LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
j.m. boos
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2008 19:53

vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door j.m. boos »

We klagen allemaal dat de brandstof voor onze auto zo duur is.
Dan vraag ik mij toch het volgende af;

Zelf ben ik een dagelijkse gebruiker van de A-7 Den Helder-Hoorn-Purmerend-Zaandam- en de ring Amsterdam. Ik heb onregelmatige werktijden. Ik rijd altijd op mijn cruisecontrole de ene keer 100km en de andere keer net even onder de 120.

Als ik 100 rijd word ik kruipend door de truckers ingehaald, of ze zitten op mijn bumper terwijl ze maar 80km mogen rijden. Behalve als zij op het stuk van de Coentunnel naar het knooppunt Nieuwe Meer rijden. dáár is trajectcontrole en dan kunnen ze ineens wél 80 rijden!

Zo-ook met de personenauto's. Al rijd ik 120 op mijn cruisecontrole dan zijn er maar zéér weinig auto's die IK inhaal. Het lijkt wel of ik stilsta. Er wordt giga hard gereden. Dan vraag ik mij af, "hebben al die mensen zo'n lieve baas dat zij zo gouw mogelijk op hun werk willen zijn?" of hebben ze het thuis zo slecht dat ze zo snel mogelijk ervan weg willen?

Maar al dat hard rijden kost gigantisch veel brandstof. En dan maar klagen wat is de benzine duur!

Even een voorbeeld van mijn zuinig rijden. Ik heb in 1989 een Opel E-kadett 1.6 gekocht (de eerste met katalysator) toen was het nog zo rustig op de weg dat het voor mij mogelijk was om met een constante snelheid van 90 km/u te rijden. Ik heb daarmee een verbruik gehaald van 1:19!!!! 720 km op één tank. (op benzine zoals ik hierboven al zeg nu kan je niet eens 90 rijden want dan wordt je door de truckers voor je sokken gereden).

In 2002 kocht ik een VW Passaat 1.9 TDI. ik heb, ondanks de dringende truckers, een verbruik gehaald van 1:20,5 (1000 km op één tank)

Dus hardrijders bedenk je eens wat win je nu echt aan tijd, en wat bespaar je je zelf niet op jaarbasis. Deel je kilometers maar eens met je verbruik en vermenigvuldig die bv met 25.000 km per jaar.
Reken dan eens uit als je niet 1:13 rijdt maar bv 1:18 wat met een diesel makkelijk haalbaar is.

Dus als we klagen wat is die brandstof duur, rijd eens 100 en kijk eens wat je dat scheelt! Dus waarom rijd jij dan zo hard.

En tot slot is het ook nog eens een stuk veiliger. Ach, dan ga je toch eens 10 minuten eerder van huis of ben je maar eens 10 minuten later thuis.

Moonlight
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2008 23:06

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door Moonlight »

Voel je je wel 100%? Altijd maar de chauffeur de schuld geven? Maximaal kan een vrachtwagen maar 90 a 95 km/u omdat hij opgevoerd is.

En als je gewoon 120 rijdt waar dat mag zal je mij niet horen en kan je zeker zuinig rijden. 80 of 100 km/u rijden waar je 120 mag en op dat moment kan rijden dat zijn de irritante mensen op de weg die zelfs ongelukken veroorzaken.

Ik zit tegenwoordig dagelijks op de weg en zie zat mensen die 80 rijden waar je 120 mag en dan is het ook niet raar als je door een vrachtwagenchauffeur wordt ingehaald.
En als je 25.000 km per jaar rijdt, rijd je ontzettend veel en mensen die geen oude barrel hebben, maar wel 1 op een emmer rijden die kunnen niet constant rijden.
Maarja als je ook slakken voor je neus hebt, dan zal je ook nooit netjes en constant kunnen rijden, want hoe vaak ik in een bebouwde kom niet in ene van 55 km/u naar 40 ben gegaan, omdat iemand bang was voor een boete. Afschuwelijk!

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Maximum snelheid weer terug naar 90. En voor de sukkels die op de rem moeten in de stad waar iemand 40 km/h rijd, leer eens anticiperen en rijd niet als een kip zonder kop.

Moonlight
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2008 23:06

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door Moonlight »

Ow anticiperen doe ik echt wel, maar voor alle sukkels die het normaal vinden om 10 of 20 km/u onder de maximale snelheid te gaan zitten hannissen en daarbij irritatie en zelfs ongelukken kunnen veroorzaken moeten ook eens nadenken :wink:.

Er is niet voor niets een maximale snelheid! Houd je daaraan, maar ga er niet onderzitten, tenzij het niet anders kan.. maar dan is er een reden voor ( naderende file of stoplicht ) en zal het ook geen probleem zijn.
Gisteren namelijk weer een gevaar op de weg gezien, een oudere man ( geschat rond de 70 ) die 30 a 40 reed waar je 50 mocht en geen richting aangaf terwijl hij linksaf ging. Omdat ik dit vermoedde en dus antisipeerde was er niets aan de hand, maar het is wel levensgevaarlijk!

MarcV
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 apr 2008 15:57

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door MarcV »

Waarom ik zo 'hard' rijd ?

Simpelweg omdat ik veel km's maak en vaak over lange afstanden. Het is niet ongewoon dat ik een half uur eerder op de plek van bestemming ben dan ik zou zijn geweest als ik me aan de (te lage) limiet had gehouden.

Ik begrijp niet waarom je de 'schuld' nu ineens geeft aan de automobilist die nog enigzins is gesteld op de mobiliteit. Die hebben nog steeds recht van klagen, want de oorzaak van de hoge brandstofprijzen is voor het grootste deel de overheid.

De langzaamrijders zijn wellicht een groter gevaar voor de verkeersveiligheid dan de hardrijders.

j.m. boos
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2008 19:53

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door j.m. boos »

ik vind het prima als iemand kommentaar heeft op mijn stukje over snelheid. maar men slaat de plank mis als men vind dat je niet 10 tot 20 km onder de max snelheid moet gaan zitten.

meneer Moonlight stelt dat als je 80 0f 100 gaat rijden waar je 120 mag gevaarlijk zou zijn. Voor de duidelijkheid de max snelheid is alleen maar dat je NIET HARDER MAG. er staat niet dat je 120 MOET!

meneer moolight moet eerst eens even gaan rekenen wat het verschil is in brandstof verbruik bij 90 en wat het kost aan brandstof als je 120 rijdt. nou dat is echt niet zuiniger.

hij vindt het niet raar als je 80 rijdt dat je door een vrachtwagen wordt ingehaald. dit is een puur egoistisch standpunt. ook voor de trucker is een max snelheid. en als hij zich daar aanhoud kan hij de automobilist die ook 80 rijdt gewoon niet inhalen.

Maximaal kan een vrachtwagen 90 a 95 stelt hij omdat hij opgevoerd is.
als hij zelf dagelijks op de weg zit (zoals ik) dan moet je je toch 2 dingen afvragen;

1) is het geoorloofd om je vrachtwagen op te voeren en
2). hoe kom je erbij dat ze MAAR 95 rijden. ik moet menig maal 100 of meer rijden om ze vóór te blijven of dat ze mij zelfs inhalen.

en als je binnen de bouwde kom van 55 terug moet naar 40 bewijst ook al dat je in de bebouwde kom te hard rijdt. terug naar 40 is niet zo erg.
ook de oude man in de stad rijdt misschien wel wat langzaam, zou best kunnen . maar ook hier geldt de 50 km is GEEN VERPLICHTE snelheid het is een MAXIMUM snelheid die zegt dat je er NIET HARDER mag! over het niet richting aangeven hoef je niet oud te zijn. dat zijn er genoeg.

welke snelhied er ook staat voor het weggedeelte waar je rijdt. het betekent daj er MAX xx km mag rijden en niet MOET!

dan zegt Moonlight;
Voel je je wel 100%? Altijd maar de chauffeur de schuld geven? volgens mij is de chauffeur toch echt degene die het gaspedaal intrapt en het rijgedrag bepaald.

MarcV zegt dat de hoge brandstofprijzen de schuld is van de overheid. helemaal mee eens!

maar mijn kommentaar is op de mensen die klagen over dat het zo duur is en rijden als bezetenen. namelijk vér boven de 120 of andere maximum terplaatse toegestane snelheid.

je hoeft heus niet perse 80 of 90 te rijden. je kan ook 100 of 110 rijden, maar als ik dan op mijn cruisecontrol 120 rijdt wordt ik door een grote hoeveelheid coureurs ingehaald. als iets zo duur is kan je je zelf ook best een beetje inhouden. en daar gaat het om.

tot slot ik vind het enorm egoistisch om te stellen dat langzaamrijders een groter gevaar zijn dan de hardrijders. nee het komt juist door die egoisten die zonodig hard(er) moeten.

verder wil ik niet heen en weer discussieëren. een ieder heeft nu zijn zegje wel gezegd.

Moonlight
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2008 23:06

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door Moonlight »

Sinds wanneer is Moonlight een man? :shock:

Ben jij in ene een vrouw geworden? Als je niet 100% wie je voor je hebt, zeg dan hij/zij...

Enne gelieve op de linkerbaan wel even 120 i.p.v 80, want anders krijg je helemaal filevorming he. Dank u wel.

En egoistisch? Jij weet dus waarschijnlijk niet hoe het werkverkeer van een vrachtwagenchauffeur in elkaar zit.
Alles op op een ander afschuiven? Woow..

1. Is het geoorloofd? Ow mijnheer... u snapt er niets van. Ja, want het is niet dat de vrachtwagens alleen in Nederland rijden. En het is opgevoerd, omdat vaak hier in Nederland op de vrachtwagens een begrenser opzit. Denk aan scooters ( deze mogen ook harder in Italië ).

Het zijn niet alleen maar binnenland chauffeurs hoor die op een vrachtwagen rijden, maarja ik kan het u niet kwalijk nemen dat u dit niet begrijpt als u niet bekend bent met Transport.

100 rijden? Vergeet niet dat een auto altijd wel af kan wijken, dat je denkt dat je 100 rijdt, maar zelfs 95 of misschien wel 105 rijdt. Daar denkt u dus ook niet aan.

En nu vind u zelfs dat de brandstofprijzen toch de schuld is van de overheid. U komt eerst over alsof dat niet zo is, want de mensen zeuren zo erg.

Bent u ook al vergeten dat er mensen bestaan die werken en in een lease auto van de zaak rijden en het geen reet interesseert of ze veel kwijt zijn aan benzine? Tja dat die mensen dan toch daarover zeuren is omdat ze MISSCHIEN een 2e auto hebben.

Alles is spontaan egoistisch dat hardrijders erger zijn dan langzaamrijders? Nee, ik zeg niet dat hardrijden goed is. Rijd je 150 op de snelweg en je rijdt jezelf op een dot heb ik geen medelijden met je.

En je wilt niet verder heen en weer discussieëren? Waarom open je dan een topic? Dan had je dit moeten laten, want daar is een forum dus voor.

Overigens vind ik dat u zelf de plank mis slaat. Ik zie zat ongelukken en files door dit soort vreselijke idote personen op de weg die willen bezuinigen op de gekste manier en niet anticiperen!

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door Frans75 »

En dan maar klagen wat is de benzine duur
Of je nu veel of weinig rijdt verandert niks aan de prijs van benzine.

Waar slaat dit topic nou op :roll:

angel1978
Berichten: 11249
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Overigens vind ik dat u zelf de plank mis slaat. Ik zie zat ongelukken en files door dit soort vreselijke idote personen op de weg die willen bezuinigen op de gekste manier en niet anticiperen!
ah, dus het probleem is anticiperen en niet de snelheid !!
80 of 100 km/u rijden waar je 120 mag en op dat moment kan rijden dat zijn de irritante mensen op de weg die zelfs ongelukken veroorzaken.
Volgens mij zijn die 2 dingen niet gerelateerd aan elkaar !
Tenzij je me andere cijfers kan laten zien ?
Er is niet voor niets een maximale snelheid! Houd je daaraan, maar ga er niet onderzitten, tenzij het niet anders kan
Dat is natuurlijk onzin !
Minder rijden dan de maximum-snelheid is op zich niets mis mee... zolang je zelf ook anticipeert op de anderen ( die wel harder rijden )...
Niet je auto blind naar links gooien en netjes rechts blijven rijden en er is niets aan de hand...

Nogmaals: het probleem is niet de snelheid, maar het anticipatie-vermogen van de gemiddelde ned. autorijder.. die is namelijk belabberd..
Zowel bij de langzame rijders als de hardrijders overigens ....

Moonlight
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2008 23:06

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door Moonlight »

Nogmaals: het probleem is niet de snelheid, maar het anticipatie-vermogen van de gemiddelde ned. autorijder.. die is namelijk belabberd..
Zowel bij de langzame rijders als de hardrijders overigens ....
Hier heeft u helemaal gelijk in! Dus wat is het gezeur dan ( waarop ik reageer ) van de topicstarter dan van doen?

Dat gaat over het verbruik en zijn gezeur over chauffeurs ( antipatie? ).

angel1978
Berichten: 11249
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dus hardrijders bedenk je eens wat win je nu echt aan tijd, en wat bespaar je je zelf niet op jaarbasis. Deel je kilometers maar eens met je verbruik en vermenigvuldig die bv met 25.000 km per jaar.
Reken dan eens uit als je niet 1:13 rijdt maar bv 1:18 wat met een diesel makkelijk haalbaar is.
Lijkt me an sich een duidelijk statement 8)

kan je het mee eens zijn of mee oneens...
Gezeur gaat mij toch wat ver !!!

Sterker nog.. het zijn vooral de reageerders die ongenuanceerd reageren !

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door Frans75 »

Dus hardrijders bedenk je eens wat win je nu echt aan tijd, en wat bespaar je je zelf niet op jaarbasis. Deel je kilometers maar eens met je verbruik en vermenigvuldig die bv met 25.000 km per jaar.
Reken dan eens uit als je niet 1:13 rijdt maar bv 1:18 wat met een diesel makkelijk haalbaar is.
Denk jij ook even aan onze gezondheid met je fijnstof-blower :evil:

Moonlight
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2008 23:06

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door Moonlight »

Inderdaad alsof Diesel zo'n lekkere brandstof is.

@Angel1978 je doet er zelf aan mee door dat te zeggen. Dit soort uitlatingen voegt al helemaal niets toe aan het topic.

angel1978
Berichten: 11249
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Waar doe ik aan mee dan ?

Ik ben het eens met zijn stelling, maar dat mag blijkbaar niet :roll:

In het hele stuk van de TS zit geen enkele keer een waardeoordeel over mensen... enkel over hun gedrag !

jouw reactie:
Voel je je wel 100%?
:?

ofwel, je valt meteen de persoon aan... Waarom ?

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door Frans75 »

tot slot ik vind het enorm egoistisch om te stellen dat langzaamrijders een groter gevaar zijn dan de hardrijders. nee het komt juist door die egoisten die zonodig hard(er) moeten
Als ik 50 op een 50km weg rij, voor mij rijdt iemand met 35. Die persoon houdt mij dus op.

WIE IS ER DAN DE EGOÏST?

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door kampvuur »

Zo ver ik weet en dagelijks mee maak bedraagd de echte snelheid (begrensd) van vrachtauto's maximaal 87 hooguit 89 werkelijk kilometer per uur. (als beroepchauffeur weet ik dit dus.)
Fabrieksuit geven alle auto's een paar procent meer aan, dat flink kan oplopen tot 15% naar gelang de bandenmaat die niet origineel zoals de auto nieuw geleverd is.

Dan lijkt 89 échte kilometers op de teller plotseling 105 km aan te geven...of de meeste navigatiesystemen geven ook de echte snelheid aan via gps..ook duidelijk verschil dus, dat is met iedere auto zo.
Doe zelf eens een test bij waarschuwingssignaal "u rijdt te hard" bij welke snelheid die gaat opbranden, meestal is dat rond de 55 km/u op de autoteller, praat je al over 10% verschil.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door Frans75 »

Waar rij jij nou eigenlijk in?


Ik heb in 1989 een Opel E-kadett 1.6 gekocht (de eerste met katalysator) toen was het nog zo rustig op de weg dat het voor mij mogelijk was om met een constante snelheid van 90 km/u te rijden. Ik heb daarmee een verbruik gehaald van 1:19!!!! 720 km op één tank. (op benzine zoals ik hierboven al zeg nu kan je niet eens 90 rijden want dan wordt je door de truckers voor je sokken gereden).

In 2002 kocht ik een VW Passaat 1.9 TDI.
Wanneer worden we nu eens gevrijwaard van deze betaalonzin/toeslag op LPG? ik rijdt al meer dan 20 jaar op LPG. maar ondanks de milieuvriendelijke brandstof moet ik duur betalen.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Het is natuurlijk een feit wanneer je 120 km/uur rijdt, dat de wagen meer brandstof neemt,

Bij 90 tot 100 km/uur rijdt een gemiddelde wagen het zuinigst, en wanneer je een verbruiksindicatie in de auto hebt, wordt dit je direct duidelijk,

Wanneer we echter met z'n allen deze snelheden aanhouden kunnen we het wel schudden op de Nederlandse wegen, en zijn files nog langer dan dat we nu gewend zijn, het wegennet in de Randstad slibt nu al dicht, en kunnen we de "milieuwinst" in die gebieden wel vergeten,

In de "rustige"provincies is er zeker voordeel te halen met een rustige rijstijl!, de minuten die je wint met 120 km/uur rijden wint is nihil, terwijl de rustige rijder toch wat meer geld op jaarbasis uitspaart,

Bij een hogere kilometrage op jaarbasis kun je van dit geld lekker eten met het hele gezin!, :P


Het scheelt al snel 100 tot 150 kilometer op een volle tank!, m.a.w. rijden met een "eitje" onder de rechter voet loont zeker,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

j.m. boos
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2008 19:53

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door j.m. boos »

Oké Moonlight,

Of je nu man of vrouw bent is op zich niet belangrijk. Ik heb in iedergeval de beleefdheid in acht genomen om je met meneer in de tekst aan te spreken. En dat je dan valt over het feit of iemand man of vrouw is heeft niets met het onderwerp te maken.

Om toch even te laten weten of ik wat van verkeer afweet zal ik je zeggen dat ik al vanaf mijn 18e op de WEG zit en al 33 jaar als buschauffeur. Er zijn vracht en beroepschauffeurs die honderdduizenden kilometers schadevrij rijden. Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik in al die jaren beroepsmatig slechts 3 aanrijdingen heb gehad en dan nog buiten mijn schuld.

Ik heb dus meer dan genoeg rijervaring om over de weggebruikers te oordelen. Heb mijn CCVB en ben ook nog eens BOA. (bijzonder opsporingsambtenaar in de wet personenvervoer) dus ik weet meer dan genoeg over (weg)vervoer.

Het is nog niet zoveel jaren geleden dat er een max en minimumsnelheid op de autosnelweg gold. De wet stelde namelijk dat alleen motorvoertuigen die harder dan 40 km p/u konden en mogen rijden op de autosnelweg mochten. En de minimumsnelheid voor personenauto's 70km p/u was. TOEN MOCHT je namelijk niet langzamer.
De max is per snelweg of plaats verschillend.

Voor vrachtauto's en auto's met aanhanger gold een max van 80 km p/u (en nog steeds) en een minimum van 60 km p/u.

Zoals ik al zeg dat was enkele jaren geleden. De wetgever heeft ondertussen wat regels gewijzigd zoals de minimumsnelheid is vervallen.
maar het motorvoertuig moet nog steeds harder kunnen en mogen dan 40 km p/u

Al ben ik het natuurlijk wel eens dat je geen 70 met je auto op de snelweg moet gaan rijden.

Maar Frans ook voor jou in de bebouwde kom mág je maar 50 maar ook hier geldt er staat nergens dat je niet langzamer mag. Maar vraag je ook eens af waarom iemand 35 rijdt? Is hij/zij zoekende of is er iets anders. Ach, het zal wel aan mij liggen maar ik heb het gevoel dat er mensen reageren die of geen geduld hebben of zelf geen inzicht hebben in de gevaren van het hard rijden.

Vergeet ook niet dat anticiperen/reageren met een lagere snelheid makkelijker en sneller kan dan met een hoge(re) snelheid.

Het ging mij erom dat hard rijden veel meer brandstof en geld kost, en waar je ook zit te praten over vervoer en kosten, het altijd gaat over de literprijs. En dat autorijden zo duur kost. Nou en ik heb aangegeven dat je daar zelf heel veel invloed op kan hebben. En dat zijn NIET de leasrijders. En dán zeg ik zoals in mijn stukje rijd dan eens 100 je wint niks aan tijd en scheelt behoorlijk in je portemonnee. En het is heus veiliger.

Dat ik niet verder wil discussiëren heeft te maken met het welles-nietes verhaal en het eindeloos heen en weer schrijven met mensen die de gedachten hebben zo van, IK VIND ......

Ik heb alleen geprobeerd te verwoorden wat IK dagelijks hoor en op de weg meemaak. En daar een verbinding mee te maken. En daar mag een ieder het zijne van denken. (of moet ik het "en het hare" zeggen?)

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: vind jij brandstof ook zo duur, waarom rijd jij dan zo hard?

Ongelezen bericht door MLF »

Ik heb geen auto, maar de benzine is belachelijk duur, alleen de tax is 90% of zo iets.
In Amerika is het echt veel goedkoper.
Waarom kan het daar wel?

Gesloten