Vorige week een trike gekocht bij een groot bedrijf, gezien de afstand heb ik wat van de vraagprijs af kunnen krijgen omdat garantie niet echt belangrijk was gezien de afstand tussen ons beide van 230 km, omdat ik zei niet voor elk kleinigheidje naar hem toe ging voor garantie, lijkt me begrijpelijk gezien een retourtje 460 km is, maar toen kwam hij met een koopovereenkomst waarin uitdrukkelijk Geen garantie stond benoemd, hij zijn dat ze anders met garantiepakketten werken.
IK begrijp dat niet helemaal, je hebt toch Altijd beperkte garantie volgens de non conformiteit tussen bedrijven en consumenten?
Hoe zit dat juridisch eigenlijk?
Mag een bedrijf wel zo'n koopcontract opstellen, en voldoet hij dan juridisch nog wel ?
Jaren geleden had een bedrijf me ook een bus verkocht, zonder garantie, dit had ik destijds ook in mijn voordeel beslecht, het bedrijf draaide toen op voor reparatiekosten, ook daar zeiden ze dat ik geen garantie had, het enige verschil met toen en nu is dat het nu zwart op wit staat
onlangs een can am Spyder gekocht
Re: onlangs een can am Spyder gekocht
U vraagt de leverancier om extra korting want u woont zo ver weg dat u geen aanspraak op garantie zal gaan maken indien er iets niet goed is met de Trike.
De leverancier haalt het garantie pakket eraf en biedt u de Trike aan met de gevraagde korting maar dan zonder garantie.
En nu vraagt u zich af of dit juridisch wel mag? Als u gewoon garantie wilt hebben, dan kunt u toch gewoon de Trike met garantie kopen, dus zonder de extra bedongen korting?
De leverancier haalt het garantie pakket eraf en biedt u de Trike aan met de gevraagde korting maar dan zonder garantie.
En nu vraagt u zich af of dit juridisch wel mag? Als u gewoon garantie wilt hebben, dan kunt u toch gewoon de Trike met garantie kopen, dus zonder de extra bedongen korting?
bupaul
vindt dit leuk
Ze mogen niet negatief afwijken van de normale rechten voor de consument. Je hebt dus altijd een poot om op te staan mocht er echt iets non-conform zijn.
Leuk ding trouwens zo'n CanAm Spyder. Ook wel eens naar gekeken, maar qua prijs niet interessant voor me. Blijf toch meer een automan.
Leuk ding trouwens zo'n CanAm Spyder. Ook wel eens naar gekeken, maar qua prijs niet interessant voor me. Blijf toch meer een automan.
U heeft zelf van de garantie afgezien en daarmee heeft u korting kunnen bedingen m.a.w. u heeft de can am Spider zonder enige vorm van garantie aangeschaft.
De verkoper vermeldt dan in de koopovereenkomst dat er geen garantie van toepassing is en dat is juridisch juist omdat in de koopovereenkomst de gemaakte afspraken opgenomen worden.
Dat u van garantie heeft afgezien maakt nog niet dat u van al uw rechten heeft afgezien maar het wordt net als met de bus die u zonder garantie kocht wel moeilijker om u recht te halen.
De verkoper vermeldt dan in de koopovereenkomst dat er geen garantie van toepassing is en dat is juridisch juist omdat in de koopovereenkomst de gemaakte afspraken opgenomen worden.
Dat u van garantie heeft afgezien maakt nog niet dat u van al uw rechten heeft afgezien maar het wordt net als met de bus die u zonder garantie kocht wel moeilijker om u recht te halen.
bupaul
vindt dit leuk
Dit is inderdaad exact hoe het zit. Wat er ook op die factuur staat, je kunt nooit afstand doen van je wettelijke recht op een conform product. Het in art. 7:17 BW geregeld recht op een conform product is immers dwingend-rechtelijk.
Dat je afziet van garantie, betekent dus niets meer en minder dan dat je geen aanvullend garantiepakket bij hen koopt (wat ik sowieso niet gauw zou doen, juist vanwege het feit dat je je wettelijke rechten altijd al hebt).
Dit is alleen anders als je de CanAm (gaaf ding trouwens!) niet als consument hebt gekocht.
alfatrion
vindt dit leuk