sjaak23 schreef: ↑01 okt 2022 14:32
Ik raad u aan om het begrip non conformiteit beter onder de knie te krijgen
En ik raad u aan om eerst te laten onderzoeken wat nu daadwerkelijk het probleem is. Ja, het kan non conform zijn, maar de auto kan ook gewoon conform verkocht zijn.
Op advies van de ANWB zijn de bobines vervangen. Dit is een aan slijtage onderhevig onderdeel. En aan de kilometerstand te zien waren die ook aan vervanging toe. Dat valt niet onder non conformiteit, maar onder normaal onderhoud. Na het vervangen van de bobines kwamen er meer foutmeldingen, waaronder de EPC. Dit was niet eerder aan de orde en is dus ontstaan nadat een derde partij aan de auto gewerkt heeft. Dan kunt u blijven roepen dat het non conformiteit is, maar de problemen kunnen ook ontstaan zijn door het handelen van deze monteur. En als deze derde partij verantwoordelijk/veroorzaker is van de verdere foutmeldingen, dan was de auto gewoon conform.
Een auto die op 3 cilinders loopt kan diverse oorzaken hebben. Het kan een simpele bougie zijn (normaal onderhoud), bobineprobleem (wellicht iets fout gegaan bij reparatie wat dus niet aan de verkoper ligt), brandstoftoevoer (slijtage), maar het kan ook restschade zijn na het knappen van distributieriem. En ja, in dat laatste geval zou je kunnen spreken over non conformiteit.
De auto is voor een behoorlijk bedrag onder handen genomen, maar u verteld niet wat er aan de hand is. Niet wat de foutmeldingen zijn, niet wat het mogelijke ernstige gebrek is en niet wat de goed bekend staande garage gedaan heeft. Maar u weet wel te vermelden dat het non conform is omdat de wet dat zou zeggen en omdat een advocaat tijdens een informatief telefoongesprek dit gezegd heeft. Er is echt wel meer voor nodig om dat aan te tonen.