sjohie schreef:Slobberbone schreef:Jefdus schreef:Alleen mensen die nooit met winterbanden hebben gereden, zullen beweren dat winterbanden geen nut hebben. Als je eenmaal het verschil tussen winterbanden en gewone banden in de sneeuw hebt ervaren, zul je nooit meer zeggen dat winterbanden nutteloos zijn.
Nou daar ben het niet mee eens, zelf al valt er 15 cm sneeuw dan is dat hier in de buurt waar niet wordt gestrooid of geveegd in 2 dagen weggereden dus waarom winterbanden die enkel veel meer grip hebben bij sneeuw. Bij winterse temperaturen is bij 0 graden de zomerband nog steeds superieur en ook bij ijzel heeft een winterband beperkte grip.
De beste nieuwe auto,s remmen ook veel beter en dat zelfde als winterbanden daar moet je rekening mee houden en je rijstijl op aanpassen.
Het grootste gedeelte van de winter in Nederland ben je echt in het nadeel met winterbanden vele rijden van oktober-april en dat is onnodig en veel gevaarlijker dan die paar daagjes sneeuw met aangepaste rijstijl.
Hier blijft die opgevroren sneeuw/prut dan weer gemakkelijk een week liggen in de straat, dus dat verschilt nogal per situatie/locatie. Overigens doen winterbanden het in veel gevallen ook beter met grote hoeveelheden water (regen) als zomerbanden, dus puur kijken naar het aantal dagen dat er mooie witte sneeuw ligt, is wel wat kort door de bocht.
Kom maar op met de cijfers een zomerband is juist superieur als het gaat om waterafvoer daar kan geen winterband tegenop.
Juist wel kijken naar een dikke laag sneeuw dat maakt een winterband die voorheen sneeuwband heette (maar dat verkoop niet )
Ik heb niet alleen naar testen en cijfers gekeken maar dit ook zelf getest en vindt winterband niet nodig.
Er zijn zoveel variabelen in het spel, dat die testen niet echt uitsluitsel geven. Als ik kijk naar onze winterbanden, dan worden die door diverse consumenten tussen zeer goed en slecht beoordeeld wat betreft performance in natte omstandigheden, en die professionele testen zijn bijna nooit met exact dezelfde maat, en al helemaal nooit met dezelfde auto gedaan, dus dat zegt ook niet alles.
Wij hebben onze eerdere zomerbanden (Primacy HP's), en huidige Vredenstein Ultrac Senso's op dezelfde weg getest als onze Viking SnowTech 2 winterbanden, en merken wel degelijk verschil. Denk aan de remweg, meer/minder aquaplaning, meer grip met sneeuw(prut) en zo verder. Voorheen reden we met de Primacy HP's in de winter ook gewoon over diezelfde weg, maar met de winterbanden heb je gewoon wat meer reserves, ze hebben dus wel degelijk een nut, en een positieve invloed op de wegligging etc.
Maar wat mij betreft zijn die winterbanden fanaten, net zo van het padje als de anti-winterbanden activisten die lomp roepen dat het helemaal niks uit maakt, zonder er ooit fatsoenlijk mee gereden te hebben.
Banden zijn geen zwart magisch rubber ofzo, en geen enkel bandenontwerp of gebruikte rubber compound kan de stupiditeit van het organisme achter het stuur compenseren.