LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] roetmeting bij dieselmotoren

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
WernersWeb
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2008 03:34

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door WernersWeb »

...
Laatst gewijzigd door WernersWeb op 27 jan 2009 02:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Gurbe
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:52

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Gurbe »

Ik heb vele roetmetingen uitgevoerd, en maar een keer meegemaakt dat het fout ging(distributi versprong een tand).
Ja, het is waar,het heeft allemaal te maken met onderhoud, bij goed onderhoud heeft u niets te vrezen van de roetmeting.
De meting is helemaal niet zo raar, het maximaal toerental word bij elke diesel begrenst, bepaald door de fabriekant, en dat is dus een veilig toerental, er zal niets stuk gaan.
Als er wat stuk gaat had dit binnen afzienbare tijd toch stuk gegaan, denk maar aan koppakking, een distributie snaar breekt alleen maar als hij niet volgens onderhoudschema is vervangen.
Onderhoud is alles, ook oude auto's met vele kilometers hoeven niet te vrezen voor de roetmeting.

Kokopelli
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 nov 2006 18:21

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Kokopelli »

Wie heeft er gelijk t.a.v. roetmeting bij diesels?
Jaarlijks heb ik problemen om mijn auto door deze meting te krijgen. Genoemde oorzaak zou zijn dat ik te netjes rij, ja u leest het goed. Ik zou teveel doen aan het zgn. nieuwe rijden. Mijn auto rijdt prima en trekt mijn caravan uitstekend en loopt ongeveer 1:16. Het is een Citroën Berlingo 2.0 HDi.
Nu 9 jaar oud en komt alleen door de roetmeting nadat er een chemische troep in de tank wordt gedaan. Ik heb ook enkele jaren geleden een gesubsidieerde roetfilter laten monteren. Vorig jaar werd mijn auto eruit gepikt door de RDW voor herkeuring/controle. De keurmeester was het geheel met mij eens dat het roetfilter geld over de balk smijten is geweest van de overheid. Dat is één. Ook wat je moet doen om je auto door de roetmeting te krijgen als je een nette rijder bent, vond hij met mij grote onzin. Het milieu wordt daardoor meer belast dan nodig.
Als je daarnaast kijkt naar de strenge controle in Nederland en je ziet tijdens je vakantie in Frankrijk 5 rokers van de 10 diesels rijden, dan wordt je toch een beetje beroerd van de Nederlandse bureaucratie. Bij mijn wagen is geen roet te zien bij belasting en bij de keuring komt hij de roetmeting niet door. Volstrekte onzin natuurlijk.
Een de discussie aangegaan met iemand van het Min.van Verkeer over het toepassen van een waterkatalisator, want dat help dus echt voor een schone dieselverbranding. Kon volgens die pias alleen op schepen. Iedere dieselrijder weet dat zijn motor mooier en beter draait als het mistig is. Veel vocht in de lucht is als speed voor een diesel. De verbranding is beter en schoner.
Helaas gaat het daar helemaal niet om. Het is één grote melkkoe.

lifeisgood
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:50

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door lifeisgood »

Oplossing is simpel roetfilter er uit, software aanpassen. Binnenkort ga ik dat ook doen. De roetfilter geeft juist helemaal geen problemen bij de apk. Het voordeel is juist de motor draait beter.

ZZR600
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jun 2011 12:34

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door ZZR600 »

lifeisgood schreef:Oplossing is simpel roetfilter er uit, software aanpassen. Binnenkort ga ik dat ook doen. De roetfilter geeft juist helemaal geen problemen bij de apk. Het voordeel is juist de motor draait beter.
Als je het roetfilter verwijderd bega je een milieudelict. Dan komt het voertuig niet meer overeen met wat er op het kenteken staat en waar de typegoedkeuring voor is afgegeven.

appie1973
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2012 12:25

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door appie1973 »

ik ben zelf apk keurmeester en ben het met de dieselroet meting dus echt niet eens het is helemaal niets wat doe je eigenlijk er veranderd eigenlijk niet op het moment van de meting trap je de motor op zn staart en haald deze het niet, dan doe je nog een x en anders een cleaner er bij ,maar daarna gaat de wagen gewoon weer op de weg ik los dus niets op of verbeter iets gewoon waardeloos en wat dacht je van een motor die alwat km heeft gelopen denk eens aan de klepveren deze gaan ook de rek uit ,zuiger en veren ,oliepomp enz kort om dieselroetmeting is eigenlijk niets waar je wat aan heb we zullen gewoon wat anders moeten bedenken op oudere diesels en hun uitstoot maar geen onbelaste trap maar aan actie bdw de nieuwere auto met kat enz gaat op een gegeven ogenblik regenereren dus spuit brandstof bij de kat en laat dit ontbranden en brand dan alles schoon en blaast het er uit ook in de natuur ??????????? en bij een dieselroetmeting gebeurd dit eigenlijk ook alleen bij jou in de werkplaats met afzuiging

mtjong
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2013 00:40

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door mtjong »

Ik vind de hele APK-keuring een wassen neus.

Veel APK-keuringstations gebruiken deze keuring om meer werk te genereren. Ik heb heb dan ook regelmatig meegemaakt dat auto's afgekeurd zijn op punten die onterecht zijn.

Wat betreft de roetmeting ben ik het er helemaal mee eens dat deze meer op een natuurlijke manier gedaan moet worden. Oftewel een belaste motor met maximaal 130 km/u.

Veldt01
Berichten: 1005
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ben ook niet voor een apk, heel veel veiliger of schoner wordt het er niet mee (wel een beetje) als je de juiste kanalen kent krijg je eigenlijk elke auto wel door de keuring en inmiddels is het teveel een geldmachine geworden, met voor louche garages en de overheid die zonder veel werk heel erg veel geld binnenhaald voor te late of vergeten keuringen (elke week een computerrun en kassa a 135 per verlopen / te late keuring..).

Ik troost me altijd maar met het feit dat het altijd erger / strenger kan en het Duitse en Belgische systeem is vele malen strenger (met name voor niet gekeurde aanpassingen).

jaapkay
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2013 13:51

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door jaapkay »

Roetmeting bij diesels, geen probleem mits je een goede japanner in je bezit hebt.

Ik heb een Sunny diesel gehad, met indirecte verstuiving, deze heeft alle Apk's doorstaan en toch inmiddels zo'n 4 ton op de teller, (heb ik niet uitsluitend gereden maar andere kopers / gebruikers)
Ik kan mij wel voorstellen met de nieuwere diesels met common rail directe inspuiting en derg.

Veldt01
Berichten: 1005
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Roetmeting bij diesels, geen probleem mits je een goede japanner in je bezit hebt.
Geloof best dat die Sunny diesel goed was echter je reed wel in een Japanse auto met een Renault motor. Datsun/Nissan had ook in die tijd al contacten met Renault en aangezien japanners tot voor kort totaal niet geinteresseerd waren in dieseltechniek in een personenenauto was het handiger om de techniek uit dieselland Frankrijk te laten komen (en er zijn aardig wat goede maar zeker ook slechte dieselmotoren uit Frankrijk afkomstig).

Gesloten