LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Versnellingsbak Seat Ibiza
-
Versnellingsbak Seat Ibiza
De versnellingsbak van mijn Ibiza moest na 40.000 km al vervangen worden. Geen hulp te verwachten van Dealer, Importeur, of rechtsbijstandsverzekering.
Hieronder mijn brief aan Pon Car (Seat importeur)
--------------------
Geachte heer/mevrouw,
Mijn vier jaar oude Seat Ibiza 1.4 Stella+ kreeg onlangs last van een ratelende motor. Door de ANWB ben ik naar de garage verwezen. De garagemonteur concludeerde dat de versnellingsbak kapot was en vervangen moest worden.
Op mijn vraag of dit normaal is voor een 4 jaar oude auto met nog geen 40.000 KM op de teller kreeg ik te horen dat dit zeker niet het geval is. De monteur had hier nog aan toe te voegen dat indien de bak slecht was behandeld de synchronesse ringen ook vervangen hadden moeten worden. Deze ringen waren nog in goede staat. Volgens de monteur vervangt hij regelmatig Seat versnellingsbakken bij een relatief lage KM stand.
De totale kosten van de reparatie waren € 1.156,23
Mijn auto is in de ruim 2 jaar dat ik hem bezit altijd goed onderhouden en krijgt naast de APK jaarlijks ook een grote beurt.
Mijns inziens had dit niet mogen gebeuren en had de versnellingsbak nog tenminste 100.000 km mee moeten gaan.
Ik stel Pon Car / Seat Nederland hierbij aansprakelijk voor de gemaakte kosten.
Graag verneem ik spoedig uw reactie.
Hieronder mijn brief aan Pon Car (Seat importeur)
--------------------
Geachte heer/mevrouw,
Mijn vier jaar oude Seat Ibiza 1.4 Stella+ kreeg onlangs last van een ratelende motor. Door de ANWB ben ik naar de garage verwezen. De garagemonteur concludeerde dat de versnellingsbak kapot was en vervangen moest worden.
Op mijn vraag of dit normaal is voor een 4 jaar oude auto met nog geen 40.000 KM op de teller kreeg ik te horen dat dit zeker niet het geval is. De monteur had hier nog aan toe te voegen dat indien de bak slecht was behandeld de synchronesse ringen ook vervangen hadden moeten worden. Deze ringen waren nog in goede staat. Volgens de monteur vervangt hij regelmatig Seat versnellingsbakken bij een relatief lage KM stand.
De totale kosten van de reparatie waren € 1.156,23
Mijn auto is in de ruim 2 jaar dat ik hem bezit altijd goed onderhouden en krijgt naast de APK jaarlijks ook een grote beurt.
Mijns inziens had dit niet mogen gebeuren en had de versnellingsbak nog tenminste 100.000 km mee moeten gaan.
Ik stel Pon Car / Seat Nederland hierbij aansprakelijk voor de gemaakte kosten.
Graag verneem ik spoedig uw reactie.
-
Re: Versnellingsbak Seat Ibiza
---
Laatst gewijzigd door bas.dijkhuis op 14 feb 2008 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bij normaal gebruik zal een schakelbak een autoleven lang meegaan, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
maar 40.000 km is bitter weinig, dat zou ik dan ook proberen te verhalen, of eventueel een deel coulance van pon.
na 6 jaar en 140.000 km zal je weinig kans meer maken op coulance, maar het eerste geval heeft zeker kans op coulance. maar let op: coulance geldt aleen als de auto dealer onderhouden is , en dit is aan te tonen in het onderhoudsboekje.
kapotte schakelbakken van dit type komt veel voor, ook bij de golf en polo. daar zitten de zelfde schakelbakken in.
maar 40.000 km is bitter weinig, dat zou ik dan ook proberen te verhalen, of eventueel een deel coulance van pon.
na 6 jaar en 140.000 km zal je weinig kans meer maken op coulance, maar het eerste geval heeft zeker kans op coulance. maar let op: coulance geldt aleen als de auto dealer onderhouden is , en dit is aan te tonen in het onderhoudsboekje.
kapotte schakelbakken van dit type komt veel voor, ook bij de golf en polo. daar zitten de zelfde schakelbakken in.
-
Mijn Seat is niet dealer onderhouden. Er is ook nooit iets mis geweest met de versnellingsbak dus ook al was ie wel dealer onderhouden dan was de versnellingsbak waarschijnlijk ook kapot gegaan. Ik ben er inmiddels ook achter dat het vaker voor komt bij dit type bak. Ook bij VW.
Pon Car heeft helemaal niets gedaan om mij tegemoet te komen.
Mijn volgende auto zal dan ook zeker geen Seat worden.
Pon Car heeft helemaal niets gedaan om mij tegemoet te komen.
Mijn volgende auto zal dan ook zeker geen Seat worden.
-
die schakelbak was zeker ook stuk gegaan als je de auto dealer had laten onderhouden, aleen dat begrijpt pon............. of wil het niet begrjpen.
het is sneu, maar zo werkt pon helaas.
eenmaal aangekocht, draaien zij de deur op slot!!!
het is sneu, maar zo werkt pon helaas.
eenmaal aangekocht, draaien zij de deur op slot!!!
Ik heb een Seat Ibiza 1.4 16V (2002) nieuw gekocht.
Enige tijd geleden kreeg ik allerlei klachten met mijn auto. Mijn auto is altijd in onderhoud geweest bij de garage. Ik ben opnieuw met mijn klacht bij de garage geweest. Zij vertelde mij dat het aan de versnellingbak lag. Om een lang verhaal kort te maken: ik moest er een nieuwe versnellingsbak in laten zetten kosten: € 1600,00. Na overleg met Pon Cars omdat het natuurlijk heel vreemd is voor een auto van 2002 nu al een nieuwe versnellingsbak te moeten. Ze kwamen me tegemoet en ik zou de helft € 800,00 moest betalen.
Dit heb ik gedaan. Nu een aantal maanden later, bleek weer dat mijn auto weer niet in orde was. Weer teruggegaan naar garage, bleek dat de schakelpook?? in de versnellingbak niet goed was dus een nieuwe werd besteld. Inmiddels hebben ze dit verholpen. Ik vroeg aan de monteur hoe dat nu kan, want enige tijd geleden hebben ze er een nieuwe versnellingsbak ingezet en nu weer die klachten. Toen zei hij nee hoor er is geen nieuwe versnellingsbak ingezet, maar een tweedehandse (die wel aan alle eisen voldeed).
Mijn vraag is moet de garage niet melden dat het om een tweedehands versnellingsbak ging of een nieuwe en heb ik niet te veel betaald. (ik was ervan uitgegaan dat ik een nieuwe versnellingsbak kreeg)??????
En hoe kan het inderdaad dat bij een nieuwe gekochte auto de versnellingsbak stuk gaat??
Enige tijd geleden kreeg ik allerlei klachten met mijn auto. Mijn auto is altijd in onderhoud geweest bij de garage. Ik ben opnieuw met mijn klacht bij de garage geweest. Zij vertelde mij dat het aan de versnellingbak lag. Om een lang verhaal kort te maken: ik moest er een nieuwe versnellingsbak in laten zetten kosten: € 1600,00. Na overleg met Pon Cars omdat het natuurlijk heel vreemd is voor een auto van 2002 nu al een nieuwe versnellingsbak te moeten. Ze kwamen me tegemoet en ik zou de helft € 800,00 moest betalen.
Dit heb ik gedaan. Nu een aantal maanden later, bleek weer dat mijn auto weer niet in orde was. Weer teruggegaan naar garage, bleek dat de schakelpook?? in de versnellingbak niet goed was dus een nieuwe werd besteld. Inmiddels hebben ze dit verholpen. Ik vroeg aan de monteur hoe dat nu kan, want enige tijd geleden hebben ze er een nieuwe versnellingsbak ingezet en nu weer die klachten. Toen zei hij nee hoor er is geen nieuwe versnellingsbak ingezet, maar een tweedehandse (die wel aan alle eisen voldeed).
Mijn vraag is moet de garage niet melden dat het om een tweedehands versnellingsbak ging of een nieuwe en heb ik niet te veel betaald. (ik was ervan uitgegaan dat ik een nieuwe versnellingsbak kreeg)??????
En hoe kan het inderdaad dat bij een nieuwe gekochte auto de versnellingsbak stuk gaat??
-
Bij mij is er ook een tweedehands bak ingegaan. Dit zijn gereviceerde versnellingsbakken. Hoe ik het begrepen heb is de kap etc. oud en al het radarwerk nieuw.
Ik was echter wel een stuk minder kwijt en bij mij hebben ze het netjes van te voren gemeld dat het om een tweedehands ging.
Ik was echter wel een stuk minder kwijt en bij mij hebben ze het netjes van te voren gemeld dat het om een tweedehands ging.
Kijk,ik vind ook dat dit een wel heel abnormale slijtage van een versnellingsbak is maar ik word ook wel moe van de types die hun auto niet laten onderhouden bij de dealer wel op de stoep staan als er iets mis is. Ik rij al jaren 1 merk auto maar ik weet zeker dat in alle instructieboekjes van andere merken staat dat je de auto moet onderhouden bij de dealer van dat merk wil je gebruik maken van garantie of coulance! Er dan zijn er mensen die per beurt 75 euro uit willen sparen en toch naar een universele garage gaan. Is best maar dan naderhand niet huilen he ! Ik weet dat mijn dealer bij elke beurt het niveau van de versnellingsbakolie controleert,tis 15 seconden werk.Ik weet ook dat de universele garage dit bijna nooit doet. En een bak kan schade oplopen als het olieniveau te laag is .
-
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn Seat had 3 maanden voordat hij kapot ging nog een grote beurt gehad.
Ik denk dat niet merkgebonden garages ook goed werk kunnen doen.
Overigens ligt de dichtsbijzijnde Seat garage op 14 KM van mijn huis.
Ik denk dat niet merkgebonden garages ook goed werk kunnen doen.
Vind je dat ver? Wat wil je? Elke 5 km een dealer van je gekozen merk?
Het blijft een feit dat een dealer de auto gewoon beter kent en dat een fabriek nu eenmaal eist dat je daar je auto laat onderhouden mits je gebruik wilt maken van garanties e.d. Ik zeg dus alleen dat als mensen kiezen voor hun knip dat ze later niet moeten zeuren.
Het blijft een feit dat een dealer de auto gewoon beter kent en dat een fabriek nu eenmaal eist dat je daar je auto laat onderhouden mits je gebruik wilt maken van garanties e.d. Ik zeg dus alleen dat als mensen kiezen voor hun knip dat ze later niet moeten zeuren.
Nou, ik vind 14 kilometer niet ver maar het is wel ver als je versnellingsbak het niet meer doetVind je dat ver? Wat wil je? Elke 5 km een dealer van je gekozen merk?
Ook mijn Seat Ibiza 1.4 16V Stella uit het jaar 2004 met 65.000 km op de teller is vandaag bij de dealer geweest voor het vervangen van de bak. Ook had mijn auto een ratel in de bak zitten die er met geen mogelijkheid uit te krijgen was. De grage vertelde mijn dat dit totaal geen kwaad kon en ik gewoon door kon rijden. Na mijn poot stijf te hebben gehouden en iederedag gebeld te hebben met de grage keken ze toch nog een keer naar de Ibiza. Bleek dat de bak toch stuk was en hebben een ruilbak via Pon Car besteld en deze er vandaag onder gehangen. De retel was er uit, ik blij. Nog geen 50kn verder....ja hoor toch weer een ratel te horen uit de nieuwe ruilbak Ik heb de auto nu 2 weken en heb niks anders dan problemen met de bak gehad. Vertrouwen in de auto heb ik niet meer, als het aan mijn licht plant ik hem zo weer voor de deur en mogen ze mijn een ander merk geven of mijn oude auto terug geven. Ik ben zéér teleur gesteld in het merk Seat, dat een auto van net 2 jaar al een nieuwe bak moet hebben, het allemaal erg moeizaam ging en nu met een ruilbak weer de ratel terug is na nog geen 75 km te hebben gereden vind ik schandalig.
-
ik heb mijn auto nieuw gekocht in 2004 al na een jaar had ik veel problemen met de motor een tik was geen probleem volgens mijn garage nu is hij bijna 3 jaar en uit de garantie en nu moet ineens de motor uit elkaar volgens de seatdealer want het is ernstig maar ja nu kost het me alleen al aan werkkosten want het gaat 3 tot 4 dagen duren lees en huiver rons de 4000 euro de auto is dus niks meer waard 35000 kilometer op de teller en auto al afgeschreven ik kost van die pom en seatclam