LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] sparta ion fiets

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
linda v K
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2005 19:59

sparta ion fiets

Ongelezen bericht door linda v K »

Mijn moeder heeft vorig jaar een sparta ion electrische fiets gekocht. Na 3 maanden kreeg de fiets een controle beurt, op verzoek van sparta werd er iets aan het software verandert (de fiets zou te snel gaan),zonder dat mijn moeder hier vooraf over in werd gelicht. Nu is ze al een aantal keren terug geweest omdat ze niet meer de hulp krijgt die ze nodig heeft om te kunnen fietsen, op stand 1 en 2 doet hij bijna/helemaal niets meer en op stand 3 veel minder dan voorheen. Ook als ze stopt met trappen is het net of hij remt. De fietsenmaker waar ze de fiets gekocht heeft zegt hier niets meer aan te kunnen doen.
Zijn er meer mensen die deze fiets hebben en hier problemen mee hebben?
Moet de fietsenmaker de fiets nu terug nemen omdat hij niet meer zo werkt als toen ze hem kocht?
Mag de fietsenmaker wel zomaar iets veranderen aan de fiets zonder dat de eigenaar hierover is ingelicht en hierover toestemming heeft gegeven?
:?: :?: :?: :?: :?: :?:

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Nou Linda dat heb ik me ook al verbeeld nadat er nieuwe software op gekomen is, 3 weken geleden. Ook is ineens de display kapot want het licht brandt niet meer. Laat je moeder dat ook even controleren.
Die van mij staat nu bij de fietsenmaker om er een nieuwe display op te zetten en ik bel hem morgen meteen even om dat afremmen na te kijken.
Ik dacht dat het verbeelding van mij was.
Ik zal het vervolg hier neerzetten.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Ik heb hem net gebeld en hij zegt dat dit niet aan de software kan liggen. De display is ook kapot. Er komt een nieuwe op en hij zal de fiets dan testen.
Wordt vervolgd....

harry36
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 jul 2005 19:41

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door harry36 »

Hallo, ik ben zelf fietsemaker.

De nieuwe software is absoluut noodzakelijk om een reparatie uit te voeren, de oude softwareversie wordt niet meer door sparta ondersteund. Dus de fietsemaker mag deze nieuwe software wel aanbrengen zonder toestemming, hij mag het echter niet ongevraagd in rekening brengen. (bij ons is dit gratis)

Nadat de nieuwe software is geinstalleerd, mag de fiets zeker niet slechter werken, heb hier nog nooit klachten over gehad van klanten.
De bedoeling van de nieuwere software is juist dat de ion beter functioneert.

Je kunt vragen of hij de motor wil kalibreren, dit is een manier om via de computer, de motor van uw ion perfect af te stellen.

Als u nog vragen voor mij heeft, dan lees ik het hier wel,

Groetjes, Harry.

linda v K
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2005 19:59

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door linda v K »

Hoi Harry,

Even een reactie op jouw post:

Het lijkt mij dat je niet zonder toestemming of overleg van de eigenaar van de fiets dingen mag veranderen aan de software waardoor de eigenschappen van de fiets veranderen. De hulp functies zijn veel minder dan voorheen en de fietsenmaker ontkent dit. Sparta en de fietsenmaker hebben m.i. geen zeggenspraak meer over de fiets maar is dit aan de eigenaar. Sparta zou natuurlijk wel kunnen zeggen dat als je niet bepaalde dingen laat veranderen dat dan bijv. de garantie komt te vervallen. Mijn moeder heeft nou dus niet de hulp die ze nodig heeft om te kunnen gaan fietsen en had de fiets ook nooit gekocht als de fiets zou functioneren zoals deze nu doet.
Zou het dan niet netjes zijn van de fietsenmaker om de koop ongedaan te maken en de fiets terug te nemen en mijn moeder het geld terug te geven? Overigens is de fietsenmaker wel mee aan het kijken naar een goede oplossing. Bedankt voor de reacties trouwens

harry36
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 jul 2005 19:41

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door harry36 »

Hallo, bij het veranderen van de software is het natuurlijk logisch dat de klant hierover van te voren wordt ingelicht, hier hebben wij nooit een ion verandert zonder medeweten van de klant. Wat ik in u geval niet kan begrijpen, is dat de ion na deze update minder goed zijn werk doet.
Ik heb zelf ongeveer 60 ions voorzien van nieuwe software, en niet 1 klant ontevreden. De meeste reacties zijn zelfs zeer positief, omdat de ions het juist beter doen dan voor die tijd.

Dus snap ik echt niet wat er bij uw ion mis is gegaan ?????


Wanneer er bij ons een klacht binnenkomt, zoals door u omschreven, zorgen wij er voor dat de ion naar de technische dienst gaat van Sparta voor een second opinium...

Succes er mee.

harry

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Harry 36, ik denk dat er mensen zijn die dit soort fiets echt nodig hebben, maar ook mensen die het gewoon gemakkelijk vinden.
Mensen met bv hartklachten, hebben dit dus echt nodig en merken het direct als de fiets zwaarder trapt.

Candy
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2005 18:28

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door Candy »

Beste lezers,

Ik heb zelf een sparta Ion gekocht, wat een genot om daar mee te fietsen. Ik heb er al vele tochten door het land mee gemaakt. Fantastisch een super fiets. Ik rijd er ongeveer 40 km mee dan is de motor leeg omdat ik constant in de economische stand fiets, en bij sterke helling overschakel naar meer ondersteuning. Onderweg is het vaak mogelijk om tijdens een rustpauze of een hapje eten de fiets even aan te sluiten op het electriciteitsnetwerk, zodat er nog meer gefietst kan worden.

Ik begrijp de fietsenwinkels niet die de fiets negatief adviseren. Misschien kunnen ze zelf niet goed overweg met het computersysteem?

Vorige week hebben we de fiets nog even gecontroleerd door hem aan te sluiten op de computer bij de dealer. Alles weer even opnieuw afgesteld, dit niet omdat het moest, maar omdat ik er voor iets anders moest zijn, en de dealer een en ander uit kon leggen aan een leerling monteur. Voor mij was het leuk om te zien hoeveel je gefietst hebt en met welke trapondersteuning.

Ik kan iedereen aanraden om een Sparta Ion te kopen.


Vriendelijke groet Candy :D

willemdiek
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2005 22:21

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door willemdiek »

Mijn vrouw heeft tot een Sparta Ion; perfect ding...
Als hj het goed doet, tenminste. Deze fiets heeft het probleem dat als zij er een keer sterk mee heeft geremd, er op het display een melding verschijnt "E 14" en de hulp van de ondersteuning is weg.
Zij is inmiddels verschillende keren terug geweest naar de fietsenmaker. Deze hangt er dan blijkbaar de laptop aan en zal de instellingen bekijken waarna de fiets het weer doet......... Tot de volgende keer dat ze weer over een bobbel rijdt of hard remt.
Ik zei al tegen de fietsenmaker dat er misschien iets los zit of zo. Maar ja, dat was een foute opmerking....
Heeft iemand dezelfde ervaringen hiermee en zo ja wat is de oplossing???

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Candy heb jij de nieuwste Ion MET versnellingen?

harry36
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 jul 2005 19:41

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door harry36 »

Beste willemdiek, ik heb even gekeken in de orginele service manuel van Sparta, E14 is een storing in het bedieningsdisplay. Indien dit vaker voorkomt is het handig om het diplay samen met een gedeelte van de bedrading te vervangen. (dit wordt als vervangingssetje geleverd door sparta) Normaal gesproken wordt dit door sparta vergoed en zijn er voor u geen kosten aan verbonden.

Groetjes van de fietsemaker.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door Janneke52 »

willemdiek en harry36 mijn fiets heeft nu hetzelfde probleem. Alleen krijg ik geen E014 maar E015:batterij leeg. En dat al na 20 km!!

Ik kreeg dit afgelopen week-end 2x achter elkaar met 1 dag ertussen.
EN DAT TIJDENS EEN FIETS WEEK-END IN DRENTHE. Lekker zeg.

Fiets direct naar de fietsenmaker. Hij heeft contact opgenomen met Sparta, maar ze zeiden dat ze de batterijpack niet direct konden vernieuwen want het moest eerst vaker voorkomen (kosten € 500,--).

Gisteravond weer wezen fietsen, en JA HOOR, na 8 kilometer weer hetzelfde. Na een abrupte remstop (hardloper draaide zo de weg op)kreeg ik E015. Moest zonder ondersteuning 8 km terug fietsen, wat niet bevordelijk was voor mijn hart.

Vanmorgen direct naar de fietsenmaker gebracht en die zei direct: nu kan ik er wat mee. Hij belt Sparta weer. Ik ben benieuwd!!!

Trouwens mijn display is al eens vervangen omdat de knopjes niet meer reageerden. Hierbij is tevens (ongevraagd) de software veranderd.

De fietsemaker zei tegen mij dat hij de oude software WEL weer kon installeren. Ik heb namelijk het gevoel dat de ondersteuningen in de middelste stand behoorlijk minder is geworden.
Willemdiek is jullie probleem al opgelost??

harry36
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 jul 2005 19:41

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door harry36 »

Hallo,


Heb even in de service manuel gekeken van sparta,

e15 melding: ondersteuning wordt uitgeschakeld vanwege een te groot verschil tussen werkelijke lading en electronische lading.

oplossing: zet de fiets aan de lader en voer een volledige lading uit.

tip: om e15 zoveel mogelijk te vermijden het advies om het batterijpakket consequent aan de lader te zetten.

aldus de service manuel van sparta.

Ik heb hier e15 nog nooit mee gemaakt, dus geen "ervaring" uit de praktijk.

succes er mee

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Tja daar waren we ook al achter. Staat inderdaad in de handleiding.
Maar als dat 3x in 1 week-end gebeurt heb je er ook niet veel aan.
Ik heb nu een demo Ion gekregen MET versnelling. Bevalt me beter :)

Internet-police
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 jul 2005 20:16

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door Internet-police »

Janneke als jij 24 september naar Den Haag gaat kun jij mij dan een lift geven achterop je wondermiddel :lol:

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Is me een beetje te ver om te fietsen :lol:

willemdiek
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2005 22:21

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door willemdiek »

Hallo, wij hebben het nogmaals geprobeerd bij onze fietsenmaker...... Helaas, gen resultaat.

Op aanraden van kennissen van ons zijn we naar andere fietsen maker in 's Heerenbergh gegaan. Deze constateerde dat er van alles mis was!!!
( Leve mijn vorige fietsenmaker ) Alles getets, Sparta de problemen gemeld en het resultaat was een nieuw achterwiel.

Hij fietst nu weer wonderbaarlijk goed.....


[/b]

Ger47
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2005 20:10

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door Ger47 »

Beste Harry36,

Wij zijn zeer tevreden met onze Sparta Ion fiets.
Mijn ervaring met de technische dienst van Sparta is zeer positief.
Zij hebben voldoende expertise en zijn in staat problemen goed te analyseren en snel op te lossen.
De rijwielzaak waar wij de fiets kochten, heeft slechts een beperkt aantal fietsen kunnen verkopen en mist hierdoor de ervaring en expertise problemen goed op te lossen.
Omdat wij de ion in willen ruilen voor een ion met versnellingen zijn we op zoek naar een rijwielzaak waar veel ions worden verkocht.
Mogelijk kun je ons een rijwielzaak adviseren in de buurt van Amsterdam.
Enige afstand is geen bezwaak.
Alvast mijn dank voor je reactie.

Met vriendelijke groet,
Ger47

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door Janneke52 »

In mijn fiets is een nieuwe batterij geplaatst en het probleem is opgelost!!
Laatst gewijzigd door Janneke52 op 30 sep 2005 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Janneke B
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2005 13:57

Re: sparta ion fiets

Ongelezen bericht door Janneke B »

In het computer gedeelte van jouw fiets is dus een nieuwe batterij geplaatst en nu doet die bionische fiets het dus weer. :wink:

Zoals jij het schrijft, zou het ook om een pacemaker kunnen gaan.

Gesloten