LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Xenon-lampen en regeltjes

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Homerdotter3
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2012 01:11

Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door Homerdotter3 »

Xenon-lampen, ondernemers en regeltjes.
De ondernemers willen minder regeltjes, want dat kost geld.
Maar de ondernemer creëert zelf wel heel veel regeltjes.
Neem nou het vervangen van een xenon-lamp van een Nissan Primera.
Zo’n lamp kost heeeel veel geld.
Ze vragen er variërend van € 35,-- tot maar liefst € 150,-- voor.
En dan het vervangen van zo’n lamp.
Een regelrechte ramp.
Er is om te beginnen een speciale soort inbus sleuteltje voor nodig om alleen al het schroefje van die rubberen kap er af te krijgen.
Want een lamp vervangen door jezelf ?
Nee, dat is verboden. Dat zou toch makkelijker moeten zijn.
Want de ondernemers willen geen regeltjes maar wel heeel veel geld.
Zodat de burger volledig leeggezogen wordt.
Als je dan al die lamp vervangen hebt.
Dan kom er achter dat er een starter aanhangt die het waarschijnlijk niet doet.
Zo’n starter is bijna niet te vinden op internet, maar wel gewoon bij de garage.
De garage (in mijn geval dus mijn eigen garage) vraagt eerst of hij kan onderzoeken wat het gaat kosten. Maar omdat ondernemers niet van regeltjes houden, verlangt deze ondernemer waar liefst
€ 1.200,-- voor het vervangen van de gehele koplamp.
Want in die koplamp zou een transistor zitten, en die kan alleen vervangen worden door een geheel nieuwe kopkamp. Ja, ben ik gek of zo.
Oh ja, omdat de ondernemers niet van regeltjes houden maar wel van heeeeel veel geld, wordt er bij verteld dat dit exclusief de kosten voor de (de)montage zijn.
Over regeltjes gesproken.
Denk maar eens aan stekkers van allerlei apparaten.
De ondernemers vinden elk half jaar wel een ander stekkertje uit.
Want ondernemers houden niet van regeltjes ?
Oh nee, dan heb ik mij vergist zeker.
Laatst gewijzigd door Homerdotter3 op 24 apr 2012 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door crazyme »

Homerdotter3 schreef:Xenon-lampen, ondernemers en regeltjes.
De ondernemers willen minder regeltjes, want dat kost geld.
Maar de ondernemer creëert zelf wel heel veel regeltjes.
Neem nou het vervangen van een xenon-lamp van een Nissan Primera.
Zo’n lamp kost heeeel veel geld.
Ze vragen er variërend van € 35,-- tot maar liefst € 150,-- voor.
En dan het vervangen van zo’n lamp.
Een regelrechte ramp.
Er is om te beginnen een speciale soort inbus sleuteltje voor nodig om alleen al het schroefje van die rubberen kap er af te krijgen.
Want een lamp vervangen door jezelf ?
Nee, dat is verboden. Dat zou toch makkelijker moeten zijn.
Want de ondernemers willen geen regeltjes maar wel heeel veel geld.
Zodat de burger volledig leeggezogen wordt.
Als je dan al die lamp vervangen hebt.
Dan kom er achter dat er een starter aanhangt die het waarschijnlijk niet doet.
Zo’n starter is bijna niet te vinden op internet, maar wel gewoon bij de garage.
De garage (in mijn geval dus garage Brockhoff) vraagt eerst of hij kan onderzoeken wat het gaat kosten. Maar omdat ondernemers niet van regeltjes houden, verlangt deze ondernemer waar liefst
€ 1.200,-- voor het vervangen van de gehele koplamp.
Want in die koplamp zou een transistor zitten, en die kan alleen vervangen worden door een geheel nieuwe kopkamp. Ja, ben ik gek of zo.
Oh ja, omdat de ondernemers niet van regeltjes houden maar wel van heeeeel veel geld, wordt er bij verteld dat dit exclusief de kosten voor de (de)montage zijn.
Over regeltjes gesproken.
Denk maar eens aan stekkers van allerlei apparaten.
De ondernemers vinden elk half jaar wel een ander stekkertje uit.
Want ondernemers houden niet van regeltjes ?
Oh nee, dan heb ik mij vergist zeker.
Ja, jij hebt het eindelijk door.

Ondernemers zijn eigenlijk gek op regels, consumenten financieel aan de grond brengen en lastig doen.

Gefeliciteerd !

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door thecure »

wat een *** verhaal zeg.
voordat je de auto kocht, wist je al dat defecten aan Xenon duurder zijn dan standaard halogeen verlichting.
Denk je dat de garagehouder jou expres aan het pesten is of zo?

Hij probeert het voor jou te repareren, en ja helaas is dat een prijzige aangelegenheid. Dat de onderdelen zo duur zijn kan hij ook niets aan doen.

Dan had je geen xenon moeten kiezen, dan kun je het H1 of H7 lampje zelf vervangen voor een tientje...

Homerdotter3
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2012 01:11

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door Homerdotter3 »

Ja, uiteraard wil ik voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Je denkt toch niet dat ik mij blauw ga betalen voor een lampje.
Laatst gewijzigd door Homerdotter3 op 24 apr 2012 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ja, uiteraard wil ik voor een dubbeltje op en eerste rang zitten.
Je denkt toch niet dat ik mij blauw ga betalen voor een lampje.
Blauw zul je je betalen. Xenon lampen zijn gevaarlijk wanneer ze niet juist zijn afgesteld.

Daarom is alles eromheen duur.

Voortaan gewonen lampjes op je auto !

stofzuigertje

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een Universele garage heeft ook deze sleutels meestal wel.
Ook de lampen en balast kunnen ze gewoon bestellen.

Daar is met imitatie delen, eigenlijk originele in ander doosje vaak het voor voordeliger dit soort dingen te laten uitvoeren.

De achteraf ingebouwde Xenon is vele malen goedkoper en je betaal dan ook geen BPM en BTW over deze BPM dus stukken goedkoper.
Daarom is achteraf Xenon goedkoper in aanschaf en ook bij vervangen.

Maar dat zal Datsun Dealer Brockhoff wel niet leuk vinden.

Homerdotter3
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2012 01:11

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door Homerdotter3 »

Stofzuigertje, bedankt voor je reactie.
Bij navraag blijkt dat de oudere modellen van Nissan uit 2001 met Xenon-lampen de starter in de lamp is ingebouwd.
De jongere modellen hebben ze los van de koplamp zitten.
Je moet dus een nieuwe koplamp kopen, varierend van € 750,-- tot € 1.200,--.
Maar waarom zou ik niet een koplamp bestellen met halogeen.
Die zijn € 210,--. Maar de vraag is dan, kun je ongestraft van Xenon (standaard geleverd in deze auto) terugstappen naar halogeen.
Of kun je, ondanks dat de starter ingebouwd is, een losse aan de buitenkant plaatsen, zonder de lamp te hoeven vervangen. Maar hoe doe je dat.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

stofzuigertje schreef:De achteraf ingebouwde Xenon is vele malen goedkoper en je betaalt dan ook geen BPM en BTW over deze BPM dus stukken goedkoper.
Daarom is achteraf Xenon goedkoper in aanschaf en ook bij vervangen.

Je betaalt sowieso geen BTW over de BPM.

En over achteraf ingebouwde Xenon zijn de meningen ook verdeeld. In 9 van de 10 gevallen zie je een sjonniebak met achteraf ingebouwde Xenon al van veel te ver aankomen.
Is inderdaad wel goedkoper, en de chauffeur heeft inderdaad een zee van licht voor zich. Maar of het nou beter is? Ik waag het te betwijfelen.

Even on topic: je kunt teruggaan naar halogeen, moet je echter wel beide koplampen vervangen.

v.d.Heyden

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door bprosman »

En over achteraf ingebouwde Xenon zijn de meningen ook verdeeld
Bovendien na 2007 moet je ook koplampsproeiers hebben.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door thecure »

reflectoren van halogeen armaturen zijn niet geschikt voor xenon, waardoor er een hoop strooilicht onstaat.
daarom is achteraf xenon zo hinderlijk voor de tegenliggers.

stofzuigertje

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Van fabriek Xenon naar Halogeen geeft vaak problemen met de kabels.

Andersom gaat makkelijker.

Ik test altijd eerst even 1 kant want het is per reflector model afhankelijk of je strooilicht kreeg of niet.

Ook heb je bij H4 eerder last van strooilicht dan de H1 en H7 lampen.

En welk merk want soms is het brandpunt verkeerd dus ook het merk Xenon kan nog invloed hebben.

Verder is er op diverse auto forums voldoende info te vinden.
www.nationaalautoforum.nl is voor elk merk goed maar er zijn vele merk forums dus zoek maar even...

stofzuigertje

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet dat BPM voordeel bij achteraf montage kan gelden.
Een Airco, Radio en Lederen Stoelen worden BPM over gerekend vanaf fabriek en de bijtelling voor Lease rijder is dan ook hoger.

Als je het achteraf laat doen is het zonder BPM.
Verder kunnen bedrijven dit BTW bedrag ook aftrekken dus nog voordeliger.

Dus als een importeur iets inbouwde voor aflevering kost dat BPM,
de dealer hoefde die na op naam zetten niet af te dragen....

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Aftermarket xenon is op zijn best heel matig maar doorgaans is het resultaat gewoon slecht en verblind je ondanks een acceptabel lichtbeeld nog teveel tegenliggers.
Denk dat de keuze simpel is: of je investeerd in een goede xenoninstallatie (en ombouwen naar origineel xenon is duur maar wel degelijk te doen en die hoogtesensor ziet er niet voor niets op) of je houdt het gewoon op halogeen (waar de armaturen voor gemaakt zijn).

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik word zowel op de fiets als in de auto zeer regelmatig verblind, vaak door zeer moderne auto's. Vooral op de fiets is dat hinderlijk en zelfs gevaarlijk, omdat ik echt niks meer zie en wel eens het fietspad af zeil. Als dat moderne verlichting en veiligheid is, dan hoeft het voor mij niet.
Verder lijkt de onmogelijkheid om zelf een lampje te verwisselen een manier om de dealer van inkomsten te verzekeren. Bij mijn redelijk zuinige, 18 jaar oude Audi kan ik zelf nog een lampje verwisselen (wat overigens nooit nodig is). Ik geef wel toe dat de lichtopbrengst van de koplampen niet super is.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door Emmy75 »

peteroo schreef:Ik word zowel op de fiets als in de auto zeer regelmatig verblind, vaak door zeer moderne auto's. Vooral op de fiets is dat hinderlijk en zelfs gevaarlijk, omdat ik echt niks meer zie en wel eens het fietspad af zeil. Als dat moderne verlichting en veiligheid is, dan hoeft het voor mij niet.
Persoonlijk vind ik het een groot verschil of er originele xenon af fabriek op een auto zit of de (meeste) billigere achteraf inbouwsetjes. Bij de originele xenon af fabriek wordt ik nooit verblind door de tegenliggers en heb ik soms meer last van de verkeerd afgestelde gewonen lampen. Bij veel van die achteraf inbouw dingen, heb ik daar vaak veel meer last van. Naarmate de auto's met originele xenon nieuwer worden, lijken deze steeds beter te worden.
peteroo schreef: Verder lijkt de onmogelijkheid om zelf een lampje te verwisselen een manier om de dealer van inkomsten te verzekeren. Bij mijn redelijk zuinige, 18 jaar oude Audi kan ik zelf nog een lampje verwisselen (wat overigens nooit nodig is). Ik geef wel toe dat de lichtopbrengst van de koplampen niet super is.
Sja, vooralsnog is het een keuze bij de aanschaf van een auto. Iemand kan weten dat een originele xenon niet zelf vervangen kan worden en dat dit dus een stuk duurder is dan de gewone lampjes. Immers een nieuwe auto met xenon kost doorgaans ook iets meer.

Wij rijden al een aantal jaren in auto's met af fabriek xenon en eerlijk gezegd zou ik niet anders meer willen. Het zicht bij rijden in het donker - zeker als er geen straatverlichting is - is gewoon een stuk beter. Ik zou niet anders meer willen. Zeker als je regelmatig fietsers tegenkomt zonder licht.

denny009
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 dec 2010 17:45

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door denny009 »

Ik vind dat dat achteraf inbouw xenon verboden moet worden (is het volgens mij al voor auto's na 2007?). Je moet in Rotterdam eens op zaterdagavond door de stad rijden, de 1 na de ander die je verblindt, vaak sein ik dan even met groot licht, maar ze hebben het zelf niet door, zolang het er maar stoer uitziet. Vaak zijn het de types die in een gepimpte Leon, Astra, Civic of Golf rondrijden

Regelmatig sta ik bij het stoplicht te wachten en staat er iemand met achteraf inbouwxenon naast me, dan heb ik met m'n halogeen verlichting (Suzuki Swift 2000) vaak nog meer lichtopbrengst, omdat hun xenon vaak verkeerd staat afgesteld. Het is sowieso echt een onzin dat je met achteraf xenon meer licht hebt als met halogeen. Koop dan gewoon een auto waar de xenon er af fabriek in is geleverd ipv zo'n aftermarket setje van een paar tientjes. Let er ook maar eens op hoevaak je achteraf xenon met 1 kapotte lamp ziet rijden, omdat het zo goedkoop is, gaan de lampen vaak sneller stuk dan een normale lamp.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door bprosman »

(is het volgens mij al voor auto's na 2007?)
Verboden is het niet, je bent wel verplicht automatische hoogsteafstelling en koplampsproeiers te hebben.

Rinus M
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 mar 2010 16:30

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door Rinus M »

bprosman schreef:
En over achteraf ingebouwde Xenon zijn de meningen ook verdeeld
Bovendien na 2007 moet je ook koplampsproeiers hebben.
Kunt u mij vertellen waar dit vermeld staat.
Wij hebben jaren geleden Xenon verlichting besteld bij nl tuning,
de auto is al diverse keren voor de a.p.k. geweest, en nooit afgekeurd op koplampsproeiers ondanks de Xenon lampen.

Groet,
Rinus

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door bprosman »

Hoe ziet de officiële regelgeving eruit? Wat verandert er?

Met de APK wordt gekeken naar het bouwjaar van het voertuig. Als het voertuig een bouwjaar heeft vanaf 01-01-2007, moet de xenon verlichting - zowel aftermarket als vanaf fabriek - voorzien zijn van:

- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven

Voor voertuigen met het bouwjaar 31-12-2006 of daarvoor, gelden deze regels voor de APK niet. Dan moet een (aftermarket) xenon lamp alleen goede verstelling hebben en een goed lichtbeeld geven. Oftewel, de APK eisen die ook op halogeen lampen van toepassing zijn.
Deze specifieke eisen voor voertuigen van voor 31-12-2006 veranderen niet per 1 mei 2009, maar gelden al sinds 01-01-2007.

Let op, dit geld alleen voor de APK keuring.

Waar controleert de politie op?

Als een auto xenon verlichting voert - zowel aftermarket als origineel - controleert de politie of de verlichting voorzien is van:
- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven
- de koplampen moeten voorzien zijn van DC, DR of DCR keurmerk.

Het is echter per 1 mei 2009 een extra eis voor alle auto's dat het armatuur goedgekeurd moet zijn voor de soort verlichting die erin wordt gebruikt. Dit geld dus voor alle voertuigen onafhankelijk van het bouwjaar! De politie kan je bekeuren voor het voeren van ondeugdelijke verlichting. De boete bedraagt € 90,- (22 april 2009). Het achteraf inbouwen van gasontladingslampen is dus geen probleem m.b.t. de APK, echter de politie hanteert andere eisen. Het achteraf inbouwen is op eigen risico.
Bronvermelding:

- Artikel 115 t/m 118 van de bijlagen Regeling Voertuigen versie 9 april 2009 http://www.rdw.nl
- Helpdesk RDW technische dienst 0900 07 39
- Politie Groningen 0900-8844
- Boetebase http://www.om.nl"

denny009
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 dec 2010 17:45

Re: Xenon-lampen en regeltjes

Ongelezen bericht door denny009 »

@bprosman

Bedankt voor het verhelderende verhaal bovenstaand. Ik hoop trouwens dat de politie eens wat strenger gaat controleren op achteraf xenon, want het is echt zwaar irritant.

Gesloten