LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wie staat er nu in zijn recht?
wie staat er nu in zijn recht?
1,5 week geleden ben ik met mijn ouders wezen kijken voor een nieuwe auto bij een autogarage. Eenmaal daar aangekomen leek het ons, ook op aandringen van de autohandelaar, het beste om een auto te nemen met een bouwjaar na 2001 omdat ik dan met mijn oude auto voor de slooppremie kon gaan. Uiteindelijk dus een leuk wagentje uitgezocht en een koopovereenkomst ondertekend en gesloten.
Nu belde de garage me gisteren op met de mededeling dat mijn oude auto niet in aanmerking komt voor de slooppremie, omdat de auto pas sinds juni 2008 op mijn naam staat en volgens de regels moet de auto al op je naam staan voor 1 maart 2008. Deze regel heeft de autohandelaar ons destijds niet kenbaar gemaakt en wij waren er zelf ook niet van op de hoogte. De autogarage wilt nu dat ik mijn oude auto gewoon inruil voor de nieuwe, maar dan moet ik aanzienlijk meer bijbetalen.
Mijn vraag is nu dus of de autogarage dit zomaar kan doen, terwijl er een koopovereenkomst gesloten is waarin staat dat er 1000 euro van de koopprijs afgaat?
Nu belde de garage me gisteren op met de mededeling dat mijn oude auto niet in aanmerking komt voor de slooppremie, omdat de auto pas sinds juni 2008 op mijn naam staat en volgens de regels moet de auto al op je naam staan voor 1 maart 2008. Deze regel heeft de autohandelaar ons destijds niet kenbaar gemaakt en wij waren er zelf ook niet van op de hoogte. De autogarage wilt nu dat ik mijn oude auto gewoon inruil voor de nieuwe, maar dan moet ik aanzienlijk meer bijbetalen.
Mijn vraag is nu dus of de autogarage dit zomaar kan doen, terwijl er een koopovereenkomst gesloten is waarin staat dat er 1000 euro van de koopprijs afgaat?
-
Re: wie staat er nu in zijn recht?
helaas is een garage vaak wel op de hoogte op voorhand,men weet donders goed wanneer een auto in anamerking komt voor een slooppremie en de regels die daar aan gesteld worden, de koper niet
de buit is zon beetje binnen en komt men met dit addertje aan
als er in de overeenkomst staat dat je 1000 euro korting krijgt vanwege de slooppremie dan zou ik eens even gaan informeren bij een bureau rechtshulp, heet tegenwoordig anders geloof ik
men had depapieren gewoon goed moeten controleren en dan had men meteen geweten of slooppremie mogelijk was
nalatigheid, al dan niet bewust, van de garage dus
als er in de overeenkomst staat dat je 1000 euro korting krijgt vanwege de slooppremie dan zou ik eens even gaan informeren bij een bureau rechtshulp, heet tegenwoordig anders geloof ik
men had depapieren gewoon goed moeten controleren en dan had men meteen geweten of slooppremie mogelijk was
-
Beste
De sloopremie is een regeling van de overheid, waarvoor de garage niet aansprakelijk is. Met name het feit dat de auto niet lang genoeg op jouw naam staat om in aanmerking te komen voor de slooppremie kunnen ze pas zien als het kenteken deel 2 wordt overhandigd .
Dit had je gewoon zelf kunnen en moeten checken.
Je zou uit coulance kunnen vragen om het verschil te delen en ieder 500 euro laten betalen, onder het mom dat zij je hier ook op hadden kunnen wijzen...
Een rechtszaak heeft niet veel zin, dit verlies je zeker
Absoluut niet mee eens.helaas is een garage vaak wel op de hoogte op voorhand,men weet donders goed wanneer een auto in anamerking komt voor een slooppremie en de regels die daar aan gesteld worden, de koper niet
De sloopremie is een regeling van de overheid, waarvoor de garage niet aansprakelijk is. Met name het feit dat de auto niet lang genoeg op jouw naam staat om in aanmerking te komen voor de slooppremie kunnen ze pas zien als het kenteken deel 2 wordt overhandigd .
Dit had je gewoon zelf kunnen en moeten checken.
Je zou uit coulance kunnen vragen om het verschil te delen en ieder 500 euro laten betalen, onder het mom dat zij je hier ook op hadden kunnen wijzen...
Een rechtszaak heeft niet veel zin, dit verlies je zeker
-
men, de garage, kan gewoonweg de papieren controleren, kijken vanaf wanneer de auto op naam staat - sterker, typ het kenteken even in op de kentekenpagina van de rdw, en je weet genoeg - en men weet exact of de auto voor slooppremie in aanmerking komt of niet
als dat niet gebeurd, en men biedt toch de sloopregeling aan de klant aan, dan is het nalatigheid als blijkt dat de ingeruilde wagen niet voor de regeling in aanmerking blijkt te komen, maar er wel inmiddels een overeenkomst is getekend voor de aanschaf van een andere auto met slooppremie, en aanbetaald
de overheid bepaald de regels, het is de verantwoordelijkheid van de garage die na te streven, en het is de verantwoordelijkheid van de koper na te gaan of de ingeruilde wagen daadwerkelijk in aanmerking komt voor die slooppremie
als dat niet gebeurd, en men biedt toch de sloopregeling aan de klant aan, dan is het nalatigheid als blijkt dat de ingeruilde wagen niet voor de regeling in aanmerking blijkt te komen, maar er wel inmiddels een overeenkomst is getekend voor de aanschaf van een andere auto met slooppremie, en aanbetaald
de overheid bepaald de regels, het is de verantwoordelijkheid van de garage die na te streven, en het is de verantwoordelijkheid van de koper na te gaan of de ingeruilde wagen daadwerkelijk in aanmerking komt voor die slooppremie
-
Beste
mee eens, en hier zeg je het toch ook zelf. De koper is verantwoordelijk om te checken of zijn wagen in aanmerking komt voor de slooppremiede overheid bepaald de regels, het is de verantwoordelijkheid van de garage die na te streven, en het is de verantwoordelijkheid van de koper na te gaan of de ingeruilde wagen daadwerkelijk in aanmerking komt voor die slooppremie
-
in die zin zou je alleen kwaad kunnen zijn op jezelf fat je dat niet hebt gecontroleerd
van de andere kant is het mede een fout van de garage de klant onjuist voor te lichten, waar de klant nu de dupe van is
je mag toch wel iets van juiste informatie verwachten als je een auto koopt
van de andere kant is het mede een fout van de garage de klant onjuist voor te lichten, waar de klant nu de dupe van is
je mag toch wel iets van juiste informatie verwachten als je een auto koopt
Zoals "mellemalle" ook al terecht opmerkt, kan iedereen die het kenteken van een auto weet dit gewoon opzoeken op de RDW-site. Daar heb je geen deel 2 voor nodig.Met name het feit dat de auto niet lang genoeg op jouw naam staat om in aanmerking te komen voor de slooppremie kunnen ze pas zien als het kenteken deel 2 wordt overhandigd .
-
Beste
ja dat klopt.
Verandert evenwel niks aan mijn standpunt
ja dat klopt.
Ok, nog even on-topic dan........seagoing racer2 schreef:Beste
ja dat klopt.
Naar mijn mening zijn zowel de garagehouder als de TS onzorgvuldig geweest door dit niet na te gaan. Ik zelf denk dan ook dat de oplossing die al eerder is genoemd een redelijke is: het verschil van 1000 komt voor beider rekening, dus 500 euro korting voor de TS.