Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Een hybride motor in een auto stoot minder (CO2) uit, en geniet daarom een veel lagere BPM. Maar waar gaat die verlaagde BPM naartoe?
Ik wil een nieuwe Tiguan kopen. En twee dingen overweeg ik: de hybride motor en de R-Line uitvoering. En tot mijn verbazing lijkt de BPM een aanleiding te zijn om te zitten spelen met het basisbedrag van de auto.
Wil je een hybride motor, dan is de auto 1000 euro goedkoper. De BPM is maar liefst 7988 euro lager en de rijklaarkosten zijn 40 euro hoger. En blijkbaar zegt Volkswagen dan, die hybide motor kost je afgezien van de BPM verlaging 6948 euro meer (5742 ex btw). Een flinke prijs, denk ik, misschien is die motor nou eenmaal zoveel meer waard.
Als ik kijk naar de R-Line uitvoering op een niet-hybride motor, dan kost deze 3000 euro. De BPM is namelijk 1931 hoger, omdat deze uitvoering zonder hybride motor meer vervuilt. Dus zonder BPM is de R-Line uitvoering 1068 euro duurder (883 ex btw).
Maarrrr. Wil je de R-Line uitvoering op een hybride motor, dan kost deze op een hybride auto nog steeds 3000 euro. De R-Line uitvoering stoot niet meer uit wanneer deze op een hybride auto zit. In die 3000 euro (2479 ex btw) zit dan ook NUL euro BPM. De 1931 euro verlaagde BPM stopt Volkswagen hier lekker in hun eigen zak!
Dan vraag ik me af, was die hybride motor dan echt zoveel meer waard? Hoeveel van de verlaagde BPM steekt Volkswagen daar dan ook in eigen zak? Is die hybride motor nou echt 6948 euro meer waard?!
Het lijkt wel of de BPM verlaging (in ieder geval deels) een cadeautje is voor autofabrikanten om hun verkoopprijzen mee te verhogen!
Zie hier de prijslijst, met mijn toevoegingen in rood:
Ik wil een nieuwe Tiguan kopen. En twee dingen overweeg ik: de hybride motor en de R-Line uitvoering. En tot mijn verbazing lijkt de BPM een aanleiding te zijn om te zitten spelen met het basisbedrag van de auto.
Wil je een hybride motor, dan is de auto 1000 euro goedkoper. De BPM is maar liefst 7988 euro lager en de rijklaarkosten zijn 40 euro hoger. En blijkbaar zegt Volkswagen dan, die hybide motor kost je afgezien van de BPM verlaging 6948 euro meer (5742 ex btw). Een flinke prijs, denk ik, misschien is die motor nou eenmaal zoveel meer waard.
Als ik kijk naar de R-Line uitvoering op een niet-hybride motor, dan kost deze 3000 euro. De BPM is namelijk 1931 hoger, omdat deze uitvoering zonder hybride motor meer vervuilt. Dus zonder BPM is de R-Line uitvoering 1068 euro duurder (883 ex btw).
Maarrrr. Wil je de R-Line uitvoering op een hybride motor, dan kost deze op een hybride auto nog steeds 3000 euro. De R-Line uitvoering stoot niet meer uit wanneer deze op een hybride auto zit. In die 3000 euro (2479 ex btw) zit dan ook NUL euro BPM. De 1931 euro verlaagde BPM stopt Volkswagen hier lekker in hun eigen zak!
Dan vraag ik me af, was die hybride motor dan echt zoveel meer waard? Hoeveel van de verlaagde BPM steekt Volkswagen daar dan ook in eigen zak? Is die hybride motor nou echt 6948 euro meer waard?!
Het lijkt wel of de BPM verlaging (in ieder geval deels) een cadeautje is voor autofabrikanten om hun verkoopprijzen mee te verhogen!
Zie hier de prijslijst, met mijn toevoegingen in rood:
-
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Het lijkt verdorie wel alsof ze er geld aan willen verdienen.
witte angora
, Bram Bonnewel
en Dirkie
vinden dit leuk
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Uhm, een hybride is onderhuids een heel andere auto dan een benzineauto. Die kun je gewoonweg niet zo vergelijken.
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Een autoverkoper heeft natuurlijk gewoon een prijspolitiek over het hele gamma, waardoor dit soort sommetjes totaal zinloos zijn.
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Daarom begin ik dus ook met het vergelijken van de R-Line uitvoering die op beide motoren hetzelfde inhoudt. En als ik dan zie dat bij de hybride motor de gehele BPM verlaging van 1931 euro in de zak van de autofabrikant verdwijnt, dan begint mijn argwaan.
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Ik vind het niet kloppen dat de prijspolitiek betekent dat zij de prijzen vrij kunnen verhogen met hetzelfde bedrag dat de overheid de prijzen verlaagt om iets anders te stimuleren.
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
En waarom "klopt dat niet"? Omdat het jou niet uitkomt? Waarom zou een autoverkoper niet zelf mogen bepalen hoe hij zijn prijzen opbouwt?
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Klopte het ook toen sommige energiemaatschappijen hun prijzen verhoogden toen de overheid met de prijsplafond kwamen, ‘omdat de consument dat toch niet merkt’?
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Appels en Appels. Ik toon juist aan dat prijzen verhoogd worden.
Fabrikant rekent 1069 euro meer voor een R-Line uitvoering. De overheid heft daar nog eens 1931 euro aan BPM op. Totale meerprijs is 3000 euro.
Nu de overheid op een hybride auto die 1931 euro BPM verlaagt naar 0, verhoogt de fabrikant de prijs met datzelfde bedrag, zodat de totale meerprijs 3000 euro blijft.
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Als ik zo de site van Volkswagen lees is de nieuwe Tiguan altijd hybride. Ik vraag me dus af welke auto's je vergelijkt. Het lijkt me dat je de eTSI vergelijkt met de eHybrid. De eTSI heeft 3 varianten (Tiguan vanaf 46.990, Life Edition vanaf 49.990 en R-line Business vanaf 54.990). Prijzen zijn inclusief BTW, BPM, kosten rijklaar maken, recyclingsbijdrage en legeskosten.
De eHybrid is nog niet te bestellen via de website, maar Pon heeft aangegeven dat die alleen in de Life Edition en R-line Business varianten komt. Die prijzen starten vanaf 50.990 inclusief.
Geen idee wat je dan met elkaar vergelijkt, maar ook zonder R-line is de vanafprijs voor de PHEV (eHybrid) 1000 euro duurder.
De eHybrid is nog niet te bestellen via de website, maar Pon heeft aangegeven dat die alleen in de Life Edition en R-line Business varianten komt. Die prijzen starten vanaf 50.990 inclusief.
Geen idee wat je dan met elkaar vergelijkt, maar ook zonder R-line is de vanafprijs voor de PHEV (eHybrid) 1000 euro duurder.
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Al biedt de fabrikant de hybride voor 2x de prijs aan, ondanks dat de BPM lager is ( of 0 ), dan nog moet de fabrikant dat gelukkig helemaal zelf weten.k2p schreef: ↑07 mar 2024 20:22Appels en Appels. Ik toon juist aan dat prijzen verhoogd worden.
Fabrikant rekent 1069 euro meer voor een R-Line uitvoering. De overheid heft daar nog eens 1931 euro aan BPM op. Totale meerprijs is 3000 euro.
Nu de overheid op een hybride auto die 1931 euro BPM verlaagt naar 0, verhoogt de fabrikant de prijs met datzelfde bedrag, zodat de totale meerprijs 3000 euro blijft.
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Zie de bijlage/plaatje in mijn eerste post. Ik vergelijk de meerprijs van de R-Line uitvoering op de eTSI met die op de eHybride inderdaad. En de R-Line is 3000 euro duurder dan de Life edition. Zowel op eTSI als eHybrid. Terwijl er 1931 euro meer aan BPM op de R-Line zit voor de eTSI, terwijl dat 0 euro meer is op de eHybrid. Die 1931 euro aan BPM die de overheid dus schrapt omdat je een zuinigere auto koopt, verdwijnt in de zakken van de fabrikant.
Ofwel, de overheid loopt centen mis, terwijl de consument die korting niet meer als voordeel ziet. Als de consumentenprijzen met en zonder BPM verlaging hetzelfde zijn, dan kan de overheid maar gauw weer die BPM vol gaan berekenen. Daarom zie ik een parallel naar de prijsplafond ook op zijn plaats.
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
k2p schreef: ↑07 mar 2024 20:22
Fabrikant rekent 1069 euro meer voor een R-Line uitvoering. De overheid heft daar nog eens 1931 euro aan BPM op. Totale meerprijs is 3000 euro.
Nu de overheid op een hybride auto die 1931 euro BPM verlaagt naar 0, verhoogt de fabrikant de prijs met datzelfde bedrag, zodat de totale meerprijs 3000 euro blijft.
Het voordeel daarvan is dat voor de meerprijs van slechts 1600,- ipv 3500,- je de 272pk uitvoering kunt krijgen.
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Het verschil zit m in de netto cataloguswaarde.
Maar je kunt de R-lines niet met elkaar vergelijken. Waarschijnlijk heeft die eHybrid R-line flink zwaardere en duurdere wielen en duurdere banden nodig dan de gewone R-line. Die eHybrid is namelijk een tandje zwaarder en heeft meer vermogen. Waarschijnlijk gebruikt men meer basic wielen voor de Life versies.
Je zou dus echt een complete lijst van upgrades voor beide auto's moeten naast elkaar moeten leggen wil je weten wat het verschil is. En daarnaast moet je ook kijken naar de marktpositie die Volkswagen voor ogen heeft.
Maar je kunt de R-lines niet met elkaar vergelijken. Waarschijnlijk heeft die eHybrid R-line flink zwaardere en duurdere wielen en duurdere banden nodig dan de gewone R-line. Die eHybrid is namelijk een tandje zwaarder en heeft meer vermogen. Waarschijnlijk gebruikt men meer basic wielen voor de Life versies.
Je zou dus echt een complete lijst van upgrades voor beide auto's moeten naast elkaar moeten leggen wil je weten wat het verschil is. En daarnaast moet je ook kijken naar de marktpositie die Volkswagen voor ogen heeft.
witte angora
vindt dit leuk
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Dan is het mogelijk wel enigszins opvallend ja, al is het natuurlijk pas 100% te vergelijken met een uitdraai voor beide modellen met alle optie codes. Normaal zie je juist regelmatig dat hybrides standaard een wat meer aangevinkte optielijst hebben dan de Mild Hybrid benzine motoren zoals de eTSI, wat eigenlijk geen echte hybride is, het systeem maakt alleen 'zeilen' mogelijk en zorgt uit mijn hoofd voor wat sneller starten bij start / stop, maar je kan er niet electrisch mee rijden. Wat met een hybride wel kan.
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
De uiteindelijke te betalen prijs wordt dus niet verhoogd, die blijft gelijk.k2p schreef: ↑07 mar 2024 20:22Appels en Appels. Ik toon juist aan dat prijzen verhoogd worden.
Fabrikant rekent 1069 euro meer voor een R-Line uitvoering. De overheid heft daar nog eens 1931 euro aan BPM op. Totale meerprijs is 3000 euro.
Nu de overheid op een hybride auto die 1931 euro BPM verlaagt naar 0, verhoogt de fabrikant de prijs met datzelfde bedrag, zodat de totale meerprijs 3000 euro blijft.
-
- Berichten: 32285
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Prijzen autofabrikanten en verlaagde BPM hybrides
Jawel, maar door die subsidie zou de uiteindelijke prijs dus lager moeten zijn.