LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade aan auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Robuuust

Schade aan auto

Ongelezen bericht door Robuuust »

Hallo,

Zaterdagmorgen heb ik een aanrijding gehad waarbij mijn spiegel en linker zijruit kapot zijn.
Nu wilde de tegenpartij geen schadeformulier invullen, waardoor ik alleen mijn kant op papier heb moeten zetten voor de verzekering (centraal beheer).

De tegenpartij gaf als eerste aan alleen WA verzekerd te zijn en geen schadevrije jaren in te willen leveren. Hij reed midden op de weg en zei dat dit niet het geval was. Hij vroeg hoe ik verzekerd was, en ik gaf aan all-risk te zijn verzekerd. Hierna zei hij: "Dan komt het voor jou wel goed, je krijgt alles toch betaald".
Hij vond het invullen van een formulier maar onzin, omdat hij alleen het spiegel-glas uit zijn spiegel kapot had.

Wel kreeg ik zijn kentekenpapieren in handen, waar ik foto's van heb gemaakt. (Zo had ik toch gegevens van meneer.) Deze foto heb ik later gebruikt om zijn gegevens op papier te zetten op het schadeformulier.

Is er een mogelijkheid om mij schadeloos te laten stellen? De tegenpartij reed midden op de weg en niet ik.

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Graag hoor ik reactie.

Als er meer vragen zijn over dit onderwerp, stel ze, dan vul ik het wel aan.
Laatst gewijzigd door Robuuust op 12 aug 2013 11:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk

Re: Schade aan auto

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Robuuust schreef:Hallo,

Zaterdagmorgen heb ik een aanrijding gehad waarbij mijn spiegel en linker voorruit kapot zijn.
Nu wilde de tegenpartij geen schadeformulier invullen, waardoor ik alleen mijn kant op papier heb moeten zetten voor de verzekering (centraal beheer).

De tegenpartij gaf als eerste aan alleen WA verzekerd te zijn en geen schadevrije jaren in te willen leveren. Hij vond het invullen van een formulier maar onzin, omdat hij alleen het spiegel-glas uit zijn spiegel kapot had.

Is er een mogelijkheid om mij schadeloos te laten stellen? De tegenpartij reed midden op de weg en niet ik.

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Graag hoor ik reactie.

Als er meer vragen zijn over dit onderwerp, stel ze, dan vul ik het wel aan.
Heb je wel de adres gegevens van de tegenpartij, kenteken etc van de auto ?

Robuuust

Yes, ik heb foto's gemaakt van zijn kenteken bewijs. Dus ik heb wel gegevens, deze heb ik ook aan zijn kant van het schade formulier ingevuld zoals Centraal Beheer me heeft gevraagd.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Robuuust schreef:Yes, ik heb foto's gemaakt van zijn kenteken bewijs. Dus ik heb wel gegevens, deze heb ik ook aan zijn kant van het schade formulier ingevuld zoals Centraal Beheer me heeft gevraagd.
Het invullen van een schadeformulier heeft niets met de schuld aansprakelijke te maken.
Daar zijn alle gegevens van beide partijen en een schets, hoe het gebeurd is.
De schuldvraag wordt door de verzekeraar vastgesteld.
De tegenpartij had het formulier ook MOETEN invullen, anders had ik de politie gehaald.
Dat de tegenpartij zijn/haar no claim niet wil verliezen is secondair, want hij/zij, kan de schade als deze niet te hoog is ook zelf betalen en de verzekering dit laten weten.
Gangbare procedure.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Er is in principe niet veel aan de hand.

U levert gewoon uw eigen schademeldformulier in bij Centraal Beheer, en vult natuurlijk wel op de achterkant in, dat u de tegenpartij aansprakelijk stelt.

Centraal beheer gaat nu de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij benaderen voor zijn/haar schadefomulier.
Als ze dit niet inleveren is het een gemakkelijk zaak en zal de aansprakelijkheid van de tegenpartij erkent worden en de schade aan u uitgekeerd.
( Het is veel lastiger als de tegenpartij alsnog met een schadeformulier op de proppen komt waarin een totaal andere toedracht is beschreven, het is dan wel handig als er ook getuigen zijn)

De tegenpartij dient dan het dan maar met zijn/haar verzekering te regelen.

Robuuust

nevermind schreef:
Robuuust schreef:Yes, ik heb foto's gemaakt van zijn kenteken bewijs. Dus ik heb wel gegevens, deze heb ik ook aan zijn kant van het schade formulier ingevuld zoals Centraal Beheer me heeft gevraagd.
Het invullen van een schadeformulier heeft niets met de schuld aansprakelijke te maken.
Daar zijn alle gegevens van beide partijen en een schets, hoe het gebeurd is.
De schuldvraag wordt door de verzekeraar vastgesteld.
De tegenpartij had het formulier ook MOETEN invullen, anders had ik de politie gehaald.
Dat de tegenpartij zijn/haar no claim niet wil verliezen is secondair, want hij/zij, kan de schade als deze niet te hoog is ook zelf betalen en de verzekering dit laten weten.
Gangbare procedure.
De politie heb ik gebeld, maar zij doen niets tenzij de verzekeraars er niet uitkomen. Dan kan ik alsnog een melding maken. Tot die tijd gebeurt er bij de politie niets en heeft het geen zin om melding te maken heeft oom agent me verteld.
Leo The Emperor schreef:Er is in principe niet veel aan de hand.

U levert gewoon uw eigen schademeldformulier in bij Centraal Beheer, en vult natuurlijk wel op de achterkant in, dat u de tegenpartij aansprakelijk stelt.

Centraal beheer gaat nu de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij benaderen voor zijn/haar schadefomulier.
Als ze dit niet inleveren is het een gemakkelijk zaak en zal de aansprakelijkheid van de tegenpartij erkent worden en de schade aan u uitgekeerd.
( Het is veel lastiger als de tegenpartij alsnog met een schadeformulier op de proppen komt waarin een totaal andere toedracht is beschreven)

De tegenpartij dient dan het dan maar met zijn/haar verzekering te regelen.
Het is nu afwachten, omdat ik mijn formulier heb ingevuld en opgestuurd. (met uiteraard op de achterkant dat ik de ander aansprakelijk stel.)
Ik weet niet binnen hoeveel tijd meneer een formulier in dient te vullen? Hij heeft geen enkele gegevens gevraagd van mij en kan dus niet eens een formulier invullen. Gelukkig stond hij het wel toe dat ik zijn gegevens over nam.

Het meest opvallende was nog wel dat meneer mij vroeg om mijn deel *ondertekend* naar hem op te sturen, waarna hij zijn verhaal er wel op zou schrijven. Ik ga hier uiteraard niet op in, ben niet helemaal achterlijk ;) Ondertekende zaken zijn net als een blanco-cheque wat dat betreft. Trap ik niet in.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

en linker voorruit kapot zijn.
Linker zijruit neem ik dan aan ? :wink:

Robuuust

bprosman schreef:
en linker voorruit kapot zijn.
Linker zijruit neem ik dan aan ? :wink:
Ja, heb het aangepast.

Harrie Kierie

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Leo The Emperor schreef: Centraal beheer gaat nu de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij benaderen voor zijn/haar schadefomulier.
Wie gaat die schade dan uitkeren?

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja,ik weet niet beter of het gaat nu een welles nietes spelletje worden...
Heeft niks erkent? Ja mondeling maar?

Ik zou erop gestaan hebben formulier te laten tekene en politie erbij gehaald hebben op dat moment,getuigen??namen van getuigen?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

als ik het goed begrijp kwamen jullie elkaar tegemoet en hebben jullie elkaar geraakt omdat jullie elkaar niet genoeg ruimte gaven? het wordt nog een hele dobber om te bewijzen dat hij op het midden van de weg reed, dat kan hij van jou namelijk ook zeggen.
ik denk dat je allebei je eigen schade gaat betalen, als je was gestopt en hij was tegen je aan gereden, was het een ander verhaal geweet.

Robuuust

kokka schreef:als ik het goed begrijp kwamen jullie elkaar tegemoet en hebben jullie elkaar geraakt omdat jullie elkaar niet genoeg ruimte gaven? het wordt nog een hele dobber om te bewijzen dat hij op het midden van de weg reed, dat kan hij van jou namelijk ook zeggen.
ik denk dat je allebei je eigen schade gaat betalen, als je was gestopt en hij was tegen je aan gereden, was het een ander verhaal geweet.
Dus weigeren van schadeformulier invullen doet helemaal niks? Voor mijn gevoel is het net als gelijk doorrijden na een aanrijding.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

kokka schreef:als ik het goed begrijp kwamen jullie elkaar tegemoet en hebben jullie elkaar geraakt omdat jullie elkaar niet genoeg ruimte gaven? het wordt nog een hele dobber om te bewijzen dat hij op het midden van de weg reed, dat kan hij van jou namelijk ook zeggen.

Beide zullen misschien wel voor 50% verantwoordelijk worden gehouden voor de schade.
Dus dan wordt door de verzekeraar ook maar de helft van de schade vergoedt. :wink:
Maar als iemand no-claim bescherming oid heeft zal wel een schadeformulier ingevuld moeten worden.

Harrie Kierie

jonis schreef: Dus dan wordt door de verzekeraar ook maar de helft van de schade vergoedt. :wink:
Of niet.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Harrie Kierie schreef:
jonis schreef: Dus dan wordt door de verzekeraar ook maar de helft van de schade vergoedt. :wink:
Of niet.

Dat zeg je verkeerd....de helft niet.....als de verzekeraars beslissen dat beiden schuld hebben (50/50 40/60 30/70) vergoeden ze zo ook de schade.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Of ieder moet zijn eigen schade betalen in zo'n geval, en ik denk dat het daar wel eens op uit zou kunnen draaien.

Harrie Kierie

snuffel1 schreef:@robuust, vertel nu eens het complete verhaal, de oorzaak van de aanrijding het uitwisselen van gegevens en zo meer, dat kan de schuldvraag wel uitsluiten.
Dat sluit alleen maar jouw nieuwsgierigheid uit. Uiteindelijk wordt de schuldvraag niet hier bepaald.

Robuuust

Harrie Kierie schreef:
snuffel1 schreef:@robuust, vertel nu eens het complete verhaal, de oorzaak van de aanrijding het uitwisselen van gegevens en zo meer, dat kan de schuldvraag wel uitsluiten.
Dat sluit alleen maar jouw nieuwsgierigheid uit. Uiteindelijk wordt de schuldvraag niet hier bepaald.
w.e. Ik heb nog een paar dingen aangevuld. Hopelijk beantwoord dit de vraag.
Schuldvraag mag best hier uitgesloten worden, echter zal dit niet helpen voor mijn verzekering.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

snuffel1 schreef:Wel wat jammer dat u de aanvulling in het openingsbericht hebt gedaan want die wordt door beantwoorders niet meer gelezen. Edoch de tegenparij ontkent schuld te hebben, hij geeft aan niet midden op de weg gereden te hebben. De verdere uitspraken van de tegenpartij over uw allrisk verzekering zijn onzinnig te noemen. Nu de tegenpartij willens en wetens het schade formulier niet heeft willen ondertekenen maar wel zijn gegevens heeft afgegeven is dubieus te noemen, hij wil duidelijk niet dat zijn verzekering wordt ingelicht over deze schade.
Het is niet uit te sluiten dat de tegenpartij het terplekke invullen van het schadeformulier alleen maar heeft geweigerd, om thuis een volledig ander verhaal te kunnen bedenken, en zodoende TS de schuld in de schoenen te schuiven

En dan is het inderdaad 1 tegen 1, en het zal niet de eerste keer zijn dat dit gebeurd. Dat is een veel vervelender scenario, dan wanneer de tegenpartij helemaal niks naar zijn verzekeraar stuurt

Robuuust

snuffel1 schreef:Of in het ergste geval was de tegenpartij niet eens verzekerd en dacht dat de schade wel onderling op te lossen zou zijn. De onwil om het formulier mede in te vullen en op te sturen geeft me een naar gevoel wat betreft de afwikkeling.
Wat denk je van mij?

Gesloten