LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Autobanden
Re: Autobanden
Ik heb er nog nooit van gehoord. Dit riekt toch naar een productiefout (juist omdat je er nooit over hoort)! Gevaarlijk, zeg. Maar goed dat jullie er goed vanaf gekomen zijn.
Re: Autobanden
Soms kan het even raken van een stoeprandje al zoveel schade aanrichten dat een band levensgevaarlijk is geworden
Op Duitse TV hebben ze laatst hier een onderwerp aan besteed en voorbeelden laten zien
Op Duitse TV hebben ze laatst hier een onderwerp aan besteed en voorbeelden laten zien
Re: Autobanden
Bij Michelin in de Formule 1 gaat er ook nogal eens een bandje kapot. Ook loopvlakken die ineens in de lucht vliegen.
It's all in the family.....
It's all in the family.....
Re: Autobanden
Zelfde ervaring met Michelin. Om specifieker te zijn: de Michelin Primacy.
De laatste twee jaar is de kwaliteit slechter dan eerder.
En dat voor echt de hoofdprijs, want ik ben nog geen duurdere band tegen gekomen.
Sinds kort rij ik op Pirelli. PERFEKT!
De laatste twee jaar is de kwaliteit slechter dan eerder.
En dat voor echt de hoofdprijs, want ik ben nog geen duurdere band tegen gekomen.
Sinds kort rij ik op Pirelli. PERFEKT!
Re: Autobanden
En het frappante is: Als je het Michelin vraagt ben je altijd een UNIEK geval: "Dit is ECHT nog nooit voorgekomen" Dat is dus echte Bulls##t
IK GEEN MICHELINNEN MEER
IK GEEN MICHELINNEN MEER
Re: Autobanden
Een band is onderhevig aan verschillende krachten. De grootste en belangrijkste is de afschuifkracht (vergelijk: grip).
Een te lage bandenspanning zorgt ervoor dat de band te warm wordt tijdens het rijden. Als er al een gaatje in de band zat in combinatie met de hoge temperatuur kan de hechting tussen loopvlak en binnenvlak (ander soort rubber, laat geen lucht door) makkelijk loslaten en afschuiven (vandaar afschuif krachten).
En je loopvlak is verdewenen in een ogenblik omdat de band veel omwentelingen maakt bij 120 km/u.
Een te lage bandenspanning zorgt ervoor dat de band te warm wordt tijdens het rijden. Als er al een gaatje in de band zat in combinatie met de hoge temperatuur kan de hechting tussen loopvlak en binnenvlak (ander soort rubber, laat geen lucht door) makkelijk loslaten en afschuiven (vandaar afschuif krachten).
En je loopvlak is verdewenen in een ogenblik omdat de band veel omwentelingen maakt bij 120 km/u.
Re: Autobanden
ik rij al jaren michelin banden nooit problemen mee hebben de langste levensduur HET ZIJN ECHTE DE BESTE BANDEN!!!!!!!
Re: Autobanden
Het lijkt erop dat een ingedrongen spijker (of ander voorwerp) er onder het rijden is uitgeslingerd. De banden zijn dan reeds warm en door het leeglopen verwarmen ze het snelst boven de wangen. Daar zouden dan ook sporen van moeten zijn, korrelig materiaal op de band (op de moterfiets 4 x achtereen een klaverblad ronden geeft het zelfde effekt aan rechterzijde motorband). Op het momont dat de wang het dragen begeeft, duwt de band (wiel) de auto zijdeling ongecontroleerd.
Dat het loopvlak los laat, zie je ook veel bij vrachtwagenbanden langs de snelweg. De logische verklaring die ik heb, is dat het ook gebeurd door de warmteopbouw in de band.
Ik heb zelf met een geringe snelheid meegemaakt met michelinbanden dat ze door een spijker gat leegliepen (ook achterzijde) en ook toen werd de auto slecht bestuurbaar. Je zag toen ook gelijk slijtage op buitenzijde van het loopvlak.
Er schijnt inmiddels een band te zijn, waar een loopvlak bruikbaar blijft bij 80 km
Dat het loopvlak los laat, zie je ook veel bij vrachtwagenbanden langs de snelweg. De logische verklaring die ik heb, is dat het ook gebeurd door de warmteopbouw in de band.
Ik heb zelf met een geringe snelheid meegemaakt met michelinbanden dat ze door een spijker gat leegliepen (ook achterzijde) en ook toen werd de auto slecht bestuurbaar. Je zag toen ook gelijk slijtage op buitenzijde van het loopvlak.
Er schijnt inmiddels een band te zijn, waar een loopvlak bruikbaar blijft bij 80 km
Re: Autobanden
amai wat lees ik hier allemaal
als je echt over een zeer goede band wil beschikken dan moet je een toyoband hebben. na terug te vinden op www.toyobanden.nl
zelf rij ik met toyo proxes1 en heb mij nog nooit zo veilig op de baan gevoeld
greetz
als je echt over een zeer goede band wil beschikken dan moet je een toyoband hebben. na terug te vinden op www.toyobanden.nl
zelf rij ik met toyo proxes1 en heb mij nog nooit zo veilig op de baan gevoeld
greetz
Re: Autobanden
Toyo is een redelijke band maar bij lange na niet de beste. word veel gebruikt bij jongeren omdat het vrij goedkope band is en vanwege het uiterlijk (V-profiel)
De band valt totaal in het niets, qua kwaliteit en comfort, bij merken als pirelli, dunlop, yokohama, en michelin. dat is toch een klasse beter. tevens heeft de toyo proxes ts-1 een V profiel, en dat wil weer zeggen dat het minder grip heeft op een nat wegdek. en een V-profiel staat bekend dat het meer lawaai maakt. Leuke, maar niet een top band.
De band valt totaal in het niets, qua kwaliteit en comfort, bij merken als pirelli, dunlop, yokohama, en michelin. dat is toch een klasse beter. tevens heeft de toyo proxes ts-1 een V profiel, en dat wil weer zeggen dat het minder grip heeft op een nat wegdek. en een V-profiel staat bekend dat het meer lawaai maakt. Leuke, maar niet een top band.
Re: Autobanden
Eeen fabrikant zal bij ongelukken altijd zo snel mogenlijk het produkt
zien binnen te halen voor intern onderzoek.
U bent dan de band kwijt en probeer dan maar het tegendeel te bewijzen.
ANWB inschakelen en door een onafhankelijk instituut laten onderzoeken.
Vriendelijke groeten
H.Stigter
zien binnen te halen voor intern onderzoek.
U bent dan de band kwijt en probeer dan maar het tegendeel te bewijzen.
ANWB inschakelen en door een onafhankelijk instituut laten onderzoeken.
Vriendelijke groeten
H.Stigter
Re: Autobanden
Veel mensen zijn zonder het te weten zelf schuldig aan hun bandenproblemen: verkeerde bandenspanning, zowel te hoog als te laag geeft extreme slijtage aan het loopvlak (en bij lage spanning ook aan de wangen) omdat dan maar een deel van het loopvlak wordt gebruikt. Bij te hoge bandenspanning wordt alleen het midden van het loopvlak gebruikt, bij te lage bandenspanning zakt de wang door en raakt het midden van de band de weg niet meer en rij je alleen op de randen.
Een ander probleem is het parkeren: door tegen bijvoorbeeld een putrand te rijden kun je makkelijk de velg beschadigen waardoor problemen ontstaan, een andere fout is dat sommige mensen nogal eens met 1 wiel gedeeltelijk op bijv. een stoeprand parkeren, soms staat 2 cm (in breedterichting) op een randje en hangt de rest van de band in de lucht. Gevolg is dan dat het stalen karkas in de band gigantisch wordt belast en definitief vervormd (beschadigd) kan worden, bij hoge snelheid leidt dit gemakkelijk tot een klapband.
Een ander probleem is het parkeren: door tegen bijvoorbeeld een putrand te rijden kun je makkelijk de velg beschadigen waardoor problemen ontstaan, een andere fout is dat sommige mensen nogal eens met 1 wiel gedeeltelijk op bijv. een stoeprand parkeren, soms staat 2 cm (in breedterichting) op een randje en hangt de rest van de band in de lucht. Gevolg is dan dat het stalen karkas in de band gigantisch wordt belast en definitief vervormd (beschadigd) kan worden, bij hoge snelheid leidt dit gemakkelijk tot een klapband.
Re: Autobanden
Ik had vroeger een oude wagen, die zo roestte, dat ik er niet veel meer aan wilde doen, de auto had 2 nieuwe banden nodig, zodat ik het jaar nog even uit kon rijden met die wagen
ik kon via een bandenhandel, een paar coverbanden krijgen, voor een lief prijsje,
Ik had geen snelle wagen, dus dit durfde ik wel aan, en een harde rijden ben ik ook al nooit geweest ( 100 km/u op de snelweg )
en ik vermijd hard de bocht in rijden, dat is ook iets waar de banden een hekel aan hebben, de wagen uit laten rollen, en zo weinig mogelijk remmen, en daarna weer rustig optrekken,
M.a.w. die banden konden dus oud worden, maar goed,
Ik reed op de snelweg, en ik hoorde iedere keer tikken bij de wielen wegkomen, ik dacht eerst aan grid, daar het een nieuw wegdek betrof op het stuk weg waar ik reed, tot ik een flinke klap hoorde en een stuk rubber zag vliegen langs het zijruit,
Nadat de wagen aan de kant was gezet zag ik dat het loopvlak verdwenen was, en de auto op het karkas van de band stond,
De band was niet eens lek!,
Ik ben voorzichtig naar de bandenhandel gereden, en heb de situatie uitgelegt,
Later bleken dit afgekeurde banden te wezen,
Ik kreeg nieuwe banden onder de auto, en heb het probleem nooit meer gehad,
M.a.w. er is dus nog wel degelijk rommel te krijgen, het is met banden wel even opletten naar de kwaliteit,
Met merkbanden heb ik nooit geen problemen gehad.
ik kon via een bandenhandel, een paar coverbanden krijgen, voor een lief prijsje,
Ik had geen snelle wagen, dus dit durfde ik wel aan, en een harde rijden ben ik ook al nooit geweest ( 100 km/u op de snelweg )
en ik vermijd hard de bocht in rijden, dat is ook iets waar de banden een hekel aan hebben, de wagen uit laten rollen, en zo weinig mogelijk remmen, en daarna weer rustig optrekken,
M.a.w. die banden konden dus oud worden, maar goed,
Ik reed op de snelweg, en ik hoorde iedere keer tikken bij de wielen wegkomen, ik dacht eerst aan grid, daar het een nieuw wegdek betrof op het stuk weg waar ik reed, tot ik een flinke klap hoorde en een stuk rubber zag vliegen langs het zijruit,
Nadat de wagen aan de kant was gezet zag ik dat het loopvlak verdwenen was, en de auto op het karkas van de band stond,
De band was niet eens lek!,
Ik ben voorzichtig naar de bandenhandel gereden, en heb de situatie uitgelegt,
Later bleken dit afgekeurde banden te wezen,
Ik kreeg nieuwe banden onder de auto, en heb het probleem nooit meer gehad,
M.a.w. er is dus nog wel degelijk rommel te krijgen, het is met banden wel even opletten naar de kwaliteit,
Met merkbanden heb ik nooit geen problemen gehad.
Re: Autobanden
merkbanden zijn meestal goed idd.
heb enkele video's gevonden over de fabricage van de banden. kiijk in onderstaande link maar eens voornamelijk vredestein maar ook contintal etc.
http://www.amt.nl/web/show/id=79477/Onderstel.html
heb enkele video's gevonden over de fabricage van de banden. kiijk in onderstaande link maar eens voornamelijk vredestein maar ook contintal etc.
http://www.amt.nl/web/show/id=79477/Onderstel.html
Re: Autobanden
Zoek je een goede band denk dan aan Continental.
www.conti.nl
www.conti.nl
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 17 jan 2007 12:10
Re: Autobanden
De prijzen van de hedendaagse autoband zijn met dezelfde euro
truc van guldens naar de €€€ omgetoverd.Net als het biertje!!
Onlangs had ik een Amerikaanse krant zitten lezen en wat direkt
mijn aandacht trok waren de advertenties van AUTO ONDERDELEN
enwel voor uitlaten, remblokken/schiijven en banden.
Wat wij in Europa betalen voor éen band daar heb je in de USA vier
banden voor. En de USA herbergt toch diverse automerken.
Een leek krijgt nooit de fabrieksprijzen te horen van banden maar
ik heb de forse indruk dat we forse prijzen voor banden neer moeten
klappen voor het gecultiveerde rubber!!
truc van guldens naar de €€€ omgetoverd.Net als het biertje!!
Onlangs had ik een Amerikaanse krant zitten lezen en wat direkt
mijn aandacht trok waren de advertenties van AUTO ONDERDELEN
enwel voor uitlaten, remblokken/schiijven en banden.
Wat wij in Europa betalen voor éen band daar heb je in de USA vier
banden voor. En de USA herbergt toch diverse automerken.
Een leek krijgt nooit de fabrieksprijzen te horen van banden maar
ik heb de forse indruk dat we forse prijzen voor banden neer moeten
klappen voor het gecultiveerde rubber!!
Re: Autobanden
Klinkt erg mooi maar je vergelijkt appels met peren. In de US is in weze elke band goed, ze rijden er dus echt als bejaarden (heb er behoorlijk lang gewoond). Banden halen daar zonder al teveel moeite 80.000 km en kosten relatief weinig: je krijgt echter ook bagger een michelin is zeker niet gelijk aan een Europese Michelin en echt een stuk minder. Ik rijd redelijk sportief en heb indertijd meerdere set premium banden over laten komen om toch het gewenste rijgedrag te verkrijgen.
Re: Autobanden
Sorry, hier is Jan weer met wat leesvoer om met discussies te helpen afronden.
De term UTQG staat voor Uniform Tire Quality Grading en is het eenduidig sorteren van de kwaliteit van de band.
Treadwear - de hogere waarden wijzen over het algemeen op hardere, langer dragende samenstellingen. Als voorbeeld, een vrij harde samenstelling is 480 en een vrij zachte straatgebruik samenstelling is 250, en een DOT "straatrace" band is rond de 60. Deze waarde is een betere aanwijzing voor de grip van de band (op zijn minst onder droge wegomstandigheden) dan de tractie classificatie hieronder.
Zoals met vele dingen in het leven, er is een verschil tussen treadwear en grip; die gumball slalom banden van onbekend fabrikaat zouden u een trekkracht van +1G laten halen maar de geschatte levensduur als gevolg van de slijtage zullen eerder in meters zijn dan in kilometers. Aan de andere kant zullen die harde schoenen met de 300.000 km treadwear garantie tot onverwachte trillingen kunnen leiden als u met trots en vreugde een klein beetje te snel wilt.
Tractie - de hoogst denkbeeldige A, B, C tractie gradatie - alles met een beetje meer grip dan een banaanschil schijnt al de gradatie A te krijgen. Het is eigenlijk een gecontroleerde test voor de grip capaciteit.
Temperatuur - Nog een andere A, B, C schaal, dit keer van de bandenweerstand tegen hittegeneratie. Vooral belangrijk voor sleepvoertuigen, aanhangwagens en andere lastdieren. Maar ook als u hoge snelheden rijdt!
De Load and Pressure beperken de maximum belasting (per band) in ponden en de druk van de maxiumum inflatie (bij lage temperaturen) in ponden per vierkante inch.
De DOT Compliance Codes verwijzen naar de fabrikant, fabriek, band grootte, lopende band, productie datum en Europese kwaliteitsnormencodes. Nuttig voor product recalls.
De volgende extra codes kunnen ook aanwezig zijn:
De toepassings code - Deze code verschijnt voor de bandgrootte. Het wijst het voertuigtype aan waarvoor deze band werd ontworpen:
• P = Personenauto
• LT = Lichte Vrachtwagen
• AT = Al Terrein
• T = Tijdelijke werkkracht (reserve band)
• M + S = Modder en Sneeuw band
Een pijl op zijwand - wijst op een eenrichtingsloopvlak, ontworpen voor gebruik in de draairichting die door de pijl wordt aan gegegeven.
Tevens staan er een productie datum op de zijkant ( DOT Compliance Codes ).
Banden met enorme korting komt omdat er geen FABRIEKSGARANTIE meer is.
Fabriekgarantie is plusminus 4 jaar dit per merk verschillend banden die ouder worden gaan ook in warde omlaag met gemiddeld 15% van catalogusprijs.
Indien je een merkband koopt wordt dit bij een erkend bedrijf gedaan, dus kunnen hun jou aanwijzen de fabriek (productie) datum. Indien je een jaar garantie krijgt op fabrieksfouten klopt er iets niet dan is de band te oud voor de prijs dat je betaald.
Groeten Jan
De term UTQG staat voor Uniform Tire Quality Grading en is het eenduidig sorteren van de kwaliteit van de band.
Treadwear - de hogere waarden wijzen over het algemeen op hardere, langer dragende samenstellingen. Als voorbeeld, een vrij harde samenstelling is 480 en een vrij zachte straatgebruik samenstelling is 250, en een DOT "straatrace" band is rond de 60. Deze waarde is een betere aanwijzing voor de grip van de band (op zijn minst onder droge wegomstandigheden) dan de tractie classificatie hieronder.
Zoals met vele dingen in het leven, er is een verschil tussen treadwear en grip; die gumball slalom banden van onbekend fabrikaat zouden u een trekkracht van +1G laten halen maar de geschatte levensduur als gevolg van de slijtage zullen eerder in meters zijn dan in kilometers. Aan de andere kant zullen die harde schoenen met de 300.000 km treadwear garantie tot onverwachte trillingen kunnen leiden als u met trots en vreugde een klein beetje te snel wilt.
Tractie - de hoogst denkbeeldige A, B, C tractie gradatie - alles met een beetje meer grip dan een banaanschil schijnt al de gradatie A te krijgen. Het is eigenlijk een gecontroleerde test voor de grip capaciteit.
Temperatuur - Nog een andere A, B, C schaal, dit keer van de bandenweerstand tegen hittegeneratie. Vooral belangrijk voor sleepvoertuigen, aanhangwagens en andere lastdieren. Maar ook als u hoge snelheden rijdt!
De Load and Pressure beperken de maximum belasting (per band) in ponden en de druk van de maxiumum inflatie (bij lage temperaturen) in ponden per vierkante inch.
De DOT Compliance Codes verwijzen naar de fabrikant, fabriek, band grootte, lopende band, productie datum en Europese kwaliteitsnormencodes. Nuttig voor product recalls.
De volgende extra codes kunnen ook aanwezig zijn:
De toepassings code - Deze code verschijnt voor de bandgrootte. Het wijst het voertuigtype aan waarvoor deze band werd ontworpen:
• P = Personenauto
• LT = Lichte Vrachtwagen
• AT = Al Terrein
• T = Tijdelijke werkkracht (reserve band)
• M + S = Modder en Sneeuw band
Een pijl op zijwand - wijst op een eenrichtingsloopvlak, ontworpen voor gebruik in de draairichting die door de pijl wordt aan gegegeven.
Tevens staan er een productie datum op de zijkant ( DOT Compliance Codes ).
Banden met enorme korting komt omdat er geen FABRIEKSGARANTIE meer is.
Fabriekgarantie is plusminus 4 jaar dit per merk verschillend banden die ouder worden gaan ook in warde omlaag met gemiddeld 15% van catalogusprijs.
Indien je een merkband koopt wordt dit bij een erkend bedrijf gedaan, dus kunnen hun jou aanwijzen de fabriek (productie) datum. Indien je een jaar garantie krijgt op fabrieksfouten klopt er iets niet dan is de band te oud voor de prijs dat je betaald.
Groeten Jan
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 24 sep 2007 21:00
Re: Autobanden
OP deze site kan je zien welke band goed scoort:
http://www.tirerack.com/tires/surveyres ... sp?type=MP
Voor een nederlandse site met goede prijzen :
http://www.mobielbandencentrum.nl/
ik heb nu michelin sport PS2. deze beste banden die ik ooit gehad heb.
Misschien toch ook maar de bridgestone RE050A PP proberen
http://www.tirerack.com/tires/surveyres ... sp?type=MP
Voor een nederlandse site met goede prijzen :
http://www.mobielbandencentrum.nl/
ik heb nu michelin sport PS2. deze beste banden die ik ooit gehad heb.
Misschien toch ook maar de bridgestone RE050A PP proberen