LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Rissatten

Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door Rissatten »

Ik heb in april een onderdeel voor mijn auto besteld en gekregen.
Nu was dit onderdeel niet de oorzaak van mijn storing en heb ik dit teruggestuurd.

De internetshop, Easycarparts, betichtte mij er van dat ik het oude onderdeel had opgestuurd ipv de nieuwe.
Dit vanwege het bouwjaar van het onderdeel (2006)
Dit heeft dan zo lang op de plank gelegen waarschijnlijk.

De internetshop zou het onderdeel naar Bosch sturen om te laten beoordelen of het om het nieuwe onderdeel ging of niet.

Vervolgens kreeg ik vanwege een ander argument het onderdeel èn mijn geld niet retour, het onderdeel zou zijn gebruikt en derhalve onverkoopbaar.

Ik had het een minuut gebruikt, dat klopt, dus ik wilde dat onderdeel dan wel terugnemen, toen hoorde ik nog weinig meer van dat bedrijf.
Het onderdeel ligt bij Bosch en de internetshop moet €25 betalen aan Bosch voor dat onderzoek.

Dat wil hij niet betalen en daarom krijg ik maar gewoon niks meer.

Ik vind dit onterecht.

newmikey

Re: Krijg onderdeel èn geld niet terug.

Ongelezen bericht door newmikey »

U heeft het eerst hoog op laten lopen en geeft nu toe dat u een gebruikt onderdeel terug heeft gestuurd. Da's vragen om moeilijkheden. De internetshop heeft het gedegen aangepakt en uw bluf gecalled. Nu kunt u de onderzoekskosten + verzendkosten betalen om het onderdeel terug te krijgen maar dat wilt u niet...tsja, dan houdt alles op.

Rissatten

U klinkt als een medewerker van die shop..

Meteen toen ik het onderdeel terug had gestuurd was het bekend dat het onderdeel, een sensor, gebruikt was, dit kon je ruiken namelijk.
Het gaat erom dat ik een oud onderdeel zou hebben teruggestuurd, daarop werd het onderzoek door Bosch ingezet!

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Rissatten schreef:U klinkt als een medewerker van die shop..

Meteen toen ik het onderdeel terug had gestuurd was het bekend dat het onderdeel, een sensor, gebruikt was, dit kon je ruiken namelijk.
Het gaat erom dat ik een oud onderdeel zou hebben teruggestuurd, daarop werd het onderzoek door Bosch ingezet!
Hij klinkt eerder als iemand die de feiten opnoemt.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Rissatten schreef:U klinkt als een medewerker van die shop..

En u klinkt als iemand die alleen wilt horen wat in uw straatje past. U heeft de sensor gemonteerd en er zitten sporen op. Eerst zegt u er niets mee gedaan te hebben en daarna is het wel gebruikt. Een gebruikt onderdeel hoeft niet altijd terug genomen te worden. Immers is niet bekend of de werking goed is. Dit moet getest worden en die kosten zijn gewoon voor u.
Als u wilt weten waar een storing vandaan komt is het handiger om dit bij een garage te laten nakijken en niet zelf te gaan proberen. U kunt wel alle onderdelen gaan bestellen, proberen en terug sturen, maar dit kost veel tijd en vooral geld. Ook de verkopers zullen daar niet blij van worden.

Rissatten

Jullie missen iets, denk ik.
Het was in april direct al vastgesteld dat de sensor gebruikt was, hij rook immers naar spruitstuk.
Echter, het probleem was dat ik ervan werd verdacht dat ik het oude kapotte onderdeel had teruggestuurd, ook omdat er 2006 in gestanst stond.

Daarvoor zou een onderzoek worden ingesteld als ik het hier mee eens was.
Hiervan heb ik nimmer het resultaat gehoord.

Ik heb hier vaak met de eigenaar van de shop over gesproken en deze hield mij telkens aan het lijntje met iedere keer dezelfde opmerking: "We moeten samen geduld hebben tot het resultaat van het onderzoek er is"

Telkens had ik weer netjes geduld, totdat hij het uiteindelijk gooide op het feit dat het onderdeel gebruikt zou zijn.
Dit feit was al vanaf het begin bekend.

Tweedehands onderdelen kon hij niet meer verkopen, dat begrijp ik, maar toen ik vertelde dat ik het onderdeel dan wel terug zou nemen, reageerde hij niet meer.

Edit: dit zeg ik nergens: "Eerst zegt u er niets mee gedaan te hebben en daarna is het wel gebruikt."

webshopeigenaar14

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Zoals ik het begrijp kreeg de shop een gebruikt artikel retour, en kwam (door de datum) in de veronderstelling dat het een oud gebruikt artikel was. Om dit te bewijzen hebben zij, met uw toestemming, dit door Bosch laten uitzoeken.

Toen bleek dat het geen oud artikel was konden deze kosten uiteraard niet op u verhaald worden. Met gooide het er daarom op dat het artikel gebruikt was en daarom onverkoopbaar. Logisch. Dat neemt echter niet weg dat u voor het product betaald heeft en het uw eigendom is. Dit moet dus gewoon retour kunnen, echter bent u wel de verzendkosten verontschuldigd. (U heeft zelf een onverkoopbaar artikel retour gestuurd.)

De impasse ligt in het feit dat de verkoper geen zin heeft om de 25 euro te betalen. Aangezien Bosch kennelijk (denk ik) geoordeeld heeft dat de klant gelijk heeft is dit dus niet terecht.

Rissatten

Zo begrijpt u het juist.
Toen ik ook zei dat hij gelijk had dat het onderdeel nu onverkoopbaar was omdat hij even gebruikt was en hij het terug mocht sturen kreeg ik geen antwoord.

De sensor ligt nog bij Bosch en ik heb geen uitkomst van dat onderzoek mogen vernemen, als hij daar al ligt.
Ik heb wel begrepen dat er pas €25 moet worden betaald zodra de sensor het Bosch instituut verlaat.

webshopeigenaar14

Je staat dus in je recht, echter zal het lastig worden om dit in de praktijk ook te krijgen. Als het een niet te duur onderdeel is zou ik zeggen...drink een biertje en let it go. Is het je de ellende wel waard dan zul je de officiele weg moeten bewandelen.

Of probeer eens bij Bosch zelf de situatie voor te leggen (mocht je weten waar hij het onderdeel naar toe gestuurd heeft.)

Rissatten

Ik had hem al wel eens gezegd dat hij van het geld maar een paar keer chinees mocht gaan halen, maar zelfs dat wilde hij niet.
Dan mijn geld maar terug hè. ;)

Ik zat ook al te denken om Bosch te benaderen, maar weet iid niet waar het naar toe gestuurd is.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Rissatten schreef:Ik heb in april een onderdeel voor mijn auto besteld en gekregen.
Nu was dit onderdeel niet de oorzaak van mijn storing en heb ik dit teruggestuurd.
Wanneer heb je het teruggestuurd?
Rissatten schreef:De internetshop zou het onderdeel naar Bosch sturen om te laten beoordelen of het om het nieuwe onderdeel ging of niet.
Heeft u daarmee ingestemd?

Rissatten

snuffel1 schreef:De webwinkel is aangesloten bij het webwinkel waarborg keurmerk dus kunt u daar uw beklag doen. Het is echter wel zo dat een sensor in dit geval pas retour genomen wordt als blijkt dat de geleverde sensor defect is maar wordt niet retour genomen als de sensor niet de oorzaak van de storing is want de geleverde sensor is niet defect. Het kan niet zo zijn dat iemand at random sensoren e.d. gaat bestellen om proefondervindelijk storingen op te lossen en alle sensoren die de oorzaak van de storing niet zijn retour stuurt en dan het geld terug verwacht. Ik begrijp dat de discussie zo hoog opgelopen is en er geen oplossing meer open ligt en Bosch Nederland is ingeschakeld om de sensor te testen. Blijkbaar is het nu een principekwestie geworden en vermoed ik dat er een heleboel discussies aan vooraf gegaan zijn.
Hallo,

Ik begrijp wat u bedoelt, zoals ik ook al aangaf besefte ik me later dat de sensor niet meer terug kon worden genomen.
Hij zou ook kapot kunnen zijn gemaakt door mij, alleen door even te proberen.

Derhalve stelde ik ook voor om hem dan maar teug te sturen.

Bosch werd al tijdens het eerste gesprek ingeschakeld, ik heb hem ergens in april besteld en binnen enkele dagen retour gestuurd.
Meteen werd ik gebeld met de vraag of ik niet de verkeerde heb opgestuurd, hetgeen ik ontkende, omdat dat natuurlijk niet zo was.
Ik herinner me niet meer of ik daarmee heb ingestemd, denk het wel, omdat ik me van geen kwaad bewust was omdat de nieuwe sensor terug was gestuurd.

Ik heb de sensor op advies en na uitgelezen te zijn door de dealer vervangen. Niet ad random.

Rissatten

alfatrion schreef:
Rissatten schreef:Ik heb in april een onderdeel voor mijn auto besteld en gekregen.
Wanneer heb je het teruggestuurd?
Rissatten schreef:De internetshop zou het onderdeel naar Bosch sturen om te laten beoordelen of het om het nieuwe onderdeel ging of niet.
Heeft u daarmee ingestemd?
Zoals ik in mijn vorige bericht aangaf, de dag na ontvangst ging hij weer terug.
En ik heb er waarschijnlijk mee ingestemd.

webshopeigenaar14

Het keurmerk de situatie (incl. emails heen en weer) voorleggen. Lijkt mij klaar als een klontje. Dat de shop een onderzoek wilt, en jij daarin meegaat is prima. Lijkt me niet meer dan logisch dat degene die ongelijk heeft de kosten daarvan draagt.
Je hebt betaald, accepteert dat het niet retour genomen wordt en vraagt om het (tegen betaling van de verzendkosten neem ik aan) weer naar je op te sturen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Rissatten schreef:En ik heb er waarschijnlijk mee ingestemd.
Is er nog iets afgesproken over de kosten of was jouw stemming meer ala "als jullie willen onderzoeken, prima hoor, van mij mag je"?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Simpel. U bent eigenaar van dit goed en de webshop dient het goed aan u te retourneren als ze het niet terugnemen. De verzendkosten zullen niet de wereld uitmaken. Sturen zij het artikel niet terug dan zijn ze schade plichtig. Zij dienen dan de waarde te vergoeden.

john18

Ongelezen bericht door john18 »

webshopeigenaar14 schreef:Je staat dus in je recht, echter zal het lastig worden om dit in de praktijk ook te krijgen. Als het een niet te duur onderdeel is zou ik zeggen...drink een biertje en let it go. Is het je de ellende wel waard dan zul je de officiele weg moeten bewandelen.

Of probeer eens bij Bosch zelf de situatie voor te leggen (mocht je weten waar hij het onderdeel naar toe gestuurd heeft.)
Wacht even. Je praat over auto onderdelen electronica.
dat de sensor gebruikt was
Meestal met electronica van auto's kan het zijn dat u het niet kan terug sturen. Dat weet ik omdat ik een garage houder ken die verschillende electronica heeft liggen met het zelfde geval als u. Eenmaal gebruikt/getest kunt u het niet retour sturen. Vaak word u daarop ook naar verwezen. Kijk voor de zekerheid even de algemene voorwaarden enz. na

webshopeigenaar14

Ts wil zijn geld in principe toch niet terug? Hij geeft aan zonder problemen te accepteren dat het niet retour gestuurd had mogen worden en wil daarom zijn aankoop terug.
De shop geloofde niet dat het getourneerde artikel het gekochte artikel was, heeft dit laten onderzoeken en het bleek dat TS gelijk had (voor zover ik begrijp uit TS zijn verhaal.) Dus baalt de shop en wil de kosten voor het onderzoek niet betalen waardoor het artikel bij Bosch blijft liggen.

Nu de shop niet meer thuis geeft wil TS zijn geld terug. Hij heeft immers betaald maar geen product meer.

Waarom er onderzoek heeft moeten plaatsvinden als het hoe dan ook niet retour mocht van de shop is mij onduidelijk.

john18

Ongelezen bericht door john18 »

webshopeigenaar14 schreef:Ts wil zijn geld in principe toch niet terug? Hij geeft aan zonder problemen te accepteren dat het niet retour gestuurd had mogen worden en wil daarom zijn aankoop terug.
De shop geloofde niet dat het getourneerde artikel het gekochte artikel was, heeft dit laten onderzoeken en het bleek dat TS gelijk had (voor zover ik begrijp uit TS zijn verhaal.) Dus baalt de shop en wil de kosten voor het onderzoek niet betalen waardoor het artikel bij Bosch blijft liggen.

Nu de shop niet meer thuis geeft wil TS zijn geld terug. Hij heeft immers betaald maar geen product meer.

Waarom er onderzoek heeft moeten plaatsvinden als het hoe dan ook niet retour mocht van de shop is mij onduidelijk.
Klopt sorry.

Het probleem is dan ook dat hij het niet terug kon sturen. Toch gedaan. Vervolgens heeft ts gemeld dat het misschien allang op de plank heeft gelegen. Webshop stuurt op voor analyse. Kost geld. Als blijkt dat ts correct was dan waren de kosten voor de webshop. Wat blijkt ts heeft geen gelijk. dus die kosten willen ze verhalen. Daarom de voorwaarden doorlezen.
Het kan dus zo zijn dat hij nu moet betalen.

webshopeigenaar14

Ik heb even gemist dat TS geen gelijk kreeg en kennelijk het oude onderdeel in plaats van het net gekochte onderdeel retour gestuurd heeft?

Als Bosch dat zegt snap ik dat de shop het er bij laat zitten. Dat soort klanten 'zijn de moeite' niet waard.
Als Bosch zegt dat de klant gelijk heeft zit de shop behoorlijk fout.

Uitgaande van TS zijn verhaal (hij weet de uitkomst van het onderzoek niet, maar uiteraard wel wat hij opgestuurd heeft) geef ik TS natuurlijk gelijk. Bij het aanspannen van een geschil bij het keurmerk komt de uitslag indien deze negatief is voor de klant snel genoeg naar voren.

Gesloten