LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] trimmen van autobanden(cuppende banden)
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 24 sep 2005 14:38
trimmen van autobanden(cuppende banden)
ook ik heb last van cuppende autobanden.
nou schijnt met trimmen van autobanden het cuppen verleden tijd te zijn, wie kan mij vertellen waar dit kan in friesland? of eventueel noord nederland?
alvast bedankt.
nou schijnt met trimmen van autobanden het cuppen verleden tijd te zijn, wie kan mij vertellen waar dit kan in friesland? of eventueel noord nederland?
alvast bedankt.
Re: trimmen van autobanden(cuppende banden)
Beste van der Hoek,
Cuppende banden is het gevolg van een slechte afwerking van het profiel van de band, zover ik kan gissen, is het "trimmen" letterlijk het afslijpen van het profiel, zodat deze egaal wordt zodat de herrie in de auto een stuk minder wordt, dit hoort gewoonlijk te gebeuren bij de bandenfabrikant zelf, helaas nemen goedkope merken het vaak niet zo nauw met de afwerking van hun banden,
Schrik echter niet dat dit "cuppen" na een paar duizend kilometer weer terug kan komen!, dit kan door de kwaliteit van de band komen, of door een verkeerde uitlijning van de wagen, dan moet de band weer getrimt worden,
Het lijkt mij het beste een set banden te kopen van een bekend merk, dan is de kans op cuppen veel kleiner,
Aan adressen in Friesland of Noord Nederland kan ik u niet helpen, de leverancier, die u de banden heeft verkocht, kan u vast en zeker van dienst zijn, de banden horen toch een "bandenleven" lang zonder problemen moeten rijden, even info vragen dus,
Veel succes, en hopende dat voor u straks de herrie in de auto is verdwenen,
Vriendelijke groeten,
Ulbe
Cuppende banden is het gevolg van een slechte afwerking van het profiel van de band, zover ik kan gissen, is het "trimmen" letterlijk het afslijpen van het profiel, zodat deze egaal wordt zodat de herrie in de auto een stuk minder wordt, dit hoort gewoonlijk te gebeuren bij de bandenfabrikant zelf, helaas nemen goedkope merken het vaak niet zo nauw met de afwerking van hun banden,
Schrik echter niet dat dit "cuppen" na een paar duizend kilometer weer terug kan komen!, dit kan door de kwaliteit van de band komen, of door een verkeerde uitlijning van de wagen, dan moet de band weer getrimt worden,
Het lijkt mij het beste een set banden te kopen van een bekend merk, dan is de kans op cuppen veel kleiner,
Aan adressen in Friesland of Noord Nederland kan ik u niet helpen, de leverancier, die u de banden heeft verkocht, kan u vast en zeker van dienst zijn, de banden horen toch een "bandenleven" lang zonder problemen moeten rijden, even info vragen dus,
Veel succes, en hopende dat voor u straks de herrie in de auto is verdwenen,
Vriendelijke groeten,
Ulbe
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 24 sep 2005 14:38
Re: trimmen van autobanden(cuppende banden)
ulbe,
dit cuppen wordt veroorzaakt door de achteras konstruktie van veel auto's.
dit heeft tot zover met het merk te maken, het ene merk doet het extremer dan het andere, maar cuppen zullen ze allemaal doen.
dit cuppen wordt veroorzaakt door de achteras konstruktie van veel auto's.
dit heeft tot zover met het merk te maken, het ene merk doet het extremer dan het andere, maar cuppen zullen ze allemaal doen.
Re: trimmen van autobanden(cuppende banden)
Beste k. van der Hoek,
Vorig jaar heb ik me laten verleiden om onder mijn niet al te oude wagen goedkope banden te laten monteren,
De vorige set banden ( Michelin ) waren versleten en moesten vervangen worden, met deze banden heb ik nooit geen problemen gekend, ze hadden 60.000 km mee gedraaid,
De dealer had een actie voor 4 banden in een interessante prijsklasse, de banden zouden bij een "merkfabriek" gemaakt worden, alleen er staat een fantasiemerk op de wang van de band, dat was volgens de handelaar het verschil,
Naderhand weet ik wel beter,
Tijdens het wegrijden met de nieuwe banden hoorde ik al dat het mis was!...,
Volgens de handelaar moest de band even "inrijden!", dat werd hem dus niet,
700 km later, het probleem bleef!, terug naar de dealer, ik stond er op dat er nieuwe merkbanden gemonteerd worden, want het geluid was oorverdovend te noemen!, nadat de handelaar een stukje mee had gereden was hij ook overtuigd,
De banden zijn vervangen voor goede banden, en ik heb nooit geen problemen meer gehad, de handelaar vertelde mij dat het door het profiel kwam, en liet mij de goedkope banden zien, het resultaat was duidelijk, het profiel was ruw gesleten door een slechte afwerking in de fabriek van de band, het rubber van de band "slaat" als het ware op het wegdek, hetgeen de herrie veroorzaakt,
Het ligt niet altijd aan de wagen, vaak ook aan de kwaliteit van de banden, een slechte uitlijning kan ook debet wezen aan cuppen, dan is het heel gemakkelijk te zien aan de band, het profiel slijt zeer onregelmatig, en er zijn zelfs rubberflinters te zien aan het profiel,
Dan moet de wagen uitgelijnd worden, en dat merk je onmiddelijk aan het rijden van de wagen, minder herrie in de wagen, en minder slijtage aan de banden, hetgeen zich ook weer vertaald in een zuiniger brandstof verbruik,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Vorig jaar heb ik me laten verleiden om onder mijn niet al te oude wagen goedkope banden te laten monteren,
De vorige set banden ( Michelin ) waren versleten en moesten vervangen worden, met deze banden heb ik nooit geen problemen gekend, ze hadden 60.000 km mee gedraaid,
De dealer had een actie voor 4 banden in een interessante prijsklasse, de banden zouden bij een "merkfabriek" gemaakt worden, alleen er staat een fantasiemerk op de wang van de band, dat was volgens de handelaar het verschil,
Naderhand weet ik wel beter,
Tijdens het wegrijden met de nieuwe banden hoorde ik al dat het mis was!...,
Volgens de handelaar moest de band even "inrijden!", dat werd hem dus niet,
700 km later, het probleem bleef!, terug naar de dealer, ik stond er op dat er nieuwe merkbanden gemonteerd worden, want het geluid was oorverdovend te noemen!, nadat de handelaar een stukje mee had gereden was hij ook overtuigd,
De banden zijn vervangen voor goede banden, en ik heb nooit geen problemen meer gehad, de handelaar vertelde mij dat het door het profiel kwam, en liet mij de goedkope banden zien, het resultaat was duidelijk, het profiel was ruw gesleten door een slechte afwerking in de fabriek van de band, het rubber van de band "slaat" als het ware op het wegdek, hetgeen de herrie veroorzaakt,
Het ligt niet altijd aan de wagen, vaak ook aan de kwaliteit van de banden, een slechte uitlijning kan ook debet wezen aan cuppen, dan is het heel gemakkelijk te zien aan de band, het profiel slijt zeer onregelmatig, en er zijn zelfs rubberflinters te zien aan het profiel,
Dan moet de wagen uitgelijnd worden, en dat merk je onmiddelijk aan het rijden van de wagen, minder herrie in de wagen, en minder slijtage aan de banden, hetgeen zich ook weer vertaald in een zuiniger brandstof verbruik,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Re: trimmen van autobanden(cuppende banden)
hallo,
ik werk bij een bandenservice waar wij ook banden kunnen trimmen.
meestal doe ik dat.
heb er goede ervaringen mee.
het heeft inderdaad allemaal met het boven genoemden temaken dat banden herrie maken of cuppen
maar natuurlijk is niet altijd alles te stellen met uitlijnen.
of je moet in een jappaner of koreaan rijden.
trimmen is een hulp middel om van cuppen en herrie af tekomen, maar is niet blijvend.
het is een tijdelijke oplossing tot het cuppen weer terug keert.
maakt niet uit wat voor merk band je eronder hebt.
de beste optie is de wielen om de zoveel tijd/kilometers van links naar rechts en andersom tezetten.
om het cuppen voor teblijven.
vriendelijk groeten, berry
ik werk bij een bandenservice waar wij ook banden kunnen trimmen.
meestal doe ik dat.
heb er goede ervaringen mee.
het heeft inderdaad allemaal met het boven genoemden temaken dat banden herrie maken of cuppen
maar natuurlijk is niet altijd alles te stellen met uitlijnen.
of je moet in een jappaner of koreaan rijden.
trimmen is een hulp middel om van cuppen en herrie af tekomen, maar is niet blijvend.
het is een tijdelijke oplossing tot het cuppen weer terug keert.
maakt niet uit wat voor merk band je eronder hebt.
de beste optie is de wielen om de zoveel tijd/kilometers van links naar rechts en andersom tezetten.
om het cuppen voor teblijven.
vriendelijk groeten, berry
Re: trimmen van autobanden(cuppende banden)
De oorzaak van het probleem is de ophanging.
Dit uit zich door schuine (zaagtand) slijtage van, met name, de buitenst 'blokjes' van het profiel.
Hoe groter deze blokjes zijn, hoe groter het geluidsprobleem.
Het probleem is niet direkt op te lossen, maar de gevolgen kunnen beperkt worden door te kiezen voor een band met zo klein mogelijke blokjes op het profiel.
Ik weet dat bijvoorbeeld Pirelli hiervoor het type P6000 heeft doorontwikkeld naar de P6000 Powergy. Waarschijnlijk om de gevolgen van cuppen te verkleinen. De P6000 Powergy heeft kleinere blokjes.
Dit uit zich door schuine (zaagtand) slijtage van, met name, de buitenst 'blokjes' van het profiel.
Hoe groter deze blokjes zijn, hoe groter het geluidsprobleem.
Het probleem is niet direkt op te lossen, maar de gevolgen kunnen beperkt worden door te kiezen voor een band met zo klein mogelijke blokjes op het profiel.
Ik weet dat bijvoorbeeld Pirelli hiervoor het type P6000 heeft doorontwikkeld naar de P6000 Powergy. Waarschijnlijk om de gevolgen van cuppen te verkleinen. De P6000 Powergy heeft kleinere blokjes.
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: trimmen van autobanden(cuppende banden)
K v/d Hoek heeft gelijk.
Simpel bewijs: Bij moderne voorwielaandrijvers cuppen altijd de achterbanden op de binnenste schouder, voor noooit. Eea heeft ook te maken met bandenspanning, een band die een iets hogere spaning heeft zal minder op de schouders rollen.
Simpel bewijs: Bij moderne voorwielaandrijvers cuppen altijd de achterbanden op de binnenste schouder, voor noooit. Eea heeft ook te maken met bandenspanning, een band die een iets hogere spaning heeft zal minder op de schouders rollen.
Re: trimmen van autobanden(cuppende banden)
Bovenstaande klopt allemaal, darom is trimmen ook wel een beetje zonde van de restmm. Omdat het alleen op de binnenste schouders is, maar je wel over de volle loopvlakbreddte rubber eraf gaat halen.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 12 jul 2007 10:54
Re: trimmen van autobanden(cuppende banden)
Berry schreef:
Voorwiel aangedreven auto's hebben normaal alleen last op de achteras van cuppende banden, achterwiel aangedreven auto's hebben het verschijnsel soms rondom.
Het trimmen van banden is een ideaal middel om gecupte banden weer vlak en stil te krijgen zonder veel verlies aan profieldiepte, hooguit 0.2 -0,3 mm (0,2 is dus twee-tiende van een millimeter!)
Ongeveer 95 % van de getrimde wielen heeft geen last meer van het terug keren van cuppen. In sommige gevallen is nadien probleemloos 45.000 km gereden. Bij de Michelin Exalto (oude type, niet meer in programma) en de Minerva Super (niet het v-profiel) kwam het cuppen na een 20.000 km terug.
Uiteraard spelen te lage spanning en verkeerde uitlijning een rol. Daarnaast is er een oorzaak welke niet specifiek in een band of auto te zoeken is. De moderne auto wordt steeds zwaarder door alle nieuwe veiligheidstoepassingen en accessoires, waarbij de autofabrikant streeft naar een zo licht mogelijk onafgeveerd gewicht, dus een licht onderstel.
Dit in combinatie met de meestal geringe belasting van de achteras (bij voorwielaandrijvers) zorgt ervoor dat wielen dansen. De banden zijn nieuw namelijk niet 100% rond, ongeacht het merk een A, B of C merk is (goed te zien op de bandentrimmer).
Bij een aanschafprijs vanaf zo'n € 80.00 per band kan het trimmen een zeer rendabele investering zijn.
De moderne radiaal band mag je niet wisselen van links naar rechts (vroeger de diagonaal banden juist wel). Door het wisselen kan karkasvervorming optreden hetgeen zeer onregelmatige slijtage tot gevolg kan hebben en in het ergste geval een dusdanige vervorming dat de band vervangen moet worden.de beste optie is de wielen om de zoveel tijd/kilometers van links naar rechts en andersom tezetten.
om het cuppen voor teblijven.
Voorwiel aangedreven auto's hebben normaal alleen last op de achteras van cuppende banden, achterwiel aangedreven auto's hebben het verschijnsel soms rondom.
Het trimmen van banden is een ideaal middel om gecupte banden weer vlak en stil te krijgen zonder veel verlies aan profieldiepte, hooguit 0.2 -0,3 mm (0,2 is dus twee-tiende van een millimeter!)
Ongeveer 95 % van de getrimde wielen heeft geen last meer van het terug keren van cuppen. In sommige gevallen is nadien probleemloos 45.000 km gereden. Bij de Michelin Exalto (oude type, niet meer in programma) en de Minerva Super (niet het v-profiel) kwam het cuppen na een 20.000 km terug.
Uiteraard spelen te lage spanning en verkeerde uitlijning een rol. Daarnaast is er een oorzaak welke niet specifiek in een band of auto te zoeken is. De moderne auto wordt steeds zwaarder door alle nieuwe veiligheidstoepassingen en accessoires, waarbij de autofabrikant streeft naar een zo licht mogelijk onafgeveerd gewicht, dus een licht onderstel.
Dit in combinatie met de meestal geringe belasting van de achteras (bij voorwielaandrijvers) zorgt ervoor dat wielen dansen. De banden zijn nieuw namelijk niet 100% rond, ongeacht het merk een A, B of C merk is (goed te zien op de bandentrimmer).
Bij een aanschafprijs vanaf zo'n € 80.00 per band kan het trimmen een zeer rendabele investering zijn.
Re: trimmen van autobanden(cuppende banden)
Bij een 2e hands auto ook gekocht met cuppende banden, de spanning verhoogt van 1.7 naar 2.1.
De wegligging was beter, strak sturen,en nooit iets gedaan, na enkele dagen geheel opgelost!
Tevens lager brandstof gebruik, maar wel iets meer slijtage in het midden dan de zijkanten, dus toen ik op 1.6 midden zat, was de rand nog 1.9mm dus 0,3 mm eerder vervangen!
Dus ongeveer 10.000 km minder, dus geen 85.000 maar 75.000 km met goede merk banden!
zelf doe ik nu bij alle auto's een hoge spanning alsof het vol zit!
Ook bij langzaam leeg lopen heb je dus minder lang te lage spanning, maar ik controleer meestal elk half jaar!
De wegligging was beter, strak sturen,en nooit iets gedaan, na enkele dagen geheel opgelost!
Tevens lager brandstof gebruik, maar wel iets meer slijtage in het midden dan de zijkanten, dus toen ik op 1.6 midden zat, was de rand nog 1.9mm dus 0,3 mm eerder vervangen!
Dus ongeveer 10.000 km minder, dus geen 85.000 maar 75.000 km met goede merk banden!
zelf doe ik nu bij alle auto's een hoge spanning alsof het vol zit!
Ook bij langzaam leeg lopen heb je dus minder lang te lage spanning, maar ik controleer meestal elk half jaar!
Re: trimmen van autobanden(cuppende banden)
wat is cuppen?