LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
Renault Espace van aug 2003 met ca 90.000 km op de teller.
Sinds sept 2007 heb ik de volgende klachten:
3 keer stil gestaan met startproblemen veroorzaakt door electronica.
in november 2007 kappote versnellingsbak met een nota van 2800 euro
in december kappote creditcard sleutel van 150 euro
in janauri 2008 kapotte turbo van ca 3500-4000 euro.
Totaal onderhoud laatste 3 maaden ca 7000 euro
Renault dealer en Renault Nederland kunnen niet meer doen dan een 20% coulance...op de laatste reparatie. Auto is altijd aantoonbaar onderhouden bij een garage bedrijf.
Mijn vragen:
a) Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen of ben ik de enige met zo'n maandagmorgen renault?
b) Is er andere gevallen door de dealer/importeur meer vergoed dan een schamele 20%.
c) Kent iemand een reparatiebedrijf voor zo'n turbo?
Groet
Hansvh
Sinds sept 2007 heb ik de volgende klachten:
3 keer stil gestaan met startproblemen veroorzaakt door electronica.
in november 2007 kappote versnellingsbak met een nota van 2800 euro
in december kappote creditcard sleutel van 150 euro
in janauri 2008 kapotte turbo van ca 3500-4000 euro.
Totaal onderhoud laatste 3 maaden ca 7000 euro
Renault dealer en Renault Nederland kunnen niet meer doen dan een 20% coulance...op de laatste reparatie. Auto is altijd aantoonbaar onderhouden bij een garage bedrijf.
Mijn vragen:
a) Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen of ben ik de enige met zo'n maandagmorgen renault?
b) Is er andere gevallen door de dealer/importeur meer vergoed dan een schamele 20%.
c) Kent iemand een reparatiebedrijf voor zo'n turbo?
Groet
Hansvh
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
Zou dezelfde vraag een aan eigenaren van de vorige generatie Laguna rijders stellen. Bij deze auto is zelfs een Alfa één brok betrouwbaarheid.
Op elk van de genoemde reparaties zou garantie of minimaal een behoorlijke coulanceregeling van toepassing zijn.
een turbo moet minimaal zo'n 200.000 km meegaan dus ik zou zeggen 50% coulance zou zonder meer redelijk zijn (heb je een rechtsbijstand).
valt me trouwens op dat Renault bergen geld steeks in veiligheidesvorozieningen maar ondertussen zelfs geen schroef meer betrouwbaar vast kan zetten.
Op elk van de genoemde reparaties zou garantie of minimaal een behoorlijke coulanceregeling van toepassing zijn.
een turbo moet minimaal zo'n 200.000 km meegaan dus ik zou zeggen 50% coulance zou zonder meer redelijk zijn (heb je een rechtsbijstand).
valt me trouwens op dat Renault bergen geld steeks in veiligheidesvorozieningen maar ondertussen zelfs geen schroef meer betrouwbaar vast kan zetten.
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
Wat hebben die Franse auto's toch... echt onvoorstelbaar, mn ouders rijden al jaren Frans en elke keer weer ellende. Niet alleen met de auto's zelf maar ook de garantie. (en maar door blijven kopen!)
Ook hier op het forum lees je veel over Franse auto's...
Doe mij maar een rasechte Japanner, onverslaanbaar, neem mijn Honda uit 97: Benzine, 225000 op de teller en rijd/schakelt als nieuw. Heb er nog nooit, maar dan ook nooit iets aan hoeven te doen, alleen het standaard onderhoud zoals bandjes en snaren.
Ook hier op het forum lees je veel over Franse auto's...
Doe mij maar een rasechte Japanner, onverslaanbaar, neem mijn Honda uit 97: Benzine, 225000 op de teller en rijd/schakelt als nieuw. Heb er nog nooit, maar dan ook nooit iets aan hoeven te doen, alleen het standaard onderhoud zoals bandjes en snaren.
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
Japanners kunnen ook behoorlijke problemen hebben. Ik heb twee 2.2 D-cats in de lease die beide behoorlijke motorschade op hebben gelopen (bij normaal gebruik). Zal wel aan de Poolse motorproducent liggen maar Toyota doet in ieder geval niet moeilijk over de garantie.
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
Renault produceert sinds 2000 alleen maar troep. En het gaat nu pas wat beter.
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
Ik herken het probleem.
Ik heb begin februari hetzelfde gehad.
met een 1.9 dci en bijna 190.000 km op teller (Espace, feb 2004). Volgens Renault gaat een turbo 150.000 tot 200.000 km mee. Bij andere merken is dit wel een stuk langer.
Ik heb het met dezelfde moter in een Laguna ook gehad bij ca. 190.0000 km.
Wat ik erg vreemd vind is dat, wanneer ze weten dat een trubo 150.000 à 200.000 km mee gaat (onder gemiddelde omstandigheden) dat deze dan niet preventief vervangen wordt. Dat gebeurt toch ook met bijvoorbeeld de distributieriem?
Ik heb hierover een klacht neergelegd bij renault nederland en ben benieuwd wat hun reactie zal zijn.
Ik heb begin februari hetzelfde gehad.
met een 1.9 dci en bijna 190.000 km op teller (Espace, feb 2004). Volgens Renault gaat een turbo 150.000 tot 200.000 km mee. Bij andere merken is dit wel een stuk langer.
Ik heb het met dezelfde moter in een Laguna ook gehad bij ca. 190.0000 km.
Wat ik erg vreemd vind is dat, wanneer ze weten dat een trubo 150.000 à 200.000 km mee gaat (onder gemiddelde omstandigheden) dat deze dan niet preventief vervangen wordt. Dat gebeurt toch ook met bijvoorbeeld de distributieriem?
Ik heb hierover een klacht neergelegd bij renault nederland en ben benieuwd wat hun reactie zal zijn.
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
Ook bij andere merken is een levenduur van 150.000 tot 200.000 voor een turbo heel redelijk (kan wel langer maar dan moet je een turbo timer monteren of de motor na gebruik een paar minuten na laten lopen en de leidingen regelmatig laten checken (dit is duur).
Reden waarom een turbo niet preventief wordt vervangen: levensduur is onzeker het is en blijft een duur onderdeel, een turbo kan worden gereviseerd en als hij kapot gaat is de schade voor de overige onderdelen nihil. Bij een distributieriem is het een heel ander verhaal (kost relatief weinig en breuk levert een enorme schade op)
Reden waarom een turbo niet preventief wordt vervangen: levensduur is onzeker het is en blijft een duur onderdeel, een turbo kan worden gereviseerd en als hij kapot gaat is de schade voor de overige onderdelen nihil. Bij een distributieriem is het een heel ander verhaal (kost relatief weinig en breuk levert een enorme schade op)
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
dus het is beter om vrijwel zeker rond de 200.000 km een enorme schade aan te richten van vele duizenden euro's, Terwijl preventief vervangen of controleren minder dan 1.000 euro kost?
Er is bij vervanging immers geen bijkomende schade?
Het lijkt me dat het autobedrijf op zijn minst de verantwoordelijkehid moet nemen om zijn klanten hiervoor op een deugelijke manier te waarschuwen en een duidelijke de keuze hierover te geven.
In het geval van Reanault zou dit bijvoorbeeld kunnen bij de 150k of 180k beurt. Zomaar het een en ander zijn beloop laten en afwachten tot de boel knapt is bijzonder klant onvriendelijk en kan nog gevaarlijke situaties opleveren ook(in mijn geval knalde de turbo terwijl ik op de snelweg een vrachtwagen aan het inhalen was, geloof me achter me was niets meer te zien behalve een grote zwarte rookwolk.).
Alles kan ook eerder kapot gaan, dat kan je niet uitsluiten, maar daarvoor zijn toch garantieregelingen of zoals Renault dat liever noemt "coulance regelingen"?
Er is bij vervanging immers geen bijkomende schade?
Het lijkt me dat het autobedrijf op zijn minst de verantwoordelijkehid moet nemen om zijn klanten hiervoor op een deugelijke manier te waarschuwen en een duidelijke de keuze hierover te geven.
In het geval van Reanault zou dit bijvoorbeeld kunnen bij de 150k of 180k beurt. Zomaar het een en ander zijn beloop laten en afwachten tot de boel knapt is bijzonder klant onvriendelijk en kan nog gevaarlijke situaties opleveren ook(in mijn geval knalde de turbo terwijl ik op de snelweg een vrachtwagen aan het inhalen was, geloof me achter me was niets meer te zien behalve een grote zwarte rookwolk.).
Alles kan ook eerder kapot gaan, dat kan je niet uitsluiten, maar daarvoor zijn toch garantieregelingen of zoals Renault dat liever noemt "coulance regelingen"?
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
Volgens mij kost een turbo geen 1000 Euro en zeker niet in combinatie met het vervangen ervan.
Wat zou er kapot moeten gaan als een turbo ploft (behalve dan de turbo zelf en de bijkomende seals en slangen?
Zal de motor een worst wezen of er al dan geen druk is (behalve de snelheid dan).
Met een reeks (niet goedkope) aanpassingen kan een turbo veel langer mee (aanpassingen die enkel de omstandigheden voor de turbo zelf optimaal maken).
Ik ken gevallen waar een turbo de 20.000 km nog niet haalde en gevallen waar de turbo de motor gewoon overleefde.
Tune regelmatig turbomotoren en het enige wat ik zeker weet is dat de levensduur van de turbo de beste graadmeter is voor het rijgedrag van de chauffeur (niet voor niets hebben vooral leaseauto's veel problemen met de turbo).
Dus: coulance of preventief verwisselen lijkt me hier niet echt aan de orde (net zoals motoren niet preventief worden gewisseld).
Maar je zou bij jezelf te rade kunnen gaan. Heb je (en de mogelijke vorige eigenaar) na elke stevige rit en bij enkele tankbeurt je turbo voldoende af laten koelen (dus niet stoppen en meteen de sleutel omdraaien) en steeds de moter rustig op laten warmen dan heb je gewoon recht van spreken. Heb je dit niet gedaan dan ben je zelf schuld aan een korter leven van je turbo.
Wat zou er kapot moeten gaan als een turbo ploft (behalve dan de turbo zelf en de bijkomende seals en slangen?
Zal de motor een worst wezen of er al dan geen druk is (behalve de snelheid dan).
Met een reeks (niet goedkope) aanpassingen kan een turbo veel langer mee (aanpassingen die enkel de omstandigheden voor de turbo zelf optimaal maken).
Ik ken gevallen waar een turbo de 20.000 km nog niet haalde en gevallen waar de turbo de motor gewoon overleefde.
Tune regelmatig turbomotoren en het enige wat ik zeker weet is dat de levensduur van de turbo de beste graadmeter is voor het rijgedrag van de chauffeur (niet voor niets hebben vooral leaseauto's veel problemen met de turbo).
Dus: coulance of preventief verwisselen lijkt me hier niet echt aan de orde (net zoals motoren niet preventief worden gewisseld).
Maar je zou bij jezelf te rade kunnen gaan. Heb je (en de mogelijke vorige eigenaar) na elke stevige rit en bij enkele tankbeurt je turbo voldoende af laten koelen (dus niet stoppen en meteen de sleutel omdraaien) en steeds de moter rustig op laten warmen dan heb je gewoon recht van spreken. Heb je dit niet gedaan dan ben je zelf schuld aan een korter leven van je turbo.
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
hoi.
wil even zeggen dat ik vaak mensen zie plank gas weg rijden met een steen koude tdi enz moter.
dit is inderdaad erg slecht voor de levensduur van je turbo en moter. de olie is dan als dikke stroop en heeft geen voldoende tijd om goed te kunnen smeren.
als een turbo 2 sec zonder smering draait staat dat gelijk als je moter 2 minuten zonder olie rijd.. in die 2 sec is er groote schade toe gebracht aan de turbo.. vaak zie ik dit voor komen na olie verwisselen + filter.
dan vullen ze niet de filter eerst met olie zo dat de smering zo snel mogelijk tot stand word gebracht.
belangrijk moter voor zichtig op warmen en even laten draai voor dat je de moter af zet . ( kan turbo langzaam afkoelen enz )
grt. b
wil even zeggen dat ik vaak mensen zie plank gas weg rijden met een steen koude tdi enz moter.
dit is inderdaad erg slecht voor de levensduur van je turbo en moter. de olie is dan als dikke stroop en heeft geen voldoende tijd om goed te kunnen smeren.
als een turbo 2 sec zonder smering draait staat dat gelijk als je moter 2 minuten zonder olie rijd.. in die 2 sec is er groote schade toe gebracht aan de turbo.. vaak zie ik dit voor komen na olie verwisselen + filter.
dan vullen ze niet de filter eerst met olie zo dat de smering zo snel mogelijk tot stand word gebracht.
belangrijk moter voor zichtig op warmen en even laten draai voor dat je de moter af zet . ( kan turbo langzaam afkoelen enz )
grt. b
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
Ik vind het een bijzonde rboeiende discussie, maar.
Ik rijdt nooit zomaar hard weg met een koude motor. Als ik dat al zou willen kan dat niet eens in mijn woonplaats. En elders doe ik dat ook niet.
Verder vind ik het bijzonder boeiend dat hier iedereen precies schijnt te weten hoe gevoelig een turbo is, maar als je het instructieboekje van in mijn geval renault leest, staan daar allerlei nuttige tips om bijvorrbeeld de levendsduur van je banden te verlengen, maar niets over het het gebruik van de turbo, in ieder gavle niet zo duidelijk als bijvoorbeeld e bandenspanning.
Ook vanuit de vakgarage wordt daar niets over gemeld.
Op zijnz achtst gezged bijzonder betreurenswaardig.
Joot
Ik rijdt nooit zomaar hard weg met een koude motor. Als ik dat al zou willen kan dat niet eens in mijn woonplaats. En elders doe ik dat ook niet.
Verder vind ik het bijzonder boeiend dat hier iedereen precies schijnt te weten hoe gevoelig een turbo is, maar als je het instructieboekje van in mijn geval renault leest, staan daar allerlei nuttige tips om bijvorrbeeld de levendsduur van je banden te verlengen, maar niets over het het gebruik van de turbo, in ieder gavle niet zo duidelijk als bijvoorbeeld e bandenspanning.
Ook vanuit de vakgarage wordt daar niets over gemeld.
Op zijnz achtst gezged bijzonder betreurenswaardig.
Joot
-
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
Beste mensen, ik heb zojuist de hoofdlijnen binnen dit item gelezen en kan hierop een zeer goede raad geven.
Alvorens een auto te kopen is het zinvol om eerst eens na te gaan hoe men daarmee moet omgaan. Turbo vergt een speciale vaardigheid en dan nog is het vaak een probleem met de injectoren.
Laat u eens goed voorlichten of koop een instructieboekje waaruit u de wijsheid kunt opdoen. Het scheelt echt een hoop geld en elpt u nogeens bij de juiste keuze.
99% van de auto's worden onheus behandelt.
Alvorens een auto te kopen is het zinvol om eerst eens na te gaan hoe men daarmee moet omgaan. Turbo vergt een speciale vaardigheid en dan nog is het vaak een probleem met de injectoren.
Laat u eens goed voorlichten of koop een instructieboekje waaruit u de wijsheid kunt opdoen. Het scheelt echt een hoop geld en elpt u nogeens bij de juiste keuze.
99% van de auto's worden onheus behandelt.
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
Een turbo draait, wanneer er stevig gas wordt gegeven zeer snel, tot wel 20.000 toeren per minuut toe!, vandaar het karakteristieke gierende geluid van de turbo
Wanneer de motor gestart wordt, en meteen redelijk fel wordt weggereden heb je natuurlijk op den duur een probleem, de turbo draait dan nog even zonder olie!, want de oliedcirculatie in de motor is dan nog niet optimaal, dus slijtage ligt dan al snel voor de hand, vooral wanneer de motor nog koud is
Een motor met turbo zou ik persoonlijk rustig warm rijden, en dan pas de turbo gepast gebruiken, want bij goed gebruik kan een turbo zelfs brandstof besparen,
Een motor die op temperatuur is en al een tijdje draait kun je gerust flink belasten, maar wanneer deze koud is en net gestart is rustig behandelen dat gaspedaal!, dan kan een turbo een autoleven lang mee, uiteraard tijdig olie verversen!, want de turbo is het eerste slachtoffer van slechte en/of oude olie!,
Bij de aanschaf van een tweedehands wagen is het afwachten hoe de vorige eigenaar(s) met de wagen zijn omgegaan, anders krijg jij de ellende!,
Een wagen met turbo rijdt heerlijk, maar je moet weten hoe je deze bediend,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Wanneer de motor gestart wordt, en meteen redelijk fel wordt weggereden heb je natuurlijk op den duur een probleem, de turbo draait dan nog even zonder olie!, want de oliedcirculatie in de motor is dan nog niet optimaal, dus slijtage ligt dan al snel voor de hand, vooral wanneer de motor nog koud is
Een motor met turbo zou ik persoonlijk rustig warm rijden, en dan pas de turbo gepast gebruiken, want bij goed gebruik kan een turbo zelfs brandstof besparen,
Een motor die op temperatuur is en al een tijdje draait kun je gerust flink belasten, maar wanneer deze koud is en net gestart is rustig behandelen dat gaspedaal!, dan kan een turbo een autoleven lang mee, uiteraard tijdig olie verversen!, want de turbo is het eerste slachtoffer van slechte en/of oude olie!,
Bij de aanschaf van een tweedehands wagen is het afwachten hoe de vorige eigenaar(s) met de wagen zijn omgegaan, anders krijg jij de ellende!,
Een wagen met turbo rijdt heerlijk, maar je moet weten hoe je deze bediend,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Re: renault espace; kapotte versnellingsbak, kapotte turbo en no
ach ja heb ook zon ding gehad gekocht bij verdonk in veldhoven wat een prul bedrijf en auto bij mij zat er een geest in ramen gingen vanzelf open startmoter bleef hangen blanke lak liet los en dan nog die kaart pffffffffffff ik heb hem 6 maanden gehad en 1 maand gereden dat geintje heeft mij veel geld gekost ene nooit geen renault meer en zeker niet bij verdonk veldhoven die kunnen beter een fietsen zaak beginnen {als ze daar bekwaam voor zijn}