makkelijkst een antwoord vinden door bij een andere bedrijf een offerte aan te vragen voor hetzelfde product.
U kunt het makkelijkst een antwoord vinden door bij een andere bedrijf een offerte aan te vragen voor hetzelfde product.
Percentage klinkt onwaarschijnlijk hoog. waardoor je je afvraagt of alles wel klopt.
Is die rente in totaal, over 5 jaar? Dat lijkt me dan namelijk iets van 6-7% per jaar of iets in die strekking. Dat is volgens mij voor lease redelijk normaal.
Justmeagain
vindt dit leuk
Als het gaat om Financial Lease voor (bv) een auto, dan is dat in de regel een annuïteit en dat betekent dat hier sprake is van een rente van zo'n 13/14%. Niet ongebruikelijk voor FL, daar heb je namelijk niet te maken met de maximale kredietvergoeding (op het moment 12%).
Je rentepercentage is 36/5, dus 7,2% per jaar. Niet 36%.
In uw offerte zal vast en zeker het/een rentepercentage staan welke jaarlijks aan u in rekening zal worden gebracht en dat zal vast geen 36% per jaar zijn.
Als ik het openingsbericht lees denk ik alleen maar: terug naar school. Een paar extra lessen rekenen nemen.
Dat ligt er aan hoelang de overeenkomst loopt. Voor een overeenkomst van één jaar is het absurd hoog. Bij een periode van 5 jaar is het niets geks.
Je krijgt een te lenen bedrag = 34000
Je moet 60 maanden lang elke maand 770,67 betalen = 46240
Dus je betaald meer dan het leenbedrag 12240
Je kunt nu vertellen wat je zelf leuk vindt.
Je betaald dus in totaal 36% aan rente.
Verdeel je het over 5 jaar betaal je per jaar 7,2% rente
Bekijk je het echt als annuïteit lening betaal je 12,83% rente.
Uiteindelijk telt maar 1 ding en dat is dat je 12240 euro meer betaald voor iets wat je blijkbaar graag wilt hebben. (En waarschijnlijk hebt onderhandelt om er 1000 euro af te krijgen.)
Je moet 60 maanden lang elke maand 770,67 betalen = 46240
Dus je betaald meer dan het leenbedrag 12240
Je kunt nu vertellen wat je zelf leuk vindt.
Je betaald dus in totaal 36% aan rente.
Verdeel je het over 5 jaar betaal je per jaar 7,2% rente
Bekijk je het echt als annuïteit lening betaal je 12,83% rente.
Uiteindelijk telt maar 1 ding en dat is dat je 12240 euro meer betaald voor iets wat je blijkbaar graag wilt hebben. (En waarschijnlijk hebt onderhandelt om er 1000 euro af te krijgen.)
Erthanax
vindt dit leuk
Natuurlijk wel, maar ik had geen zin om het moeilijker te maken dan het is en dat helemaal te gaan uitrekenen. Het was vooral om duidelijk te maken dat zijn rentepercentage geen 36% is.
Dat maak je dan niet goed duidelijk want het is ook geen 7,2 procent
Als je 36/5 kom ik toch echt op 7,2% uit. En die berekening staat letterlijk in mijn bericht. Maarja, dat had je zelf ook al gezegd, dat je verdeeld over 5 jaar 7,2% per jaar betaald.
Lees anders bericht #5 even terug. Dan weet je wat je moet wetenJozJan schreef: ↑24 apr 2023 14:33Als het gaat om Financial Lease voor (bv) een auto, dan is dat in de regel een annuïteit en dat betekent dat hier sprake is van een rente van zo'n 13/14%. Niet ongebruikelijk voor FL, daar heb je namelijk niet te maken met de maximale kredietvergoeding (op het moment 12%).
Aangezien TS het er over heeft dat hij een financiering heeft aangevraagd, vermoed ik dat het om financial lease gaat. Ofwel een lening voor een auto.snuffel1 schreef: ↑25 apr 2023 14:39Het betreft wel een auto leasemaatschappij en voor zover ik weet verstrekken die geen financieringen maar lease contracten. Stel de kostprijs van de auto is €34000 dan komen daar de kosten voor wegenbelasting, verzekering, onderhoud en rente opslag nog bij wat een globaal maandbedrag van 60 maanden is €770,66 doet.
Meestal wordt bij zo'n lening ook nog een stukje aflossing betaald, maar kosten voor verzekering, onderhoud en wegenbelasting neemt de maatschappij niet op zich in geval van financial lease.
De maandelijkse aflossingen zijn bij financial lease meestal niet voldoende om de volledige lening binnen de looptijd af te lossen. Vaak is er een grote slot-termijn, gebaseerd op de geschatte restwaarde van de auto na 4 of 5 jaar.