LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN-AMRO vordert onterecht hypotheek op

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Claudia Maat

ABN-AMRO vordert onterecht hypotheek op

Ongelezen bericht door Claudia Maat »

Mijn man is op 9-5-2012 plots op 44 jarige leeftijd overleden, hartstilstand. Hij had wat later bleek een achterstand op de hypotheek bij ABN-AMRO. Ik was de eerste maanden niet in staat om goed en adequaat te handelen. Heb toen betalingsafspraken gemaakt met Lindorff. Ik heb sindsdien netjes aan de afspraken gehouden en de hypotheek betaald.

Het is toch te gek voor woorden dat ABN-AMRO via Lindorff nu de hypotheek opeist, nu deze kort geleden voor de helft is ingelost uit de uitkerende polis en er een regeling was getroffen voor het inlopen van de achterstand.

Ik ben vol ongeloof en verbijsterd dat dit kan!

thecure

Re: ABN-AMRO vordert onterecht hypotheek op

Ongelezen bericht door thecure »

Claudia Maat schreef:Mijn man is op 9-5-2012 plots op 44 jarige leeftijd overleden, hartstilstand. Hij had wat later bleek een achterstand op de hypotheek bij ABN-AMRO. Ik was de eerste maanden niet in staat om goed en adequaat te handelen. Heb toen betalingsafspraken gemaakt met Lindorff. Ik heb sindsdien netjes aan de afspraken gehouden en de hypotheek betaald.

Het is toch te gek voor woorden dat ABN-AMRO via Lindorff nu de hypotheek opeist, nu deze kort geleden voor de helft is ingelost uit de uitkerende polis en er een regeling was getroffen voor het inlopen van de achterstand.

Ik ben vol ongeloof en verbijsterd dat dit kan!
Staat de hypotheek op naam van jullie allebei of alleen op naam van uw man

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Welke reden geeft Abn op om de lening nu op te eisen? In de vraag wordt veel te weinig informatie gegeven om een goed antwoord te kunnen geven.

Claudia Maat

De betalingsafspraak liep tot 1julie en dan zouden nieuwe afspraken worden gemaakt. Staat letterlijk in de brief wat ik van Lindorff toen die tijd heb gehad. Maar in plaats daarvan krijg ik een brief dat de achterstand in één keer wordt opgeëist. Ik heb een brief als reactie hierop terug geschreven. Deze wordt genegeerd en krijg een brief dat de hele hypotheek wordt opgeëist. Ik schrijf een aangetekende brief. Wordt weer genegeerd en krijg een brief dat een notaris wordt aangesteld om verkoop procedure te starten. Zonder om maar één woord met me te wissel, drukken ze het door.

Claudia Maat

Het huis staat op de naam van mijn overleden man, maar ik was in gemeenschap van goederen getrouwd.

marcel75

Blijkbaar was de nieuwe afspraak dus dat als voor 1 juli de achterstand niet ingelopen was, de hele achterstand in 1x opgeëist zou worden. Door hier niet aan te voldoen, was je in verzuim en kon de hele lening worden opgeëist.

Zolang de veiling niet begonnen is, kun je nog met de bank proberen tot een akkoord te komen. Maar je zult zelf ook initiatief moeten nemen. Bel ze eens op bijvoorbeeld.

Overigens gaat een bank bij opeising niet over éénnachtsijs.

Claudia Maat

Nee dat was de nieuwe afspraak niet. Er zou nieuwe afspraken gemaakt worden met mij. Maar Lindorff houdt zich niet aan eigengemaakte afspraken. En heb contact gemaakt met aangetekende brieven aan de desbetreffende persoon die dit in behandeling heeft. Ik doe het met schrijven en niet met de telefoon zodat ik wat gezegd wordt zwart op wit op papier heb. Ik heb inmiddels ook een advocaat ingeschakeld.

marcel75

Tja, uiteraard kunt u geld spenderen aan een advocaat. Ik acht de kans echter vrij klein dat dit succesvol zal zijn. Er was al sprake van verzuim doordat uw echtgenoot te laat was met betalen. Dat gaf de Abn al het recht op tot opeising over te gaan. Dat hebben ze toen niet gedaan, maar in plaats daarvan daarover een afspraak gemaakt.

Bij mij blijft nog steeds het gevoel hangen dat er meer aan de hand is. Is de woning verhuurd? Is de betalingsafspraak toch op enig moment niet nagekomen?

Claudia Maat

Nee, alles is netjes nagekomen. Dat maakt deze zaak ook zo onzinnig.

Claudia Maat

En uiteraard geef ik mijn geld liever uit aan een advocaat, dan mijn huis te verliezen. Want ik sta volledig in mijn recht.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

krijg een brief dat een notaris wordt aangesteld om verkoop procedure te starten.

@marcel75, wat mag een notaris doen als TS met deze verklaring komt?

De betalingsafspraak liep tot 1julie en dan zouden nieuwe afspraken worden gemaakt. Staat letterlijk in de brief wat ik van Lindorff toen die tijd heb gehad

marcel75

Jolijn,
De notaris het executietraject moeten opstarten. Een onderdeel daarvan is om de schuldenaar uit te nodigen om eventuele oplossingen, maar ook oorzaken en gevolgen te bespreken. De notaris zal, tenzij hij gerede twijfel heeft dat de executie onrechtmatig is (wordt niet snel aangenomen), uiteindelijk over moeten gaan tot openbare verkoop/veiling van de woning. Het is namelijk niet aan de notaris om betalingen te controleren, het wel of nakomen van verplichtingen etc. Als daar een dispuut over is zal een executiegeschil bij de rechter aanhangig gemaakt moeten worden.

Het is dus zaak dat TS met Linddorff contact opneemt, goed navraag doet naar de reden waarom nu wel het executietraject opgestart wordt en de status van de betalingsregeling nagaat. Er is geen bank die belang heeft bij een executieveiling. Kost ze veel tijd en geld namelijk. Alleen als uiterste redmiddel gaat een bank over tot het opstarten van de executieveiling. Blijkbaar is dat nu het geval.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dankje @marcl75.

@Claudia, wat staat er verder in de brief van destijds over de nieuw te maken afspraken?
Wie neemt daartoe het initiatief? En op welke termijn moet dat gebeuren?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Claudia Maat schreef:De betalingsafspraak liep tot 1julie en dan zouden nieuwe afspraken worden gemaakt. Staat letterlijk in de brief wat ik van Lindorff toen die tijd heb gehad. Maar in plaats daarvan krijg ik een brief dat de achterstand in één keer wordt opgeëist. Ik heb een brief als reactie hierop terug geschreven. Deze wordt genegeerd en krijg een brief dat de hele hypotheek wordt opgeëist. Ik schrijf een aangetekende brief. Wordt weer genegeerd en krijg een brief dat een notaris wordt aangesteld om verkoop procedure te starten. Zonder om maar één woord met me te wissel, drukken ze het door.
Je schrijft hierboven dat je maandelijks de hypotheek hebt betaald. Was dat dan de normale maandelijkse betaling, of de aflossing van die schuld aan Lindorff + de reguliere maandelijkse betaling aan de ABN AMRO?

Claudia Maat

Ik heb elke maand de aflossing van de hypotheek plus het bedrag van de betalingsregeling betaald en dat doe ik nu nog. Ik heb geen maand verzuimd.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Claudia Maat,
Wat was de nieuwe afspraak met Lindoff?
Als Lindorff zich niet aan de afspraken houdt , dan heb je daar een goede reden om een eventuele executieverkoop aan te vechten.
De bank is waarschijnlijk bang, dat er door het overlijden van je man, schulden in de toekomst kunnen oplopen .
Zijn de dreigingen wel van de ABN? De werkwijze van Lindorff is bekent. Dreigen is hier een van. Zolang je de hypotheek nu weer gewoon maandelijks aflost hoef je je denk ik weinig zorgen te maken. Zolang je dit doet zal geen rechter toestemming geven voor de executieverkoop. Kan je de sutuatie niet oplossen met achterstandenbeheer van de ABN zelf, zonder tussenkomst van Lindorff?

Jekker

Ongelezen bericht door Jekker »

Dien een klacht in bij het KiFiD en AFM. Stuur een kopie van deze klacht naar ABN AMRO. Mogelijk komen ze dan wel in actie.
Stel ABN AMRO tegelijkertijd aansprakelijk voor de schade indien de hypotheek ten onrechte wordt opgeëist en u moet verhuizen. De schade is waardeverlies woning omdat deze voor een lager bedrag wordt verkocht dan de marktwaarde, verhuiskosten, immateriële kosten, inrichtingskosten nieuwe woning (behangen, schilderwerk, vloerbedekking, gordijnen enz).

HARRIE48

Ongelezen bericht door HARRIE48 »

Je kan de Ombudsman Bellen die nemen meestal meteen actie in dit soort gevallen.
ABN-Amro is een staatsbedrijf dan kan je daar ook klagen.

marcel75

Harrie,
De ombudsman kan alleen iets bij overheidsorganen. Abn is nog steeds een private onderneming.

Claudia Maat

In de brief van Lindorff waarin de afspraak gemaakt is staat letterlijk: De regeling eindigt op 1 juli 2013. Alsdan moeten andere afspraken gemaakt worden over een inlossing op korte termijn van de achterstand bijvoorbeeld (dus optie) uit verkoop van de verbonden woning.

En in plaats daarvan vorderen ze het bedrag in één keer op zonder maar een woord met mij gewisseld te hebben of op zijn minst te reageren op mijn aangetekende brieven. Inmiddels heeft mijn advocaat een brief er naar toe gestuurd, afwachten wat de reactie van Lindorff is.

Gesloten