Omrijden om goedkoper te tanken?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin

Omrijden om goedkoper te tanken?

Ongelezen bericht door Radar »

In weinig Europese landen zijn de brandstofprijzen zo hoog als bij ons. Neem jij op vakantie een andere route om goedkoper te kunnen tanken? En hoeveel kilometer rijd je dan maximaal om?

In dit artikel zetten we op een rij in welke landen je het goedkoopst kunt tanken: https://radar.avrotros.nl/artikel/in-di ... opst-61733

Ron5300

Re: Omrijden om goedkoper te tanken?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik zou zoiets hebben van in Nederland de tank niet vol te gooien maar pas na een stuk over de grens van bijvoorbeeld België of Duitsland te doen.

Een goed navigatiesysteem geeft de in de buurt zijnde tankstations ook aan maar die zullen niet bijster veel goedkoper zijn dan die aan de snelweg dus om echt te besparen zal je toch een best stuk om moeten gaan rijden waardoor een deel van de besparing verloren gaat.

Daarbij weegt die besparing af tegen de totale reistijd naar de vakantiebestemming want zeker met kinderen kan een langere rit naar de vakantiebestemming problematisch worden.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik woon dichtbij de grens met Belgie. Scheelt soms wel 25 cent per liter, bijna het hele dorp rijdt naar Belgie om daar te tanken en ik ken volop mensen die nog van verder komen om daar de tank vol te gooien.
Ik tank gewoon bij mij in de straat. Ga echt niet zover omrijden om daar in de file te staan en te stressen voor het tankstation voor een beetje voordeel.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ron5300 schreef:
18 jul 2025 11:32
Een goed navigatiesysteem geeft de in de buurt zijnde tankstations ook aan maar die zullen niet bijster veel goedkoper zijn dan die aan de snelweg dus om echt te besparen zal je toch een best stuk om moeten gaan rijden waardoor een deel van de besparing verloren gaat.
Ik kom vaak genoeg in België of Duitsland om te weten dat je echt niet heel ver van de snelweg af hoeft om 15 cent per liter goedkoper te tanken dan op de snelweg zelf. Overigens is de hoeveelheid tankstations direct aan de snelweg in deze landen een stuk kleiner dan in Nederland. Als je bijvoorbeeld vanuit Nederland naar Luxemburg rijdt, kom je net na Luik nog een tankstation tegen langs de snelweg en daarna pas in Luxemburg. En dan ben je toch al gauw anderhalf uur verder. Zelf zou ik op die route overigens ergens halverwege de snelweg verlaten en de N4 volgen. Die weg is even snel als de snelweg zelf, maar daarmee kom je door het plaatsje Martelange. Aan de linkerkant van de weg zijn vrijwel alleen tankstations en slijterijen, omdat de meeste gebouwen daar een klein stukje in Luxemburg hebben liggen en Luxemburgse prijzen rekenen. Uiteindelijk volg je vervolgens de weg en bij Arlon (Aarlen) kun je de snelweg weer op. Geen tijd verloren en goedkoop getankt langs de weg.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijk, dat zijn lekker nuttige tips!

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Ik ben echt nog nooit omgereden voor een paar euro (of misschien paar tientjes) goedkoper brandstof. Op het totale vakantiebudget is het te verwaarlozen.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

rwolters schreef:
18 jul 2025 14:09
Ik ben echt nog nooit omgereden voor een paar euro (of misschien paar tientjes) goedkoper brandstof. Op het totale vakantiebudget is het te verwaarlozen.
Voor vakantiebudget zou ik er ook niet voor omrijden.
Maar verder tank ik vanaf 1ste auto 38 jaar geleden in .de, Aral ligt 2km van Shell.nl voor mij.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Helaas ben ik afhankelijk van een DKV tankpas. Het gebied waar ik heen ga heeft geen enkele DKV pomp in de regio. Dus gewoon van te voren plannen en een keertje extra tanken als we weer bij een Intermarché boodschappen doen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Nijogeth schreef:
18 jul 2025 13:02
Ik kom vaak genoeg in België of Duitsland om te weten dat je echt niet heel ver van de snelweg af hoeft om 15 cent per liter goedkoper te tanken dan op de snelweg zelf.
Net als in Nederland. Scheelt al snel 25 cent per liter. Op lange afstanden zoek ik altijd uit waar de goedkoopste brandstof verkocht wordt en dat zijn vaak stations vlakbij opritten.

Op lange internationale ritten scheelt dat ook. Ik kende vroeger enkele goedkope onbemande stations in Antwerpen, dat scheelde fors.

Al merk ik recent dat steeds meer stations geen prijsdata delen met de bekende brandstof-apps, terwijl ze wel onderling lokaal lijken af te stemmen. Dan zie je in de loop van de dag de prijzen van verschillende stations veranderen, alsof het georkestreerd wordt. Lokale ondernemers zijn natuurlijk slim genoeg om appgroepjes te beginnen, daar komt de ACM niet zo snel achter.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mijn navigatiesysteem toont de realtime prijzen van de benzinestations op de kaart. Het is soms lachwekkend om te zien hoeveel geld het kan schelen als je letterlijk een paar honderd meter doorrijdt. Dik 20 cent per liter is geen uitzondering, en op een volle tank van 50 liter scheelt dat toch 10 euro (!) per tankbeurt.

Nijogeth

Zou mooi zijn als de verschillende nationale brandstofapps samen zouden werken. Direct lease in Nederland, 1-2-3 fuel in Duitsland, dat soort zaken. Nu gebruik ik gewoon hun websites, maar een enkele app waarbij je verschillende landen kan selecteren, zou voor mij wel interessant zijn.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

In .DE varieren prijzen gedurende dag.
Dan zie je wel een prijs in de app oid, komt aanrijden en zie je prijs op de grote zuil aan weg, maar bij afpakken vulpistool zie je pas de prijs die je werkelijk gaat betalen.
Daar kun je nog wel eens 3-4ct verrast worden.

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

Zat 2 weken geleden in een bungalowpark in Posterholt, even gegeten in Heinsberg Duitsland en ook hier even de tank goed gevuld.
Maar goed met de toekomstige BTW stijging wordt het Bungalowpark volgend jaar ook Duitsland en halen we er 2026 ons vuurwerk

hannes67

Ongelezen bericht door hannes67 »

Met vakantie gaan, komt weinig voor bij mij. Maar tanken doe ik in Duitsland. Binnen 15 minuten sta ik bij de eerste de beste tankstation en sta nog steeds verbaasd over het prijsverschil in mijn woonplaats.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Wij rijden elektrisch,dus tanken hoeft niet meer,heb ook genoeg panelen
Behalve met de motor,en dan gaan we naar belgie,meteen een leuk ritje

Fredje33

Ongelezen bericht door Fredje33 »

Ik woon gelukkig vlak bij de belgische grens, scheelt ongeveer 45 cent per liter. Daar heb ik 8 kilometer omrijden wel voor over.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

45 cent verschil. Wat een onzin. Je moet de goedkoopste belgische pomp wel vergelijken met de goedloopste nederlandse, en niet met de prijzen aan de autobaan.

Nijogeth

Alleen tussen de goedkoopste en de duurste binnen 5km (de duurste zitten niet langs een n-weg of snelweg) scheelt het hier al makkelijk 15 cent per liter.

Fredje33

Ongelezen bericht door Fredje33 »

J. Deltoer schreef:
20 jul 2025 16:08
45 cent verschil. Wat een onzin. Je moet de goedkoopste belgische pomp wel vergelijken met de goedloopste nederlandse, en niet met de prijzen aan de autobaan.
Dan kom ik zelfs uit op 60 cent verschil...

Kees007

Ongelezen bericht door Kees007 »

Er zijn apps voor veel landen, die de benzine prijzen aangeven. Zo kun je met maar een paar kilometer van de snelweg af, heel veel besparen.

Plaats reactie