Jawel, maar door die subsidie zou de uiteindelijke prijs dus lager moeten zijn.
Klopt, als VW die "subsisie" (waarvan het maar de vraag is of het dat is) zou doorberekenen wel. Dat doen ze niet - om wat voor reden dan ook. Of het wenselijk is, en of het slim is, daar kunnen we van alles van vinden, maar de vraag is: mag het. En ik zou niet weten waarom niet.
De uiteindelijke te betalen prijs wordt dus niet verhoogd, die blijft gelijk.
Inderdaad...
Net zoals bij het prijsplafond.
Het blijven appels en peren. Je vergelijkt een eerste levensbehoefte, waar door de overheid een prijsplafond is ingesteld en leveranciers geen vrije tariefkeuze hebben, met een luxe-aankoop waarvoor géén prijsplafond geldt en wel een vrij prijsbeleid is.
maar de vraag is: mag het. En ik zou niet weten waarom niet.
Niemand vroeg of het mag. Natuurlijk mag het. Maar het hoort niet.
Als de consument het tóch moet betalen, zie ik het liever, zoals vroeger naar de staatskas gaan, dan naar de zakken van de autofabrikant.
maar de vraag is: mag het. En ik zou niet weten waarom niet.
Niemand vroeg of het mag. Natuurlijk mag het. Maar het hoort niet.
Als de consument het tóch moet betalen, zie ik het liever, zoals vroeger naar de staatskas gaan, dan naar de zakken van de autofabrikant.
Ik vind het niet kloppen dat de prijspolitiek betekent dat zij de prijzen vrij kunnen verhogen
maar de vraag is: mag het. En ik zou niet weten waarom niet.
Niemand vroeg of het mag. Natuurlijk mag het. Maar het hoort niet.
Beter lezen: ik vroeg dat, en jij vond het niet kloppen en niet horen. Dat mag natuurlijk, maar 't is niets meer dan jouw mening. Die duidelijk niet door iedereen gedeeld wordt.
Jawel, maar door die subsidie zou de uiteindelijke prijs dus lager moeten zijn.
Als iedereen alleen maar een bepaalde versie wil......dat bepaalt de fabrikant wel het favoriete prijsje, het voordeel daarvan is dat de 270pk versie slechts 1600.,- netto verschilt.
Daarbij is er geen subsidie maar betaal je gewoon voor de uitstoot, die valt bij de etsi r-line ongunstig uit omdat die net met een paar gram in een hogere schijf zit.......maar dat zijn wel 100,- per gram verschil.
Dan vraag ik me af, was die hybride motor dan echt zoveel meer waard? Hoeveel van de verlaagde BPM steekt Volkswagen daar dan ook in eigen zak? Is die hybride motor nou echt 6948 euro meer waard?!
Het lijkt wel of de BPM verlaging (in ieder geval deels) een cadeautje is voor autofabrikanten om hun verkoopprijzen mee te verhogen!
klassieke misvatting hier.
De verkoopprijs is geen kostprijs+ maar een markt gedreven prijs bepaalt door vraag en aanbod
Dan vraag ik me af, was die hybride motor dan echt zoveel meer waard? Hoeveel van de verlaagde BPM steekt Volkswagen daar dan ook in eigen zak? Is die hybride motor nou echt 6948 euro meer waard?!
Het lijkt wel of de BPM verlaging (in ieder geval deels) een cadeautje is voor autofabrikanten om hun verkoopprijzen mee te verhogen!
klassieke misvatting hier.
De verkoopprijs is geen kostprijs+ maar een markt gedreven prijs bepaalt door vraag en aanbod
Dat denken wel meer hier;
Als iedereen alleen maar een bepaalde versie wil......dat bepaalt de fabrikant wel het favoriete prijsje, het voordeel daarvan is dat de 270pk versie slechts 1600.,- netto verschilt
De verkoopprijs is geen kostprijs+ maar een markt gedreven prijs bepaalt door vraag en aanbod
Dat denken wel meer hier;
Een marktgedreven prijs bepaald door vraag, aanbod en wat die gekke overheid je ook maar toeschuift.
En nu hoor je de fabrikant natuurlijk niet klagen, wanneer de BPM omlaag gaat maar de verkoopprijzen niet.
Maar zodra de overheid de regeling weer omdraait, en de BPM weer omhoog gaat, hoor je de fabrikant al zuchten 'ja, dit zullen we aan de consument moeten doorberekenen.'
De BPM zijn geen kosten voor de fabrikant, dat is dus onzin. Als de BPM omhoog gaat, dan betaalt de klant gewoonweg meer. De nettoprijs blijft hetzelfde.
De BPM zijn geen kosten voor de fabrikant, dat is dus onzin. Als de BPM omhoog gaat, dan betaalt de klant gewoonweg meer. De nettoprijs blijft hetzelfde.
De fabrikanten weten natuurlijk ook wat het BPM bedrag is dat de consument uiteindelijk mag betalen
Ze passen hun netto prijzen van de diverse modellen gewoon zo aan dat ze maximale totale winst bereiken
Ja, maar dat zeg ik al langer. Concurrentiepositie, positie op de markt, dat is belangrijk. Misschien is de R-line met de eTsi niet interessant op de markt als die nog duurder wordt, neemt men genoegen met iets minder winst. En is dat voor de R-line met eHybrid niet van toepassing en heeft die dus de normale marge.
Of zoals ik al eerder aangaf, de eHybrid is zwaarder en moet dus veel duurdere velgen en banden vergeleken met de eTsi.
Ja, maar dat zeg ik al langer. Concurrentiepositie, positie op de markt, dat is belangrijk. Misschien is de R-line met de eTsi niet interessant op de markt als die nog duurder wordt, neemt men genoegen met iets minder winst. En is dat voor de R-line met eHybrid niet van toepassing en heeft die dus de normale marge.
Exact waarom ik direct al schreef dat het aan de verkoper is om zijn prijspolitiek te bepalen.
De nettoprijzen verschillen sowieso heel erg. In landen met een hoge belasting voor nieuwe auto's is de nettoprijs lager dan in landen met hoge belasting zosat auto's enigszins betaalbaar blijven. Dus eigenlijk zouden mensen in België of Duitsland moeten klagen omdat VW en anderen daar veel meer overhouden aan de verkoop van een auto.... Vreselijk oneerlijk. De overheid moet meer regels invoeren. Veel meer regels. Het kan niet zo zijn dat bedrijven geld verdienen. Schande.
De nettoprijzen verschillen sowieso heel erg. In landen met een hoge belasting voor nieuwe auto's is de nettoprijs lager dan in landen met hoge belasting zosat auto's enigszins betaalbaar blijven. Dus eigenlijk zouden mensen in België of Duitsland moeten klagen omdat VW en anderen daar veel meer overhouden aan de verkoop van een auto.... Vreselijk oneerlijk. De overheid moet meer regels invoeren. Veel meer regels. Het kan niet zo zijn dat bedrijven geld verdienen. Schande.
Als je dit misschien niet verzonnen had, zou je misschien een punt hebben. Maar het is verzonnen.
Het instapmodel Tiguan is in Nederland 38721 euro inclusief btw maar zonder BPM. Inclusief BPM is het 46990 euro.
In Belgie is deze 37100 euro inclusief btw. Met op dit moment nog een mooie tijdelijke actie waarmee de prijs nog 4610 euro verder zakt naar 32490 euro.
Waar maak je je dan druk om?
Ze vragen zich overal wat zij zich willen voor welke uitvoering dan ook en met welke uitrusting erbij.
Dat prijsbeleid is niet aan jou.
De catalogus prijs van een hybride model is beduidend hoger dan die van een benzine model dat toont de scheenshot ook aan.
Dat verschil wordt door de lagere BPM afdracht in de consumenten prijs weer verrekend en maakt dat het hybride model aantrekkelijker wordt gemaakt want die zou met de hoge BPM afdracht ook veel duurder worden.
n Belgie is deze 37100 euro inclusief btw. Met op dit moment nog een mooie tijdelijke actie waarmee de prijs nog 4610 euro verder zakt naar 32490 euro.
Leuk en aardig maar die auto moet wel tegen de kosten die er voor staan ingevoerd worden en moet er alsnog bpm over betaald worden en met wat pech geldt de lagere BPM afdracht dan niet meer.