LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABNAMRO VERANDERT EENZIJDIG REGELS GEBRUIK CREDITCARD

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
beauguy
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2010 12:16

ABNAMRO VERANDERT EENZIJDIG REGELS GEBRUIK CREDITCARD

Ongelezen bericht door beauguy »

Op 1 januari heeft ABN-AMRO eenzijdig de regels voor gebruik creditcards gewijzigd zonder klanten te waarschuwen. je mag nu nog slechts de helft van je credit in cash pinnen. Ik was dus in Kigali Rwanda en wou op 2 januari € 150,- pinnen bij de Bank of Kigali. Tot mijn verbazing werd dat geweigerd terwijl ik nog € 550,- beschikbaar had. Na veelvuldig bellen met ABN AMRO creditcard services kwam de kat uit de mouw. U hebt reeds € 450,- gepind meneer dus u kunt nog maximaal € 50,- pinnen. De regels (lees ABN-AMRO regels) zijn sedert 1 januari aangepast. U kunt wel nog uw creditcard gebruiken om aankopen te doen in de winkels... Haha creditcard aankopen in winkels in Centraal Afrika!
Daar sta je dan in hartje Rwanda met een creditcard waar je eigenlijk niets meer mee kan omdat je huisbankier plots eenzijdig en als enige bank in Europa de voorwaarden voor het gebruik van je creditcard heeft veranderd. Het wordt nog erger wanneer je er achter komt dat geld overschrijven van je betaalrekening naar je creditcard rekening niet helpt want dan kan je nog steeds geen extra cash opnemen en je geld kan je niet terugboeken naar je betaalrekening. Het enige wat mijn bank bereid was te doen was mijn creditsaldo te verhogen... maar toen was ik reeds terug thuis. Ik verdenk de bank er dus van dat ze een truuc hebben gevonden om gebruikers met hogere creditcard credits op te zadelen. Voor de gein moet je maar eens navragen bij je ABN AMRO kantoor of ze van die regel op de hoogte zijn: niet dus! ... en op de ABN AMRO site, brochures etc. NIETS!

beauguy
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2010 12:16

Re: ABNAMRO VERANDERT EENZIJDIG REGELS GEBRUIK CREDITCARD

Ongelezen bericht door beauguy »

Dit bericht werd 96 keer gelezen... heeft niemand anders dit probleem ervaren?

witte angora
Berichten: 31984
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ABNAMRO VERANDERT EENZIJDIG REGELS GEBRUIK CREDITCARD

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dan van de 96 lezers niemand in Rwanda zat. :wink:

xxxMaverick
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 sep 2008 22:55

Re: ABNAMRO VERANDERT EENZIJDIG REGELS GEBRUIK CREDITCARD

Ongelezen bericht door xxxMaverick »

beauguy schreef:Dit bericht werd 96 keer gelezen... heeft niemand anders dit probleem ervaren?

ik denk dat heel weinig mensen cash geld opnemen met een creditcard, is immers veel duurder dan de standaard wereldpas van AA. Dus ik denk inderdaad dat het een weinig voorkoment probleem is.

Overigens kan je dus meer opnemen dan ik dacht, ik dacht altijd dat de limiet standaard op 250 euro lag....maar goed, dat ligt bij mij

Sleepless314
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2010 21:41

Re: ABNAMRO VERANDERT EENZIJDIG REGELS GEBRUIK CREDITCARD

Ongelezen bericht door Sleepless314 »

Ik vind het ook jammer dat er niet op gereageerd wordt. Ik zou graag weten wat de juridische basis; het lijkt mij een aanpassing van het contract met de bank (op die voorwaarden heb jij voor accoord ondertekend). Ik snap dat er een bepaalde ruimte voor aanpassingen kan zijn (rente percentage etc), maar ik vraag me af waar juridisch gezien die grens ligt. Een contract met daarin de contractregel, wij kunnen alles in dit contract aanpassen en daar tekent u voor, zou niet mogelijk moeten zijn.
Volgens mij bedienen banken zich van veel meer vrijheden dan ze eigenlijk kunnen hebben.

(geloof alleen dat je niet veel aan mij reactie zult hebben... behalve steunbetuiging ;-) )

Kate25
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:51

Re: ABNAMRO VERANDERT EENZIJDIG REGELS GEBRUIK CREDITCARD

Ongelezen bericht door Kate25 »

Na lezing van je bericht: is het niet zo, dat je tijdig geinformeerd moet worden over voorgenomen wijzigingen? Denk dat het niet is, dat de rest van de wereld niet met een ABNAmro pas in Rwanda geld wil opnemen. Eerder dat de rest van de ABNAmro CC gebruikers slaapt - waardoor de bank weer een manier heeft gevonden om slapend rijk te worden...
Ik liep tegen een ander - ook welbekende trekje - van deze bank aan: discriminatie van het soort klant. Paar weken terug vroeg ik in het filiaal waar ik klant ben, of het mogelijk is nog kluisjes te huren. Een en ander ivm de advertentie van een andere aanbieder, via internet: bankkluishuren oid. De prijzen die op die site genoemd staan, zijn nogal hoog en ik regel liever alles bij een bank waar mijn familie al meer dan 50 jaar klant is.
Kreeg advies contact op te nemen met ABNAmro klantenservice en ontving onderstaande mededeling:

Helaas is het over het algemeen niet meer mogelijk om bij ABN AMRO een kluis (safe) te huren. Safecontracten worden alleen afgesloten met klanten van Preferred Banking/Private Banking en zakelijkerelaties en alleen als er een onverhuurd loket beschikbaar is.

:lol: ABNAmro is natuurlijk ook niet een bank voor "gepeupelte" dat diploma's, testamenten, sieraden en waardevolle spullen veilig wil opbergen, of in Rwanda een CC wil gebruiken! Ze verlenen alleen service aan het slag Richard Branson, Donald Trump, Bill Gates en andere Forbes items... die heus niet wakker liggen van wat extra betalen voor een CC.

xxxMaverick
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 sep 2008 22:55

Re: ABNAMRO VERANDERT EENZIJDIG REGELS GEBRUIK CREDITCARD

Ongelezen bericht door xxxMaverick »

Kate25 schreef:Na lezing van je bericht: is het niet zo, dat je tijdig geinformeerd moet worden over voorgenomen wijzigingen? Denk dat het niet is, dat de rest van de wereld niet met een ABNAmro pas in Rwanda geld wil opnemen. Eerder dat de rest van de ABNAmro CC gebruikers slaapt - waardoor de bank weer een manier heeft gevonden om slapend rijk te worden...
Ik liep tegen een ander - ook welbekende trekje - van deze bank aan: discriminatie van het soort klant. Paar weken terug vroeg ik in het filiaal waar ik klant ben, of het mogelijk is nog kluisjes te huren. Een en ander ivm de advertentie van een andere aanbieder, via internet: bankkluishuren oid. De prijzen die op die site genoemd staan, zijn nogal hoog en ik regel liever alles bij een bank waar mijn familie al meer dan 50 jaar klant is.
Kreeg advies contact op te nemen met ABNAmro klantenservice en ontving onderstaande mededeling:

Helaas is het over het algemeen niet meer mogelijk om bij ABN AMRO een kluis (safe) te huren. Safecontracten worden alleen afgesloten met klanten van Preferred Banking/Private Banking en zakelijkerelaties en alleen als er een onverhuurd loket beschikbaar is.

:lol: ABNAmro is natuurlijk ook niet een bank voor "gepeupelte" dat diploma's, testamenten, sieraden en waardevolle spullen veilig wil opbergen, of in Rwanda een CC wil gebruiken! Ze verlenen alleen service aan het slag Richard Branson, Donald Trump, Bill Gates en andere Forbes items... die heus niet wakker liggen van wat extra betalen voor een CC.

Doe ff normaal. PB klant ben je vanaf 50.000 euro, het is toch logisch dat er geen ruimte is voor al die kluizen? alle kantoren zijn teruggebracht tot kleine bankshops in de dorpen met 2 man personeel. En dan wil jij daar kluis ruimte beschikbaar stellen voor al die mensen?

Puur een commercieel terechte beslissing lijkt mij, ik vind je reactie dan ook erg overdreven.

Harry10
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2010 18:46

Re: ABNAMRO VERANDERT EENZIJDIG REGELS GEBRUIK CREDITCARD

Ongelezen bericht door Harry10 »

Toch nog een reactie!
Heb voor deze firma tot voor kort gewerkt en ik kan je vertellen dat de voorwaarden ook zeker niet is veranderd.
Normaal gesproken zijn er twee mogelijkheden, of je kunt je gehele limiet cash opnemen of dit is beperkt tot de helft.
Dat er voorwaarden zouden zijn veranderd is een antwoord dat waarschijnlijk is gegeven om maar met een verklaring te komen, maar dit is zeker niet juist.
Op basis van je bankgedrag, hieraan zijn ook rekeningen, roodstand, betalingsachterstanden, te late overboekingen, credieten en plussaldo's meegenomen, wordt er een zogenaamde Bankscore bepaald door het systeem. Dit is alleen beinvloedbaar door de situatie, waarop het systeem reageert. Met een BS lager dan (meen te herinneren 360) kun je alleen de helft opnemen in contanten. Vraag me niet waarom, maar hiervoor zou je kunnen bedenken dat er een bepaald risico is.
Je betaald ook extra voor je opnames waardoor een overlimiet mogelijk is. Neem je dus vaak geld op, dan kan het zijn dat door alle voorgaande keren een overlimiet is ontstaan die negatief werkt op je bankscore. Op een bepaald moment komt deze te laag om nog alles contant te kunnen opnemen. Moet ook zeggen, creditcard is niet bedoeld voor cashopnames, maar in het geval van Ruwanda kan ik me ook weer voorstellen dat het met de gewone bankpas niet lukt. Feit is echter dat er met contante opnames eigenlijk wordt gezegd dat het banksaldo vaak niet meer toereikend is en zo ook het risico onstaat dat de incasso de maand erop niet lukt. Op die manier wordt er dan ook nog wel eens met de creditcard geleeft in plaats van alleen bepaalde uitgaven hiermee te doen.
Misschien ben je het ook nog nooit eerder tegengekomen waardoor je er ineens tegenaan loopt, maar mocht het voorheen wel zijn gelukt alles op te nemen zal er waarschijnlijk iets in je financiele situatie zijn veranderd wat de bankscore negatief heeft beinvloed

Dat er wordt gezegd dat de voorwaarden zijn veranderd is onzin, maar helaas wordt dit best vaak uitgekraamd door medewerkers die het eigenlijk niet weten en / of toch maar een antwoord willen proberen te formuleren. Kan natuurlijk ook zijn dat hij of zij niet het hele bankscore verhaal wil uitleggen omdat dit tijd kost en als je bedenkt dat het gesprek 3.15 min. mag duren (als target) wordt je nogal snel afgescheept.

Zodra je wel de tijd neemt om mensen dit uit te leggen ben je dus al snel ex-werknemer....

Ik hoop in ieder geval dat dit wat meer duidelijkheid heeft gegeven. En wellicht dat je tzt weer gewoon de hele limiet kunt opnemen zolang alles goed verloopt. De bankscore gaat nml. ook vanzelf weer omhoog dan.

H.gr. Harry (of course a speudoniem)

Gesloten