LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schade aan auto door onbekende, waarborgfonds betaalt niet
Schade aan auto door onbekende, waarborgfonds betaalt niet
Goedendag.
Op 22 maart 2018 is er op een parkeerterrein in Vlijmen tegen mijn wagen aangezeten op een parkeerterrei . Aan de bestuurderskant zat aan beide deuren schade, spiegel beschadigd en de onderdorpel .Een schade van 2080 euro. Niemand heeft zich gemeld als veroorzaker en niemand heeft iets gezien dat er tegen mijn wagen is aangereden. Er lag wel een wieldop van een Toyota naast mijn auto en mogelijk was het een witte wagen zover wij het af kunnen lijden aan de lak op mijn wagen.
Nu had ik een verzoek ingediend bij waarborgfonds om mijn schade te verhalen. Echter is deze afgewezen door het waarborgfonds omdat ik geen getuige heb die kan bevestigen dat mijn auto voordat ik er weer mee ging rijden heeft kunnen aantonen dat ik schade had. Wettelijk zegt waarborgfonds dat ze niets kunnen doen voor mij omdat ik niet aan alle eisen voldoe. Let wel ik mis een getuigeverklaring dat mijn auto beschadigd daar is aangetroffen. Mijn vraag is , is dat allemaal wel zo wettelijk?
Ik had heel veel bewijs . Een getuige die kon verklaren dat ik mijn wagen zonder schade heb geparkeerd, aangifte formulier , schadeformulier, foto`s hoe ik mijn wagen aantrof, een wieldop van de veroorzaker, dashcam beelden hoe laat ik mijn auto parkeerde en hoe laat ik weer vertrok. Heb via Facebookkanalen en via affiches op parkeerterrein proberen getuigen te vinden en heb de wijkagent benaderd. Echter alles zonder resultaat.
Het is echter zuur dat door een andere partij, ik nu benadeeld wordt in mijn verzekering, Ik ben wel allrisk verzekerd maar ik zak nu van trede 15 naar trede 10 waardoor ik dus meer premie moet gaan betalen en wel 250 euro per jaar premieverhoging. Ik vind het de omgekeerde wereld, een ander veroorzaakt schade aan je auto en ik mag de schade gaan betalen.
Zijn er misschien mensen die mij tips kunnen geven over hoe ik op internet een goede oproep kan onder een groot publiek om alsnog evt. getuige of de dader te vinden. Ik heb de wieldop van de Toyota nog steeds in mijn bezit en mogelijk dus een witte Toyota. Zijn er mogelijk gegevens van een wieldop af te leiden. Alles wat kan helpen en leiden naar de veroorzaker is welkom om alsnog het recht te laten zegevieren.
Bij voorbaat dank
Robert
Op 22 maart 2018 is er op een parkeerterrein in Vlijmen tegen mijn wagen aangezeten op een parkeerterrei . Aan de bestuurderskant zat aan beide deuren schade, spiegel beschadigd en de onderdorpel .Een schade van 2080 euro. Niemand heeft zich gemeld als veroorzaker en niemand heeft iets gezien dat er tegen mijn wagen is aangereden. Er lag wel een wieldop van een Toyota naast mijn auto en mogelijk was het een witte wagen zover wij het af kunnen lijden aan de lak op mijn wagen.
Nu had ik een verzoek ingediend bij waarborgfonds om mijn schade te verhalen. Echter is deze afgewezen door het waarborgfonds omdat ik geen getuige heb die kan bevestigen dat mijn auto voordat ik er weer mee ging rijden heeft kunnen aantonen dat ik schade had. Wettelijk zegt waarborgfonds dat ze niets kunnen doen voor mij omdat ik niet aan alle eisen voldoe. Let wel ik mis een getuigeverklaring dat mijn auto beschadigd daar is aangetroffen. Mijn vraag is , is dat allemaal wel zo wettelijk?
Ik had heel veel bewijs . Een getuige die kon verklaren dat ik mijn wagen zonder schade heb geparkeerd, aangifte formulier , schadeformulier, foto`s hoe ik mijn wagen aantrof, een wieldop van de veroorzaker, dashcam beelden hoe laat ik mijn auto parkeerde en hoe laat ik weer vertrok. Heb via Facebookkanalen en via affiches op parkeerterrein proberen getuigen te vinden en heb de wijkagent benaderd. Echter alles zonder resultaat.
Het is echter zuur dat door een andere partij, ik nu benadeeld wordt in mijn verzekering, Ik ben wel allrisk verzekerd maar ik zak nu van trede 15 naar trede 10 waardoor ik dus meer premie moet gaan betalen en wel 250 euro per jaar premieverhoging. Ik vind het de omgekeerde wereld, een ander veroorzaakt schade aan je auto en ik mag de schade gaan betalen.
Zijn er misschien mensen die mij tips kunnen geven over hoe ik op internet een goede oproep kan onder een groot publiek om alsnog evt. getuige of de dader te vinden. Ik heb de wieldop van de Toyota nog steeds in mijn bezit en mogelijk dus een witte Toyota. Zijn er mogelijk gegevens van een wieldop af te leiden. Alles wat kan helpen en leiden naar de veroorzaker is welkom om alsnog het recht te laten zegevieren.
Bij voorbaat dank
Robert
Re: Schade aan auto door onbekende, waarborgfonds betaalt niet
Aan de hand van die wieldop ga je echt de auto niet vinden. Als er geen getuigen zijn en er zijn nergens beelden van bijvoorbeeld bewakingscamera's te vinden, houdt het gewoon op. Helaas!!RobertC. schreef:Goedendag.
Bij voorbaat dank
Robert
-
U had ter plekke de politie moeten bellen. Er is immers een aanrijding gebeurd en de veroorzaker is doorgereden. De politie maakt een PV op die u moet meesturen met de papieren voor het waarborgfonds.
Helaas voor u is dit niet gebeurd, dus dat spoor loopt dood.
U kunt wel bij een Toyota garage informeren of de gevonden wieldop bij een specifiek model hoort. Echter is dat nog geen bewijs dat ook een Toyota de schade veroorzaakt heeft.
Het is heel zuur voor u, maar zonder getuige, zonder PV en zonder beelden is er geen bewijs.
Helaas voor u is dit niet gebeurd, dus dat spoor loopt dood.
U kunt wel bij een Toyota garage informeren of de gevonden wieldop bij een specifiek model hoort. Echter is dat nog geen bewijs dat ook een Toyota de schade veroorzaakt heeft.
Het is heel zuur voor u, maar zonder getuige, zonder PV en zonder beelden is er geen bewijs.
Nou zoveel “bewijs” hebt u niet. Het enige “bewijs” is een verklaring van een getuige, wie was dat, dat u de auto onbeschadigd daar hebt geparkeerd.
U had ter plekke de politie moeten laten komen. Die had wellicht kunnen vaststellen dat de schade zo goed als zeker door een andere auto veroorzaakt moest zijn.
Voor het Waarborgfonds had u die schade ook zelf veroorzaakt kunnen hebben.
U had ter plekke de politie moeten laten komen. Die had wellicht kunnen vaststellen dat de schade zo goed als zeker door een andere auto veroorzaakt moest zijn.
Voor het Waarborgfonds had u die schade ook zelf veroorzaakt kunnen hebben.
Helaas zeggen wieldoppen van een bepaald merk helemaal niets over het merk auto.
Ik heb een Citroën met aan 1 zijde Peugeot doppen.
Ik snap dat het heel vervelend (netjes gezegd) is dat je schade hebt en de veroorzaker is gevlogen.
Maar om te voorkomen dat iedereen zomaar alles kan claimen bij het waarborgfonds is dat gebonden aan (zeer) strenge regels.
Ik heb een Citroën met aan 1 zijde Peugeot doppen.
Ik snap dat het heel vervelend (netjes gezegd) is dat je schade hebt en de veroorzaker is gevlogen.
Maar om te voorkomen dat iedereen zomaar alles kan claimen bij het waarborgfonds is dat gebonden aan (zeer) strenge regels.
Heel vervelend Robert, kan me jouw frustratie goed voorstellen. Maar de eis van het Waarborgfonds is nu eenmaal dat er ooggetuigen aanwezig moeten zijn. (heb ervaring) dus deze weg kan je wel vergeten. Het enige wat je kan doen is kijken of er op of rond dit parkeer terrein camera's hangen die iets hebben opgenomen. Vraag dit bij de eigenaar van de parkeer plaats. Anders je verlies nemen, hoe vervelend ook. Deelnemen aan verkeer is risico's nemen.
P.s. vraag eens rond of er ergens een witte Toyota ter reparatie is aangeboden.
P.s. vraag eens rond of er ergens een witte Toyota ter reparatie is aangeboden.
Inderdaad. Er zijn weinig echte bewijzen. Er zijn wel heel veel zaken die er op lijken te wijzen dat er een aanrijding is geweest, en ik denk dat iedereen ook wel zal geloven dat die er is geweest, maar er ontbreekt iets dat die suggestie hard maakt.
Het is met alle verzekeringen, ook het waarborgfonds, zo dat je eerst even de kleine lettertjes moet lezen voor je een claim indient.
nu je de eerste keer heb verklaard geen getuigen te hebben die kan verklaren dat je auto zo beschadigd was toen je hem vond heb je daarmee je kansen verspeeld, sneu maar waar.
het enige wat je nog rest is aanspraak maken op je eigen ( casco) dekking. succes
nu je de eerste keer heb verklaard geen getuigen te hebben die kan verklaren dat je auto zo beschadigd was toen je hem vond heb je daarmee je kansen verspeeld, sneu maar waar.
het enige wat je nog rest is aanspraak maken op je eigen ( casco) dekking. succes
Wanneer u zoveel schade heeft, is het op uw dashcambeelden niet te zien dat de auto ''in beweging'' komt naar aanleiding hiervan? Wanneer er langs de zijkant schade is zal de auto naar alle waarschijnlijkheid wel iets geschommeld hebben, wat terug te zien zou kunnen worden op de dashcambeelden.
Politie komt niet voor een patkeerschade. Dan mag je online aangifte doen. Dus zeggen dat de politie moet komen is leuk op papier maar geen prioriteit voor de politie. En ik heb wel een afschrift van aangifte meegestuurd.
-
De politie moet hier wel voor komen. Doorrijden na een aanrijding is immers een strafbaar feit.RobertC. schreef:Politie komt niet voor een patkeerschade. Dan mag je online aangifte doen. Dus zeggen dat de politie moet komen is leuk op papier maar geen prioriteit voor de politie. En ik heb wel een afschrift van aangifte meegestuurd.
niet elke dashcam heeft de functie dat hij actief is terwijl het contact is uitgeschakeld, maar als dat wel het geval zou zijn dan had TS waarschijnlijk wel geweten wie de schade heeft gemaakt aan zijn auto ( mits deze in het zicht van zijn camera kwam natuurlijk)Mark1992 schreef:Wanneer u zoveel schade heeft, is het op uw dashcambeelden niet te zien dat de auto ''in beweging'' komt naar aanleiding hiervan? Wanneer er langs de zijkant schade is zal de auto naar alle waarschijnlijkheid wel iets geschommeld hebben, wat terug te zien zou kunnen worden op de dashcambeelden.
RobertC. schreef:Politie komt niet voor een parkeerschade. Dan mag je online aangifte doen. Dus zeggen dat de politie moet komen is leuk op papier maar geen prioriteit voor de politie. En ik heb wel een afschrift van aangifte meegestuurd.
Normaal wel maar bij doorrijden zonder iets achterlaten behalve de schade dus geen briefje of melden bij Politie is strafbaar en dan moeten ze wel komen...
Mogen ze gelijk alles opnemen voor bewijs en waarborgfonds en zolang je niets opruimt of verplaatste mag je rustig op hun wachten.
Ik moet het nog zien gebeuren dat de politie komt als er echt alleen blikschade is. In mijn geval kwamen ze in ieder geval niet. Een afspraak maken om op het bureau aangifte te doen, daar bleef het bij.
Gelukkig had ik een getuige dat de auto onbeschadigd was geparkeerd en beschadigd toe we terugkwamen; schade was overduidelijk door verkeerd "uitparkeren". Vergoeding door het Waarborgfonds ging destijds vrij snel en zonder problemen.
Gelukkig had ik een getuige dat de auto onbeschadigd was geparkeerd en beschadigd toe we terugkwamen; schade was overduidelijk door verkeerd "uitparkeren". Vergoeding door het Waarborgfonds ging destijds vrij snel en zonder problemen.
-
Gelukkig dat ze in deze hoek wel komen. Bij mij kwamen ze gewoon.Erthanax schreef:Ik moet het nog zien gebeuren dat de politie komt als er echt alleen blikschade is. In mijn geval kwamen ze in ieder geval niet. Een afspraak maken om op het bureau aangifte te doen, daar bleef het bij.
En zo hoort het ook, natuurlijk. Aan de andere kant, het ging om enige blikschade en ik kon gewoon rijden, geen verlichting beschadigd. Dan mogen ze mij (op dat moment) overslaan en zich bezighouden met écht dringende zaken. Op het bureau werd ik keurig geholpen. Er is natuurlijk wel verschil tussen een aangifte door een benadeelde en een PV door een opsporingsambtenaar. Bij het Waarborgfonds gaf dat, zoals aangegeven, geen probleem. Het is inmiddels wel elf jaar geleden, mogelijk dat het Wbf nu strenger is.
Op de site van de politie staat dat je gewoon online de schade kan melden en niet dat je ze "moet" bellen.
https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... geval.html
https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... geval.html