LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Renault

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
michel.st
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2008 23:57

Re: Renault

Ongelezen bericht door michel.st »

ook moet je nooit de motor van je renault schoonspuiten met water daar kunnen ze niet tegen
Dit is voor geen 1 auto verstandig, zou ook niet weten waarom je je motor of zou spuiten de kans dat er vocht in het elektrisch circuit komt is erg groot en tevens spuit je het vet wat bedoeld is voor de smering van bepaalde delen van je motot er af. In het geval van een ernstige lekkage kan ik me er iets bij voorstellen maar voor de rest kun je er beter van afzien en het is niet alleen een renault probleem. Tevens ben ik van mening dat een laagje vet op het blok de motor wat meer bescherming geeft.

Ik vraag me wel eens af of alle problemen wel zo drastisch zijn met de renault als op het internet vermeld word. Ik lees zaken als wiellager kapot en blablabla maar kan dat soort dingen nou niet echt plaatsen onder de categorie ernstige problemen. Voor alle problemen is een oplossing probeer eens een wiellager van een ander merk er zijn voldoende fabrikanten die hoge kwaliteit wiellagers produceren. Als je zelf een beetje handig bent is een wiellager goed te vervangen. Heb onlangs de wiellagers van een Suzuki Baleno vervangen door lagers van een universeel merk, dat scheelt veel in de prijs en de kwaliteit is toppie. Verder zou ik iedereen willen aanraden om bij problemen die de dealer niet op kan/wil lossen eens verder te kijken bij een andere garage.

Ik denk dat je voor een goed beeld van het aantal problemen met een bepaald merk eens de verkoop cijfers erbij moet pakken en dan eens moet kijken bij bij 1 op de hoeveel auto's er gemiddeld een probleem is. De duitse wegenwacht adac heeft namelijk ook zo een niets zeggend stukje op haar website staan daarin staat bijvoorbeeld suzuki in de midden moot, kan alleen maar zeggen dat ik nu ongeveer 7 jaar suzuki heb gereden en er nog nooit aan gedacht heb om lid te worden van de anwb. Goed periodiek onderhoud aan je auto is een pré voor veel rijplezier, en voorkomt hoge en onverwachte onkosten. Ik ben zelf al die tijd bij Auto bedrijf AJO te Tiel, voor service en klant vriendelijkheid krijgen ze van mij een dikke 10. Ze kijken verder dan hun neus lang is en bekijken ook de problemen die er op korte termijn aan zitten te komen zodat je vast rekening kunt houden met eventuele toekomstige onkosten.

Overigens wil ik wel vermelden dat er ook genoeg universele bovag bedrijven zijn die erg veel kennis in huis hebben en graag hun klanten goed van dienst willen zijn. Als de renault dealer je geen passende oplossing kan/wil bieden kun je het altijd daar eens proberen. Soms is hun oplossing voor bepaalde problemen net iets beter dan bij de dealer (is misschien wat moeilijk voor te stellen).

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Renault

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ajo is inderdaad een goede dealer 8) (beetje off topic)

Maar overall gaan de problemen met renault wel iets verder dan verder kijken dan wat met "verder kijken dan je neus lang is" is op te lossen. Het elektronisch systeem is gewoon slecht ontworpen en nog slechter geproduceerd. Niets ten nadele van Suzuki's maar dit zijn toonbeelden van eenvoud in vergelijking met de genoemde Renaults en wel in die mate dat een niet Renault bedrijf er vaak meer kapot aan maakt dan dat ze kunnen repareren. Overigens komt uit pech statistieken duidelijk naar vorden dat bijvoorbeeld de Laguna bovenmatig vaak kapot gaat dus eigenaren klagen niet voor niets.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Renault

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ik vraag me wel eens af of alle problemen wel zo drastisch zijn met de renault als op het internet vermeld word
Renault zelf heeft in interviews (met het Algemeen Dagblad) aangegeven dat het toch wel eens tijd werd om kwaliteitscontroles in te gaan stellen voor de wagens de poort uit gingen..........
(Interview van midden vorig jaar).

http://www.ad.nl/autowereld/article1253545.ece

michel.st
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2008 23:57

Re: Renault

Ongelezen bericht door michel.st »

Kwaliteits controles waren er al ik denk dat ze die alleen wel moeten aan scherpen. Dat de eigenaren niet voor niks klagen hoor je mij niet zeggen. Maar als ik dan zie dat er klachten bij zitten over navigatie systeem, wiellagers, een trekhaak die te laag is, een xenonlamp die kapot gaat dan denk heb ik toch zoiets van tja :? als je auto rijd dan weet je dat je onkosten hebt.

Er zitten wel serieuze gevallen tussen dat moet ik toegeven maar vind ook dat er wel eens dingen overdreven worden.

Om even op de eenvoud van suzuki terug te komen volgens de adac zouden zowel de baleno als de swift niet zo super scoren maar mijn mening daarover is precies tegenovergesteld:

er zijn hier momenteel 3 suzuki's in de famile

1x swift van 1993 182334 km (vorige eigenaar heeft hem extreem slecht onderhouden. Voor 2 jaar terug voorkant in elkaar door glijpartij bij ijzel)
1x swift van 1997 179325 km
1x baleno van 1999 156779 km

waarvan er geen 1 ooit met pech langs de weg heeft gestaan. Ze krijgen allemaal 1 x per jaar een onderhoudsbeurt wat eigenlijk net te weinig is maar persoonlijk vind ik de interval een beetje aan de korte kant. De grootste onkosten waren de katalysator voor 1 swift (steen doorheen gegaan) maar verders nooit niks het leuke is dat er hier in de straat nog 3 swiftjes staan vanrierend van 1989 tot 2001 en ook deze mensen hebben nooit geen problemen. Bij de lijst met pech gevallen staat suzuki nog net niet in de categorie probleem auto's (ze staan er nog 1 plaats boven geloof ik :D ) dus ik heb er aan de hand van die cijfers wel een beetje vraagtekens bijgeplaatst. Bij mijn vriendin in de famielie zijn 2 renault meganes, keurige auto's en nooit geen buitensporige kosten. Volgens mij zijn de meeste problemen goed op te lossen. Moet je dealer wel willen meewerken. Verders zou ik willen zeggen tegen de mensen die een laguna willen kopen laat gewoon voor je garantie ten einde is een einde garantie keuring doen bij de ANWB, het kost je een paar centen maar je voorkomt er wel veel onkosten mee. Ga met het resultaat van de ANWB naar je dealer en overleg even wat de problemen zijn. Aan Renault Nederland zul je weinig hebben, de dealer moet de problemen voor je oplossen hij heeft de auto verkocht en de garantie verleend.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Renault

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Bij mijn vriendin in de famielie zijn 2 renault meganes, keurige auto's en nooit geen buitensporige kosten.
Bij mij in de kennissen kring meerdere Espaces. Continue problemen incluis probleem wat in het topic "auto al 4 weken in de garage" beschreven word. Buurman ruilde zijn probleem Espace in voor een nieuwe onder het motto: dat zal toch niet een tweede keer voorkomen maar helaas, ook zijn 2e Espace - correct dealer onderhouden - vertoonde diverse problemen waardoor hij af en toe langs de kant van de weg stil kwam te staan en echt niet doordat zijn routeplanner vastliep of iets dergelijks :lol: .
(praten we over wagens geproduceerd tussen 2000 en 2005 zo'n beetje)

Als zelfs Renault in de media aan gaat geven dat een verbeterslag hard nodig was dan is het moeilijk relativeren :roll: :idea:

Jeroen32Holland
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jun 2007 14:53

Re: Renault

Ongelezen bericht door Jeroen32Holland »

Ben de anwb een paar keer per jaar nodig om mijn lampjes te vervangen van mijn citroen picasso, verder heb ik nooit motorische problemen met mijn picasso, en de man van de wegenwacht zij, je mag blij zijn dat je een citroen hebt, die staan bijna nooit aan de weg, maar renaults staan heel veel aan de weg met motorische problemen.

Het nadeel van citroen vindt ik de hoge kosten in de garage a 80 euro per uur, en dat de motorische onderdelen zoals remschijven blokken moeren bouten ringen steunen pompen etc snel aan vervanging toe zijn bij citroen, mijn volgende auto is ook geen citroen meer, ik rij gemiddeld 50.000 p jaar maar om elk jaar 1500 euro gemiddeld kosten te hebben vindt ik teveel van het goede( in 3 jaar 4500 onderhoudskosten gehad) bij de citroen dealer.

Ik ga liever voor opel, weinig onderhoudskosten, en onderdelen gaan zeer lang mee

Jeroen32Holland
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jun 2007 14:53

Re: Renault

Ongelezen bericht door Jeroen32Holland »

Heb ook wel eens een artikel gelezen over de garages van renault citroen en peugot dat die garage's het echt meoten hebben van onderhoud van de auto's, daar wordt het meest op verdiend, op een nieuwe auto wordt aangezien weinig verdiend en is neit echt winstgevend, als je alle ksoten rekend van verkopers, ruimte en gebruikerskosten, wordt in die afdeling geen of bijna geen winst gemaakt

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Renault

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Is bij de meeste merken zo.
Toyota's hebben bijvoorbeeld relatief weinig onderhoud nodig maar onderdelen zijn weer duur.
En natuurlijk kennen ze bij Toyota ook de truuk van het - onnodig -bijvullen van de antivries en standaard een wisserbladje om de rekening op te leuken. Echter dat liever dan het gezeur van Renault (groot risico op veel ongepland onderhoud). Mogelijk hebben ze na de boetedoening van vorig jaar de kwaliteit wel degelijk omhoog gehaald. Wie zal het zeggen..............

RienusRemspoor
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2008 13:37

Re: Renault

Ongelezen bericht door RienusRemspoor »

Wat voor problemen kan ik daar verwachten, bij deze auto?? :cry:

Jeroen32Holland
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jun 2007 14:53

Re: Renault

Ongelezen bericht door Jeroen32Holland »

Nou voor mij in iedergeval geen citroen meer, onderdelen zijn erg duur, en gemiddeld elke 20.000 km een onderhoud van 800 euro, ik vindt dat veel 120.000 km reiden en 4800 euro onderhoud hebben, dat hebben duitse auto's of jappaners echt niet hoor, dan ben je met de helft klaar in onderhoud.

Ik heb nu zelf een picasso citroen, maar hierna koop ik geen citroen of renault peughot meer, nee hoor nooit meer een france auto voor mij :)

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Renault

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Even ter vergelijking:

Toyota RAV 2liter diesel
115.000km
Net een beurt met distributieriem vervanging gehad.

Totaal aan onderhoud:
2980 euro

(moet ik eerlijk bijzeggen dat hij na afloop van garantie - 3 jaar - naar vakgarage is gegaan wat misschien een euro of 300 heeft gescheeld en helaas ook wel een stukje kwaliteit).

Jeroen32Holland
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jun 2007 14:53

Re: Renault

Ongelezen bericht door Jeroen32Holland »

Ja ben nu ook voor de 1e keer naar een vakgarage gegaan gespecialiceerd in citroen en peugoth, maar idd ik merk het ook, na de beurt liep ie niet mooi meer, daarvoor heeft ie altijd gereden als nieuw, nu stottert ie in de 2 en de 3 met lage toeren, dus meot er weer mee heen want dat is niet prettig dat hij stottert.

Ik heb 2 x de remschijven gehad complete uitlaat, distributie spanrollen waterpomp etc gaslambasonde stoel bouten kapot, moest hele stoel en bekleding los en nog wel wat dingen erbij.

Had hiervoor een opel en ook 120.000 mee gereden, heb daar gewoon totaal geen kosten op gehad, de onderdelen gaan ook veel langer mee van een opel ben ik van mening.

Bij citroen ook al geburd er niks aan, dan kan de beurt nog 600 a 700 euro kosten, terwijl dat bij opel met 250 wel betaald is

Maar vindt de stoelen heerlijk zitten in een citroen, en ook de ruimte in de auto heerlijk overzichtelijk en veel ruimte, ik vindt die kuipstoelen maar niks tegenwoordig in veel auto's.

Ook veel vindt ik Ali, en heb je de auto nieuw of 2ehands aangeschafd Ali?

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Renault

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Nieuw gekocht Jeroen,

Buiten een paar garantiezaken heeft de wagen me buiten het reguliere onderhoud nog niets extras gekost aan materialen en tijd en in 4,5 jaar heeft hij naast de onderhoudsbeurten een dag of 3 xtra in de garage gestaan om de garantiezaken op te lossen.

Zit wel wat aan te komen; starten wordt wat minder en veel trillingen in de aandrijflijn.
(wagen heeft een dubbelmassavliegwiel wat nog wel eens kapot wil gaan - en duur is - maar er zijn ook andere oorzaken mogelijk natuurlijk).

Bij de vakgarage duurde onderhoud langer dan verwacht - door fouten in montage van onderdelen - en er is slordig met de auto omgegaan.

Financieel voordeel was voor mij overigens niet de reden om bij de dealer te vertrekken; de reden lag meer in de gebrekkige communicatie tussen mij en de dealer.
Laatst gewijzigd door Ali Bensalah op 14 jul 2008 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen32Holland
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jun 2007 14:53

Re: Renault

Ongelezen bericht door Jeroen32Holland »

Dat is een koopje dan als je naar mij kijkt, ik heb in 3 jaar 5000 aan onderhoudskosten gehad met 140.000 km is het nu correctie, maar dan zit ik aan 5000 euro

Wel heb ik mijn auto gekocht toen hij 2.6 jaar oud was, en toen is de distributie vervangen.

Maar ja komt ook door het absurde uurloon van 80 euro p uur bij de citroen dealer, en ze schrijven echt overal voor hoor, litertje olie bijvullen kost mij bv aan arbeidsloon 14 euro, nou sorry dat vindt ik geen service en werd daar ook boos over, toen werd het in 1 x 7 euro, ach ik dacht laat ook maar, maar ik vindt dat slechte service allemaal;van de citroendealer, en dan nog niet gesproken over de auto vies af te leveren na een beurt, met overal vet vlekken in de auto, maar ik moest hem zelf wel schoonmaken.

Maar geeft niet, voor mij in iederegval geen citroen meer, maar komt ook zeker door de citroendealer, heb er ook melding van gedaan bij citroen belgie, en toen hebben ze mij erover gebeld dat ze het jammer vonden dat ik neit tevreden was, dat ze dat even wouden laten weten.

Thats it :)

Die neiuwe auto komt er bij mij ook wel :)
Laatst gewijzigd door Jeroen32Holland op 14 jul 2008 16:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Renault

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Cent per kilometer zo'n beetje

op 140.000km inderdaad een hoop centen 8)

FrankVeer
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 okt 2006 22:06

Re: Renault

Ongelezen bericht door FrankVeer »

Helaas voor mij ook nooit meer een Renault. Rij nu in een Grand Scenic 1.5 dci uit 2005, maar de kwaliteit is bedroevend (veel slijtplekken in het interieur, verlichtingselementen in de hemel die spontaan naar beneden vallen, motor compleet in de soep, airco die niet werkt). Had ook nooit een Renault willen kopen, maar liep er toevallig tegenaan. Zag de positieve reviews in Autoweek en dacht 'kom, dat moet lukken'. Onderhoudshistorie van de dealer toont ook geen gekke dingen. Het comfort is prima, alle moderne snufjes zijn fantastisch, de ruimte is enorm, maar ik wou dat ik 'm nooit had gekocht. Kortom, een tyfusbak. t'Is jammer dat ie niet allrisk verzekerd is,dan had ik 'm tegen een boom gezet.
Heb overigens 4 jaar geleden een Renault 19 gekocht uit 1992 of daaromtrent voor 250 euro. Rijd nu nog rond, dus ze konden het wel.

IJskonijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 okt 2007 12:44

Re: Renault

Ongelezen bericht door IJskonijn »

Je kunt Peugeot hier ook gewoon tussenzetten hoor, zelfde "meuk". Mn ouders kochten een jaar of 1,5 terug een nieuwe 407, duurste model, in de allereerste week kwam hij al niet meer van de oprit af, storing na storing. Tot op heden heeft ie in die 1,5 jaar zeker 10 keer bij de dealer gestaan met electrische problemen of andere ongein die nog lang niet binnen 90.000 vervangen zou moeten worden.

Ik wilde voor de grap ook de sticker op de achterruit van "je voelt je lekkerder in een Peugeot" veranderen in "Je voelt je lekkerder in een Peugeot, ALS HIJ RIJD!

FrankVeer
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 okt 2006 22:06

Re: Renault

Ongelezen bericht door FrankVeer »

Ik heb hiervoor in een Peugeot 406 gereden. Volgens verschillende kenners de laatste goede peugeot. Gekocht in 2003 met bijna 170 dkm op de teller heb ik hem dit jaar doorverkocht aan een automonteur met 250.000 op de teller en still going strong. Nooit stilgestaan met pech. Ondanks gewicht en 2-liter-motor behoorlijk zuinig (zeker 1:13). Heb daarna ook naar een 407 gekeken omdat die 406 zo goed beviel, maar ik las op internet ook behoorlijk wat horrorverhalen over de 407, dus heb ik er vanaf gezien. Van de nieuwere Renaults - met name de Grand Scenic diesel - las ik juist wel goede reviews, vandaar mijn keuze. Eens maar nooit meer. De volgende keer maar gewoon een Mondeo, Passat of S40.

IJskonijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 okt 2007 12:44

Re: Renault

Ongelezen bericht door IJskonijn »

Geen interesse in Japanse auto's Frank? Naast Volvo vind ik dat de beste auto's, behalve dan een aantal nieuwe Toyotas die kampen met problemen.

FrankVeer
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 okt 2006 22:06

Re: Renault

Ongelezen bericht door FrankVeer »

Zeker wel, ik heb een datsun gehad, zo'n Cherry, een Honda Civic, een Mazda 626. Met name het model van de 626 vond ik erg mooi. De nieuwe Honda Accord Tourer ziet er ook schitterend uit en onlangs zag ik de Honda Element. Ook een heel leuk model. Vervelende is dat Honda erg duur is in aanschaf (maar goed de Renault is weer erg duur in alles wat daarna komt). Mazda's en Toyota's vind ik van binnen nogal saai. Uiteindelijk had ik dus ook beter gewoon een Mazda 6 moeten kopen, of de Honda Jazz of natuurlijk de Honda Stream. vind ik samen met de Mitsubishi Grandis ook een heel fraai ontwerp.
Maar goed, dat heb ik niet gedaan, en nu zit ik met die Grand Scenic opgescheept.

Gesloten