LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Ed4
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:40

Re: Winterbanden/Regenbanden/allseasonbanden

Ongelezen bericht door Ed4 »

Reactie op Walter van V van 5 april

Ja Walter, dit is inderdaad een goede vraag.

Veel vierwieldrives staan standaard op modder en sneeuw-banden, zodat ze in het terrein goed uit de voeten kunnen. Dat zijn ook geen optimale banden als je op de snelweg bij 30-35 graden Celsius dik over de 100km/uur rijdt en in Duitsland misschien wel 170km/uur rijdt, maar als je naar je dealer gaat, en die is een beetje eerlijk, dan zal hij zeggen dat je deze banden het hele jaar door kunt gebruiken. Aparte winterbanden wil hij best graag verkopen maar meestal kom je er wel met M&S-banden. Echte zomerbanden zijn het dus ook niet, echter ik heb nog nooit een verzekeraar daar een opmerking over horen maken. Zo ook niet als je met winterbanden in de zomer rijdt. Maar wat wel als een paal boven water staat is, dat als je met zomerbanden in de winter in Duitsland of Oostenrijk bij een ongeluk in de sneeuw betrokken raakt, ze je aanspreken omdat je niet voldoende op de situatie bent toegerust. Deze kreet heb ik in Nederland nog nooit gehoord. Hier wordt gekeken of je nog voldoende profiel op je banden hebt. Wettelijk 1,6mm, maar theoretisch 2mm. Nou, als ik dan moet kiezen tussen wat wettelijk van me wordt geëist in Duitsland en Oostenrijk als ik daar naar toe ga, en het minimale profiel van de band in Nederland, dan kies ik dus voor winterbanden het gehele jaar door als ik budget het gehele jaar door wil rijden met dezelfde banden. Maar het is natuurlijk een duidelijke zaak, zomerbanden zijn optimaal voor de zomer en winterbanden zijn optimaal voor de winter. Zijn er nog mensen die denken dat winterbanden veel sneller slijten, dan mogen ze mij uit komen leggen waarom ik 80.000 km op winterbanden kan rijden het gehele jaar door, terwijl ik dat op zomerbanen nog nooit heb gehaald en dat terwijl ik al 40 jaar lang auto rij (tussen de 25.000 en 40.000 km/jaar) en al tientallen banden heb moeten vervangen.

Laat een verzekeraar hier eens een uitspraak over doen.

Ed4

Gesloten