Hallo Forumleden,
Tsja.....Waar moet ik beginnen?! Laat ik maar beginnen bij het begin.
Een aantal maanden geleden heb ik een afspraak gemaakt met de ABN AMRO in Nijmegen (keizer karelplein) m.b.t. een zakelijke lening (t.h.v.
€ 15.000) voor het opstarten van een onderneming. Ik was tevens al jaren vaste rekeninghouder van de betreffende bank. De ABN AMRO heeft een hele mooie slogan, namelijk "ABN AMRO helpt de droom van een eigen onderneming waar te maken". Klinkt goed zou je zeggen, maar het tegendeel is waar.
Nadat ik telefonisch contact heb gezocht met de medewerkers van de Bank voor een afspraak is mij expliciet gevraagd om een ondernemingsplan. Dit was natuurlijk geen probleem want een ondernemingsplan is het halve werk.
Op de dag van de afspraak ben ik vol vertrouwen afgereist naar de ABN AMRO in Nijmegen om vervolgens mijn plan(nen) te presenteren en de ondernemingsplan te overhandigen. De persoon in kwestie vroeg mij een aantal persoonlijke vragen, zoals(de gegevens waren tevens te vinden in het ondernemingsplan):
* Inkomensgegevens
* Huwelijke staat e.d.
* Onderpand e.d.
Na een korte gesprek (< 5 min) met de betreffende persoon van de Bank werd ik compleet verrast door het volgende. De genoemde vragen werden ingevoerd in een "Blackbox" (dit is de benaming van het programma) daarbij werd volgens hem duidelijk dat ik NIET in aanmerking kon komen voor een lening om mijn bedrijf te starten! Sinds wanneer maakt men gebruik van techniek i.p.v. inhoudelijk de plannen bekijken??????
Ik voelde me zwaar genaaid. De persoon in kwestie en de BANK hebben NIET eens de moeite genomen om mijn ondernemingsplan in ontvangst te nemen?????
Teleurgesteld heb ik het kantoor verlaten en meteen bij de balie mijn beklag gedaan over het geheel. De mensen van de balie wilde mij in eerste instantie niet te woord staan. Nadat ik luider mijn beklag ging doen (oftewel de bezoekers kregen er lucht van) werd ik te woord gestaan. Mevrouw heeft alles netjes ingevuld en ik zou in de loop van de middag gecontacteerd worden. Je raadt het al, ook dat is niet gebeurd!
Ik heb het er niet bij gelaten en ik heb telefonisch nogmaals mijn beklag gedaan en zelfs de directeur van de ABN AMRO in Nijmegen gesproken. Hij zou het gaan uitzoeken, maar wederom tot op heden (na maanden!) geen enkele response.
Het mooie van het verhaal is dat ik op dezelfde dag naar de Rabobank in Nijmegen ben geweest (tevens zonder afspraak en ook gevestigd aan de Keizer Karelplein) om naar de mogelijkheden te vragen. Ik werd netjes te woord gestaan en ik mocht mijn ondernemingsplan overhandigen. De mensen van de Rabobank hebben wel netjes mijn plan doorgenomen en op basis daarvan hebben zij een keuze gemaakt. Ter informatie, de lening heb ik vervolgens ook nog eens gekregen van de Rabobank!
Kortom: De ABN AMRO in Nijmegen, gevestigd aan het Keizer Karelplein is professionaliteit ver te zoeken en het woord service kennen ze al helemaal niet! Voor de mensen onder ons die in de toekomst een onderneming of iets dergelijks willen beginnen. Praat met de Rabobank of een andere bank in Nijmegen behalve ABN AMRO!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ABN Amro Keizer Karelplein Nijmegen
-
Re: ABN Amro Keizer Karelplein Nijmegen
Wel grappig. Wellicht zit er bij het ABN AMRO kantoorpersoneel totaal geen drive meer om iets te doen. Wat nog leuker zou zijn geweest als je naar een Fortis kantoor was gegaan en of je dan toch een aanbod had gekregen. Dan heb je de black box van ABN AMRO (grafkist) en de white box van Fortis.
Wellicht was na dat korte gesprek ook al duidelijk dat naar mening en criteria van de ABN Amro uw plannen evident onrealisitisch waren of een onevenredig groot risico zouden gaan vormen voor de bank. Behalve over de naar uw mening slechte behandeling van dit filiaal zegt u helemaal niets over uw plannen en de haalbaarheid daarvan. Vaak zien startende ondernemers hun plannen door een 'roze bril'. Bij de Rabobank kunnen ze die risico's in uw geval anders hebben beoordeeld. Het is zeer waarschijnlijk dat in de toekomst steeds sneller een dergelijk krediet zal worden geweigerd. De reden ligt in de kredietcrisis.a een korte gesprek (< 5 min) met de betreffende persoon van de Bank werd ik compleet verrast door het volgende. De genoemde vragen werden ingevoerd in een "Blackbox" (dit is de benaming van het programma) daarbij werd volgens hem duidelijk dat ik NIET in aanmerking kon komen voor een lening om mijn bedrijf te starten! Sinds wanneer maakt men gebruik van techniek i.p.v. inhoudelijk de plannen bekijken??????
Ik voelde me zwaar genaaid. De persoon in kwestie en de BANK hebben NIET eens de moeite genomen om mijn ondernemingsplan in ontvangst te nemen?????
Waarom zouden ze u dan ook nog te woord willen staan? Een goede ondernemer weet met tegenslagen om te gaan en daar geeft u in dit geval geen blijk van. Er is ook geen enkele financiele instelling verplicht om u een lening te verstrekken. Bovendien bestaat wellicht de mogelijkheid, als uw onderneming een succes wordt, dat u deze bank later alsnog eens nodig heeft. Wellicht herinnert de manager van het filiaal dit voorval en wordt onderhandelen een stuk lastiger daardoor.Teleurgesteld heb ik het kantoor verlaten en meteen bij de balie mijn beklag gedaan over het geheel. De mensen van de balie wilde mij in eerste instantie niet te woord staan. Nadat ik luider mijn beklag ging doen (oftewel de bezoekers kregen er lucht van) werd ik te woord gestaan.
he hoi, zit zelf dus ook bij de rabo... prive allemaal super ja, voor mijn krediet/lening wat lastiger maja
tis misschien wel leuk wat te schrijven over je rabo op http://www.start12.nl/geldlenen want ja klagen doen wij NLers toch wat iiever dan een pluim weggeven haha of een keer briefje naar de rabo ook leuk voor hun lijkt mij dan weer
tis misschien wel leuk wat te schrijven over je rabo op http://www.start12.nl/geldlenen want ja klagen doen wij NLers toch wat iiever dan een pluim weggeven haha of een keer briefje naar de rabo ook leuk voor hun lijkt mij dan weer
he hoi, zit zelf dus ook bij de rabo... prive allemaal super ja, voor mijn krediet/lening wat lastiger maja
Je gaat voor een gesprek naar de bank.
Houd er dan ook rekening mee dat een lening kan worden afgewezen.
Wees voorzichtig met de "hulde" aan de Rabo. Het verhaal werkt net zo makkelijk de andere kant op. Er zijn meer dan voldoende voorbeelden van kredietaanvragen die bij de Rabo zijn afgewezen en elders wel verstrekt.
Succes met je bedrijf!
Houd er dan ook rekening mee dat een lening kan worden afgewezen.
Wees voorzichtig met de "hulde" aan de Rabo. Het verhaal werkt net zo makkelijk de andere kant op. Er zijn meer dan voldoende voorbeelden van kredietaanvragen die bij de Rabo zijn afgewezen en elders wel verstrekt.
Succes met je bedrijf!