Slobberbone schreef:
Ik heb dit zelf aan lijfe ondervonden met identieke auto,s een op zomerbanden en een met winterbanden en met regenachtig herfst weer net boven nul is een winterband echt de mindere qua wegligging/uitbreken/aquaplanning.
Tegen zo'n ervaring kan natuurlijk geen onderzoek op.
Dus jij hebt met twee gloednieuwe identieke auto's op hetzelfde moment onder dezelfde omstandigheden gereden?
Slobberbone schreef:
Ik heb dit zelf aan lijfe ondervonden met identieke auto,s een op zomerbanden en een met winterbanden en met regenachtig herfst weer net boven nul is een winterband echt de mindere qua wegligging/uitbreken/aquaplanning.
Tegen zo'n ervaring kan natuurlijk geen onderzoek op.
Dus jij hebt met twee gloednieuwe identieke auto's op hetzelfde moment onder dezelfde omstandigheden gereden?
Hoe heb je jezelf dan opgesplitst?
En daarnaast is de ene winterband beter met water als de andere, net als dat het geval is tussen verschillende zomerbanden als het om grip gaat op heet asfalt. Er zijn gewoon teveel variabelen om hier een zwart/wit verhaal van te kunnen maken zoals de voor- en tegenstanders graag zouden willen. Zelfs in de F1, toch de plek met de meeste know how en cost no object materialen en productietechnieken, gaat het nog wel eens mis.
Wij merken beiden verschil, en de rest mag iedereen lekker zelf uitmaken.
Wat de bandentesten ook mogen uitwijzen , cijfers van Leaseplan laten zien dat bestuurders met winterbanden net zoveel schade rijden dan bestuurders met zomerbanden. Kan natuurlijk ook te maken hebben met "overmoedig" worden qua snelheid met winterbanden. http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/282 ... nterbanden
bprosman schreef:Wat de bandentesten ook mogen uitwijzen , cijfers van Leaseplan laten zien dat bestuurders met winterbanden net zoveel schade rijden dan bestuurders met zomerbanden. Kan natuurlijk ook te maken hebben met "overmoedig" worden qua snelheid met winterbanden. http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/282 ... nterbanden
Ik denk, dat je met deze uitspraak gelijk hebt.
Vele bestuurders welke winterbanden hebben, denken nu kan ik net zo rijden als in de zomer met normale banden.
Dat is natuurlijk een verkeerde instelling.
Integendeel met winterbanden moet de alertheid nog groter zijn.
bprosman schreef:Kan natuurlijk ook te maken hebben met "overmoedig" worden qua snelheid met winterbanden.
Klopt. Net als dat airbags en veiligheidsgordels niet leiden tot minder ongelukken (in tegendeel), maar de gevolgen van een ongeluk zijn wel een stuk minder ernstig.
Overigens kan ik me ook voorstellen dat de groep winterbanden-rijders iha meer km rijden (en dus meer risico lopen) dan de groep niet-winterbanden-rijders, omdat weinig km een argument kan zijn om niet voor extra winterbanden te kiezen.
Slobberbone schreef:Ieder maakt de keuze voor zich zelf en wij blijven rijden met zomerbanden en TS heeft goed verwoord en hoef daar niet aan toe te voegen
Toch niet helemaal.Ik zit vaak in Duitsland en daar zijn winterbanden verplicht.
Slobberbone schreef:Ieder maakt de keuze voor zich zelf en wij blijven rijden met zomerbanden en TS heeft goed verwoord en hoef daar niet aan toe te voegen
Toch niet helemaal.Ik zit vaak in Duitsland en daar zijn winterbanden verplicht.
Ja jouw keuze ik kom zelden in Duitsland en al helemaal niet in de winter.
Slobberbone schreef:Ieder maakt de keuze voor zich zelf en wij blijven rijden met zomerbanden en TS heeft goed verwoord en hoef daar niet aan toe te voegen
Toch niet helemaal.Ik zit vaak in Duitsland en daar zijn winterbanden verplicht.
Foute conclusie Plumber.
Winterbanden zijn echt NIET verplicht bij onze Oosterburen.
Het is wel verstandig om met winterse omstandigheden in Duitsland met winterbanden te rijden.
Indien je bij een ongeval betrokken bent, en je hebt zomerbanden en de tegenpartij heeft winterbanden, dan kun je wel eens de pineut zijn.
Trouwens het begrip winter kun je breed opvatten , eind maart-begin april kan daar nog
sneeuw liggen terwijl het lente is.
Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is.
In Duitsland zijn winterbanden met het sneeuwvlok symbool, M+S banden en all weather banden toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt tenminste 4 mm.
1,6 mm is dus wettelijk, maar als je dan een noodstop moet maken of hard moet remmen ga je ook alle kanten op! Uiteindelijk licht het gewoon bij jezelf: rijgedrag en ervarenheid.