LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TSI motoren van VAG (Audi/VW/Seat/Skoda) zijn onbetrouwbaar

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Alex de Beste
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2012 14:15

TSI motoren van VAG (Audi/VW/Seat/Skoda) zijn onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door Alex de Beste »

Benzinemotoren van VAG, waarbij een directe inspuiting, distributieketting en een turbo worden gecombineerd blijken al bij weinig gereden kilometers (<50.000 km!). problemen te vertonen De auto's zijn dan gelukkig vaak nog geen drie jaar oud zodat je nog in aanmerking komt voor de coulanceregeling. Maar ondanks dat mag je bij VAG dan altijd nog het grootste deel van de schade zelf betalen. Vaak moet de motor worden vervangen. Een nieuwe motor kost tussen 8.000 tot 20.000 euro afhankelijk van het model. Daarvan betaal je nog altijd 60% terwijl het om een constructiefout gaat. Het zou fair zijn als Volkswagen zelf de schade op zich zou nemen!

Wie heeft goede ervaringen met een coulanceregeling van een ander merk? Dan stap ik daar naar over.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: TSI motoren van VAG (Audi/VW/Seat/Skoda) zijn onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Lekker genuanceerd,

TSI is op zich een goed concept en ik ken voldoende varianten die verregaand probleemloos zijn (dus veel meer dan 200k zonder noemenswaardige problemen).
Grootste makke is dat deze motoren in heel veel auto's zitten en dat Vag in de spaarversies niet de meest hoogwaardige producten stopt (je krijgt waar je voor betaald).
Vag is inderdaad regelmatig niet gul met garantie en zuinig met het geven van coulance maar daar zijn ze niet uniek in (sterker nog ik ken weinig merken die dit wel zijn).
Mijn ervaringen met Pon/Vag zijn wisselend. Gaan dingen binnen de garantie kapot dat worden deze (soms na veel zeuren) opgelost. Kunnen ze op welke manier dan ook nalatigheid aantonen (doorrijden na storingslampjes, te lage oliestand, fout schakelen) dan zullen ze dit terecht de klant aanrekenen.
Ken twee gevallen waarbij een klant van zes naar twee terugschakelde (terwijl vier de bedoeling was) gevolg was een beschadigde motor en een rekening voor de eigenaar (hoe jong de auto ook is).
We eisen echt vanalles van onze auto's (zuinig, schoon, snel en noem maar op) en als ik zie hoe sommige mensen met hun spullen omgaan (niet warm rijden, optrekken vanuit onverantwoord lage toeren, nooit olie controleren en wachten op het lampje... en besparen op onderhoud etc.) en het dan nog gek vinden dat spullen kapot gaan denk ik dat dit weleens een even belangrijke factor zou kunnen zijn als het "slechte" ontwerp van VAG TSI's.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: TSI motoren van VAG (Audi/VW/Seat/Skoda) zijn onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door thecure »

daar ben ik het mee eens, echter als je kijkt dat psa ook problemen heeft met hun thp motoren, denk ik wel eens dat al dat 'downsizen' niet altijd goed is.

Er wordt volgens mij soms teveel van de materialen gevraagd dan goed is.

Je kan denk ik beter een grote 2 liter hebben die het werk op zijn sloffen aan kan, dan een 1.4-tje waar datzelfde vermogen uitgeperst wordt met allerlei kunstgrepen.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: TSI motoren van VAG (Audi/VW/Seat/Skoda) zijn onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dat was ook mijn punt, TSI is er van 1.2 tot 3.2 en daar zitten hele betrouwbare bij. Grootste problemen doen zich voor bij de te kleine motoren voor te zware auto's gecombineerd met eigenaren die hoge prestaties van hun auto vragen zonder ergens rekening mee te houden.

PSA, Renault, Bmw, Toyota en nog wat merken hebben veel slechtere ontwerpen in hun pakket zitten dus tel uit je winst.

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: TSI motoren van VAG (Audi/VW/Seat/Skoda) zijn onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door Rob fiets »

Helaas zitten er wat foutjes in het TSI concept.
Echter zijn bij de nieuwe 1.4 met cilinder uitschakeling en de nieuwe 1.8 de meeste verholpen. En de 1.4 90kw met alleen turbo is ook vrij probleemloos.

En het is gewoon een feit dat een turbo motor meer onderhoud gevoelig is TSI of niet. En eerst vol trappen en dan dan gelijk je motor uitzetten is funest voor een turbo.

Maar die distributie kettingen blijven een zorgen kindje. Daar doet bijvoorbeeld ford het wat beter met hun eco boost motoren die gebruiken nog een riem en toyota kettingen met een dubbele schakel. Hier heb ik nog geen klachten over gehoord. Maar VAG word het meeste verkocht dus hoor je ook het meeste over.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: TSI motoren van VAG (Audi/VW/Seat/Skoda) zijn onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

dit staat vandaag in de telegraaf

Problemen met VW TSI-motoren

door Theo Kuijpers
AMSTERDAM - Importeur Pon in Leusden bevestigt dat er met bepaalde types van de TSI-motoren zich problemen met de distributieketting kunnen voordoen. In het ergste geval kan de schade aan de motor in de duizenden euro's lopen


ONDERZOEK
In Duitsland wordt Volkswagen al enige tijd overstelpt met klachten over onder meer de 1,4 liter TSI-motoren, die onder meer in de Golf, Touran en Tiguan liggen. Bij het Duitse autoblad Autobild hebben zich al tientallen gedupeerden gemeld met problemen die door een te slappe distributieketting zouden zijn veroorzaakt. Het ging daarbij vooral om de 1,4 liter TSI motoren (140 pk) die in 2006 en 2007 zijn gebouwd. De problemen blijken tussen de 40.000 en 70.000 kilometer aan het licht te komen. Bij het starten van de koude motor klinkt er een ratelend geluid en kan er tevens een waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel gaan branden. Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat er sprake is van een opgerekte distributieketting. De oorzaak hiervan is nog onbekend. Volgens VW moet een distributieketting een motorleven lang meegaan. Ook in ons land hebben zich al de nodige gedupeerden gemeld.
BESLOTEN
Volgens een woordvoerder van Pon gaat het niet alleen om de 1.4-versie maar ook om de 1.2 TSI-motor. Van deze laatste motor gaat het om zo'n 900 exemplaren waarvan inmiddels 85% van een nieuwe distributieketting is voorzien. Bij de 1.4 gaat het om een klein deel van de ruim 50.000 motoren, die er in ons land rondrijden. De importeur heeft inmiddels besloten dat er een coulanceregeling geldt voor auto's vanaf 2006.
22

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: TSI motoren van VAG (Audi/VW/Seat/Skoda) zijn onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Alex de Beste schreef:Benzinemotoren van VAG, waarbij een directe inspuiting, distributieketting en een turbo worden gecombineerd blijken al bij weinig gereden kilometers (<50.000 km!). problemen te vertonen De auto's zijn dan gelukkig vaak nog geen drie jaar oud zodat je nog in aanmerking komt voor de coulanceregeling. Maar ondanks dat mag je bij VAG dan altijd nog het grootste deel van de schade zelf betalen. Vaak moet de motor worden vervangen.
Lijkt me vreemd als je nog volledige garantie hebt, dat je dan zelf een deel van de motor moet betalen.

Hier kan je overigens het geluid van de ketting horen: http://www.youtube.com/watch?v=3mxpfdkEOAs

J. Joe
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2012 11:54

Re: TSI motoren van VAG (Audi/VW/Seat/Skoda) zijn onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door J. Joe »

Ook wij worden nu geconfronteerd met problemen met de distributieketting in de VW TSI-motoren. Wij rijden in een 1.4 TSI Golf Variant. Gekocht in 2008, splinternieuw met de verwachting dat de komende jaren grote reparatiekosten niet aan de orde zouden zijn. Immers VW heeft een naam hoog te houden qua betrouwbaarheid, ze claimen dat zo’n ketting een motorleven lang mee gaat. Helaas...... Wij hebben 50.000 km gereden en brachten de auto naar de garage voor een airco-check en omdat de motor bij stationair lopen (zowel bij koude als warme motor) terugviel in toeren, begon te pruttelen en uiteindelijk afsloeg en daarnaast ook bij het optrekken inhield. Aanvankelijk kon men in de garage het probleem niet vinden. Er werden bougies vervangen en een nieuwe bobine geplaatst. Daarna kwam het telefoontje van de garage dat er een probleem was met de distributie-ketting. Deze moest vervangen worden en we konden rekenen op een nota van tegen de 2000 euro. We weten intussen dat we niet de enigen zijn.
Omdat wij vinden dat wij niet voor de kosten op moeten draaien vragen wij ons af:
* zou er een terughaalregeling komen
* kunnen wij aanspraak maken op een coulanceregeling en wat houdt dat precies in?
* kunnen wij aanspraak maken op een conformiteitsgarantie en wat houdt dat precies in?
* zou het zin hebben om b.v. Tros’ Radar in te schakelen of Vara’s Kassa?

Al met al heeft ons vertrouwen in Volkswagen een flinke deuk opgelopen.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: TSI motoren van VAG (Audi/VW/Seat/Skoda) zijn onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Het lijkt me zeker iets voor Tros Radar. Kaart het daar aan, met hoe meer mensen, hoe meer kansen.

Hier loopt nog een discussie: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... g#p1165924

Hier ook: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... tieketting

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: TSI motoren van VAG (Audi/VW/Seat/Skoda) zijn onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Op http://www.autoweek.nl/autonieuws/19288 ... herkenbaar staat hier meer over en wordt opgeroepen om je persoonlijke problemen te melden aan: [email protected] onder vermelding van ‘TSI distributieketting’.

Hoe meer klachten, hoe meer er gebeurt.

Gesloten