LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerd getankte brandstof door garagehouder.

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
sunhill

Verkeerd getankte brandstof door garagehouder.

Ongelezen bericht door sunhill »

De garagehouder waar wij onze auto in onderhoud hebben, heeft ons laten rijden met door hem verkeerd getankte brandstof.
Volgens hem kon dit geen problemen opleveren. Heb er veschillende malen kenbaar gemaakt dat het beter zou zijn de auto niet te starten.
Maar hij zou als er problemen zouden ontstaan deze verhelpen.
U raad het al. Problemen kwamen er, en de garagehouder verhielp het niet.
Zijn advies terwijl de auto verschillende malen bij hem is aangeboden was: gewoon doorrijden kan geen kwaad.
De motor koelde niet meer. Wel kregen we vreemde rekeningen, maar het probleem werd niet verholpen.
Dan neem je de stap naar de BOVAG want immers zo'n mooi bordje op de garagemuur hangt er niet voor niets.
De cilinder vertoont scheuren.
Nu weten we dat door verkeerde brandstof de leidingen vervuild en verstopt kunnen raken waardoor cilinder niet genoeg koeling krijgt.
Echter beweerd BOVAG dat scheuren niet kunnen ontstaan door oververhitting van de motor.
Dit is zeer vreemd!
Eigenlijk ook revolutionair. Wij bezitten de eerste Toyota diesel die op benzine rijdt. Dat we nu grote motor problemen hebben is volgens BOVAG dus puur toeval.

Walter van V

Re: Verkeerd getankte brandstof door garagehouder.

Ongelezen bericht door Walter van V »

ik kan het mis hebben, maar loopt een diesel wel op benzine??

Ik kan mij wel voorstellen dat er iets misgaat, want een diesel heeft een zeer hoge compressieverhouding, en de verbrandingstemperatuur is geloof ik ook heel anders. Maar hier helpt maar 1 actie op...aansprakelijk stellen. (heeft u hopelijk al per brief gedaan toen hij weigerde de verkeerde brandstof eruit te halen, en diesel te tanken??)

Dus per aangetekende brief aansprakelijk stellen voor alle directe en indirecte (autohuur bv voor reparatieperiode) schade, een termijn geven om de auto op zijn kosten te repareren, met vervangend vervoer. Indien u noodgedwongen de auto elders laat repararen uiteraard bij openhalen alles documenteren met foto`s , liever nog een schade-expert erbij halen vooraf.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Vraag: Welke brandstof wer er normaal getankt?
,, : Wat was de verkeerde brandstof?

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

Wij bezitten de eerste Toyota diesel die op benzine rijdt.
:wink:

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Da's dan geen moderne - commonrail - diesel geweest; het brandstof systeem is het meest gevoelig voor de schralere benzine en na korte tijd zal je brandstofpomp in elkaar lopen.
In tegenstelling tot de benzinemotor die een mengsel van benzine en lucht samenperst, doet de dieselmotor dit alleen met lucht, en wel vlak voordat de diesel in de cilinder wordt gespoten en de brandstof tot ontbranding wordt gebracht. De aanwezigheid van benzine in een dieselmotor kan ernstige motorproblemen veroorzaken zoals beschadiging van de brandstofpomp en het hogedruk-injectiesysteem. De moderne dieselmotoren met hun geavanceerde hogedruk-injectiesystemen, zijn erg gevoelig voor de verkeerde brandstof. Al na een korte afstand kunnen onderdelen van de brandstofpomp vastlopen en moet het injectiesysteem geheel of gedeeltelijk worden vervangen.
bron: http://www.autoscout24.nl/

Hangt - bij oudere diesels - ook af van de hoeveelheid benzine die getankt is; kan je daar wat meer over zeggen?

sunhill

Het gaat om een Toyota Avensis Turbo Diesel waarvan de tank bijna op enkele liters na vol is getankt met Benzine.
Garagehouder gaf te kennen dat dit geen problemen kon opleveren voor de motor. Heb hem te kennen gegeven dat zijn advies om door te rijden me niet goed leek. Daarna is er een lange afstand met de auto gereden wat eindigde in een oververhitte motor. Nog net op tijd zagen we de temp meter vreemd doen en zijn gelijk gestopt. Inmiddels was alle olie bijna van de motor en ook de koelvloeistof verdwenen. Het restje koelvloeistof was kokendheet. Borrelend.

Resultaat scheuren in cilinderkop....nu zegt Bovag dat deze scheuren niet door oververhitting kunnen komen. Zeer vreemde reactie, ook gaven ze te kennen geen commentaar te willen geven in de media.

ANWB heeft tankt schoongemaakt en motor doorgeblazen.
Terwijl de auto verschillende malen aangeboden is aan garagehouder.
Deze kon niet het probleem vast stellen en gaf steeds het advies: doorrijden.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

De garagehouder waar wij onze auto in onderhoud hebben, heeft ons laten rijden met door hem verkeerd getankte brandstof.
Volgens mij begint het toeval al bij je eerste zin.
Je kunt je afvragen met welke reden de garagehouder getankt heeft.
Is dat omdat jij het gevraagd hebt óf is dat omdat je tank bijna leeg was óf is dat uit oogpunt van service?

sunhill

De garagehouder heeft de auto vol getankt, het gaat hier niet om een zelfbedingspomp. Het is een bemand tankstation waarbij personeel de auto tankt.
Terwijl hij de auto vol tankte was ik inmiddels binnen bij de kassa om de rekening van het onderhoud (auto beurt) te betalen.
Toen in weer buiten kwam bemerkte in zijn fout. Dit is nogal vrij eenvoudig te constaren aan de verkeerde pomp en het hoge bedrag.
Ook aan de tankbon.
Daarbij komt dat garagehouder zelf toegaf fout te zijn geweest.
Volgens hem kon het geen kwaad, zodra er benzine verbruikt was gelijk bijtanken met diesel.
Eventuele problemen die zouden ontstaan zou hij verhelpen.
Het berust dus niet op toeval.

Maar garagehouder beweerd dat door oververhitting de cilinder geen schade op kan lopen.

bessie

Ongelezen bericht door bessie »

In de reacties is minder naar voren gekomen wat de BOVAG voor je kan, of beter WIL doen. Ik heb jouw geval in een grijs verleden ook meegemaakt, een afgeschreven motor na cylinderkop revisie door een louche garagebedrijf.
Toen ik de BOVAG aanschreef kreeg ik als eerste reactie dat ik het waarschijnlijk zelf niet goed had gedaan. Toen ik dat ontkracht had werd het stil. Ik kreeg als ik het goed heb na een maand of twee als antwoord, dat ik het zelf met de garage uit moest vechten. Ik heb toen de BOVAG een boze brief gestuurd waarin ik ze duidelijk heb gemaakt wat het voortaan voor mij zou betekenen als ik een BOVAG-bord zag hangen bij een garage: wegwezen!
Volgens mij is de BOVAG gewoon een beschermings verbond (lees : schaamlap) voor garagehouders en absoluut geen bemiddelingsburo voor conflicten tussen klant en garage.

sunhill

Nou ik kan u nu vertellend dat de bemiddelaar van BOVAG beweerd dat door oververhitting van de motor de cilinder/kop geen schade op kan lopen. Echter hebben we contact gezocht via de BOVAG site met de door hun aanbevolen motorenrivisie bedrijven. Deze delen ons mede dat juist hierodoor de schade is ontstaan.
Zal ons benieuwen hoe hier door BOVAG op gereageerd zal worden.
We zullen een schade expert inschakelen en ook de garagehouder aansprakelijk stellen. De BOVAG heeft onjuiste informatie verstrekt.
Wat het bordje BOVAG betreft: mis alleen nog de kleur groen geel is alwel aanwezig.

bessie

Ongelezen bericht door bessie »

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Een Diesel motor kan prima lopen op een mengsel van diesel en benzine.
Maar dit doen we aleen wanneer de temperatuur beneden het vriespunt ligt,een beetje benzine bij de diesel voorkomt het vlokken van diesel tijdens vorst.
Een kop kan zeker schade oplopen bij oververhitting,of de zuigers lopen vast

Ali Bensalah

Vraag is eigenlijk of de kop kapot is gegaan door het verkeerde brandstofmengsel of door een andere oorzaak. Het brandstofsysteem is normaal gesproken het zwakke punt - vanwege gebrek aan smering -en de wagen zal erg slecht lopen - de benzine zal later ontbranden dan diesel - maar of dit tot oververhitting leidt en je er een compleet motorblok mee om zeep kan helpen?
Laatst gewijzigd door Ali Bensalah op 01 nov 2006 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Ali Bensalah

Overigens zou je de zaak ook voor kunnen leggen aan de geschillencommissie voertuigen:
http://www.sgc.nl/commissie.asp?commissie=2

Moet je wel de garagehouder schriftelijk in gebreke hebben gesteld.

sunhill

Inmiddels heeft ook de toyota dealer bevestigd dat door oververhitting de cilinder scheuren kan oplopen maar dat er dan vaak nog meer schade is aan de motor.
Hoop dat BOVAG actie onderneemt.
In elk geval zal de zaak aan de directie worden voorgelegd.
Mocht BOVAG bij de stelling blijven dat benzine geen kwaad kan voor een diesel motor, en dat je er rustig een lange afstand mee kan rijden.
Dan is er revolutionair nieuws!

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Maar waarom gaat u niet gewoon naar de betreffende garagehouder toe en legt u het probleeem daar neer? Dit komt vaker voor en men doet er niet zo moielijk over!

sunhill

de garagehouder (de gene die de verkeerde brandstof heeft getankt)heeft de auto al een aantal malen terug gehad.
Kon geen probleem vast stellen.
En de schade die inmiddels al is vastgesteldnadat ANWB de auto naar dealer heeft gebracht is enorm hoog.
Hij had beter gelijk tot actie overkunnen gaan.
Overigens advies BOVAG is te verwaarlozen.
Deze zeggen dat het hoogstwaarschijnlijk is dat de schade niet is ontstaan door de verkeerde brandstof en kaatsen de bal naar toyota nederland. Deze zou auto's met slechte cilinders hebben afgeleverd.
Toyota nederland geeft te kennen dat het niet op deze auto van toepassing is.
Overigens zijn er meerdere dealers die aangeven dat de schade wel ontstaan is door benzine.
BOVAG doet net of het doof is en het niet begrijpt.
zou BOVAG betekenen...Bewuste Onbenullige Vereniging Van vage Achterlijk Garagehouders. Deze afkorting kreeg ik onder ogen.

Het zal wel weer een langdurige procedure worden, rechtstaat nederland

sunhill

Overigens even een waarschuwing!
Kijk uit met tanken bij Tankstation Morsink Nijverdal.
Tankt u er wel, vraag dan altijd de kassabon.

Ali Bensalah

BOVAG doet net of het doof is en het niet begrijpt.
hebben misschien meer mensen last van :twisted:
opmerking over SGC nog gelezen?
is misschien wat onafhankelijker dan een brancheorganisatie die opkomt voor belangen van autohandelaren (en dus per definitie niet voor hun klanten, tenzij de branche er geld aan kan verdienen natuurlijk 8) ).

slivo

Ongelezen bericht door slivo »

[ANWB heeft tankt schoongemaakt en motor doorgeblazen. ]

Ik begrijp dat je ook lid van de anwb bent.
Bel gewoon hun juridische afdeling. Die zullen je denk ik wel verder op weg helpen[/quote]

Gesloten