LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kilometertellers onbetrouwbaar!?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
snoei

Kilometertellers onbetrouwbaar!?

Ongelezen bericht door snoei »

Ik heb het laatste jaar verschillende lease-/huur-auto's gereden. Wat mij een beetje bevreemd is dat de kilometerteller (afstand) ijking nogal verschilt per auto voor dezelfde rit. Zo reed ik de laatste tijd veel tussen Gouda en Amsterdam. De verschillen zijn best groot. De ene auto komt uit op 68km de ander op 71km dat is een verschil van ruim 4 km op 100km. Heeft iemand anders deze ervaring ook? Ik vindt het wel schokkend de ene auto is dus na +/- 100.000km 4.000km ouder dan de ander.

Het merk/type zegt niets ik heb namelijk 2 auto's van hetzelfde type en bouwjaar gereden waar een verschil was van 2km voor de genoemde rit.

Uncle Willy

Re: Kilometertellers onbetrouwbaar!?

Ongelezen bericht door Uncle Willy »

Dat scheelt inderdaad en dat is ook logisch.

Als je een auto hebt met een stelletje nieuwe sloffen of eentje met sloffen die bijna gaten gaan vertonen, ja dat scheelt in de afstand.

Zet er eens een paar onder met van die hele dikke noppen (b.v. winterbanden) moet je eens kijken hoe weinig kilometertjes je dan aflegt.

Maar dat is niet de enige factor, er zijn soms wel meer zaken die een rol zouden kunnen spelen.

Groeten,
Uncle Willy

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Daarnaast staan kmtellers gewoon structureel 5 a 10% hoger afgesteld en hoe duurder de auto hoe meer afwijking (bleek uit onderzoek een aantal jaren geleden).
Denk dat het ook een soort marge is die de fabrikanten inbouwen om geen claims te krijgen voor tellers die weinig aan zouden wijzen. Anders zou je in elke auto een geijkte teller moeten inbouwen die elk jaar - via een officieele instantie - weer herijkt zou moeten worden.
Beetje onbetaalbaar lijkt me.

rhodi

Ongelezen bericht door rhodi »

Je krijgt ook verschil als je wielen van bijv. 15" eronder hebt of 16" .

gideon01

Ongelezen bericht door gideon01 »

dat denk ik niet 15 af 16 inc dat maakt niet uit als de wiel omtrek maar gelijk is

Gesloten