Goede banden zijn iets duurder maar je hebt er ook langer wat aan.
Met een setje van Vredesteijn, Pirelli of een huismerk doe/deed ik gemiddeld 20.000-30.000 kilometers.
Een paar keer heb ik Nokian banden gekocht (vroeger Nokia, zelfde als de telefoons) en daar had ik 45.000 kilometers mee afgelegd en nog waren ze niet af, de auto inmiddels wel.
De 2e keer met Nokian reed ik 60.000 kilometers.
Jammer dat niet iedere autobandenboer ze in zijn collectie heeft.
AIM
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Goede band ?
Re: Goede band ?
Ik heb 60.000 kms gereden op Goodyears met
een Peugeot 206 uit 2001. Het zijn de originele
door de fabriek gemonteerde banden (175/65 R14)
Bevallen zeer goed. Volgende week worden de voorbanden.
vervangen, achter kunnen ze wel mee tot 75.000 kms
een Peugeot 206 uit 2001. Het zijn de originele
door de fabriek gemonteerde banden (175/65 R14)
Bevallen zeer goed. Volgende week worden de voorbanden.
vervangen, achter kunnen ze wel mee tot 75.000 kms
Re: Goede band ?
Vorige auto (Peugeot 405) had Michelin banden. Ruim 120.000 km mee gereden, bij aankoop nieuwe banden cadeau gekregen en tussendoor 1 keer een nieuwe set.
Eind vorig jaar deze ingeruild voor iets vergelijkbaars. Het is een bekende auto voor de garage: ze doen het onderhoud sinds de aflevering uit de fabriek. We kregen hem met nieuwe banden van GoodYear, die waren een half jaar eerder erop gezet.
We hebben nu 15.000 km gereden en hebben de eerste 2 banden nu laten vervangen; de volgende 2 gaan over een half jaar. Reden: de vorige eigenaar heeft NOOIT de bandenspanning nagekeken, met extra slijtage als gevolg. Hij heeft wel een caravan erachter gehad; goed voor nog meer slijtage.
Conclusie: Merk zegt niets, onderhoud zegt alles.
Eind vorig jaar deze ingeruild voor iets vergelijkbaars. Het is een bekende auto voor de garage: ze doen het onderhoud sinds de aflevering uit de fabriek. We kregen hem met nieuwe banden van GoodYear, die waren een half jaar eerder erop gezet.
We hebben nu 15.000 km gereden en hebben de eerste 2 banden nu laten vervangen; de volgende 2 gaan over een half jaar. Reden: de vorige eigenaar heeft NOOIT de bandenspanning nagekeken, met extra slijtage als gevolg. Hij heeft wel een caravan erachter gehad; goed voor nog meer slijtage.
Conclusie: Merk zegt niets, onderhoud zegt alles.
Re: Goede band ?
Sorry, hier is Jan weer met wat leesvoer om met discussies te helpen afronden.
De term UTQG staat voor Uniform Tire Quality Grading en is het eenduidig sorteren van de kwaliteit van de band.
Treadwear - de hogere waarden wijzen over het algemeen op hardere, langer dragende samenstellingen. Als voorbeeld, een vrij harde samenstelling is 480 en een vrij zachte straatgebruik samenstelling is 250, en een DOT "straatrace" band is rond de 60. Deze waarde is een betere aanwijzing voor de grip van de band (op zijn minst onder droge wegomstandigheden) dan de tractie classificatie hieronder.
Zoals met vele dingen in het leven, er is een verschil tussen treadwear en grip; die gumball slalom banden van onbekend fabrikaat zouden u een trekkracht van +1G laten halen maar de geschatte levensduur als gevolg van de slijtage zullen eerder in meters zijn dan in kilometers. Aan de andere kant zullen die harde schoenen met de 300.000 km treadwear garantie tot onverwachte trillingen kunnen leiden als u met trots en vreugde een klein beetje te snel wilt.
Tractie - de hoogst denkbeeldige A, B, C tractie gradatie - alles met een beetje meer grip dan een banaanschil schijnt al de gradatie A te krijgen. Het is eigenlijk een gecontroleerde test voor de grip capaciteit.
Temperatuur - Nog een andere A, B, C schaal, dit keer van de bandenweerstand tegen hittegeneratie. Vooral belangrijk voor sleepvoertuigen, aanhangwagens en andere lastdieren. Maar ook als u hoge snelheden rijdt!
De Load and Pressure beperken de maximum belasting (per band) in ponden en de druk van de maxiumum inflatie (bij lage temperaturen) in ponden per vierkante inch.
De DOT Compliance Codes verwijzen naar de fabrikant, fabriek, band grootte, lopende band, productie datum en Europese kwaliteitsnormencodes. Nuttig voor product recalls.
De volgende extra codes kunnen ook aanwezig zijn:
De toepassings code - Deze code verschijnt voor de bandgrootte. Het wijst het voertuigtype aan waarvoor deze band werd ontworpen:
• P = Personenauto
• LT = Lichte Vrachtwagen
• AT = Al Terrein
• T = Tijdelijke werkkracht (reserve band)
• M + S = Modder en Sneeuw band
Een pijl op zijwand - wijst op een eenrichtingsloopvlak, ontworpen voor gebruik in de draairichting die door de pijl wordt aan gegegeven.
Tevens staan er een productie datum op de zijkant ( DOT Compliance Codes ).
Banden met enorme korting komt omdat er geen FABRIEKSGARANTIE meer is.
Fabriekgarantie is plusminus 4 jaar dit per merk verschillend banden die ouder worden gaan ook in warde omlaag met gemiddeld 15% van catalogusprijs.
Indien je een merkband koopt wordt dit bij een erkend bedrijf gedaan, dus kunnen hun jou aanwijzen de fabriek (productie) datum. Indien je een jaar garantie krijgt op fabrieksfouten klopt er iets niet dan is de band te oud voor de prijs dat je betaald.
De term UTQG staat voor Uniform Tire Quality Grading en is het eenduidig sorteren van de kwaliteit van de band.
Treadwear - de hogere waarden wijzen over het algemeen op hardere, langer dragende samenstellingen. Als voorbeeld, een vrij harde samenstelling is 480 en een vrij zachte straatgebruik samenstelling is 250, en een DOT "straatrace" band is rond de 60. Deze waarde is een betere aanwijzing voor de grip van de band (op zijn minst onder droge wegomstandigheden) dan de tractie classificatie hieronder.
Zoals met vele dingen in het leven, er is een verschil tussen treadwear en grip; die gumball slalom banden van onbekend fabrikaat zouden u een trekkracht van +1G laten halen maar de geschatte levensduur als gevolg van de slijtage zullen eerder in meters zijn dan in kilometers. Aan de andere kant zullen die harde schoenen met de 300.000 km treadwear garantie tot onverwachte trillingen kunnen leiden als u met trots en vreugde een klein beetje te snel wilt.
Tractie - de hoogst denkbeeldige A, B, C tractie gradatie - alles met een beetje meer grip dan een banaanschil schijnt al de gradatie A te krijgen. Het is eigenlijk een gecontroleerde test voor de grip capaciteit.
Temperatuur - Nog een andere A, B, C schaal, dit keer van de bandenweerstand tegen hittegeneratie. Vooral belangrijk voor sleepvoertuigen, aanhangwagens en andere lastdieren. Maar ook als u hoge snelheden rijdt!
De Load and Pressure beperken de maximum belasting (per band) in ponden en de druk van de maxiumum inflatie (bij lage temperaturen) in ponden per vierkante inch.
De DOT Compliance Codes verwijzen naar de fabrikant, fabriek, band grootte, lopende band, productie datum en Europese kwaliteitsnormencodes. Nuttig voor product recalls.
De volgende extra codes kunnen ook aanwezig zijn:
De toepassings code - Deze code verschijnt voor de bandgrootte. Het wijst het voertuigtype aan waarvoor deze band werd ontworpen:
• P = Personenauto
• LT = Lichte Vrachtwagen
• AT = Al Terrein
• T = Tijdelijke werkkracht (reserve band)
• M + S = Modder en Sneeuw band
Een pijl op zijwand - wijst op een eenrichtingsloopvlak, ontworpen voor gebruik in de draairichting die door de pijl wordt aan gegegeven.
Tevens staan er een productie datum op de zijkant ( DOT Compliance Codes ).
Banden met enorme korting komt omdat er geen FABRIEKSGARANTIE meer is.
Fabriekgarantie is plusminus 4 jaar dit per merk verschillend banden die ouder worden gaan ook in warde omlaag met gemiddeld 15% van catalogusprijs.
Indien je een merkband koopt wordt dit bij een erkend bedrijf gedaan, dus kunnen hun jou aanwijzen de fabriek (productie) datum. Indien je een jaar garantie krijgt op fabrieksfouten klopt er iets niet dan is de band te oud voor de prijs dat je betaald.
Re: Goede band ?
Ik heb jaren lang met het merk STOMIL gereden, deze banden waren niet af te krijgen terwijl de wegligging enz. van de auto prima was.
Onder mijn in 2005 gekochte Leon uit de lease zaten splinternieuwe Continental banden die na 1,5 jaar af waren (haarscheuren)
Er zitten nu alweer een jaar Michelin onder die het prima doen.
Onder mijn in 2005 gekochte Leon uit de lease zaten splinternieuwe Continental banden die na 1,5 jaar af waren (haarscheuren)
Er zitten nu alweer een jaar Michelin onder die het prima doen.